ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:29

Zonde ...

Maar je accepteert wel medische behandelingen ?
Ook als die kennis wellicht verworven is via onderzoek op andermans lichaam ??

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:32

Je kan je beschikbaar stellen als donor, maar de kans dat je ook gebruikt wordt als donor is nihil. Ik was bij een opendag van een ziekenhuis, en daar stond ook reclame voor het donorschap. Als je zeg maar "gezond" overlijdt in het ziekenhuis hebben ze wat aan je, bijvoorbeeld na een auto ongeluk. Die kans is niet groot, maar als nog is het heel goed om donor te zijn natuurlijk, elk persoon helpt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:54

Shirley schreef:
Zonde ...

Dat is nog iets heel anders dan onderdelen laten vervangen alsof je een auto bent.

Siglos: ook na infarcten kunnen ze je gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:10

Shirley schreef:
Zonde ...

Wat ayasha zegt idd... Medische behandelingen heb ik geen problemen mee. Organen vervangen wel. Mensen zijn geen auto.

Onderzoek op andermans lichaam heb ik ook geen problemen mee. Maar wel met levensreddende handelingen die m.i. te ver gaan. En daar is orgaandonatie er een van.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:11

Wat een raar vergelijk is dat nou :?

Dus je laat ook geen gaatjes in je gebit vullen en je zou ook niet je blindedarm laten verwijderen ?
Dat zie je dan ook als "reparatie" of demontage van defekte onderdelen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:15

Ik ben donor en van mij mogen ze alles gebruiken, als het een ander helpt, natuurlijk mag het dan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:15

Ze mogen mij bijna leegplukken; maar ze blijven van mijn ogen en huid af. Ik wil geen nep ogen terugkrijgen en indien mijn familie dat wil, mogen ze mij wassen. Dat kan niet als ze je huid wegnemen voor een deel.

Als ik een ongeluk krijg en mijn nieren kunnen het leven van een jonge meid of jongen redden, lijkt mij geweldig. Is mijn dood toch ergens zinvol.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:21

Shirley schreef:

Dus je laat ook geen gaatjes in je gebit vullen en je zou ook niet je blindedarm laten verwijderen ?

Ik hoef niet andermans tanden nee... Gaatjesvullen of alleen iets weghalen is toch heel anders? Je vult je tanden toch niet op met andermans tanden :? Dat vergelijk slaat ook niet ergens op.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:24

Ik ben geen donor en wil 't ook absoluut niet zijn. Ik verwacht ook niet dat ik geholpen wordt als ik een donor orgaan nodig heb. ;) Wel zou ik naaste familie helpen met organen die ik kan missen, of bloedtransfusies, ik heb namelijk zeldzaam bloed.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:26

Ja ik ben donor, vanaf het moment dat ik 18 werd.
Ik zou zelf heel graag een donororgaan ontvangen als ik die nodig blijk te hebben ooit in de toekomst.
Daar hoort dan tegenover te staan dat je je eigen lichaam ook als donor aanbiedt mocht je overlijden. :j

Voor wat hoort wat idee dus :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:30

verootjoo schreef:
Shirley schreef:

Ik hoef niet andermans tanden nee... Gaatjesvullen of alleen iets weghalen is toch heel anders? Je vult je tanden toch niet op met andermans tanden :? Dat vergelijk slaat ook niet ergens op.

Ik vind het een beetje hypocriet om dus wel iets in je eigen belang ( blindedarm ) weg te laten halen en zo dus ook "geschonden" in je kistje te komen liggen, maar niet na je dood t.b.v. een persoon wiens leven je misschien kan redden met een orgaan waar je dan zelf niks meer aan hebt ...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:34

Shirley; wat is daar nou hypocriet aan? :? Wat is dat nou voor een vergelijk?
Hypocriet vind ik eerder; ik wil wel organen ontvangen, maar ze niet afstaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:37

Omdat eerder als reden wordt aangegeven dat het lichaam bij overlijden kompleet moet zijn, dan hoort daar dus ook die blindedarm bij ...dus niet alleen organen laten verwijderen indien je er zelf baat bij hebt, lijkt mij !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:39

Ik snap het vergelijk nog niet....
Gelukkig mag ieder voor zichzelf beslissen of ze donor zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:41

Het gaat niet om het compleet zijn, het gaat er om dat je geen dingen laat vervangen alsof je een auto bent. Wat is er hypocriet aan iets dat zinloos is laten weghalen omdat het je beperkt. In jouw redenering zou je dus ook geen nagels meer mogen knippen, je niet meer mogen scheren, je haar niet meer mogen laten knippen enz omdat je geen orgaandonor bent.

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:46

Net even orgaandonor geworden,
was dit topic gaan lezen en dacht, ja
waarom eigenlijk niet?

Heb niks aangevinkt, vind dat ze alles mogen hebben,
zolang ik er nog maar netje bij lig..

Hoe werkt dat met de rest, bloeddonor worden
en meedoen aan bepaalde onderzoeken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:50

Shirley schreef:
Omdat eerder als reden wordt aangegeven dat het lichaam bij overlijden kompleet moet zijn, dan hoort daar dus ook die blindedarm bij ...dus niet alleen organen laten verwijderen indien je er zelf baat bij hebt, lijkt mij !

Maar dat is mijn punt dus niet... Het gaat me er niet om of ik compleet in mn kist lig. Het gaat erom dat ik tegen bepaalde levensverlengende handelingen ben. Het resultaat van mijn beslissing komt er idd op neer dat ik dan compleet in mijn kist lig, maar dat is niet de reden van mijn beslissing als je goed gelezen zou hebben :)
Gelukkig mag iedereen zelf beslissen of hij donor wil zijn, maar dring het anderen dan niet op alsof het de normaalste zaak van de wereld is om donor te zijn. Ik vind het voor mezelf ethisch niet verantwoord. En dat is iets wat ieder voor zichzelf moet beslissen, het is nl een etisch vraagstuk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:51

Ayasha schreef:
Niezel schreef:
Donor zijn is toch een kleine moeite? Als ik er niet meer ben, wat heb ik er zelf dan nog aan? Waarom dan niet iemand anders er een heel groot plezier mee doen?
Ik kan dan, ondanks mijn bereslechte ogen, een blinde weer zicht geven met mijn intacte hoornvliezen. Geweldig idee toch?

Ik wil het risico niet nemen dat ik niet "over kan" omdat een deel van mijn lichaam hier blijft en ik met wat pech dus nog een 50tig tal jaar tussen twee lagen hang omdat die jongeling nog verder leeft met mijn organen. Heeft niks met grote of kleine moeite te maken.

Citaat:
Ik niet, want ik weet niet wat "blijven hangen" verder voor risico heeft. Wat mij betreft hangt alles aan iedereen aan elkaar, Als ik blijf hangen kom ik ergens niet waar ik wel hoor te zijn, als ik daar niet kom, dan mist iemand mij dus die me misschien heel erg nodig heeft.... Ik wil niet het risico nemen dat allemaal in de war te sturen omdat de medische wetenschap iedereen zo lang mogelijk in leven wil houden, zo nu en dan tegen wil en dank.

Ik quote even een gedeelte van jou waarin je bang was rond te blijven zweven door schending van je lichaam, dan is het misschien duidelijker ...

En dan hoop ik maar voor jou dat daar inderdaad ook geen nagels en haar onder vallen :D
Dan wordt het nog knap druk tussen die twee lagen ..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:53

verootjoo schreef:
Maar dat is mijn punt dus niet... Het gaat me er niet om of ik compleet in mn kist lig. Het gaat erom dat ik tegen bepaalde levensverlengende handelingen ben. Het resultaat van mijn beslissing komt er idd op neer dat ik dan compleet in mijn kist lig, maar dat is niet de reden van mijn beslissing als je goed gelezen zou hebben :)
Gelukkig mag iedereen zelf beslissen of hij donor wil zijn, maar dring het anderen dan niet op alsof het de normaalste zaak van de wereld is om donor te zijn. Ik vind het voor mezelf ethisch niet verantwoord. En dat is iets wat ieder voor zichzelf moet beslissen, het is nl een etisch vraagstuk.

erg leuk, die pro-donors. Als je nog niet dood bent dat je moeder al de "vraag" krijgt van "je staat toch wel haar organen af he?"
Ja HALLO!! Voorlopig heb ik ze zelf nog nodig hoor debiel. -en dat was dan nog familie ook :x -

Shirley: ja dus? :) Wat wil je daar nu mee zeggen?
Een blinde darm die er uit moet wordt over het algemeen vernietigd. Ergo: die leeft niet meer

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:54

verootjoo schreef:
Shirley schreef:

Mijn reaktie was op een post van Ayasha ...

En ik dring niemand iets op, ben alleen benieuwd naar redenen om het niet te zijn of willen ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:55

Verootjoo, hoe sta je tegenover donatie van zaken die niet levensverlengend zijn? Bv huid en hoornvlies?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:57

En ayasha begrijpt je reactie niet.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:12

Ik ben donor.
He getver, je bloedeigen kindje of naaste familielid zal maar gestorven zijn omdat er geen donor beschikbaar is. Het toppunt van machteloosheid denk ik zomaar. Ik denk dat je als je zelf in een dergelijke situatie terechtkomt, je behoorlijk terugkomt op een standpunt om geen donor te zijn, hetzij om religieuze redenen of omdat je geen 'auto met onderdelen' wilt zijn.
Het kan het leven van een jong mens redden of wie weet in de toekomst dat van jou.
Maar uiteindelijk vind ik wel dat iedereen er zelf over moet kunnen beslissen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:13

Lieverdje86 schreef:
Ik ben donor.
He getver, je bloedeigen kindje of naaste familielid zal maar gestorven zijn omdat er geen donor beschikbaar is. Het toppunt van machteloosheid denk ik zomaar. Ik denk dat je als je zelf in een dergelijke situatie terechtkomt, je behoorlijk terugkomt op een standpunt om geen donor te zijn, hetzij om religieuze redenen of omdat je geen 'auto met onderdelen' wilt zijn.
Het kan het leven van een jong mens redden of wie weet in de toekomst dat van jou.
Maar uiteindelijk vind ik wel dat iedereen er zelf over moet kunnen beslissen.

Been there, done that. Tante heeft een long gekregen. Didn't change my mind.
Mensen moeten eens leren alleen voor zichzelf te denken. Is vaak al moeilijk zat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:22

ellehcir schreef:
Net even orgaandonor geworden,
was dit topic gaan lezen en dacht, ja
waarom eigenlijk niet?

Heb niks aangevinkt, vind dat ze alles mogen hebben,
zolang ik er nog maar netje bij lig..

Hoe werkt dat met de rest, bloeddonor worden
en meedoen aan bepaalde onderzoeken?

Als je op de site www.sanquin.nl kijkt kun je zien hoe je bloeddonor kunt worden. ;)