Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LadyMadonna schreef:sassefras schreef:
gelukkig hebben we hier zo,n 200 ic bedden op inmiddels 17 miljoen mensen, ook een soort van staatsloterij dus
Nooit over nagedacht.... hoe doe je dat dan met een grote aanslag of bijv een ernstige vliegramp ?
MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel vreemd hoor... ik snotter en hoest al 2 weken dus ik ga echt niet thuis blijven. Tenzij het RIVM dan mijn studie vertraging betaalt? Ja ik moet in de spits met het OV. En als ik niet werk (horeca) krijg ik ook geen loon. Krijg ik dat ook vergoed? Wel hoest ik netjes in mijn elleboog en was ik mijn handen echt de hele dag door.
little_birdy schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel vreemd hoor... ik snotter en hoest al 2 weken dus ik ga echt niet thuis blijven. Tenzij het RIVM dan mijn studie vertraging betaalt? Ja ik moet in de spits met het OV. En als ik niet werk (horeca) krijg ik ook geen loon. Krijg ik dat ook vergoed? Wel hoest ik netjes in mijn elleboog en was ik mijn handen echt de hele dag door.
En door zulke gedragingen gaan er meer mensen dood dan nodig zou zijn .
Hulde aan jou gefeliciteerd dat je zo stoer en sterk bent om gewoon te gaan werken .
Het is gewoon echt niet slim om maar gewoon te gaan werken dadelijk steek je wel een bejaarde aan die dan dood gaat
little_birdy schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel vreemd hoor... ik snotter en hoest al 2 weken dus ik ga echt niet thuis blijven. Tenzij het RIVM dan mijn studie vertraging betaalt? Ja ik moet in de spits met het OV. En als ik niet werk (horeca) krijg ik ook geen loon. Krijg ik dat ook vergoed? Wel hoest ik netjes in mijn elleboog en was ik mijn handen echt de hele dag door.
Hulde aan jou gefeliciteerd dat je zo stoer en sterk bent om gewoon te gaan werken .
Het is gewoon echt niet slim om maar gewoon te gaan werken dadelijk steek je wel een bejaarde aan die dan dood gaat
little_birdy schreef:Dat weet je dus niet .
Of ben je getest?
Juist door zoveel mensen die denken dat ze gewoon ziek zijn door carnaval verspreid het zich zo snel
verootjoo schreef:https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden
Hier staat wanneer je thuis moet blijven.
Als je in de aangegeven gebieden bent geweest EN verkoudsheidsklachten/koorts hebt.
Als je niet in de voorgeschreven gebieden bent geweest (Brabant staat er niet bij) dan hoef je niet thuis te blijven.
verootjoo schreef:Er is toch maar bij een patiënt longfibrose gevonden?
Fibrose ontstaat in veel gevallen idiopatisch, en in het begin weet je het niet eens. Kan toch ook zo zijn dat die patiënt het al had en het bij de autopsie is ontdekt?
Wanneer je ergens zwaar ziek van wordt kun je van alles serieuze orgaanfalen overhouden.
Citaat:BEIJING - Chinese artsen zeggen, na autopsies op aan Covid-19 overleden patiënten, dat de aandoening op een "combinatie van sars en aids' lijkt. De effecten van het virus kunnen onherstelbare longschade toebrengen, zelfs als de patiënt herstelt. De bevindingen werden vrijdag gemeld door de Global Times, dat een spreekbuis van het de Communistische Partij in China is.
Echter, het rapport deed al sinds vorige week de ronde op Chinese sociale media, nadat de artsen het publiceerden in het Journal of Forensic Medicine. "De invloed van Covid-19 op het menselijk lichaam lijkt op een combinatie van sars en aids, omdat het zowel de longen als het immuunsysteem aantast", zegt Peng Shiyong, directeur van de afdeling intensieve zorg in het universiteitsziekenhuis van Wuhan.
Zijn bevindingen zijn gebaseerd op negen obducties die dateren van eind februari, waaruit blijkt dat patiënten littekens op het longweefsel opliepen. De littekens zijn het gevolg van de longontsteking die het virus veroorzaakt. Het resultaat van de zogenaamde longfibrose is dat personen permanent buiten adem zijn.
"Op basis van de resultaten is het belangrijkste om in een vroeg stadium van de ziekte de longen van patiënten te beschermen", aldus Shiyong. "Dit om onherstelbare fibrose te voorkomen." De aantasting van de longen komt sterk overeen met die door sars en mers, maar lijkt "minder ernstig". Mogelijk komt dat door de relatief korte duur van de infectie.
Het rapport stelt niet dat alle patiënten longfibrose oplopen. Echter, een eerdere studie die in The Lancet werd gepubliceerd, duidde na onderzoek van 81 longscans ook op de eerste ontwikkelingsfase van fibrose.
"Het verloop van de longontsteking bij Covid-19 moet nog verder worden bestudeerd", schrijven de onderzoekers. "Het is te vroeg om te stellen dat deze veranderingen aan de longen onherstelbaar zijn. AD.nlCitaat:
verootjoo schreef:little_birdy schreef:[
Je hoeft toch alleen maar thuis te blijven als je in risicogebied bent geweest of in contact met een Coronapatient? En als je ook koorts hebt...
Hier niet in risicogebied geweest of in contact met coronapatient maar wel koorts (gehad) en nog steeds hoesten. Ga straks overleggen met mn leidinggevende denk ik of ik morgen weer kan komen werken... Ik werk met de kwetsbare doelgroep.
Cer schreef:Ja hier lees ik nu precies wat ik bedoel...
"als je hoest en proest snap je toch wel dat je ziek bent".. maarre... hoesten en proesten is niet perse een teken van griep (of Corona) .. Ik heb echt nog nooit griep gehad, maar 1x in de zoveel jaar heb ik een hoestje, of een keelpijntje of een loopneus...
Dus dat...![]()
Mensen in de trein/op straat/de winkel etc die hoesten, hebben niet perse griep of corona.. maar hier lees ik ook dat die zelf wel moeten snappen dat ze besmettelijk zijn..
Lees de reachtie van LittleBirdy: "door zulke gedragingen gaan meer mensen dood dan nodig"... Hoe ga je dood van een verkoudheid?
PSvanLot, zit jij in een risico gebied (ik heb dat zo even niet meegekregen..)
BeFunny schreef:verootjoo schreef:https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden
Als je in de aangegeven gebieden bent geweest EN verkoudsheidsklachten/koorts hebt.
Als je niet in de voorgeschreven gebieden bent geweest (Brabant staat er niet bij) dan hoef je niet thuis te blijven.
Als je vette griep hebt die net zo goed besmettelijk en dodelijk is. Dan mag je dus gewoon in het wilde weg hoesten en proesten
verootjoo schreef:https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden
PlukenKrul schreef:Ik woon in Italië. Een mede expat in Italië heeft onderstaand bericht geschreven (zijn dus niet mijn woorden). Maar delen werd gewaardeerd.
Voor al mijn vrienden in Nederland:
Heel Lombardije in quarantaine. Het economisch centrum van Italië op slot.
Toeristen blijven al weken weg, hotels en restaurants moeten noodgedwongen hun deuren sluiten, werkgevers kunnen hun werknemers niet meer betalen, families halen het einde van de maand niet meer. De steden zijn leeg. Het is een onwerkelijke situatie.
Een economische ramp voor een land dat toch al niet zo sterk in zijn schoenen stond.
Ongeorganiseerd? Ik denk juist dat Italië zijn best heeft gedaan om het niet uit de hand te laten lopen.
Nederlanders, jullie staan daar, waar wij twee weken geleden stonden. Waar Italië drastische maatregelen heeft genomen vanaf het begin (lees: scholen, bibliotheken, theater, musea, universiteiten zijn al gesloten vanaf 23 februari. Dorpen waar de meeste besmettingen waren, zijn vanaf het begin in quarantaine gezet), gaat in Nederland, in Brabant het sociale leven gewoon verder. Mensen gaan naar de disco, carnaval wordt gevierd, concerten worden gegeven.
In Italië zijn er 30.000 tests uitgevoerd in de eerste weken.
Er wordt ons nu gevraagd zo veel mogelijk binnen te blijven. Ons sociaal leven op stop te zetten. De kinderen beginnen deze week of zijn al begonnen met videolessen.
Mensen zijn aan het hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niks meer te halen valt.
In Lombardije zijn 3 grote vliegvelden, één ervan met intercontinentale vluchten. Vliegtuigmaatschappijen houden het voor gezien, vele landen hebben hun grenzen op slot gegooid voor de Italianen. Ik werk op Bergamo, waar Ryanair de grootste maatschappij is. 400 vluchten gecancelled, mensen mogen het gebied in of uit alleen voor strikte redenen. Vliegtuigen vertrekken met minder dan 20 passagiers, maar op het moment vertrekken ze nog wel.
Overdreven? "Aan de griep sterven jaarlijks ook duizenden mensen".
Zeg dat maar aan de mensen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen overvol, geen plaatsen meer op de intensive cares. Gepensioneerde artsen en verplegers worden opgeroepen, net als mensen die hun opleiding nog niet hebben afgerond. Iedereen in de ziekenzorg werkt dubbele uren, met alle stress en risico die het met zich meebrengt. Dit zijn de helden van deze situatie.
Er wordt hier zelfs gepraat over een leeftijdsgrens voor opname. Mensen die meer kans hebben om te overleven zouden welkom zijn, de anderen.....
Dít is de situatie waar we nu in zitten. Dweilen met de kraan open, ik weet het. Het is niet tegen te houden, maar misschien wel een beetje af te remmen.
Ik weet dat dit virus waarschijnlijk voor de meeste mensen geen problemen geeft, maar omdat het zo besmettelijk is, zijn er veel mensen die wél problemen hebben. Oudere mensen, mensen met al een andere pathologie. En het blijft een onbekend virus, weten we wat het doet met een ongeboren kind?
Dus beste medemens, laten we het niet bagatelliseren, denk niet alleen aan jezelf.
Leer van de 'fouten' die Italië heeft gemaakt en probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Ga niet naar overvolle plaatsen met de gedachte: "Ach, ik krijg het toch niet" of "Wat maakt het uit". Kijk naar wat hier gebeurt en voel jezelf verantwoordelijk voor je medemens.
En zodra deze crisis voorbij is, boek je vakantie naar Italië, want de Italianen zullen het nodig hebben!
PlukenKrul schreef:Ik woon in Italië. Een mede expat in Italië heeft onderstaand bericht geschreven (zijn dus niet mijn woorden). Maar delen werd gewaardeerd.
Voor al mijn vrienden in Nederland:
Heel Lombardije in quarantaine. Het economisch centrum van Italië op slot.
Toeristen blijven al weken weg, hotels en restaurants moeten noodgedwongen hun deuren sluiten, werkgevers kunnen hun werknemers niet meer betalen, families halen het einde van de maand niet meer. De steden zijn leeg. Het is een onwerkelijke situatie.
Een economische ramp voor een land dat toch al niet zo sterk in zijn schoenen stond.
Ongeorganiseerd? Ik denk juist dat Italië zijn best heeft gedaan om het niet uit de hand te laten lopen.
Nederlanders, jullie staan daar, waar wij twee weken geleden stonden. Waar Italië drastische maatregelen heeft genomen vanaf het begin (lees: scholen, bibliotheken, theater, musea, universiteiten zijn al gesloten vanaf 23 februari. Dorpen waar de meeste besmettingen waren, zijn vanaf het begin in quarantaine gezet), gaat in Nederland, in Brabant het sociale leven gewoon verder. Mensen gaan naar de disco, carnaval wordt gevierd, concerten worden gegeven.
In Italië zijn er 30.000 tests uitgevoerd in de eerste weken.
Er wordt ons nu gevraagd zo veel mogelijk binnen te blijven. Ons sociaal leven op stop te zetten. De kinderen beginnen deze week of zijn al begonnen met videolessen.
Mensen zijn aan het hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niks meer te halen valt.
In Lombardije zijn 3 grote vliegvelden, één ervan met intercontinentale vluchten. Vliegtuigmaatschappijen houden het voor gezien, vele landen hebben hun grenzen op slot gegooid voor de Italianen. Ik werk op Bergamo, waar Ryanair de grootste maatschappij is. 400 vluchten gecancelled, mensen mogen het gebied in of uit alleen voor strikte redenen. Vliegtuigen vertrekken met minder dan 20 passagiers, maar op het moment vertrekken ze nog wel.
Overdreven? "Aan de griep sterven jaarlijks ook duizenden mensen".
Zeg dat maar aan de mensen in de gezondheidszorg. Ziekenhuizen overvol, geen plaatsen meer op de intensive cares. Gepensioneerde artsen en verplegers worden opgeroepen, net als mensen die hun opleiding nog niet hebben afgerond. Iedereen in de ziekenzorg werkt dubbele uren, met alle stress en risico die het met zich meebrengt. Dit zijn de helden van deze situatie.
Er wordt hier zelfs gepraat over een leeftijdsgrens voor opname. Mensen die meer kans hebben om te overleven zouden welkom zijn, de anderen.....
Dít is de situatie waar we nu in zitten. Dweilen met de kraan open, ik weet het. Het is niet tegen te houden, maar misschien wel een beetje af te remmen.
Ik weet dat dit virus waarschijnlijk voor de meeste mensen geen problemen geeft, maar omdat het zo besmettelijk is, zijn er veel mensen die wél problemen hebben. Oudere mensen, mensen met al een andere pathologie. En het blijft een onbekend virus, weten we wat het doet met een ongeboren kind?
Dus beste medemens, laten we het niet bagatelliseren, denk niet alleen aan jezelf.
Leer van de 'fouten' die Italië heeft gemaakt en probeer zo veel mogelijk thuis te blijven. Ga niet naar overvolle plaatsen met de gedachte: "Ach, ik krijg het toch niet" of "Wat maakt het uit". Kijk naar wat hier gebeurt en voel jezelf verantwoordelijk voor je medemens.
En zodra deze crisis voorbij is, boek je vakantie naar Italië, want de Italianen zullen het nodig hebben!
_Penotti schreef:Met je eens Cer,
Ik heb 1 keer echt de griep gehad. Zo zeg wat was ik ellendig. Naar de wc lopen wat een ware overlevingstocht
En echt niet dat je dan met een paracetamolletje wel kunt gaan werken.
Ik kon geen water binnen houden, laat staan een buischuitje of wat ander voedsel.
Sindsdien zeg ik nooit meer ik heb de griep. Dat je je grieperig voelt of met andere woorden verkouden of niet lekker, allemaal prima, maar de griep, die heb je nog niet zomaar.
En ja ik begrijp nu ook waarom zwakkere mensen die niet overleven.
Dus inderdaad, wat snotteren is niet de griep of corona waar mensen dan mee besmet worden.
Ik denk ook in veel beroepen thuis blijven bij nu een kuchje echt niet word gewaardeerd.
Sommige werk moet gewoon vandaag gedaan worden, dat kan niet over 2 dagen ingehaald worden.
_Penotti schreef:Met je eens Cer,
Ik heb 1 keer echt de griep gehad. Zo zeg wat was ik ellendig. Naar de wc lopen wat een ware overlevingstocht
En echt niet dat je dan met een paracetamolletje wel kunt gaan werken.
Ik kon geen water binnen houden, laat staan een buischuitje of wat ander voedsel.
Sindsdien zeg ik nooit meer ik heb de griep. Dat je je grieperig voelt of met andere woorden verkouden of niet lekker, allemaal prima, maar de griep, die heb je nog niet zomaar.
En ja ik begrijp nu ook waarom zwakkere mensen die niet overleven.
Dus inderdaad, wat snotteren is niet de griep of corona waar mensen dan mee besmet worden.
Ik denk ook in veel beroepen thuis blijven bij nu een kuchje echt niet word gewaardeerd.
Sommige werk moet gewoon vandaag gedaan worden, dat kan niet over 2 dagen ingehaald worden.