Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:38

Ja in de tweede week beginnen of elke week een dag inkorten.
Heb je wel genoeg rust genomen toen je zo fanatiek aan het oefenen was?

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:11

Supervixen schreef:
Wow ik heb gewoon de 12e plek van de 90 vrouwen op de 7.5km. Daar ben ik meer dan tevreden mee! Zeker omdat ik niet helemaal fit was.

Goed gedaan!
Inmiddels al wel weer een beetje opgeknapt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:47

Beetje verkouden nog, maar gaat weer stukken beter gelukkig! En.. het lijkt erop dat ik mee kan doen met de spartan stadium run in Amsterdam. Zit middenin de vakantietijd, maar we hebben een boekingsaanvraag gedaan voor net na de spartan run, ik hoor over een paar dagen of dat doorgaat. Spannend!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:08

O bij Fox? :)

Edit: ja dus :D zalige reis!!!
Laatst bijgewerkt door poes op 24-02-19 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:09

poes schreef:
Is je knie helemaal ok nu? Luister goed naar je lijf! Met de app 5K loop je op 8 weken 5km. Je zou daar in de tweede week kunnen starten bvb.

Mijn knie is nu gelukkig weer helemaal goed! Nadat ik twee keer op mijn nieuwe schoenen heb gelopen had ik ook geen pijn.

Is die app fijn? Ik gebruik nu Runkeeper waarbij ik zelf een schema samenstel, enige is dat iets mij tegenhoud om langere pozen te gaan rennen. Luiheid? :P

Supervixen schreef:
Ja in de tweede week beginnen of elke week een dag inkorten.
Heb je wel genoeg rust genomen toen je zo fanatiek aan het oefenen was?

Ik heb voldoende rust genomen, 2 keer per week maximaal, en pas weer gaan hardlopen zodra de spierpijn voorbij was.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:11

Ik heb ook runkeeper maar vond vaste schema’s wel fijn. Liep altijd met beide apps op.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:58

Ik baal echt, heb al drie weken niet meer gelopen, en moet van de kine nog minstens 3 weken rust houden. Heb het idee dat de blessure erger wordt ipv beter. Als ik met mijn dochter buiten speel en een foute beweging maakt, voel ik ook een 'knak' in mijn heup, dat had ik eerder niet. Ben nu bezig met oefeningen om mijn zij-bilspieren en buikspieren sterker te maken. Mijn bekken staat blijkbaar ook scheef, wat waarschijnlijk mee aan de oorzaak ligt van de blessure. Kine heeft dat rechtgezet, en probeer nu ook erg op mijn houding te letten in de hoop dat het helpt want het mooie weer nodigt echt uit om de loopschoenen terug aan te trekken!

Lopen jullie allemaal met muziek op eigenlijk? Ik momenteel niet, tel in mijn hoofd mee met de passen / ademhaling. Zo is mijn hoofd snel helemaal leeg en daar geniet ik wel van.

Op welke ondergrond trainen jullie? Tijdens mijn dochter haar atletieklessen, loop ik op een Finse piste (houtschilfers). Heel fijne ondergrond, maar steeds hetzelfde rondje van 1km is natuurlijk wel saai. In het weekend ga ik in het bos lopen, merk wel dat het vermoeiender is, maar veel fijner in de natuur.

Welkom aan de nieuwen! Super gave en ambitieuze doelen zie ik passeren, knap! Ik wil in mei de Muddy Angel Run lopen met enkele vriendinnen. Is maar 5 km, dus dat zou tegen dan toch te doen moeten zijn. Ben benieuwd, nog nooit aan zo iets meegedaan.

Poes, fijn dat de blessure aan de beterhand lijkt te zijn, en dat je zo gemotiveerd bent! Welke oefeningen vind jij fijn om je core te versterken?

Supervixen, knap gelopen, gefeliciteerd!

Mijn schoenverkoper zei dat je ongeveer 1000 km mag lopen met een paar schoenen, dan hebben ze hun beste tijd wel gehad.

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:21

Ik vraag me af: houden jullie je ook erg bezig met voeding icm het hardlopen?
Nou loop ik niet zo fanatiek dat dat iets is waar ik nu aandacht aan moet gaan besteden, maar ik ben benieuwd hoe dat voor jullie is en hoe jullie daar invulling aan geven!
Laatst bijgewerkt door EmmaK95 op 25-02-19 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:28

Ik eet grotendeels plantaardig en sowieso vega. Probeer wel grotendeels gezond te eten maar zou hier zeker meer mee kunnen doen.

Ik loop altijd grotendeels op verharde wegen. En altijd met muziek en metronoom.

Qua oefeningen is het bij de kine vrij divers maar thuis vooral lunges, squats, hip thrusts, planken en dan wat variaties daarop. En veel oefeningen met op 1 been staan.

Straks weer een rondje. 16 min ging lekker vrijdag, vandaag nog eens die afstand en kijken of ik het volgende week weer kan ophogen. Baby steps.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:44

EmmaK95 schreef:
Nou loop ik niet zo fanatiek dat dat iets is waar ik nu aandacht aan moet gaan besteden, maar ik ben benieuwd hoe dat voor jullie is en hoe jullie daar ingeving aan geven!

Ik niet speciaal, ben wel een keer naar de diëtiste geweest ivm buikklachten en hardlopen en die zei dat ik een prima eetpatroon heb. Alleen iets minder suiker eten.
Mijn zusje is naar de sportdiëtiste geweest in Papendal ivm haar trainingen voor de hele marathon en zij zei dat je niet iets speciaals aan je voeding hoeft te veranderen, tenzij je echt gaat voor topsport.
Gewoon regelmatig, gevarieerd en gezond eten. Niet teveel gekkigheid. Alle extra eiwitten zijn ook overrated. Hoogstens een extra bakje kwark 's avonds na een lange duurloop (25+ km).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:31

EmmaK95 schreef:
Nou loop ik niet zo fanatiek dat dat iets is waar ik nu aandacht aan moet gaan besteden, maar ik ben benieuwd hoe dat voor jullie is en hoe jullie daar invulling aan geven!

Niet specifiek. In aanloop naar de marathon heb ik wel veel gehad aan het boek 'eet als een atleet', überhaupt een leestip als je een beetje interesse in het onderwerp sportvoeding hebt :D.

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:28

Ging net een korte intervaltraining in het park doen. Het was heerlijk en toen belandde ik met mn kont op t grasveld in t zonnetje. Kan erger <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 15:30

Oja eiwitten :roll: ik denk dat veel mensen zich daar hopeloos laten in misleiden met al die shakes. Er bestaan volgens mij geen gevallen van eiwittekort in Europa...

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:29

Gezond eten. Ikzelf ben vegetarier, dus moet er idd op letten dat ik voldoende eiwitten binnen krijg. Verder niets speciaals. Gewoon goed naar je eigen lijf luisteren. Ook in aanloop naar marathon heb ik niets anders gedaan. Heb erna geen vreetbuien gehad, maar ook vooraf niets gestapeld. Gewoon normaal gegeten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:46

Jnien schreef:
Gem schreef:
Heyyy Jnien, jij ook hier!

Yep *\o/*
Wat leuk.. jij ook! Maarre.. we moeten écht snel ns samen gaan!

Zo gauw ik hersteld ben van de operatie en ik weer ca 10K kan lopen, spreken we een keer af +:)+ !

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:58

Cowgirl83 schreef:
Lopen jullie allemaal met muziek op eigenlijk? Ik momenteel niet, tel in mijn hoofd mee met de passen / ademhaling. Zo is mijn hoofd snel helemaal leeg en daar geniet ik wel van.

Nooit, ik luister liever naar de vogeltjes en verder probeer ik juist rust te krijgen in mijn hoofd tijdens het lopen.

Citaat:
Op welke ondergrond trainen jullie? Tijdens mijn dochter haar atletieklessen, loop ik op een Finse piste (houtschilfers). Heel fijne ondergrond, maar steeds hetzelfde rondje van 1km is natuurlijk wel saai. In het weekend ga ik in het bos lopen, merk wel dat het vermoeiender is, maar veel fijner in de natuur.

Zo veel mogelijk afwisseling, van beton tot hard zand of grit, van vlakke tractorpaden tot klimmetjes in het bos. Mul zand of strand vind ik (meestal) te zwaar.

EmmaK95 schreef:

Yep ... ik heb erg snel last van voedsel in mijn maag tijdens het lopen en als ik niet uitkijk eet ik die maaltijd twee keer tijdens een training :D . Daarbij voel ik me snel te zwaar om te lopen (zit tussen mijn oren, want ben het niet), gewicht constant te houden waarop ik lekker functioneer, dus ik probeer 'functioneel' en genoeg te eten: veel groente / fruit / eiwitten en vezels.

-----

Vorige week woensdag opnieuw geopereerd en moet nu nog 5 weken herstellen. Mag nog een anderhalve week niet zwaarder tillen dan 1 - 2 kg, werken, sporten etc. Komend weekend eens kijken hoe autorijden gaat, en wellicht hond uitlaten en paardjes buiten zetten. Daarna alles langzaam opbouwen. Moeilijk hoor, word niet gelukkig van niks doen.
Laatst bijgewerkt door Gem op 27-02-19 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:29

Ik heb gisteravond gelopen en vanmorgen wat kilometers gemaakt in het bos en op de hei.
Volgende week ben ik vrij, dus ga ik weer een paar langere duurlopen doen.
Het was al flink warm in de zon!

Afbeelding

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:00

Oef ik weet niet zeker of ik dit wel durf, maar ik ga me toch melden als dat mag.
Ben vorige en deze week begonnen met hardlopen/joggen. Heb echt nog nooit een sport gedaan waarvoor je (veel) conditie nodig hebt dus het is al meteen pittig, haha.

Ik gebruik nu de 10K app met een spotify lijstje van 160 bpm. Vandaag had ik voor het eerst een stukje dat ik niet per se heel moe werd (als in buiten adem raken :+ ) en steady door kon lopen, natuurlijk houd ik dit nog niet lang vol maar dat was wel chill! Hoop dat ik dat vaker mee maak de komende tijd want dat maakt het hardlopen toch wat leuker lijkt me.

Heb dit topic ook wat door gelezen en schrik me toch wel van de blessures allemaal zeg, sterkte!

En wat mooi supervixen, hoe lang doe je dit al?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:32

Welkom borstnoot!
Hoe vaak loop je per week? En heb je ook een doel voor ogen?

Tja het is wel een blessuregevoelig iets dat hardlopen. Om me heen zie ik ook veel blessures.

Ik ben in 2015 begonnen, maar vroeger liep ik ook al wel wat (meer dan 15 jaar geleden).

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:40

God wat knap!
Ik probeer 3/4 keer per week te lopen, al zal dat met de carnaval volgende week al mis gaan. :+

M'n doel is eigenlijk dat ik vooral wat fitter wil worden, ben helemaal niet te dik en ook wel tevreden met m'n lijf, maar als ik met iemand samen fiets dan ben ik na een kilometer al buiten adem en als ik even voor de tram moet rennen dan ben ik me de daaropvolgende 3 minuten aan het focussen dat m'n neusgaten niet de grootte hebben van euro-muntjes. M'n eerste doel is 5K zonder wandelen tussendoor en daarna 10K, al lijkt dat voor nu echt nog helemaal onhaalbaar := .

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:08

Jeetje Gemma! Heel veel sterkte!
Heb vorig jaar ook zware operatie gehad, mocht ook niet hardlopen, tillen..... bewegen ;).
Komt goed

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:07

Jnien schreef:
Jeetje Gemma! Heel veel sterkte!
Heb vorig jaar ook zware operatie gehad, mocht ook niet hardlopen, tillen..... bewegen ;).
Komt goed

Nee, waardeloos ... het is nu de derde operatie in zestien maanden. Hoop dat ik er nu wel ff klaar mee ben. Ben dus van plan nu echt aan de veilige kant van de richtlijnen te blijven :x . Dus wanneer ik weer mag gaan lopen, dan ook écht netjes opbouwen qua kilometers en belasting.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:31

Heerlijk weertje zeg :) net weer 16 min gelopen. Wil eind van de week eens 18 proberen. Wat me wel opvalt nu ik meer op ritme let is dat mijn snelheid best omhoog is gegaan terwijl ik juist denk dat ik trager loop haha. Valt me niet tegen om zo traag op te bouwen trouwens. Blijven duimen :D

Gem: ik heb even gemist wat je hebt sterkte met de revalidatie!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:19

Eerste trainingsweek zit erop! Ging erg makkelijk (wel spierpijn)

Ik loop met muziek. Als ik ga fietsen ook altijd muziek op.

Achter mijn huis loopt een fietspad met rechte geasfalteerde grond. Vind ik voor nu het fijnst. Hij loopt helemaal door tot Hoorn. Af en toe een bruggetje. Uiteraard ga ik nu nog niet zo ver, (ook omdat het toch nog vroeg donker is en er geen verlichting is.)
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 27-02-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:33

Gem schreef:
Nee, waardeloos ... het is nu de derde operatie in zestien maanden. Hoop dat ik er nu wel ff klaar mee ben. Ben dus van plan nu echt aan de veilige kant van de richtlijnen te blijven :x . Dus wanneer ik weer mag gaan lopen, dan ook écht netjes opbouwen qua kilometers en belasting.

Als je weer mag, wil ik ook een rondje wandelen hoor! Heerlijk ;)
Overigens krijgen we als het goed is over 4 weken weer een pup, dus mocht je langzaam op mogen bouwen, kunnen we ook met de doggies lopen (we hebben nu ook nog n hondje), dus roep maar!
En idd rustig aan jij!