Abortus of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:20

hyppolyte schreef:
Dat hangt er ook maar net vanaf hoe je het bekijkt. Als een leven nog niet echt begonnen is, dan kun je het ook nog niet beëindigen. Dan zou je dus ook al bezig zijn met het beëindigen van een leven op het moment dat je de (morning after)pil slikt, of een condoom gebruikt. Een foetus is pas levensvatbaar met 22 weken, voor die tijd niet. En zeker in de eerste weken is er nog geen sprake van een echt leven.

Een baby die te vroeg geboren wordt, leeft soms nog wel een dag, of een paar uur. Alleen het lichaam heeft nog niet de tools om door te leven. Leeft het kind dan die paar uur niet echt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:21

Het leeft dan wel een paar echt maar zonder allerlei kabeltjes houd je'm niet in leven. Dus IMO, als je dat kind dan toch wil gunnen maar niet de zwangerschap wil uitdragen, mag je dus wél die kleine er uit laten halen en kijken of ie het haalt? Je moord niet, immers hij leeft nog een paar uren en gaat dan vanzelf dood. En je hoeft de zwangerschap niet uit te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:22

_Ella_ schreef:
Dat het wettelijk is toegestaan wil nog niet zeggen dat het ook OK is. Worden jouw waarden dan puur bepaald door wat wettelijk is vastgesteld?

De wet is OK hoor, maak je geen zorgen. En ja in dat soort zaken laat ik mij lijden door de wet, lijkt mij vrij voor de hand liggend.

Denk niet dat iemand die abortus pleegt bang is om een proces dr achteraan te krijgen, of ze moet het achteraf in een WCtje plegen met een flesje bleekwater.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:24

pharagirlke schreef:
Het leeft dan wel een paar echt maar zonder allerlei kabeltjes houd je'm niet in leven. Dus IMO, als je dat kind dan toch wil gunnen maar niet de zwangerschap wil uitdragen, mag je dus wél die kleine er uit laten halen en kijken of ie het haalt? Je moord niet, immers hij leeft nog een paar uren en gaat dan vanzelf dood. En je hoeft de zwangerschap niet uit te dragen.

Nee natuurlijk niet? ik denk dat je me niet begrijpt.
Er wordt geroepen dat een niet levensvatbaar kind niet leeft, en je die dus mag aborteren. Ik probeer te zeggen dat niet levensvatbaar (zonder de buik van de moeder) leven ook leven is.
Er worden wel meer baby's geboren die medische hulp nodig hebben, en anders dood zouden gaan. Is dat dan ook geen leven?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:25

Thank god worden er geen kindjes geaborteerd die buiten de baarmoeder kunnen overleven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:26

_Ella_ schreef:
pharagirlke schreef:

Er wordt geroepen dat een niet levensvatbaar kind niet leeft, en je die dus mag aborteren. Ik probeer te zeggen dat niet levensvatbaar (zonder de buik van de moeder) leven ook leven is.
Er worden wel meer baby's geboren die medische hulp nodig hebben, en anders dood zouden gaan. Is dat dan ook geen leven?

Dat hangt er maar net vanaf wat de gevolgen zijn van die medische hulp. ;)
En neen, iets zonder bewustzijn, zonder bewuste reacties, is geen leven voor mij... Omdat het uit ziet als een mens is het nog geen mens... Anders zou menig kind in een jeugdinstelling terecht komen als ze hun barbie onthoofden.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:28

_Ella_ schreef:
pharagirlke schreef:

Dat is een andere discussie denk ik.
Vanaf 28 weken zijn artsen verplicht om alles op alles te zetten om een te vroeg geboren kindje te laten overleven.
Mocht het dan alsnog overlijden ben je ook verplicht om het aan te geven bij de gemeente.

Je hebt gelijk vind ik wat je zegt over dat leven ook leven is ongeacht waar het zich bevindt, binnen of buiten de baarmoeder, daarom zou wat mij betreft het ultimatum ook teruggeschroefd mogen worden van 24 naar 18 weken ofzo. Maar ja, dan is de rek er ook uit, en dan moet je uitzonderingen gaan maken....

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:28

Coloured schreef:
Aladinnetje schreef:
ik heb een abortus gehad, en zag t eigenlijk niet als klompje cellen, ik zou nu ook nooit meer abortus plegen, heb er spijt van. ik was onder narcose. ik wil dit nooit meer meemaken, het was een hel. ik wil er idd niet aan denken hoe een abortus van 22 weken eraan toegaat... en ik vraag me af hoe die artsen dit kunnen uitvoeren.. eigenlijk is abortus wel af te raden vind ik. ik snap dat jullie het zien als moord. ik heb t gedaan om persoonlijke problemen, financiele problemen en ik moest het helemaal in me eentje opvoeden met weinig geld. toch had ik als ik de tijd kon terugdraaien het liever toch gehouden al was mijn omgeving voor abortus en tegen het houden

.

Hoi Aladinnetje,

Wat knap van je om dat hier op bokt neer te zetten, ik krijg er kippenvel van. Ik veroordeel je niet, zeker niet, hoop dat je dat gelooft en ik zou je willen troosten. :(:)

dank je, nu denk ik van ojee had ik het wel op bokt moeten zetten maar kan het niet meer verwijderen.
het moeilijkste was ook dat iedereens reactie was toen ik zwanger was van ow nee wat erg je bent zwanger! en iedereen begon over abortus en de gevolgen van als ik het zou houden hoe moeilijk en zwaar het voor me zou worden. en dat ik het kindje niks te bieden had enzo. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:30

Chiqa schreef:
Kaka schreef:
En visa versa zijn er bijzonder onrespectvolle uitspraken en uitdragingen van pro-abortusstrijders. Dat is niet ter zake doende in dit topic.

O vertel eens, kom eens met een quote waar zijn wij niet respecvol?

Nou waar blijven ze nu :) Ben wel benieuwd eigenlijk.

hyppolyte

Re: Abortus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:34

Citaat:
Een baby die te vroeg geboren wordt, leeft soms nog wel een dag, of een paar uur. Alleen het lichaam heeft nog niet de tools om door te leven. Leeft het kind dan die paar uur niet echt?

Heb je het nu over een baby, of over de periode van voor de 22 weken? Voor die tijd wordt het namelijk niet echt geboren, maar verworpen. Daar is meestal een reden voor. Als het niet zelfstandig ademhaalt dan leeft het inderdaad niet i.m.o.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:35

Aladinnetje,
Wat moet dat allemaal moeilijk voor je geweest zijn en misschien nog wel!
Vaak laat je je door je omgeving zo beinvloeden dat je niet meer goed naar je eigen gevoel kunt of durft te luisteren.
Mocht je behoefte hebben, mijn PB-box staat voor je open hoor!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:37

Aladinnetje schreef:
dank je, nu denk ik van ojee had ik het wel op bokt moeten zetten maar kan het niet meer verwijderen.
het moeilijkste was ook dat iedereens reactie was toen ik zwanger was van ow nee wat erg je bent zwanger! en iedereen begon over abortus en de gevolgen van als ik het zou houden hoe moeilijk en zwaar het voor me zou worden. en dat ik het kindje niks te bieden had enzo. |(

Ik vind het heel dapper van je om zoiets op Bokt te zetten, het zal toen een moeilijke keuze voor je zijn geweest. Het is natuurlijk ook ontzettend moeilijk om iets door te zetten als je omgeving geen enkel begrip toont.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:38

pharagirlke schreef:
Dat hangt er maar net vanaf wat de gevolgen zijn van die medische hulp. ;)
En neen, iets zonder bewustzijn, zonder bewuste reacties, is geen leven voor mij... Omdat het uit ziet als een mens is het nog geen mens... Anders zou menig kind in een jeugdinstelling terecht komen als ze hun barbie onthoofden.

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar voor zo ver ik weet, is een kind dat voor de 22e week geboren wordt ook gewoon een bewust reagerend kind, voor zover een baby dat is. Huilen, bewegen, reageren op koud etc. Alleen zijn darmen en longen nog niet voldoende ontwikkeld om goed te eten en te ademen. Ze hebben de navelstreng nog nodig...
Ik ga hem niet plaatsen, omdat dit waarschijnlijk kwetsend wordt ervaren, maar hebben jullie het filmpje van de silent scream wel eens gezien? Het kind huilt/schreeuwt vlak voordat het geaborteerd wordt.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:57

Ik zou noooit een abortus willen! 'K zou 't niet over mn hart kunnen krijgen om een kindje dat in je buik zit weg te laten zuigen! :(
Ben bang dat k er dan mn hele leven spijd van heb! En dat is me tog iets te lang ! :o

Zelfs bij een verkrachting weet ik 99,99% zeker dat k het kindje zou houden!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:57

Yeyo schreef:
Het is gewoon een moeilijke discussie, sinds ik zelf moeder ben (en voor het eerst leven voelde met 20 weken) kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die met 22/23/24 (in Spanje mag tot 32 weken geaborteerd worden) weken een kindje laten weghalen, eigelijk snap ik zowiezo niet waarom mensen het doen, tenzij je een kindje gaat krijgen wat bij voorbaat al kansloos is in het leven door een handicap die niet met leven verenigbaar is o.i.d.

Weet je dat echt zeker? Als het zo is vind ik dat zeer schokkend ook al ben ik niet per definitie tegen abortus. Met die termijn is het al lang geen abortus meer, maar gewoon de bevalling opwekken. Mijn dochter is met exact 32 weken geboren (prematuurtje) en heeft het zonder al te veel medische ingrepen overleefd. Wat moet ik me er dan bij voorstellen? Maken ze zo'n kindje eerst dood en wordt het dan geboren of laten ze het na de geboorte dood gaan :? Raar dat er nog 'abortus' gepleegd mag worden na de levensvatbaarheidstermijn.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:02

Nog een vraagje wat me net te binnenschiet. Mijn broer heeft eens een ongeluk gehad met de brommer. In het begin kon hij niet zelfstandig ademen, hij moest aan de beademing. Hij werd kunstmatig in coma gehouden en had een infuus omdat hij niet kon eten. Zijn lichaam was niet in staat om zichzelf in leven te houden, niet levensvatbaar dus. Inmiddels is hij genezen, weer voor een groot deel de oude. Leefde hij die tijd dat hij niet zelf kon ademen, en niet bij bewustzijn was eigenlijk niet?
Een ongeboren kind kan ook gewoon opgroeien, mits hij nog even de navelstreng en warme buik van de moeder mag hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:03

Voor een groot deel in orde?

Kunstmatig in coma houden doen ze vaak vooral omwille van de pijn.. ;)

Het gaat er om dat een ongeboren kind ook nog een moeder heeft, en IMO heeft niet enkel het kind rechten. Want niemand hier lijkt het vanuit de moeder te bekijken :?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-09-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:04

citroen schreef:
Zelfs bij een verkrachting weet ik 99,99% zeker dat k het kindje zou houden!

Ik absoluut niet! Ik zou nooit voor een kind willen zorgen dat verwekt is door een verkrachting. Je hoort regelmatig dat verkrachters bekenden zijn van het slachtoffer. Wat als hij toch onder zijn straf uitkomt (te weinig bewijs bijv.) merkt dat je zwanger bent en het kind deels op eist? Wat als je uiterlijke kenmerken terug ziet in je kind? Maar het grote verschil vind ik is dat als je verkracht bent je vaak toch op je hoede bent voor een eventuele zwangerschap. Je kunt dan altijd een overtijdsbehandeling laten doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:04

Dat is ook abortus he Delphi.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:06

pharagirlke schreef:
Voor een groot deel in orde?

Kunstmatig in coma houden doen ze vaak vooral omwille van de pijn.. ;)

Ja, lichte hersenbeschadiging, maar iemand die hem niet heel goed kent merkt er niets van.
Ja dit was idd voor de pijn, dat weet ik. En om zijn hersenen de rust te gunnen om te herstellen.

Maar hoe dan ook, hij kon niet zelfstandig leven op dat moment. Ook niet als hij niet in coma was gehouden.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:07

pharagirlke schreef:
Het gaat er om dat een ongeboren kind ook nog een moeder heeft, en IMO heeft niet enkel het kind rechten. Want niemand hier lijkt het vanuit de moeder te bekijken :?

Ik wel hoor, ik zeg ook niet dat het altijd makkelijk is, maar de moeder hoeft niet dood.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:10

pharagirlke schreef:
Dat is ook abortus he Delphi.

Officieel niet. Een overtijdsbehandeling krijg je als je tussen de 12 en 16 dagen overtijd bent. Ik vind het een groot verschil tussen bijv. 13 dagen overtijd en zwanger of 13 weken zwanger en dan abortus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:13

_Ella_ schreef:
pharagirlke schreef:

Ik wel hoor, ik zeg ook niet dat het altijd makkelijk is, maar de moeder hoeft niet dood.

Ze hoeft niet fysiek dood... Maar mentaal kan het wel moordend zijn...

Delphi; officieel misschien niet. Maar officieel is abortus ook geen moord daar het ongeboren kind officieel geen "mens" is. (iig niet volgens de wet) :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-09-09 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:13

Volgens mij spreken de meeste mensen wel vanuit het perspectief van de moeder, ik in ieder geval wel.

@citroen, ik weet 100% zeker dat jij niet meer zo zeker bent van je zaak als je zelf een keer verkracht bent en daardoor zwanger bent geraakt. Voor de mensen die wel besluiten het kind te houden in een dergelijke situatie heb ik heel veel respect, ik zou het ze niet nadoen denk ik. Je wordt namelijk al de rest van je leven geconfronteerd met het gebeurde, en dat is helemaal het geval als je een kind van zo'n fl****r hebt. Dat mensen ondanks dat toch nog van een kind kunnen houden vind ik heel bijzonder :j.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:18

pharagirlke schreef:
_Ella_ schreef:

Ze hoeft niet fysiek dood... Maar mentaal kan het wel moordend zijn...

Delphi; officieel misschien niet. Maar officieel is abortus ook geen moord daar het ongeboren kind officieel geen "mens" is. (iig niet volgens de wet) :+

Ik denk dat het in de meeste gevallen waarin abortus wordt gepleegd het niet meteen mentaal moordend zou zijn voor de moeder... Moeilijk, zwaar, heftig, niet gepland... maar mentaal moordend, misschien in een enkel geval. Vaak blijkt het achteraf ook heel anders te zijn dan het in eerste instantie leek.