en dan moet je kind met een luier naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:47

maaikemuis schreef:
De vergelijking wordt getrokken met epilepsie en ADHD, alles wel, maar voor deze kinderen wordt door de medische oorzaak extra geld en formatie uitgetrokken waardoor de leerkracht (enigszins) ontlast wordt van de extra zorgen voor het ene kind en goed onderwijs kan verzorgen aan de groep.

:?

Bij jou op school misschien, bij mij houdt het extra geld in dat er extra hulp is van bijv. orthopedagogen etc. die NOG meer regels opleggen van wat er allemaal moet. Als juf wordt het daardoor ook niet gemakkelijker, maar voor het kind hopelijk in de toekomst wel, en daar draait het tenslotte om.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:49

Inderdaad.Als wij met de kids gaan buitenspelen zijn er vaak nog 2 andere leerkrachten + de stagaires die, die dag aanwezig zijn ook buiten.Zodra er een kind valt neemt één van hun die taak op zich .Het maakt dan niet uit van welke groep het kind afkomstig is..En voor het buiten spelen kun je het kind ook nog even naar de wc sturen.

Wanneer je bezig bent met een kind zal je ook op de andere kinderen moet letten.Wanneer deze wat fout doen corrigeer je ook.En vaak hoef je alleen maar even de naam van het kind te roepen en er bij te vermelden ga je even.Dan weet dit kind al meer dan genoeg.En kan jij je weer verder gaan consentreren op het kind met wie je bezig was op dat moment.Zo heeft het kind met wie je bezig was ook even de tijd om alles te verwerken of na te denken over het onderwerp waar je op dat moment mee bezig bent.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:52

maikeltje schreef:
Maar is het dan normaal dat je als juf helemaal alleen staat met een klas van 25 tot 30 kinderen? Is de basisschool van mijn kinderen dan zo'n uitzondering? Bij mijn kinderen op de basisschool in de lagere klassen loopt ook een klassenassistent rond, soms zelfs twee en daarnaast hebben ze vaak stagiaires van de pabo.

Voor een stagiaire is dit een heel mooi project :j
Daar leren ze rekening te houden met de eigenheid en het vertrouwen van een kindje.
Leren wat het met een kindje doet en hoe daar mee om te gaan en op in te gaan.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:52

Kaja schreef:
maaikemuis schreef:
Stel, je bent aan het buitenspelen met de groep, 1 van de kinderen valt en heeft een geschaafde knie. Kind in tranen, wond schoonmaken, pleister er op. Goed, ik ben 15 minuten verder. Oeps verdikkie, ik was er niet om een ander kind 10 minuten geleden naar de wc te sturen.

15 minuten????? Dan mag ik niet hopen dat de rest van de kindjes alleen buiten spelen zonder toezicht, want als jij 15 minuten nodig hebt om een kind zijn geschaafde knie op te lappen, kan een ander kind wel van het klimrek vallen....

maaikemuis schreef:
Of je bent met uitleg bezig aan dat ene kind met een leerprobleem. Kind erg geconcentreerd, er begint iets te dagen en dan moet je je aandacht daar weghalen om een ander kind naar de wc te sturen. Nee, op dat moment is mijn aandacht voor dat andere kind, aangezien ook dit kind de kans moet krijgen om dat 'eureka'moment te krijgen.

Het zijn kleuters! Als jij 25 kindjes in de klas hebt, geloof je dan echt dat jij EEN op EEN kan gaan? Dat de andere 24 kleuters stil zijn?
Met andere woorden, als je EEN op EEN bent en dat kan, dan kun je ook wel even zeggen tegen Klaasje dat hij eventjes naar de wc moet gaan... Of niet?

En dat is nou exact het probleem....

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:54

maikeltje schreef:
Maar is het dan normaal dat je als juf helemaal alleen staat met een klas van 25 tot 30 kinderen? Is de basisschool van mijn kinderen dan zo'n uitzondering? Bij mijn kinderen op de basisschool in de lagere klassen loopt ook een klassenassistent rond, soms zelfs twee en daarnaast hebben ze vaak stagiaires van de pabo.

Hangt vaak een beetje af van de grootte van de school. Zit je op een kleine school, dan is er geen geld over voor extra onderwijsassistenten en staat inderdaad ja, de leerkracht alleen voor de groep.
Stagiaires van de pabo zijn er ook niet altijd dan.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:54

Wat is er gebeurd met "het kind staat centraal" op school? Ik maak zelf nu ook vaker mee dat het groepsbelang op scholen vóór het individuele belang gaat, en het is je taak als moeder om dan voor je kind te vechten. Ga inderdaad naar de directeur. Op elke school is wel een stagiaire te vinden, vraag of ze die tijdelijk in de betreffende groep kunnen zetten om het kind begeleiden, of ga inderdaad zoals hierboven gezegd zelf in de klas zitten of doe het kind halve dagen naar school. Het is in eerste instantie maar voor een paar dagen. Ik snap best dat je als juf het erg druk hebt met 30 kinderen, maar ieder kind is even belangrijk.

Een luier is weer 6 stappen terug, dus dat is niet de oplossing in deze.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:55

pearlie schreef:

Wat?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:57

Monica24 schreef:
Wat is er gebeurd met "het kind staat centraal" op school? Ik maak zelf nu ook vaker mee dat het groepsbelang op scholen vóór het individuele belang gaat, en het is je taak als moeder om dan voor je kind te vechten. Ga inderdaad naar de directeur. Op elke school is wel een stagiaire te vinden, vraag of ze die tijdelijk in de betreffende groep kunnen zetten om het kind begeleiden, of ga inderdaad zoals hierboven gezegd zelf in de klas zitten of doe het kind halve dagen naar school. Het is in eerste instantie maar voor een paar dagen. Ik snap best dat je als juf het erg druk hebt met 30 kinderen, maar ieder kind is even belangrijk.

Het groepsbelang gaat niet voor, maar het individuele belang van álle kinderen! Dat is heel wat anders.

Maar ik had allang, en dat heb ik ook al 2x eerder geopperd maar is al 2xeerder genegeerd, een gesprek aangevraagd bij de directeur. Als je er niet uit komt met de leerkracht doe je dat toch?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:57

Kaja schreef:
pearlie schreef:

Wat?

Dat het andere kind van het klimrek dondert als je met dat ene kind bezig bent. Heb je een andere boze moeder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:58

pearlie schreef:
[

Maar ik had allang, en dat heb ik ook al 2x eerder geopperd maar is al 2xeerder genegeerd, een gesprek aangevraagd bij de directeur. Als je er niet uit komt met de leerkracht doe je dat toch?

Helemaal mee eens, en desnoods zoek ik het NOG hogerop!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 10:58

hij is nu naar school zonder luier heb de brief afgegeven en met een schoolleiding en juf gesproken en de juf ( weer een nieuwe deze is met zwangerschaps verlof geweest en vandaag weer der 1e dag) dat ze het gaat proberen en hem vaker naar de wc zou sturen.
en de schoolleiding was er niet blij mee maar ging er mee akkoort heb ook verteltover dat het thuis niks aan de hand is maar op school en ze wou het proberen maar ging wel met de leerkrachten erover praten ( zijn jufs)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:59

Kaja schreef:
pearlie schreef:
[

Helemaal mee eens, en desnoods zoek ik het NOG hogerop!

Ja of ik zocht een andere school.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:01

pearlie schreef:
Dat het andere kind van het klimrek dondert als je met dat ene kind bezig bent. Heb je een andere boze moeder.

Kind A heeft een schaafknie, en kind B valt van het klimrek... handen tekort ja, maar Klaasje kan zelf naar de wc, het enigste wat je hoeft te doen is hem naar de wc sturen... toch?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:02

Ja pearlie, zo blijft het altijd wat he, je wilt beweren dat een juf dus opeens niet weg mag lopen, bijvoorbeeld voor dit kindje, daar gaat het om maar nooit een keer naar de lerarenkamer loopt... Kom op, een kindje naar de wc sturen hoef je niet eens bij te zijn dus waar hebben we het over.
Van de week hebben 2 kinderen in hun haar zitten knippen in de klas, waar was de juf dan? Kijk, als we zo gaan beginnen, de juf heeft geen 30 paar ogen in haar hoofd zitten dus kan in elk geval niet alles zien...

Ik vind het een beetje een zwak iets om dit te gebruiken naar het kindje toe die waarschijnlijk iets medisch heeft.
Opeens is hier geen ruimte voor...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:02

Monica24 schreef:

Stagaires kun je niet 'zomaar' op een willekeurige groep zetten. Die moeten in de onderbouw, middenbouw en bovenbouw stage lopen, en ze doen een 'stuk' per periode, aansluitend op waar hun onderwijs tijdens die periode op gefocussed heeft. Die kun je niet van klas naar klas slepen omdat er daar eentje zit met (bijvoorbeeld) plas problemen.

Ik denk ook dat de ouders hier een grote rol in spelen. Ik vind het idee om zelf als 'hulpmoeder' erbij te gaan zitten in de klas geen slecht idee. Aan de ene kant kun je dan je eigen kind naar de wc sturen en daarmee helpen, en aan de andere kant is het een mooie gelegenheid om als ouder eens een kijkje in de keuken van de juf te nemen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:04

Wat ik dus begreep van TS in eerdere posten, kan het kind zichzelf verschonen mocht ie een ongelukje gehad hebben, maar wil de juf het liever zelf doen. Als juf het doet zal het idd wat netter gebeuren, maar het lijkt me toch nog makkelijker als het kind het zelf doet dan dat juf zich overbelast voelt. En idd, voor de pauze naar de wc sturen, na de pauze naar de wc sturen etc. Is allemaal veel, en elk kind heeft wat, maar juf zal ook met maximaal 3 rugzakjes rekening moeten gaan houden, met gewone kinderen en met kinderen die nou eenmaal wat extra aandacht nodig hebben. Dat is niet iets waar je mee geboren wordt, maar wat je ontwikkeld. En ik ga mee met Monica24, het kind hoort centraal te staan. Punt. Ieder kind is even belangrijk, maar je maakt me echt neit wijs dat in een groep 1-2 en zelfs 3 elke kind elke dag één op één aandacht krijgt van de juf. Even naam moeten noemen om een kind naar de toilet te sturen, of desnoods een wekkertje neerzetten dat afgaat als ie moet gaan en dat ie tussendoor zelf mag gaan lijkt me niet zo belastend.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:05

pearlie, ik begrijp je reactie van een andere school hoor, dat is ook mijn eerste ingeving maar aan de andere kant, dat is weer een verandering voor het kind omdat juf even niet mee wil werken...

Ik heb in het begin van het schooljaar echt 'ruzie' gehad met de juf, directeur en alles erbij! Ja, ik mocht ook naar een andere school, daar was ik vrij in! Ja, dat snap ik! Maar heb dat niet gedaan, daar heb ik mijn kinderen mee, daar wordt voor het gemak even niet aan gedacht!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:06

MamboBeach schreef:
Ik vind het een beetje een zwak iets om dit te gebruiken naar het kindje toe die waarschijnlijk iets medisch heeft.

9 van de 10 keer is het niet eens iets medisch.... maar gewoon een fase.

MamboBeach

Re: en dan moet je kind met een luier naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:09

Laat het een fase zijn maar laat die juf of school een beetje coulant zijn zeg! :j

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:10

Vjestagirl schreef:
Ik denk ook dat de ouders hier een grote rol in spelen. Ik vind het idee om zelf als 'hulpmoeder' erbij te gaan zitten in de klas geen slecht idee. Aan de ene kant kun je dan je eigen kind naar de wc sturen en daarmee helpen, en aan de andere kant is het een mooie gelegenheid om als ouder eens een kijkje in de keuken van de juf te nemen.

Naar mijn mening help je het kindje er niet mee, als je als moeder zijnde in de klas gaat zitten om je eigen kind naar de wc te sturen...
Is ook eigenlijk te gek voor woorden... :+

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:11

MamboBeach schreef:
Laat het een fase zijn maar laat die juf of school een beetje coulant zijn zeg! :j

Precies!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:13

MamboBeach schreef:
Ja pearlie, zo blijft het altijd wat he, je wilt beweren dat een juf dus opeens niet weg mag lopen, bijvoorbeeld voor dit kindje, daar gaat het om maar nooit een keer naar de lerarenkamer loopt... Kom op, een kindje naar de wc sturen hoef je niet eens bij te zijn dus waar hebben we het over.
Van de week hebben 2 kinderen in hun haar zitten knippen in de klas, waar was de juf dan? Kijk, als we zo gaan beginnen, de juf heeft geen 30 paar ogen in haar hoofd zitten dus kan in elk geval niet alles zien...

Opeens is hier geen ruimte voor...

Dat wil ik niet beweren want dat is onmogelijk. Wil alleen aangeven dat het nooit goed is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:15

MamboBeach schreef:
pearlie, ik begrijp je reactie van een andere school hoor, dat is ook mijn eerste ingeving maar aan de andere kant, dat is weer een verandering voor het kind omdat juf even niet mee wil werken...

Ik heb in het begin van het schooljaar echt 'ruzie' gehad met de juf, directeur en alles erbij! Ja, ik mocht ook naar een andere school, daar was ik vrij in! Ja, dat snap ik! Maar heb dat niet gedaan, daar heb ik mijn kinderen mee, daar wordt voor het gemak even niet aan gedacht!

Dat klopt, dat doe je dan toch ook pas als je (wellicht meerdere) gesprekken hebt gehad met de directeur en er dan nóg niet uit bent gekomen. Maar ts heeft nog niet eens met de directeur gesproken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:15

MamboBeach schreef:

En als er nou 25 tegelijk die fase hebben? Of zelfs maar 10?

Tuurlijk, ieder juffie loopt weleens naar de koffiekamer. Maar dat is nogal wat anders dan iedere 15 minuten naar de wc moeten lopen. Want het beste kind kan zichzelf misschien verschonen, maar de vuile kleren moeten netjes in een zak gestopt, handjes moeten gewassen worden, lapje langs de beentjes etc is ook wel lekker. Plus dat het kindje misschien niet altijd op de wc een ongelukje heeft, maar ook midden in het lokaal. Dus dan moet de vloer gedweild met een desinfecterend sopje. Dat schoonmaakmiddel mag niet in de klas bewaard worden, uit de kraan in de klas mag niet te warm water komen dus dat moet ergens anders gehaald worden etc.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:17

pearlie schreef:
MamboBeach schreef:

Dat klopt, dat doe je dan toch ook pas als je (wellicht meerdere) gesprekken hebt gehad met de directeur en er dan nóg niet uit bent gekomen. Maar ts heeft nog niet eens met de directeur gesproken..

Wij zijn het nog altijd niet eens met school maar eraf halen omdat ik in 'onmin' met ze leef vind ik niet eerlijk. Dit is een soort buurtschool en ik vind contact met kinderen uit de buurt ontzettend belangrijk.

Volgens mij heeft TS met schoolleiding gesproken.