Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:40

Dat afvallen snap ik nooit zo goed. Wel dat je niet teveel meer aan mag komen maar ik kom hier in NL ook allemaal verhalen tegen van mensen die perse zoveel kilo moeten afvallen omdat ze anders niet geopereerd kunnen worden.
Bij ons bij de NOK werd gezegd dat je ook een beetje af moest vallen maar niet dat het zoveel moest zijn. En niet dat je dan niet geopereerd zou worden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:44

Diegene die ik ken is ook via het NOK geholpen, die moest ook een bepaald percentage (van het lichaamsgewicht) afvallen, anders ging de operatie niet door.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:47

Ik snap het ook niet helemaal.
Als dit mogelijk zou zijn, zou ik geen operatie nodig hebben en het 'gewoon' op eigen kracht doen.
Sterker nog, dan had ik zo'n operatie nooit nodig gehad.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:20

Het vooraf iets afvallen heeft te maken met de vervette lever.
Door ongeveer 5 kilo af te vallen voor de operatie neemt de vervetting iets af waardoor de lever kleiner word en er meer/beter ruimte is om de operatie uit te voeren. Dit heeft dus niks te maken met het moeten afvallen om het afvallen maar om de operatie beter uit te kunnen voeren.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:31

Jilletje schreef:
Het vooraf iets afvallen heeft te maken met de vervette lever.
Door ongeveer 5 kilo af te vallen voor de operatie neemt de vervetting iets af waardoor de lever kleiner word en er meer/beter ruimte is om de operatie uit te voeren. Dit heeft dus niks te maken met het moeten afvallen om het afvallen maar om de operatie beter uit te kunnen voeren.

klopt ja :j
Daarom moesten wij 2 weken vooraf dus shaken vanwege de lever.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 10:32

Ja klopt, alleen de 15 kilo in 4 weken gaat mij echt niet lukken.
Ik leef nu op 1200/1500 calorieën en kom niet aan en val niet af, of in ieder geval minimaal.
1200 in het 'gewone' leven en 1500 als we bijvoorbeeld een keer bbq'en of een verjaardag vieren, wat enkele keren per jaar is.
Ik zou het echt heel jammer vinden als het om die reden niet door zou gaan...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:15

Ik weet dat het te maken heeft met de lever. Maar om nou te gaan lopen vertellen dat als mensen niet (genoeg) afvallen dat ze dan niet worden geopereerd daar vind ik nog wat van.
Maar dat zijn met meer dingen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 11:31

Maar mensen worden ook echt niet geopereerd, omdat er geen ruimte is om de operatie veilig uit te voeren.
Ik snap niet dat mensen dat niet snappen :o

Ik mag hopen dat iedereen op een zo veilig en succesvolle manier geholpen wilt worden.

Bij de NOK word 5 kilo aangehouden, dit is echt wel te doen als je 2 weken gaat shaken en even op je tanden bijt. Leuk is het niet maar je doet het voor jezelf en je gezondheid toch? Dus gewoon een schop onder je kont en gaan met die banaan

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:22

Ik ben inmiddels op screening geweest bij het NOK.
Ik moet 3.5 kilo afvallen voor de operatie. Verder is het me reuze mee gevallen.
Nu wachten op groen licht.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 12:23

Weightworks in Amersfoort heeft die regel niet, die geven aan dat je niet voor niets voor een operatie komt en dat het wel echt uitzonderlijk moet zijn als het niet lukt. Die geven aan: niet aankomen, is voldoende.

Maar zoals vaker in dit topic zie je dat elke kliniek zijn eigen methodes heeft :)

Spannend KM_Ris! Ik duim voor je!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 13:01

Bij Vitalys hetzelfde - niet aankomen is het belangrijkste. Iets afvallen is fijn, maar geen vereiste.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 14:33

Jilletje schreef:
Maar mensen worden ook echt niet geopereerd, omdat er geen ruimte is om de operatie veilig uit te voeren.

Ik mag hopen dat iedereen op een zo veilig en succesvolle manier geholpen wilt worden.

Bij de NOK word 5 kilo aangehouden, dit is echt wel te doen als je 2 weken gaat shaken en even op je tanden bijt. Leuk is het niet maar je doet het voor jezelf en je gezondheid toch? Dus gewoon een schop onder je kont en gaan met die banaan

Bij mijn nok werd shakes juist afgeraden, omdat dit een soort crash dieet is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:38

Jilletje schreef:

Voor mensen met een relatief gezond metabolisme is zoiets inderdaad wel te doen, maar niet iedereen is gelijk, niet ieder lichaam is gelijk en de meeste mensen die aan zoiets ingrijpends beginnen, hebben zichzelf al 1000 schoppen onder hun kont gegeven.
Ik vind het laatste deel van de reactie wel echt te generaliserend.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:38

Ik vind veel reacties hier juist erg vertrut.
Mijn metabolisme was ook echt verre van gezond, zoals eigenlijk iedereen met (zware) obesitas.
En ieder lichaam is inderdaad anders.
Juist omdat dit een heel ingrijpend traject is, is het zo belangrijk om te zorgen dat je je aan het plan van je behandelaar houd. Het is geen traject voor tere zieltjes en je zult gewoon streng moeten zijn. Die paar kilo's voor de operatie afvallen is slechts het begin van een heel lang proces. Het hoort er bij, of dat nou links om of rechts om gaat maakt niet uit.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:53

Het is absoluut geen traject voor tere zieltjes, die zullen waarschijnlijk ruim van tevoren ook afhaken.
Maar 15 kg in 4 weken afvallen op 800 kcal per dag, gaat mij gewoon echt niet lukken.
Ik blijf op 1200 calorieën stabiel, dus ik kom niet aan en ik val niet af.
Het is een onrealistisch doel.
Wat niet betekent dat ik niet netjes die 4 weken op 800 calorieën ga zitten, ik hou me aan elke stap van het plan.
Het resultaat zal alleen wel teleurstellend zijn.

Even voor de goede orde...
Het gaat dan om bijna 4kg per week.
Ik zou een calorietekort van -2925 moeten creeëren, wat al onmogelijk is.
Dat kan misschien bij mensen die net beginnen met diëten en waarbij er nog veel vocht vastgehouden wordt.
Maar voor mensen die al weinig eten om niet aan te komen, is dat echt onhaalbaar.
Dat heeft echt niets te maken met tere zieltjes of tuttig doen of jezelf niet hard genoeg onder je kont schoppen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:00

Heb ook nog nooit gehoord dat er zo veel afgevallen moest worden, idd Max een kilo of 5. En ook wel goed om te laten zien dat je gemotiveerd bent en je eetpatroon aan wil passen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:05

Ik zou dat inderdaad ook een logischer aantal vinden.
Maar ik had iemand mee en het staat in mijn dossier, dus ik heb het niet verkeerd verstaan.
Heb er nog over doorgevraagd hoe het dan zou zitten als ik dat niet zou halen en ze zei dat er wel rekening wordt gehouden bij mensen met bepaalde ziektes, maar het streven is wel echt 15 kg.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:51

Wij hoefden niks af te vallen. Door ongeveer 1000 calorieën te eten van de lijst die je meekreeg krimpt de lever.

Door het stoppen met roken ben ik in het traject nog 8 kilo aangekomen,was geen enkel probleem. In die 2 weken ben ik door de eetlust bijna 6 kilo afgevallen. Dat was meer dan genoeg.

15 kilo af moeten vallen heb ik echt nog nooit gehoord. Je staat niet voor niks in dit traject. Ik vind dat echt onredelijk veel en ik denk voor veel mensen niet haalbaar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:13

Dat bedoel ik dus. :j
Dat is niet een gebrek aan doorzettingsvermogen of zelfbeheersing, maar fysiek onmogelijk tenzij je stopt met eten.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 19:13

Exact. Met gezond eten en meer eiwitten op voorschrift vallen de meesten echt wel iets af. Het kan wel dat als je lever niet genoeg gekrompen is dat de laparoscopische operatie niet kan. Ik kreeg vooraf de vraag of ze door moesten gaan met de operatie als het laparoscopie niet zou gaan door een te grote lever. Ja dus, alleen dan had ik een groot litteken gehad ipv 5 kleintjes.

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 19:30

Ik ben 2 jaar geleden bij het NOK in Terneuzen geopereerd, wij hoefden niet af te vallen enkel stabiel te blijven. Zij zeiden dat de insteek is niet meer te diëten dus dan ook niet voor de operatie.

Inmiddels 46 kg kwijt en langzaam aan het stabiliseren

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:39

Dat zei het mcl ook. Geen dieet meer, ik moest mij 2 weken aan die lijst houden en allwat eraf ging was meegenomen.

Wat een mooi resultaat! Ik tik na 3 jaar bijna de -60 aan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:09

Hier is ook aangegeven dat er na de operatie nooit meer gedieet mag worden.
Ook dat je niet meer hoeft te kijken naar calorieën, al denk ik dat dat nog wel automatisch gaat.

Ontzettend knappe resultaten hebben jullie behaald. :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:16

Zie toch ook wel veel mensen die toch terugvallen in oude gewoontes en weer aankomen. De eerste jaren helpt de operatie, maar dat wordt minder en dan moet je toch wel weer in de gaten houden wat je eet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:19

Ja, dat lijkt me ook. :j

Mijn diëtiste zei wel dat je maag niet terug rekt?
Ik hoor dat regelmatig, dat je maag weer uitrekt, maar zij zegt dat dat niet zo is, maar dat je op een gegeven moment wel weer meer kunt eten.
Maar als ik Google, dan zie ik tegenstrijdige informatie.

Ik heb ook een recept voor Chia pudding gekregen, die ga ik binnenkort proberen.