Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:54

Hé lammie, volgens mij kwam ik je ook al tegen in het hypermobiel topic.....

hopelijk kun je verder afbouwen.

Erretje: ik hoop op een rustige nacht voor je, bij mij hoesten man en kids, dus hier is het ook een heel gedoe.

Joyce: daar zou ik heel wat voor over hebben :j.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:56

ik zit nu een paar dagen op die 300mg maar merk er nog weinig van...tot nu toe merk ik alleen dat de vermoeidheid wel anders is geworden en mijn concentratie beter is geworden...maar ja dat kan dus ook door minder stress en de indrukken van mijn nieuwe werk.
klopt ja daar zit ik ook ja...ook toevallig...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:25

lammie2701 schreef:
ik ben nu aan het afbouwen met de depakine en zit nu op 1 keer daags 300mg ipv 1 keer daags 500mg.
depakine is een anti epileptica en verwijdt dus de bloedvaten in de hersenen. de meest voorkomende bijwerkingen daarvan zijn vooral dat je wat kan aankomen (heb ik geen last van gelukkig) en dat je concentratie iets minder KAN worden en dat je iets sneller moe kan worden. bij mij moet nog blijken of dat door de stress kwam of door de depakine...

Toxapam is ook een anti-eleptica, maar als ik de ervaringen lees vind ik dat veel mensen behoorlijke bijwerkingen hebben, vooral vermoeidheid en 'van de wereld' zijn, depressief enzo, dat wil ik echt niet hebben met 2 kleintjes, vandaar dat ik het niet aandurf. Je moet het minimaal 3 maanden slikken en dan weer afbouwen als het niet werkt, maar ik wil geen risico's nemen. Positief is gewichtsafname, maar daar hoef ik als neuroot me toch al niet druk over te maken, want ik ben gelukkig al slank van mezelf.

Moeilijk hoor...

lammie2701

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:35

nou met depakine ben ik in ieder geval echt niet van de wereld of depressief ofzo...en ik denk eerder dat de concentratieproblemen en vermoeidheid bij mij door de stress kwamen aangezien ik nu al 4 jaar depakine heb geslikt en er pas last van kreeg toen ik stressklachten had...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:23

lammie2701 schreef:
ik ben nu aan het afbouwen met de depakine en zit nu op 1 keer daags 300mg ipv 1 keer daags 500mg.
depakine is een anti epileptica en verwijdt dus de bloedvaten in de hersenen.

Je schrijft dat de bloedvaten verwijdt worden. Immigran zorgt er juist voor dat de bloedvaten krimpen waardoor ze niet tegen zenuwen aankomen, volgens mij. Dat werkt dan juist tegengesteld maar wordt beide gegeven tegen migraine ?! :?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:26

Hoezo ik heb het aan mijn hersens, ik bedoel Topamax.

Ik ga het even voorleggen aan mijn neuroloog, ik zou toch in Januari terugkomen om het resultaat van de topamax te bespreken :o . Maar de aanvallen komen nu toch weer te vaak, kan net zo goed elke dag imigran slikken.

@Lammie2701: Moet je nu afbouwen om te kijken of je zonder of met minder door het leven kan, hoe werkt dat?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:26

Erretje, ik snap dat je met kleintjes erbij extra voorzichtig bent. Maar je hoeft natuurlijk niet al die bijwerkingen te krijgen, volgens mij is dat toch altijd erg persoonlijk ... Als ik ook lees wat je van Immigran allemaal kunt krijgen, maar dat heb ik gelukkig ook niet. ;)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 10:31

hayhay

Hier iemand die enorm gestresst deze week doorkomt.
Ik weet niet wat het is , ben gewoon heel druk.
Snel emotioneel en maak me druk om de kleinste dingetjes.
Dit is iets wat , volgens mij wat minder was met de propranolol maar nu ik de topamax slik weer opkomt. Tenminste zo lijkt het , want deze week is gewoon ook heel druk en misschien heb ik de bijsluiter ook wel te goed doorgelezen. Tot nu toe alleen nog maar van die op het randje net niet aanvallen gehad en dus nog niet echt migraine gehad! En dat dus terwijl ik me zo gestresst voel.

@ simodi: Topamax wordt ook als anti epileptica voorgeschreven en ik heb ook imigran injecties. Lijkt me toch niet dat ze tegengestelde dingen voorschrijven.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:33

Hoi allemaal, ik heb helaas geen tijd om nu alles door te lezen, want ik moet weg...rol hier net tegenaan en vindt het veel te interessant om te reageren voor ik alles gelezen heb. Ik heb namelijk ook migraine, vroeger "gewoon" (om het maar even zo te noemen), nu door hormonen va de pil...dus vanavond ofzo kom ik nog even terug om alles te lezen en te kijken wat jullie doen en laten enzo. Super interessant natuurlijk...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:35

Van Imigran wordt ik kramperig en voelt bijvoorbeeld warm water heel heet aan en ik moet altijd plassen, maar dat is in milde mate. Als het het tegelijkertijd met naproxen slik merk ik er bijna niets van.

Ik ben van nature al geen zonnetje in huis en ook wel een beetje neurotisch type, dus ik ben zo bang dat dat versterkt wordt dan door de topamax. In de bijsluiter dat er bij het slikken van topamax vaak stemmingswisselingen en depressies kunnen voorkomen en dat er hallucinaties op kunnen treden.

Bij Depakine is dat volgens mij niet zo, wordt het zelfs aan manisch depressieven voorgeschreven. Misschien dat ik er zelfs wat van opknap ;) .

Ach, ik moet het gewoon proberen, ik heb het geprobeerd zonder profylaxe, maar doe doe ik mezelf en mijn omgeving geen plezier mee.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:41

simodi schreef:
lammie2701 schreef:
depakine is een anti epileptica en verwijdt dus de bloedvaten in de hersenen.

Je schrijft dat de bloedvaten verwijdt worden. Immigran zorgt er juist voor dat de bloedvaten krimpen waardoor ze niet tegen zenuwen aankomen, volgens mij. Dat werkt dan juist tegengesteld maar wordt beide gegeven tegen migraine ?! :?

sorry ik had het verkeerd bloedvaten worden inderdaad vernauwd...ik haalde 2 medicijnen (anti-epileptica en een ander soort) door elkaar heen...sorry!!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:42

:= Toxapam is gewoon een cobinatie tussen topamax en oxazepam, heel logisch, combinatie die dagelijks gegeven word :')

Maar erretje, als je dagelijks die imigran zou gebruiken, werkt hij dan??? Zo ja, dan zou ik jou geloof ik toch héél dringend willen adviseren dat hoofdpijndagboek bij te gaan houden.
En als de imigran helpt, dan heb ik misschien nog een andere tip: Vraag je neuroloog eens of je zuurstof mag proberen. Dit kan je dagelijks, zelfs meerdere keren op een dag gebruiken. Het overgrote meerendeel van de mensen die dit gebruiken, heeft geen last van bijwerkingen. Een enkeling (maar dan hebben we het echt over 1 op de 1000 ofzo) krijgt problemen, maar het lijkt mij de moeite van het proberen waard.
Maar dagelijks aanvallen, of het nu cluster of migraine is, is te veel. Zo simpel is dat, lijkt mij.

Overigens, vergeet bij het lezen op internet ook niet dat je eigenlijk alleen de 'ramp'verhalen leest. De mensen bij wie het gewoon goed gaat, hebben geen reden om op internet te gaan lopen zoeken, en zullen dus ook geen berichten achterlaten.
Zo loopt er hier op bokt ook een topic over de pil. Vele verhalen over mensen die er problemen mee hebben. Wat je niet leest, is dat er ondertussen nog duizenden en duizenden vrouwen zijn die diezelfde pil zonder problemen slikken!!!
De enige manier om het echt te weten is het te proberen..... En aanvallen voorkomen is altijd beter dan ze stoppen.

@ Lammie en Laurabram: Hebben jullie toevallig ook last van hypermobiele borstwervels? Volgens mijn osteopaat speelt het verschuiven van die wervels namelijk een grote rol in het doorbloeden van oa de schedel en het hoofd, en dus in het ontstaan van migraine (ik ben dus ook hypermobiel ;)). Merken jullie daar een verband in? Dat als je rug scheef staat, je meer last van je hoofd hebt?

Edit: jeetje, wat gaat het hard ineens!!!

@ Eroslover: Propanolol onderdrukt ook de reactie van het lichaam op bijvoorbeeld adrenaline, stress dus. Topamax doet dat niet. Dus dat je wat meer gestresst bent kan heel goed.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:48

Erretje schreef:
Hoezo ik heb het aan mijn hersens, ik bedoel Topamax.

Ik ga het even voorleggen aan mijn neuroloog, ik zou toch in Januari terugkomen om het resultaat van de topamax te bespreken :o . Maar de aanvallen komen nu toch weer te vaak, kan net zo goed elke dag imigran slikken.

@Lammie2701: Moet je nu afbouwen om te kijken of je zonder of met minder door het leven kan, hoe werkt dat?

ja we zijn aan het afbouwen om inderdaad te kijken of ik met minder/ zonder verder kan...
ik had eerder 1 keer daags 500mg maar ivm stressklachten is mijn migraine erger geworden en toen is de dosis verdubbelt naar 2 keer daags 500mg. toen de stressklachten verdwenen (na ongeveer een jaar) ben ik weer teruggegaan naar mijn oude dosis en dat ging eigenlijk heel goed (en zelfs boven verwachting) vandaar dat de huisarts met de neuroloog heeft overlegd of ik misschien kon gaan afbouwen en daar was de neuroloog het wel mee eens...dus nu zit ik aan een afbouwschema dat wel geleidelijk loopt...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:52

Citaat:
Maar erretje, als je dagelijks die imigran zou gebruiken, werkt hij dan??? Zo ja, dan zou ik jou geloof ik toch héél dringend willen adviseren dat hoofdpijndagboek bij te gaan houden.
En als de imigran helpt, dan heb ik misschien nog een andere tip: Vraag je neuroloog eens of je zuurstof mag proberen. Dit kan je dagelijks, zelfs meerdere keren op een dag gebruiken. Het overgrote meerendeel van de mensen die dit gebruiken, heeft geen last van bijwerkingen. Een enkeling (maar dan hebben we het echt over 1 op de 1000 ofzo) krijgt problemen, maar het lijkt mij de moeite van het proberen waard.
Maar dagelijks aanvallen, of het nu cluster of migraine is, is te veel. Zo simpel is dat, lijkt mij.

De Imigran helpt wel ja, in die periodes dat ik het veel heb, heb ik meestal ook wel voldoende aan een tablet van 50mg of een neusspray van 20, die ik overigens minder effectief vind. Maar de hoofdpijn komt dan meestal gewoon weer terug of blijft een beetje zeuren op de achtergrond. Als ik mezelf dan niet in acht hou breekt hij zeker door.

Zoals gisteren en vandaag ook weer, zit er een doffe pijn achter mijn linkeroog. Normaal zou ik daar een naproxen of zou zelfs Imigran kunnen nemen, dan weet ik dat het weggaat. Maar zo kan ik elke dag wel wat nemen en ben ik bang dat ik medicijnafhankelijke hoofdpijn opbouw, want ik heb begrepen dat dat ook met Imigran kan? Anders wist ik het wel. Vandaar dat ik een goede klant ben voor een profylaxe. Ik had eerst Selokeen, metropolo, dat haalde de scherpe kanten er wel af, maar bleef vaak hoofdpijn houden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:54

Lalidan schreef:
Overigens, vergeet bij het lezen op internet ook niet dat je eigenlijk alleen de 'ramp'verhalen leest. De mensen bij wie het gewoon goed gaat, hebben geen reden om op internet te gaan lopen zoeken, en zullen dus ook geen berichten achterlaten.

@ Eroslover: Propanolol onderdrukt ook de reactie van het lichaam op bijvoorbeeld adrenaline, stress dus. Topamax doet dat niet. Dus dat je wat meer gestresst bent kan heel goed.

Dat eerste bedoel ik ook, je hoeft echt niet alle bijwerkingen te krijgen!

Propanolol is in feite toch een middel tegen hoge bloeddruk?
Ik slik Metoprololtartraat, ook een middel tegen hoge bloeddruk terwijl ik zelfs een vrij lage bloeddruk heb, om migraine tegen te gaan. Heb wel het idee dat daarmee de aanvallen minder zijn geworden, zijn er nu alleen nog bij stress, te weining slaap of hormonaal (stopweek pil).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:58

Erretje schreef:
De Imigran helpt wel ja, in die periodes dat ik het veel heb, heb ik meestal ook wel voldoende aan een tablet van 50mg of een neusspray van 20, die ik overigens minder effectief vind. Maar de hoofdpijn komt dan meestal gewoon weer terug of blijft een beetje zeuren op de achtergrond. Als ik mezelf dan niet in acht hou breekt hij zeker door.

Zoals gisteren en vandaag ook weer, zit er een doffe pijn achter mijn linkeroog. Normaal zou ik daar een naproxen of zou zelfs Imigran kunnen nemen, dan weet ik dat het weggaat. Maar zo kan ik elke dag wel wat nemen en ben ik bang dat ik medicijnafhankelijke hoofdpijn opbouw, want ik heb begrepen dat dat ook met Imigran kan? Anders wist ik het wel. Vandaar dat ik een goede klant ben voor een profylaxe. Ik had eerst Selokeen, metropolo, dat haalde de scherpe kanten er wel af, maar bleef vaak hoofdpijn houden.

Misschien helpt het als je ipv Imigran50 direct Imigran 100 innneemt, dus even een wat hardere boost zeg maar? Ik heb ook vaak dat na inname de hoofdpijn weer terug komt, zelfs als ik me rustig houd. Een echte aanval moet blijkbaar een aantal dagen duren ... ik neem dan gewoon telkens opnieuw een Imigran 100 in, net zolang (na een dag of 2 a 3) dat na de laatste tablet de hoofdpijn wegblijft.
Imigran50 werkt bij mij ook maar een uur of 4 (tegen imigran100 8 uur, eigenlijk logisch he).

Elke dag slikken schijnt idd weer medicijnafhankelijke hoofdlijn te geven, en dan kom je van de regen in de drup, maar wat moet je dan ... je wilt toch enigszins kunnen functioneren .... moeilijke keuze!
Heb je nu dan elke dag hoofdpijn of ook wel pijnvrije dagen?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:02

Was dat maar zo, een oxazempammetje op zijn tijd is best ok :o .

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:04

Lalidan schreef:
:= Toxapam is gewoon een cobinatie tussen topamax en oxazepam, heel logisch, combinatie die dagelijks gegeven word :')

Zo loopt er hier op bokt ook een topic over de pil. Vele verhalen over mensen die er problemen mee hebben. Wat je niet leest, is dat er ondertussen nog duizenden en duizenden vrouwen zijn die diezelfde pil zonder problemen slikken!!!
De enige manier om het echt te weten is het te proberen..... En aanvallen voorkomen is altijd beter dan ze stoppen.

@ Lammie en Laurabram: Hebben jullie toevallig ook last van hypermobiele borstwervels? Volgens mijn osteopaat speelt het verschuiven van die wervels namelijk een grote rol in het doorbloeden van oa de schedel en het hoofd, en dus in het ontstaan van migraine (ik ben dus ook hypermobiel ;)). Merken jullie daar een verband in? Dat als je rug scheef staat, je meer last van je hoofd hebt?

Edit: jeetje, wat gaat het hard ineens!!!

Mijn hele rug is hypermobiel en de fysio (tevens manueeltherapeut) heeft me al verscheide keren "recht"gezet en ben bezig met oefeningen voor buik en rugspieren (om ze sterker te maken) zodat mijn rug in staat is om zelf in de goede houding te blijven.
bij mij zijn dus al mijn wervels hypermobiel en kan daardoor ook moeilijk mijn balans houden. maar als fysio mij heeft rechtgezet dan merk ik wel dat ik minder spanning in nek en rug voel en dus ook geen hoofdpijn meer heb.

@ erretje: ik heb ook een periode gehad dat ik dagelijks migraine had, ik slikte destijds al 1 keer daags depakine om het te voorkomen maar heb toen eerst van de huisarts een verhoging van de depakine gekregen (2 keer daags 500mg) en toen kreeg ik nog 2 a 3 keer per week een aanval, toen heeft de huisarts tegen mij gezegd dat ik als ik een aanval voelde aankomen ik eerst 2 ibuprofens en dan ook gelijk de imigran neusspray (ibuprofen versterkt de werking van imigran) moest nemen en dit hielp toen wel. toen de aanvallen minder werden ben ik ook gestopt met de ibuprofen (tenzij ik voelde dat het een hele zware ging worden, kreeg ze altijd op mijn werk en moest dan wel door).
maar voor mij was de echte oplossing voor de dagelijkse migraine de oplossing voor mijn stressklachten: ander werk.

ik ben overigens ook eerst begonnen met propranolol (6 jaar geleden) maar dit deed helemaal niks bij mij (het verlaagde alleen mijn bloeddruk terwijl ik van nature al een lage bloedruk heb).

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:18

jeetje mensen wat gaan we hard.
Volgens mij heb ik er wel goed aan gedaan, dit topic te openen.

Propranolol wordt inderdaad bij een te hoge bloeddruk gegeven.
Ik ben van nature nogal een stresskip dus had daar wel baat bij blijkt nu.
Maar wie weet komt het nu ook omdat het gewoon nu wel heel druk is hier.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:20

tjah bij mij werd door de propranolol mijn bloeddruk 45/80 terwijl die normaal 55/110 is

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:21

die gegevens zeggen mij weinig , wat is normaal?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:24

normaal zou het rond de 80/120 moeten zijn... 80 is onderdruk en 120 bovendruk

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:26

Ook niet zo handig van je huisarts, om propanolol voor te schrijven als je al een bloeddruk van 110/55 hebt.... want dat is al behoorlijk laag.... 80/45.... dat had ik toen ik mijn bovenarm brak (oké, nog ietsjes lager), maar toen lieten ze me niet uit het ziekenhuis vertrekken :+

Over die medicatieafhankelijke hoofdpijn: die ontstaat vooral als de medicatie gebruikt wordt vóórdat de hoofdpijn ontstaat. Als jij een paar dagen achter elkaar imigran gebruikt omdat je al migraine hebt, hoef je er niet zo bang voor te zijn. Je moet bang worden, al je vast imigran gaat gebruiken omdat je de afgelopen 3 dagen migraine had en nu al een beetje ergens in je hoofd wat steken voelt. Dan loop je risico. Maar heb je duidelijk een aanval en gebruik je dan een paar dagen achter elkaar en stop je daarna gewoon weer, dan is er over het algemeen niks aan de hand
Overigens loop je met ibuprofen net zo hard risico op medicatieafhankelijke hoofdpijn.... em misschien wel meer, omdat veel mensen dat als onschuldig middel zien. Oh, afgelopen dagen hoofdpijn gehad, laat ik maar vast wat slikken. Ja, en dán gaat het fout....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:33

tjah ik weet ook niet waarom hij dat toen heeft besloten maar toen hij zag dat het zo laag was heeft hij me ook gelijk van de propranolol afgehaald. ik mocht ook alleen in die stressperiode de ibuprofen erbij gebruiken...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:49

Citaat:
Over die medicatieafhankelijke hoofdpijn: die ontstaat vooral als de medicatie gebruikt wordt vóórdat de hoofdpijn ontstaat. Als jij een paar dagen achter elkaar imigran gebruikt omdat je al migraine hebt, hoef je er niet zo bang voor te zijn. Je moet bang worden, al je vast imigran gaat gebruiken omdat je de afgelopen 3 dagen migraine had en nu al een beetje ergens in je hoofd wat steken voelt. Dan loop je risico. Maar heb je duidelijk een aanval en gebruik je dan een paar dagen achter elkaar en stop je daarna gewoon weer, dan is er over het algemeen niks aan de hand
Overigens loop je met ibuprofen net zo hard risico op medicatieafhankelijke hoofdpijn.... em misschien wel meer, omdat veel mensen dat als onschuldig middel zien. Oh, afgelopen dagen hoofdpijn gehad, laat ik maar vast wat slikken. Ja, en dán gaat het fout....

Ik had de afgelopen dagen hoofdpijn, nu voel ik er een zitten, maar ik weet nu niet of het een nieuwe is of dat hij 'doorzeurt'. Als ik nu Imigran zou nemen weet ik zeker dat het weg is.

Bijvoorbeeld: tot en met zondag had ik rechts achter mijn oog last (zondagmiddag even de kindjes naar opa&oma, even mijn paard een knuffel gegeven en met medicatie uurtje naar bed gegaan, beetje liggen doezelen en het was daarna wel weg. Sinds Maandagmiddag heb ik links doffe pijn achter mijn oog :? Daarvoor heb ik maandagavond een Imigran en Paracetamol met Codeine genomen, gisterochtend voelde ik me redelijk goed, later op de dag nam het ietsje toe, maar niet genoeg om weer een Imigran te nemen (misschien moet ik dat dus wel doen een paar dagen totdat ik echt niks meer voel?).

We gaan hard ja, maar ik heb hier erg veel aan +:)+ . Op van die fora zijn het vooral zeurverhalen, maar ik wil graag weten hoe ik mijn migraine het meest effectief kan aanpakken. Rust is geen optie met 2 kleine kinders, ik werk en heb een paard. Als ik thuis op de bank ga zitten word ik nog gekker, ik moet mijn gedachten verzetten anders blijf ik ermee bezig :D .