Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:07

lenaa_tje schreef:
Jij bent geen 60 plusser dus val je onder 5 18-60 jaar met medische klachten

Dat typ ik toch -60 betekent bij mij min60 dus jonger dan 60...

De eerste groep zijn de verpleeghuizen, 2e groep 60+ 3e groep 18-60 met medische aandoening....

Edit: [url]Ziekenhuizen: ons personeel moet voorrang krijgen bij vaccinatie - https://nos.nl/l/2361662[/url]

Citaat:
Daarna zijn groep 2 (alle 60-plussers) en groep 3 (60-minners met een medische indicatie) aan de beurt. Pas daarna komen de zorgmedewerkers die deze groepen verzorgen, gevolgd door (overige) zorgmedewerkers die in direct contact staan met coronapatiënten.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 22-12-20 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:09

Ik heb ook medische aandoeningen, maar eerlijk gezegd heb ik liever dat zorgmedewerkers eerder geent worden als ik. Daar zijn veel meer mensen can afhankelijk.

Astorga ik duim dat je negatief blijft!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:11

mvdende schreef:
lenaa_tje schreef:
Jij bent geen 60 plusser dus val je onder 5 18-60 jaar met medische klachten

Dat typ ik toch -60 betekent bij mij min60 dus jonger dan 60...

De eerste groep zijn de verpleeghuizen, 2e groep 60+ 3e groep 18-60 met medische aandoening....

Nee. Lees de link nog maar een keer.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/ggd- ... ~af160ed1/

En moet je niet ineens met een andere link daar waarover het ging aankomen :roll:
Laatst bijgewerkt door SincereQ op 22-12-20 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:12

Astorga ik duim ook dat je negatief blijft.

Zorgpersoneel voor mij laten gaan vind ik top!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:14

secricible schreef:
Maar de zkh zijn blijkbaar pas als 7de doelgroep aan de beurt. Dat vind ik wel een ding eigenlijk, wat mij betreft vaccineren ze het zorgpersoneel allemaal tegelijkertijd.
Met dank aan nikass in het vaccintopic een linkje met daarin de beoogde volgorde nu

Het hangt ook samen met welk vaccin op welk moment beschikbaar komt en hoeveel ervan aangeleverd wordt door de tijd.

Niet elk vaccin kan je bijvoorbeeld in een verpleeghuis inzetten. Of in andere kleinschalige settings. Omdat het bijvoorbeeld in grote batches komt en lastig te bewaren is (temperatuur). Als je dat in kleinschalige settings inzet krijg je vaccinverlies. Dat is het laatste wat je wilt.
Als je in een bepaalde periode vaccin aangeleverd krijgt dat wel geschikt is voor kleinschalige settings wil je het daar ook inzetten. En die andere juist weer op grotere vaccinlocaties, voor bijvoorbeeld zorgpersoneel.
Volgorde is dus niet zomaar een rijtje maken, maar ook goed kijken naar wat we aangeleverd krijgen van fabrikanten en wanneer.

Ik verwacht ook dat het rijtje nog wel eens kan veranderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-20 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

SincereQ

pien_2010 schreef:
Astorga ik duim ook dat je negatief blijft.

Zorgpersoneel voor mij laten gaan vind ik top!!

Ik ook! Zij hebben zo veel meer kans om besmet te raken, dus laat die meer eerst gaan!

Echwel

Afbeelding
Volgens mij staat er steeds ernstig medische klachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:15

Het egoïsme van mvdende :n bizar...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:16

Echwel schreef:
Ernstig medische klachten staat er...
Denk toch een andere categorie

Als je naar mijn oorspronkelijke aandoening kijkt, een aangeboren hartafwijking waarbij er een gatenkaas in het tussenschot van de boezems te vinden was, (Atrium Septum Defect ASD met meerdere defecten) val ik weldegelijk in de groep met medische aandoening.

Of ik nog steeds in die groep val, nadat ik eraan geopereerd ben in 2018 weet ik niet.

Maar als ik een vaccin aangeboden krijg omdat ik nog in het systeem sta als "met medische aandoening" dan ga ik die enting niet weigeren.

Heb ook de griepprik oproep gehad dit jaar. En ook gehaald
Laatst bijgewerkt door mvdende op 22-12-20 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:17

safina schreef:
secricible schreef:
Maar de zkh zijn blijkbaar pas als 7de doelgroep aan de beurt. Dat vind ik wel een ding eigenlijk, wat mij betreft vaccineren ze het zorgpersoneel allemaal tegelijkertijd.
Met dank aan nikass in het vaccintopic een linkje met daarin de beoogde volgorde nu

Het hangt ook samen met welk vaccin op welk moment beschikbaar komt en hoeveel ervan aangeleverd wordt door de tijd.

Niet elk vaccin kan je bijvoorbeeld in een verpleeghuis inzetten. Of in andere kleinschalige settings. Omdat het bijvoorbeeld in grote batches komt en lastig te bewaren is (temperatuur). Als je dat in kleinschalige settings inzet krijg je vaccinverlies. Dat is het laatste wat je wilt.
Als je in een bepaalde periode vaccin aangeleverd krijgt dat wel geschikt is voor kleinschalige settings wil je het daar ook inzetten. En die andere juist weer op grotere vaccinlocaties, voor bijvoorbeeld zorgpersoneel.
Volgorde is dus niet zomaar een rijtje maken, maar ook goed kijken naar wat we aangeleverd krijgen van fabrikanten en wanneer.

Klopt hoor, daarom is nu ook de switch gemaakt eerst verpleeghuispersoneel te enten en daarna pas bewoners.
Maar er is wel een beoogde volgorde ontwikkeld. Maar afhankelijk van de praktische kanttekeningen kan daar vanaf geweken worden.
Dat is overigens 1 van de redenen om niet direct te gaan enten zodra het vaccin beschikbaar is. De gezondheidsraad zal eerst checken of de beoogde strategie ook past bij de beperkingen van het vaccin, voor zover dat voor de goedkeuring nog niet bepaald kon worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:18

Relaxed schreef:

Hoe zo kan jij oordelen over haar medische gegevens? Je kent haar medisch dossier toch niet.
Ik vind dat echt heel vreemd.

Oordeel niet zo over anderen. Zie hier ook bokkers roepen dat ze een risico groep zijn omdat ze astma hebben. Alleen astma maakt nog geen risico groep en daar wordt niks over gezegd. Heel vreemd.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 22-12-20 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:19

lenaa_tje schreef:
Relaxed schreef:

Hoe zo kan jij oordelen over haar medische gegevens? Je kent haar medisch dossier toch niet.

Goed, ze valt hoe dan ook onder groep 5 of verder, want eerst alle 60+

Edit;
Ik zou ook graag zien dat vpk in het zkh gelijk worden ingeënt met verpleeghuizen, niet of de een of de ander.
Ikzelf moet helaas toch nog overslaan, maar gun het m’n collega’s wel!
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 22-12-20 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Dat schreef ik dus ook inderdaad.

Dammie

Ik merk het wel. Ga ervan uit dat ik laat aan de beurt ben.
Dus 2021 zal nog grotendeels een anderhalve meter gebeuren zijn.
Als de kwetsbaren eenmaal ingeënt zijn, dan krijgt de rest ook meer ruimte.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:25

Ergens wordt het heel interessant straks. De rekenmodellen gaan dan afwijken. Nu wordt obv de positieve tests ingeschat wat de zkh-opnames worden en wanneer er dus “teveel” mensen positief testen. Straks verandert die relatie en dan zal het dus ook weer zoeken worden. Aangezien positieve testen verder geen issue zijn als dat minder invloed heeft op de opnames. Maar het beleid puur bepalen op zkh-opnames is ook geen optie, want dan loop je veel te ver achter de ontwikkelingen aan.
Ben heel benieuwd hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, landen kunnen daarin hopelijk veel leren van elkaar straks.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:27

secricible schreef:
Ergens wordt het heel interessant straks. De rekenmodellen gaan dan afwijken. Nu wordt obv de positieve tests ingeschat wat de zkh-opnames worden en wanneer er dus “teveel” mensen positief testen. Straks verandert die relatie en dan zal het dus ook weer zoeken worden. Aangezien positieve testen verder geen issue zijn als dat minder invloed heeft op de opnames. Maar het beleid puur bepalen op zkh-opnames is ook geen optie, want dan loop je veel te ver achter de ontwikkelingen aan.
Ben heel benieuwd hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, landen kunnen daarin hopelijk veel leren van elkaar straks.

Hier ben ik inderdaad ook erg benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:28

lenaa_tje schreef:
Relaxed schreef:

Oordeel niet zo over anderen. Zie hier ook bokkers roepen dat ze een risico groep zijn omdat ze astma hebben. Alleen astma maakt nog geen risico groep en daar wordt niks over gezegd. Heel vreemd.

Ze zegt letterlijk "medische aandoening" en dat ze er "waarschijnlijk" onder valt.. Dat is dus geen ernstige aandoening want dat weet je dan wel zeker. Daarnaast gedraagt ze zich totaal niet als iemand die ook maar op enige manier tot een risicogroep behoort..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:31

Ze schrijft ook dat ze een hartafwijking heeft en de oproep van de griepprik krijgt. Volgenderwijs rivm is ze dan een risicogroep en dat zou zo maar ook de inentingsgroep kunnen wezen. Zo gek vind ik dat niet

Citaat:
Chronische hartpatiënten die daardoor in aanmerking komen voor een griepprik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:33

Een gewone griepprik of vooraan voor het corona vaccin, imo nogal een verschil :n maar zeggen dat je vindt dat je voorrang hebt op zorgmedewerkers? Nee, dat vind ik egoïsme ten top.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:38

Relaxed schreef:
Een gewone griepprik of vooraan voor het corona vaccin, imo nogal een verschil :n maar zeggen dat je vindt dat je voorrang hebt op zorgmedewerkers? Nee, dat vind ik egoïsme ten top.

Op dit moment staat de groep 18-60 met medische aandoening eerder op de planning voor een enting als de rest van de zorgmedewerkers..... dat zie ik graag zo blijven.

Mag ik dat niet zeggen dan?

Ik voel me geen risico patiënt, maar misschien ben ik het wél, als in, na de operatie zou het allemaal goed moeten zijn, maar ik kijk net in mijn dossier en daar staat wél weer een controle gepland voor over 3 jaar.

Als ik helemaal geen risico meer zou zijn, zouden ze me ook niet meer oproepen denk je niet?

Het is en blijft een feit dat ik een stukje "lichaamsvreemd" materiaal in mn hart heb zitten en daarmee nog steeds wordt aangekaart als "hartpatiënt" ookal voel ik het niet zo.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 22-12-20 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:39

secricible schreef:
Klopt hoor, daarom is nu ook de switch gemaakt eerst verpleeghuispersoneel te enten en daarna pas bewoners.
Maar er is wel een beoogde volgorde ontwikkeld. Maar afhankelijk van de praktische kanttekeningen kan daar vanaf geweken worden.
Dat is overigens 1 van de redenen om niet direct te gaan enten zodra het vaccin beschikbaar is. De gezondheidsraad zal eerst checken of de beoogde strategie ook past bij de beperkingen van het vaccin, voor zover dat voor de goedkeuring nog niet bepaald kon worden.

Precies. Maar ik lees hier toch wel een beetje dat mensen denken dat het gewoon een kwestie is van een rijtje maken: die eerst, dan die, dan die... Was het maar zo simpel.

Als er een keuze is, dan lijkt het mij verstandig als ze in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van ernstige zieken en overlijdens. Want dat legt de druk op de zorg.

Maar je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat je dat moet doen door de groepen die het meest verspreiden te pakken. Of dat je juist liever gaat voor de groepen die moeten zorgen dat de maatschappij blijft draaien. Zoals zorgpersoneel.

Ik vind het wel een fascinerende puzzel van visie, ethiek en pragmatisme. Maar uiteindelijk denk ik dat hij het meest gestuurd gaat worden door het laatste, pragmatisme: wat krijgen we, op welk moment, in welke hoeveelheden en voor wie is het geschikt? :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:44

safina schreef:
secricible schreef:

Precies. Maar ik lees hier toch wel een beetje dat mensen denken dat het gewoon een kwestie is van een rijtje maken: die eerst, dan die, dan die... Was het maar zo simpel.

Als er een keuze is, dan lijkt het mij verstandig als ze in de eerste plaats inzetten op het voorkomen van ernstige zieken en overlijdens. Want dat legt de druk op de zorg.

Maar je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat je dat moet doen door de groepen die het meest verspreiden te pakken. Of dat je juist liever gaat voor de groepen die moeten zorgen dat de maatschappij blijft draaien. Zoals zorgpersoneel.

Ik vind het wel een fascinerende puzzel van visie, ethiek en pragmatisme. Maar uiteindelijk denk ik dat hij het meest gestuurd gaat worden door het laatste, pragmatisme: wat krijgen we, op welk moment, in welke hoeveelheden en voor wie is het geschikt? :D

Ik deel je mening, ik vind het ook heel interessant.
Je kan ook nog zeggen dat het zkhpersoneel op dit moment zo hard aan het uitvallen is (er vanuitgaande dat de vaccinatie daar tegen helpt) dat vaccineren van zkhmedewerkers meer ontlast in de zorg dan het voorkomen van patienten. Dat zijn de afwegingen en ook de tijd zal dat moeten uitwijzen. Als er steeds meer zkhpersoneel uitvalt komt daar ook een kantelpunt.

Maar again, ik denk dat als straks de entingen op orde zijn de hele middengroep een soort massale vaccinatie-actie gaat worden waarin alle doelgroepen soort van tegelijkertijd gevaccineerd kunnen worden.
Een beetje zoals nu bij de griepprik ook personeel en risicogroepen gewoon tegelijk aan bod zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:45

Ik snap overigens ook niet dat ziekenhuispersoneel pas op plek 7 staat hoor. Begrijp me goed. Die zouden wat mij betreft net als de mensen uit de verpleeghuiszorg en gehandicaptenzorg op 1 mogen. Maar het gaat niet alleen in de ziekenhuizen fout. Ook in de andere takken van zorg loopt het helemaal verkeerd nu. En wij kunnen geen zorg afschalen helaas. Ook extra handjes is lastig, gezien de doelgroep. Daar moet je wel feeling voor hebben. Komt bij dat veel bewoners onbekende gezichten erg slecht trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:46

mvdende schreef:
Relaxed schreef:

Op dit moment staat de groep 18-60 met medische aandoening eerder op de planning voor een enting als de rest van de zorgmedewerkers..... dat zie ik graag zo blijven.

Mag ik dat niet zeggen dan?

Ik voel me geen risico patiënt, maar misschien ben ik het wél, als in, na de operatie zou het allemaal goed moeten zijn, maar ik kijk net in mijn dossier en daar staat wél weer een controle gepland voor over 3 jaar.

Als ik helemaal geen risico meer zou zijn, zouden ze me ook niet meer oproepen denk je niet?

Ja hoor meis, mag je gewoon zeggen. Je bent niemand verantwoording schuldig over hoe het voor jou voelt.

Ik hoop zelf ook dat ik vlot aan de beurt ben. En ik mankeer medisch helemaal niks. Maar wat zou het lekker zijn als alles weer een beetje normaal werd!

En het vaccin wat voor jou gebruikt gaat worden is waarschijnlijk helemaal niet hetzelfde vaccin als ze voor zorgmedewerkers in gaan zetten. Dus als jij tzt een oproep krijgt: lekker gaan!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:48

safina schreef:
Ja hoor meis, mag je gewoon zeggen. Je bent niemand verantwoording schuldig over hoe het voor jou voelt.

Ik hoop zelf ook dat ik vlot aan de beurt ben. En ik mankeer medisch helemaal niks. Maar wat zou het lekker zijn als alles weer een beetje normaal werd!

En het vaccin wat voor jou gebruikt gaat worden is waarschijnlijk helemaal niet hetzelfde vaccin als ze voor zorgmedewerkers in gaan zetten. Dus als jij tzt een oproep krijgt: lekker gaan!

Waar baseer je dat op? Daar is nog helemaal niks over bekend?
Zorgmedewerkers zijn ook gewoon mensen hoor, die hebben geen ander vaccin nodig ofzo...