[Centraal] Mexicaanse Griep.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:21

Mijn zoon die als kind ook zwaar astma had nooit laten enten tegen griep is inmiddels door alle weerstand te hebben opgebouwd uitgegroeid tot een 2meter grote kerel die nooit ziek is, terwijl men toen ook riep dat hij zijn griep entingen moest hebben..
Maar ieder lichaam moet antistoffen tegen griep natuurlijk opbouwen dat is gewoon beter dan met entingen.

Dat ik mijn paarden laat enten heeft idd met wedstrijden te maken,het liefst zou ik ze alleen tegen tetanus laten enten omdat opbouw daartegen niet mogelijk is, helaas in onze over-entcultuur zit bij iedere enting alles.

GeeskeP

Re: [Centraal] Mexicaanse Griep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:27

Oke, dus het was niet zo verstandig om hier te gaan lezen...

Ik denk dat ik m toch maar laat enten.. Heb de MG zelf al gehad en die vreselijke griep wil ik m nog niet aan doen in zn jonge leventje...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:41

GeeskeP schreef:
Oke, dus het was niet zo verstandig om hier te gaan lezen...

Ik denk dat ik m toch maar laat enten.. Heb de MG zelf al gehad en die vreselijke griep wil ik m nog niet aan doen in zn jonge leventje...

Als je dat zo voelt, moet je m gewoon laten enten Geeske.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:58

ThePast03 schreef:
Teddy321 schreef:
Maar geef dan aan waarom je niemand aan je bed zou willen hebben die niet gevaccineerd is, indien je long-of hartproblemen zou hebben?
Als je iemand aan je bed krijgt die WEL gevaccineerd is, kun je nog steeds MG van die persoon krijgen.,
Kijk ook maar in ziekenhuizen, tot een week geleden hingen er posters dat indien je koorts had of aanwijzingen voor MG, dan mocht je er niet in.
Ook inderen waren grotendeels niet welkom tijdens bezoekuren. Al deze maatregelen zijn inmiddels teruggedraaid!

Vreemd, hier in het ziekenhuis hangen die posters er nog steeds en wordt er ook strikt op gelet hoor.

De kans dat je MG oploopt van iemand die geënt is is een stuk kleiner dan van iemand die niet geënt is.

Het verbaasd me dat sommigen nu proberen de zaak om te draaien en zeggen dat mensen paniek proberen te zaaien over de gevolgen die MG kan hebben. Het is nogal een verschil of iemand met gewone feiten komt of met fabels die heel makkelijk te ontkrachten zijn.
Feiten zijn nooit bangmakerij en ook niets om over in paniek te raken, wel iets om over na te denken.

Het feit dat wij als gezin de vraag krijgen voorgelegd of wij ons willen laten vaccineren ivm mijn moeder die zwaar COPD heeft en een griepje niet overleeft, zegt wel genoeg denk ik. En dat terwijl wij als gezin niet in de risicogroep vallen. Die vaccinatie is puur vanwege het feit dat wij vaak bij mijn moeder in de buurt zijn en zij meer risico loopt ziek te worden wanneer wij ons niet laten vaccineren. Een arts gaat echt niet lukraak vaccinaties uitdelen hoor ;) En geloof me, indien jij zwaar long-of hartpatient was geweest @ teddy, dan zou je 7 kleuren stront schijten wanneer de verpleegkundigen die jou moeten verzorgen niet gevaccineerd zijn.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:03

Toch kan je mensen niet verplichten om te vaccineren!
Ik ben zelf verpleegkundige en werk met kanker patienten. Ik heb me wel laten vaccineren. Maar er zijn genoeg verpleegkundigen die hun redenen hebben om niet te vaccineren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:06

Kaja schreef:
owens-mama schreef:
Nou ik heb hier dus een ziek kind liggen.
Hij heeft afgelopen donderdag zijn enting gehad.
Hij zit in de risicogroep. Donderdagavond kregen we al koorts. het hele weekend met pieken en dalen en nu dus hee hoge koorts. Maandag naar de huisartenpost geweest. geen griep maar keelonsteking. vandaag weer geweest. Griep met longonsteking, nou heb ik gevraagd of het de mexicaanse griep. Kreeg als antwoord het kan. maar u hoeft zich niet druk te maken. Is nogal opgeblazen door de media. Ja daar kan je wat mee.

Nou niet dus... en daar kan ik me zo boos om maken!

Eerst grote paniek... dan valt het nog wel mee, dan alarmfases, pandemiën weet ik veel wat, dan valt het weer mee en nu zeggen ze "mensen zien eindelijk de ernst in van de MG" :?

Ik ken gewoon mensen die 's nachts bij hun kindjes, die de MG hadden, hebben gewaakt omdat de koorts zo ongelofelijk hoog is en de kindjes zo ziek waren... ;(

Ik ben er een van :j
Durfde haar echt niet alleen te laten met die hoge koorts en benauwdheid....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:15

@ Maikeltje. Vraagje, gewoon belangstelling. Maar zijn die symptomen niet bij de 'gewone ' griep hetzelfde? Ik weet dat ik als kind ook een paar keer de griep heb gehad, gepaard met hele hoge koorts en benauwdheid. Volgens mij past dat bij elke griep toch?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:16

Even een vraagje, misschien heb ik er overheen gelezen, maar ben je immuun voor de mexicaanse griep als je het eenmaal hebt gehad?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:22

Ik heb gekozen mijn dochter niet te enten, maar heb wel getwijfeld. Ik heb het nu 2 keer besproken met de dokter toen ik er toch moest zijn voor mijn maagklachten. Hier mag het wel als je dat echt wilt voor je kind (België), hier is het niet verplicht. Een vrouw op school die in de verhuis zit naar België toe kreeg deze week een brief dat na 3 dagen haar dochter ingeent moest worden. Het overdonderde haar een beetje. Ze vind niet dat het een verplichting moet zijn. Ze gaat erop beroepen dat ze nu in België woont ondanks dat ze nog half ingeschreven in Nederland staan. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen (wordt vervolgd).
Ik vond het in elk geval een opmerkelijk verhaal. Er werd gelijk gevraagd of ik toevallig ook een brief had gekregen. Mijn dochter is Nederlandse, maar de regering wil blijkbaar dat niet meer weten :P Met stemmen weten ze ons wel te vinden ;) Raar.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:24

1Boefje schreef:
Ik heb gekozen mijn dochter niet te enten, maar heb wel getwijfeld. Ik heb het nu 2 keer besproken met de dokter toen ik er toch moest zijn voor mijn maagklachten. Hier mag het wel als je dat echt wilt voor je kind (België), hier is het niet verplicht. Een vrouw op school die in de verhuis zit naar België toe kreeg deze week een brief dat na 3 dagen haar dochter ingeent moest worden. Het overdonderde haar een beetje. Ze vind niet dat het een verplichting moet zijn. Ze gaat erop beroepen dat ze nu in België woont ondanks dat ze nog half ingeschreven in Nederland staan. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen (wordt vervolgd).
Ik vond het in elk geval een opmerkelijk verhaal. Er werd gelijk gevraagd of ik toevallig ook een brief had gekregen. Mijn dochter is Nederlandse, maar de regering wil blijkbaar dat niet meer weten :P Met stemmen weten ze ons wel te vinden ;) Raar.

Ik snap je verhaal niet direct maar in NL is het niet verplicht hoor ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:29

Cyntje schreef:
1Boefje schreef:

Ik snap je verhaal niet direct maar in NL is het niet verplicht hoor ;)

Dat begreep ik er uit. Dan heb ik het niet goed begrepen :+

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:23

Er zijn mensen die vinden als je een gevaar voor anderen zou kunnen zijn je zou moeten enten, ik denk dat dat een eigen keuze altijd zou moet zijn.....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:26

Ik heb mijn zoon afgelopen maandag laten enten.Hij was afgelopen nacht flink ziek, maar nu weer lekker te pas.
Zelf mag ik m ook halen omdat ik zwanger ben, maar ga het niet doen aangezien in de bijwerkingen op mijn kleine meisje niet weet.
Durf de gok niet te nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:27

BarockPinto schreef:
Zelf mag ik m ook halen omdat ik zwanger ben, maar ga het niet doen aangezien in de bijwerkingen op mijn kleine meisje niet weet.

Maar niet-inenten is toch ook een gok?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:32

Shadow0 schreef:
BarockPinto schreef:

Maar niet-inenten is toch ook een gok?

Als het allebei een gok is, waarom zou je dan kiezen voor een spuit in je lijf?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:34

Twiggy2008 schreef:
Charaz schreef:
Nou dan zal ik ook wel mensen over me heen krijgen... ik ben doktersassistente en heb mezelf nog niet laten vaccineren.
Een wel gevaccineerd collega kan de MG net zo goed doorgeven als ik.
Waarom zou ik meer kans hebben dat door te geven? Was mn handen net zoals mijn collega.

_/-\o_
Amen!

ThePast03, het staat ook in de folder uitgegeven door het Ministerie van Gezondheid. ;)
Een vaccinatie betekent niet dat je het niet krijgt en ook niet dat je het niet kan overdragen. Staat er heel duidelijk in. ;)

Nee hoor, de kans is minder!

Twiggy, deze folder geloof je ineens wel? ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:39

sifra01 schreef:
Als het allebei een gok is, waarom zou je dan kiezen voor een spuit in je lijf?

Risico-afweging :) En volgens mij heb ik dat al een keer (of twee ;) ) gezegd in dit topic. Het is geen kwestie van alles of niets... het zijn kansen en risico's.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:43

Ja dat snap ik Shadow0. Maar dat is wat lastig te bepalen als niet bekend zijn wat de bijwerkingen op lange termijn zijn.
Maar goed, deze hele discussie valt inderdaad in herhalingen, dus ik ben er wel klaar mee hier ;)

Iedereen veel succes met het maken van een beslissing, volg je gevoel en laat je niet gek maken!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:54

maikeltje schreef:
Het feit dat wij als gezin de vraag krijgen voorgelegd of wij ons willen laten vaccineren ivm mijn moeder die zwaar COPD heeft en een griepje niet overleeft, zegt wel genoeg denk ik. En dat terwijl wij als gezin niet in de risicogroep vallen. Die vaccinatie is puur vanwege het feit dat wij vaak bij mijn moeder in de buurt zijn en zij meer risico loopt ziek te worden wanneer wij ons niet laten vaccineren. Een arts gaat echt niet lukraak vaccinaties uitdelen hoor ;) En geloof me, indien jij zwaar long-of hartpatient was geweest @ teddy, dan zou je 7 kleuren stront schijten wanneer de verpleegkundigen die jou moeten verzorgen niet gevaccineerd zijn.

Mijn gezin is niets gevraagd terwijl ik dubbel risicofactor heb, niet alleen zwaar astma maar ook andere problemen waardoor ik geen weerstand heb..
Zou het ook niet van mijn dochter en man verlangen, ik zorg zelf dat ik geent ben en dus weinig risico loop..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:52

MamboBeach schreef:
Nee hoor, de kans is minder!

Twiggy, deze folder geloof je ineens wel? ;)

Heb ik ooit gezegd dat ik die folder en het MvG per definitie niet geloof ;) ? Ik vind alleen hun bewoordingen als 'de gegevens die beschikbaar zijn over de veiligheid van het vaccin zijn geruststellend' e.d. ietwat te vaag overkomen. ;)
Het klinkt mij niet overtuigend genoeg in mijn oren, al zal het best waar zijn (wat behoorlijk wat andere opties open laat trouwens ;) ). Maar ik blijf ten alle tijde kritisch, want de overheid is ook niet perfect. ;)

En er staat letterlijk op de vraag of de gevaccineerde toch MG kan krijgen:
'Ja, er is een kleine kans dat de gevaccineerde MG krijgt, maar dan verloopt de griep meestal mild.

En dan zal ik ergens op grieppandemie.nl of weet-ik-veel-waar wel gelezen hebben dat het overdraagbaar door iedereen, ook door gevaccineerde mensen. Maar ben effe te lui om te zoeken. :+
Dus mocht iemand zich geroepen voelen.... :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:54

sifra01 schreef:
Ja dat snap ik Shadow0. Maar dat is wat lastig te bepalen als niet bekend zijn wat de bijwerkingen op lange termijn zijn.
Maar goed, deze hele discussie valt inderdaad in herhalingen, dus ik ben er wel klaar mee hier ;)

Iedereen veel succes met het maken van een beslissing, volg je gevoel en laat je niet gek maken!

Hier sluit ik me wel bij aan eigenlijk....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:29

Echwel schreef:
maikeltje schreef:

Mijn gezin is niets gevraagd terwijl ik dubbel risicofactor heb, niet alleen zwaar astma maar ook andere problemen waardoor ik geen weerstand heb..
Zou het ook niet van mijn dochter en man verlangen, ik zorg zelf dat ik geent ben en dus weinig risico loop..

Mijn moeder is zelf ook ge-ent hoor. Zij verlangt het ook niet van ons. Blijkbaar zijn de aandoeningen in jouw familie dan niet van dien aard dat ze overlijden aan deze griep. Bij mijn moeder is dat wel zo. Krijgt zij nu griep dan overlijdt ze op zeker.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:36

kan ook per huisarts verschillen, waar de een het wel nodig acht, kan een ander het nodig achten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:45

sifra01 schreef:
@ Maikeltje. Vraagje, gewoon belangstelling. Maar zijn die symptomen niet bij de 'gewone ' griep hetzelfde? Ik weet dat ik als kind ook een paar keer de griep heb gehad, gepaard met hele hoge koorts en benauwdheid. Volgens mij past dat bij elke griep toch?

Bij deze griep had ze van het ene op het andere moment 40 graden koorts en de longen helemaal vol met slijm en ze durfde bijna niet te slikken van de pijn in haar keel. Zonder vantevoren ook maar een greintje verkoudheid te hebben gehad. Ze raakte ook een beetje in paniek omdat ze het niet opgehoest kreeg. Ik heb een aantal jaren geleden ook een keer griep gehad, maar dat was wel de hoge koorts maar niets met de longen. Gewoon hoge koorts en pijn in je spieren en gewrichten. En dat gaat allemaal veel geleidelijker, niet van het ene op het andere moment.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:51

dobbel schreef:
kan ook per huisarts verschillen, waar de een het wel nodig acht, kan een ander het nodig achten.

Wij zijn niets verplicht hoor, het is gewoon een advies van haar arts wat wij in overweging moeten nemen.
Maar wij gaan bijvoorbeeld ook niet naar haar toe als 1 van ons verkouden is. Dat staat verder los van deze mexicaanse griep overigens. Zij kan door ieder virusje of bacterie die ze oploopt gevaar lopen. Zij heeft ook permanent zuurstof, kan niet meer zomder helaas...