Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:17

Hier tot en met vannacht nog stééds aanhoudende zware regenval.
Ik ben er vannacht nog uit gegaan vanwege de rukwinden. Leek wel of er een vrachtwagen bij de buren vandaan omlaag rolde zo´n kabaal. Zowat alle heren des huizes zijn eruit gegaan hier.
Wederom is de rivier binnen de oevers gebleven *\o/*
De weersverwachting is voor onze begrippen eígenlijk slecht maar alles is relatief; vergeleken met de afgelopen weken is het goed.
Existentiëler, slow, zelfvoorzienender leven is automatisch meer met de ritme van de aarde leven en dat maakt je ook een stuk meer afhankelijk van het weer.
Vanuit een centraal verwarmd ruitjeshuis met je auto door meer of minder regen naar de werk of de supermarkt is heel anders dan wel/geen eten uit je groentetuin omdat de rivier niet/wel overstroomt ;)

Pues, Moragh, de leerling/gaste was ondanks de dramatisch slechte omstandigheden een fijne ervaring. Misschien wel daardoor, want juist dan is het heerlijk zo´n positieve instelling.

@shoppen: ik heb een 8)7 tik wat dat betreft. Zoals wij leven is de tijd totaal onbelangrijk. Toch heb ik iets met functionele historische horloges met een historisch correct bandje. Slaat nergens op.
Ik heb nog steeds een lopend ´project´ om draakje een hologe-tik mee te geven :D
Draakje heeft een snorkel opdat de motor niet verzuipt bij een diepe rivierdoorsteek dus

Afbeelding

achterop het reservewiel zou helemaal +:)+ _O- zijn.

AMFIBIE; schokbestendig, waterdicht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:24

Oh, voor wie op zolder nog een doos oude horloges mocht hebben liggen:
Ik zoek (links en midden)

Afbeelding

en (idem)

Afbeelding

;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:52

Hmm, linksboven kan me ook wel bekoren...
Ahum... een russisch horloge met amerikaanse vlag?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:22

En gelijk reclame voor horloges hieronder bij de Google ads :D
Ik lees even mee, te veel werk om af te dwalen in kruidenteelt en zo (al zou ik dat met plezier willen ;) )

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:50

Welkom Emerald en Airlin!

Jeetje Francis.. wat een moeilijk beslissing moet dat zijn geweest ;( heel veel sterkte ermee.. Hoop dat hij een mooi plekje vind..

HC: mooie klokjes, mijn tweede helft houd daar ook erg van, ikzelf heb nooit een horloge gehad :o

Wij zijn weer terug op Djerba, het was een lange rit terug, 7,5 uur over 530 km. Eerste helft is snelweg, tweede helft smalle rommelige weggetjes.. Vriendlief werd al snel wagenziek dus ik heb de laatste 5 uur non stop gereden, pfff, maar we hebben het weer gehaald. Ook hier harde windstoten, de veerboten vaarden niet dus we moesten nog een dikke 100 km omrijden.. Gelukkig rijden we door een mooi landschap :) ook bij Tunis hebben we prachtige boerderijen bekeken.. Een droom, die hopelijk binnenkort werkelijkheid wordt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:57

yole schreef:
Hmm, linksboven kan me ook wel bekoren...
Ahum... een russisch horloge met amerikaanse vlag?

Die laatste zoek ik dus níet :P
Het verhaal erbij is trouwens wel hilarisch eigenlijk.

1. Het betreft het russische merk Boctok (Vostok/Wostok)en de fabriek staat in Chistopolskim, een stadje aan de Kama rivier in Tartarstan.

2. Het betreffende type; Amphibian, is in 1967 in productie gegaan. Een duikershorloge middenin de koude oorlog en bij de fabriek was een afdeling welke de specificaties voor de klokjes die in opdracht van het ministerie ´3aka3´ van defensie gemaakt werden en welke direct naar het leger gingen.
Er zijn twee ´militaire´ modelseries; de Komandirskie en de Amphibia. Beiden ook in combinantie en ook in 3aka3-uitvoering.
De klokjes hadden duidelijk een belangrijke militaire rol en ´3aka3´ was het hoogste kwaliteitsniveau.
Ook in de UdSSR hadden de fabrieken deviezen nodig en dús werd er geëxporteerd. Dat werd onder de naam Wostok (later Vostok) gedaan met texten in het engels. Dit was het tweede kwaliteitsniveau.
Tot slot moest als elke fabriek véél geproduceerd worden en dat was voor de thuismarkt onder de naam Boctok. Het derde kwaliteitsniveau.

3. Tartarstan ligt ver van Moskou en heeft een hoofdzakelijk islamistische etnische minderheidsbevolking.
Er is weinig binding met de Soviet Unie.
Eind jaren ´80, nog voor het ineenstorten van de Unie brengen ze zelfs een islamische versie van de Amhibian uit!

4. De VS wil een groot aantal, tienduizenden, herdenkingshorloges geven aan van de Golfoorlog terugerende soldaten.

5. De fabriek schrijft buiten Moskou om in op een tender van de VS en krijgt de opdracht!!!! Inmiddesl wankelt de Unie en heeft Moskou geen enkele grip meer op deze deelstaat.

Resultaat:
Het Vostok model ´Desert Shield´ is daardoor een in een islamistische soviet republiek voor het VS-leger gemaakt militair duikershorloge voor de golfsoldaten met een NATO-polsbandje..... :wow:

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:04

Rare jongens die amerikanen...

Zo, het eerste deel van R,R,R is erdoor... 80 pagina's hoogst interessant leesvoer, al voelt het aan als 240 pagina's vermits ik elke zin 3X moet lezen... en eigenlijk zou ik het nog eens allemaal moeten lezen... :D

Voor diegenen die het duits een beetje machtig zijn (en ook de anderen); Solinski's Reiter, Reiten, Reiterei is verplicht leesvoer! 'Paardgericht' bezig zijn zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn... Met dank aan HC, de Ibero-Berbers, de spaanse stieren en La Guérinière... ;)

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:38

Klinkt mooi Lakshmi, zo te horen zijn jullie al wel fanatiek bezig met een nieuwe plek op korte termijn. Cool!

Dank je (en de rest ook) voor de lieve woorden. 't Valt me idd best zwaar moet ik zeggen, maar desondanks sta ik toch ook wel helemaal achter m'n beslissing.
Ik moet zeggen dat het ook wel helpt dat ik al een paar reacties van zeer geïnteresseerde mensen heb gehad. Ik was bang dat ik met hem moest 'leuren', maar er blijken gelukkig nog meer mensen zo gek als ik ;)
Zelfs twee reacties via dit forum waar ik erg blij mee ben en hoge verwachtingen van heb. Zou het een van deze twee opties worden, dan gaat Ben mij alvast vooruit op 'slow life' naar 't buitenland (zo, meer verklap ik niet hoor, eerst es mensen uitnodigen).

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:04

Citaat:
Klinkt mooi Lakshmi, zo te horen zijn jullie al wel fanatiek bezig met een nieuwe plek op korte termijn. Cool!

Idd, dat klinkt allemaal zeer doelgericht! Mooi!

Citaat:
Zelfs twee reacties via dit forum waar ik erg blij mee ben en hoge verwachtingen van heb. Zou het een van deze twee opties worden, dan gaat Ben mij alvast vooruit op 'slow life' naar 't buitenland (zo, meer verklap ik niet hoor, eerst es mensen uitnodigen).

Bij de allerdappersten der galliërs gaat hij niet slecht af zijn... :o Een Merèns is ook absoluut niet verkeerd hé en bovendien hier vrij zeldzaam in verkoop. Leuren lijkt me dan ook overbodig, integendeel... Had ik dat een half jaar eerder geweten, had hier geen oostenrijkse 'kindvriendelijke pony' (deuh...) gestaan.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:11

yole schreef:
Voor diegenen die het duits een beetje machtig zijn (en ook de anderen); Solinski's Reiter, Reiten, Reiterei is verplicht leesvoer!

Gezien ik het Duits geen probleem vind heb ik al eens een boek van Solinski aangeschaft, Das Gymnasium des Freizeitpferdes.. Is wat dunner dan RRR en ik hoopte dat ik erdoorheen zou komen. Misschien na mn studie eens, tot nu heb ik de eerste bladzijdes (tot p22) en wat losse pagina´s gelezen (en plaatjes gekeken), mn over de zit.
Normaal gesproken kom ik wel door boeken heen, ookal zijn ze taai of lastig geschreven. Maar op de een of andere manier is dit niet bepaald meteen gelukt. Ik heb zoiets van ik snap het idee, maar heb nog niet zo´n zadel kunnen vinden wat ook op mn pony goed past, dus kan ik ook niet 1 op 1 op deze manier rijden.

Hoe dan wel ben ik nog een beetje aan het uitzoeken.

Nu ben ik ook nog niet bezig met rijden, enkel met onspannen zitten en het laten groeien van vertrouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:48

yole schreef:
'Paardgericht' bezig zijn zal voor mij nooit meer hetzelfde zijn... Met dank aan HC, de Ibero-Berbers, de spaanse stieren en La Guérinière... ;)

Bandida heeft een 'train-de-trainer'-trip in de planning Yole ;)

Wat jij waarschijnlijk smullen vindt is de Spaanse serie 'Tierra de Toros'. Een 7-delige dvd-set waarvan deel 5 over paarden-en-stieren gaat.
Ik heb een exemplaar in het gastenhuis liggen als aanvullend referentiekader.

Citaat:
Rare jongens die amerikanen...

...en héél gesse jongens die zwitsers :D Dat heeft dan even niets met het golfklokje te maken, maar omdat dit een hogst zeldzaam voorbeeld is waar de zwitsers níet aan de wijzers van de klok zitten, juist ook daarvan een illustratie.
Als je dit soort anekdotes humor vindt, heb ik een er meer. O.a. een gewéldige over 'Jessica'. Zullen de dames hier waarschijnlijk ook wel om moeten lachen:
http://www.timezone.com/library/horolog ... logium0031

Ik heb een 'Jessica' in nieuwstaat met een bijpassend blauw origineel '70-ties 'rallye' bandje voor samen incl. verzenden 40,- euro op de kop getikt.
Het is een heel elegant klokje en ik 'geniet van het dikke-vinger kwali-teit gevoel wat het me geeft.
Vergelijkbaar met mijn F91W-911 8-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:59

Huertecilla schreef:

Jep, zie ik al naar uit.. :D
Citaat:
Ik heb een 'Jessica' in nieuwstaat met een bijpassend blauw origineel '70-ties 'rallye' bandje voor samen incl. verzenden 40,- euro op de kop getikt.
Het is een heel elegant klokje en ik 'geniet van het dikke-vinger kwali-teit gevoel wat het me geeft.
Vergelijkbaar met mijn F91W-911 8-)

Jouw fascinatie met tijdsmeters is uiterst bizar HC :+ Ik krijg alleen maar meer stress van uurwerken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:59

Airiin schreef:
Ik ben vooral op zoek naar tips voor groenten en kruiden zaaien en koken en bakken op een 'natuurlijke' manier. Zonder pre-fab pakjes en zoveel mogelijk zelf weten wat je ergens ingestopt hebt. En zoveel mogelijk eco-friendly natuurlijk :)

http://www.davidlebovitz.com/archives/2 ... t_ber.html

Echt zálig.
Een smakelijke variatie is het wat pittig gekruide pecan noten erbij.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:02

Huertecilla schreef:
Echt zálig.
Een smakelijke variatie is het wat pittig gekruide pecan noten erbij.

Mjam!
Had Mevr. HC me gisteren ook getoond en daar heb ik de halve namiddag mee in m'n (hongerig) hoofd gelopen. Vervolgens een aanval op het frietkot gedaan :P Ook lekker.. maar eigenlijk lang niet zo lekker als echt fris gezond vers knapperig uit eigen tuin eten.

Vandaag werk ik thuis. Een enorme luxe dat ik geen twee uur verlies op de weg, dat is toch twee uur waarin je iets nuttiger kan doen, in dit geval nog meer werken helaas. Maar zo kan ik ook een oogje op de paarden houden, want er is er eentje niet helemaal ok. Hij at gisteren met lange tanden van het hooi, volgens mij pijn in de mond of de keel.. even volgen toch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:14

Bandida schreef:
Jouw fascinatie met tijdsmeters is uiterst bizar HC

Veel anekdotes zijn ultieme voorbeelden van het consumeren van hete lucht Bandida. Dát is het leuke ervan.
Ook van absurde wereldpolitiek. Dat gaat van de politiek correcte 'steriele' Rolexen welke in de jaren '30 aan zowel de britten, fransen, duitsers en italianen voor hun saboteurs werden geleverd, tot het 'terroristen-horloge' van Casio.
Je moet maar eens kijken in winkelcentra hoeveel winkels er horloges in de etalage hebben liggen. Naar wat het prijsniveau is van designer- een merkklokjes, naar wat de waarde is van marketing. Horloges zijn, door Hans Wilsdorf, het schoolvoorbeeld van de kracht van marketing.
Het is de untieme illustratie van consumeren en haast letterlijk tijd=geld.
Ik koester daarom een oud russisch 'duiker'horloge wat ik heb: dat heeft nul 'vormgeving', niet één merk- noch type-aanduiding: een polsKLOK uit een wereld zonder marketing. Heeft ook geen secondewijzer en zelfs geen minuutstreepje: ongeveer is goed genoeg :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:35

Hét kwali-tijd horloge:
Nul vormgeving, maar gewoon uitgeholde homp roestvast staal met een glasplaat welke op een rubber ring gedrukt wordt door de rand welke je er met de hand op vastdraait :D
Niks afwerking, niks imago, núl merkjes.

http://www.phomuaban.com/userimg/gal_4acb1051af7a1.jpg

Juist híer is weer een hele serie hilarische anekdotes over te verhalen.
Een toepasselijke betreffende 'slow' is die van Invicta.
Invicta is een Zwitsers klokjesmerk wat een verhaal verzonnen heeft over de oorsprong en prototypes van de bovenstaande 'vodolaz'. Ze hebben dat verhaal gecultiveerd en er een marketing strategie op gebaseerd. Ze verkopen een hele série 'Russische duikershorloges' in grote aantallen en voor absurde bedragen: http://www.invictarussiandiver.com
Het origineel is zeldzaam en een 'Graal-horkoge' voor liefhebbers doch gemiddeld goedkóper dan zo'n Invicta .........
Zwitserse marketing van hete lucht welke door onze maatschappij met smaak gegeten wordt.

Leve de vodolaz *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:45

Huertecilla schreef:
Veel anekdotes zijn ultieme voorbeelden van het consumeren van hete lucht Bandida. Dát is het leuke ervan.
Ook van absurde wereldpolitiek. Dat gaat van de politiek correcte 'steriele' Rolexen welke in de jaren '30 aan zowel de britten, fransen, duitsers en italianen voor hun saboteurs werden geleverd, tot het 'terroristen-horloge' van Casio.

:D ja, ik snap het hoor.

@Francis: Merensen zijn heel geliefd bij wandelruiters, zeker op wat ruwer terrein. Ik denk net als Yole dat je hem hier in België, zeker in het zuiden, makkelijk een goeie thuis zou kunnen vinden. Ik had zelf bijna een draver x merens, prachtig veelzijdig paard.. maar dat zag de eigenaar ook, en die wilde dan toch niet verkopen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:46

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

:D ja, ik snap het hoor.

Het is echt om van je stoel te rollen zo extreem soms.
De vodolaz ´Graal´ is door de russen zelf in een goedkoper gemaakte replica voor toeristen gemaakt in de jaren ´80. Die is nu nog steeds in productie.
De chinezen maken een nepper van deze replica.
Een nepper van een replica van een non-marketing ding :D

Voorbeeldje authentieke nep; gedrukt 2008 of zo :D

Afbeelding

Als je van het lachen bent bijgekomen eerst even langs het toilet want.....
..
..
..
..
..
in de ook nagemaakte chinese nepdocumentatie van de nagemaakte russische namaak van de originele bijsluiter staat een taal-/type´fout´ in de naam van de fabriek waar het ding zogenaamd vandaan komt _O-
´Fout´ want zo claimen ze niets wat niet waar is :)*

Lees eens de advertentie 300412159 op de nl e-markt ;-)

Oh, het origineel was bedoeld voor dieptes van maximaal 20 meter. In de oorspronkelijke handleiding staat 3 atmosfeer. Min de 1 van de atmosfeer is dat 20 meter 8-)
Ook hebben de meeste originelen wél radioactieve cijfers:
http://www.youtube.com/watch?v=JYtG36McC08
Dat is echter een paginasvullend onderwerp op zich. Een onthutsend onderwerp trouwens. Nu net níet bij de vodolaz, dat is juist een goéd voorbeeld, maar mbt de westerse productie. Echt héél schokkend zo scynisch als met welzijnsrechten van de meiskes die de wijzerplaten schilderden werd omgesprongen. Het ´no radiation´ op de bijsluiter van de sovjets bij hun toeristenversie had een héél goede marketingreden.
Ook een voorbeeld van kwali-tijd, doch ik zal jullie daar niet ongevraagd mee bestoken.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:27

Huertecilla schreef:

Yieha!! Dat het vlug lente mag worden... *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:39

´and now for something completely different´

Monty Python deed dit niet humoristischer. John Cleese is de replica. DIT is het origineel compleet met de échte muziek :D
Het is echt een vaak érg grappig onderwerp, russische horloges :P

Pak een kop koffie en geniet:

http://www.youtube.com/watch?v=xaK-Jk2c ... re=related

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:24

_O- Geweldig!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:31

Bandida schreef:
Maar zo kan ik ook een oogje op de paarden houden, want er is er eentje niet helemaal ok. Hij at gisteren met lange tanden van het hooi, volgens mij pijn in de mond of de keel.. even volgen toch.

Ondertussen kan ik al melden dat dat weer overgewaaid is. Niets speciaal meer te merken vandaag. Misschien wilde hij gewoon een emmer mash ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:41

Huertecilla schreef:
Dat is echter een paginasvullend onderwerp op zich. Een onthutsend onderwerp trouwens. Nu net níet bij de vodolaz, dat is juist een goéd voorbeeld, maar mbt de westerse productie. Echt héél schokkend zo scynisch als met welzijnsrechten van de meiskes die de wijzerplaten schilderden werd omgesprongen. Het ´no radiation´ op de bijsluiter van de sovjets bij hun toeristenversie had een héél goede marketingreden.

Ik vroeg me al af vanwaar die stempel 'no radation'... Dat is idd onthutsend! Die meter loopt aardig op! :wow:

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:24

Bandida schreef:
Bandida schreef:
Maar zo kan ik ook een oogje op de paarden houden, want er is er eentje niet helemaal ok. Hij at gisteren met lange tanden van het hooi, volgens mij pijn in de mond of de keel.. even volgen toch.

Ondertussen kan ik al melden dat dat weer overgewaaid is. Niets speciaal meer te merken vandaag. Misschien wilde hij gewoon een emmer mash ;)

Ik krijg hier de indruk dat het voor hen genoeg is geweest wat betreft sneeuw- en ijsdagen. Alles gaat sloooow... Ze kunnen wel een opkikker van een graad of 5 gebruiken denk ik.

Citaat:
Jouw fascinatie met tijdsmeters is uiterst bizar HC :+

... en werkt tegelijkertijd aanstekelijk... een zakhorloge zou ik ondertussen wel zien zitten... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:31

yole schreef:
Huertecilla schreef:

Ik vroeg me al af vanwaar die stempel 'no radation'... Dat is idd onthutsend! Die meter loopt aardig op! :wow:

Die meter ligt bij een origineel van de eerste generatie; met een enórme klots radium-zinc verf in/op de kuilen daarvoor in de wijzerplaat. Hier de achterzijde:
http://www.phomuaban.com/userimg/gal_4acb11226acff.jpg
De soviets waren vroeg met het beschermen van hun Babousjkas bij zelfs de productie van producten van militair belang en deze klok viel daar ook onder.
In de VS was men, veel scynischer winstgericht, decénnia later. Vandaar het stempel :D

Ja, meesterlijk dat fimpje niet?! Ook de houding van de ´expert´.... Het is echt het origineel van tíg Monty Python sketches.
Er is rond het thema russische horloges zóveel hilarisch dat alleen daarom al dat onderwerp de moeite waard is.
Ook het herdenkingsexemplaar 1967
http://farm3.static.flickr.com/2751/427 ... ae11_o.jpg
is al een database aan 8)7 avonturen aan het verzamelen.