GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:22

gomir schreef:
Waarschijnlijk bedoelde de huisarts mysimba. Niet mijn favoriet gezien lagere effectiviteit en relatief veel bijwerkingen.

Op EASD congres deze week wel weer wat berichten voor de toekomst. De orale vorm van ozempic (in Nederland voor diabetes geregistreerd onder de merknaam rybelsus) werkt in hogere dosering ook tegen obesitas; https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2500969.
En orforglipron, een andere glp1 als tablet, komt er positief uit in eerste fase 3 studie waarin het vergeleken is met bovenstaand middel. Dat zou de markt dus weleens kunnen gaan bereiken.

En zou dat ook betekenen dat het voor meer mensen in een vergoeding zou gaan vallen?

En wat is het voordeel van een pil tegenover een prik?
Ik begrijp niet zo waarom daar op aangestuurd word.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:26

DuoPenotti schreef:
En wat is het voordeel van een pil tegenover een prik?
Ik begrijp niet zo waarom daar op aangestuurd word.

Vanuit onderzoek bij allerlei aandoeningen is allang bekend dat zelf spuiten een drempel is voor een hoop patienten. De meeste patienten die de keus krijgen tussen spuiten of slikken ( :P ) van een zelfde medicijn kiezen voor slikken. De meeste patienten die de keuze hebben tussen een middel spuiten of iets anders slikken (met vergelijkbare werking) kiezen ook voor slikken.

Veel te injecteren medicatie moet bovendien gekoeld worden, en naalden meenemen op vakantie is onhandig, etc.
En dan noem ik de extra hoeveelheid hulpmiddelen (naalden, injectiespuiten, al dan niet in de vorm van auto-injectoren) én dus ook (plastic-)afval nog niet eens.

Kortom, er zijn nogal wat voordelen van orale medicatie tov te injecteren...

gomir

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 17:47

Idd, voorkeur patiënten, duurzamer en op termijn wsl ook goedkoper.

Goedkeuring komt eerst, vergoedingen ende criteria daarvoor worden daarna door het zorginstituut bepaald.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 21:23

Oké dankjewel beide. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:51

Ik heb het nu 3 x aangekeken om elke 10 dagen te spuiten maar ik heb het echt zwaar die laatste dagen. Ik ga terug naar 7 dagen en ik ga daarna proberen de dosering wat terug te brengen maar wel elke 7 dagen. Ik ga kijken hoe dat gaat.
Gewicht blijft stabiel trouwens. Soms weekje wat eraan, week erop er weer af. Het gaat me meer om hoe ik me voel.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:34

Op welke dose zit je nu suzanne?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:37

Ik was na een weekje italie toch een kilo zwaarder. Al zal dat wel weer zo weg zijn ga ik vanuit. Ik ga vanaf vandaag ook afbouwen, ik moet nog wel wat kilos maar vraag me af of dat met saxenda lukt of ik toch liever mounjaro probeer

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:42

Suzanne F. schreef:
Ik heb het nu 3 x aangekeken om elke 10 dagen te spuiten maar ik heb het echt zwaar die laatste dagen. Ik ga terug naar 7 dagen en ik ga daarna proberen de dosering wat terug te brengen maar wel elke 7 dagen. Ik ga kijken hoe dat gaat.
Gewicht blijft stabiel trouwens. Soms weekje wat eraan, week erop er weer af. Het gaat me meer om hoe ik me voel.

Ik vind dit nu wel hele fijne info :j

Maar wel jammer dat stoppen dus niet gaat.
Ik had stiekem gehoopt dat met minder vet je lichaam ook om minder eten zou vragen.
Om het even zo simpel te omschrijven.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:03

DuoPenotti schreef:

Ik had stiekem gehoopt dat met minder vet je lichaam ook om minder eten zou vragen.

Die vetcellen verdwijnen niet meer, ze zijn alleen nu leeg.
Deze cellen geven dus nog steeds signalen af dat ze gevuld willen worden. Dus meer trek.

Wanneer je lichaam aankomt en de huidige vetcellen niet genoeg capaciteit meer hebben om vet op te slaan maakt je lichaam meer aan (hyperplasia). Maar met afvallen worden deze cellen niet meer verwijderd, alleen geleegd.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29991030/

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:27

Dus na het afvallen liposuctie of Crylipolyse zou dan kunnen helpen. Dan zijn die cellen ook echt weg.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:37

Nou dat crylipolyse heb ik wel is gedaan maar daar merkte ik weinig van

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:55

Dat zijn zorgen die iedereen heeft denk ik die met GLP1 aan het afvallen is. Hoe straks als ik mijn doelgewicht heb behaald. Ik vind het dan ook waardevol om te lezen hoe jouw reis gaat. Zelf nog iets minder als 10 kg te gaan, en er bijna 24 kg af nu.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:57

Ja ik maak mij daar ook een beetje zorgen om.

Ontzettend mooi resultaat al Ipsilonka! Hoelang ben je al bezig?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 12:57

Ik vraag me dat dus ook serieus af. Of als wanneer je stabiel op je streefgewicht zit op een hele lage dosis, en je dan vetcellen laat bevriezen, daarna wel van de medicatie af kan met een nieuw en retoutineerd leefpatroon.
Best interessant om te onderzoeken.

Ik merk voor mezelf dat ik wat problemen ondervind met mijn nieuwe dieet. Vooral omdat ik heel veel recepten voorbij zie komen met yoghurt, kwark etc, maar dit voor mij niet mogelijk is.
En ik heb nog geen lactose en vet vrije variant hierop kunnen vinden.

Misschien zaterdagochtend om 5 uur vertrekken en naar Duitsland rijden om te zien wat voor opties ze daar hebben. En 5 uur omdat ik dan de drukte mis wanneer ik er bij opening winkels ben :')

Wat een gewicht al joh Ipsilonka. Geeft zoveel motivatie als beginner als je zulke dingen leest.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 22-09-25 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 13:02

Deri schreef:
Ja ik maak mij daar ook een beetje zorgen om.

Ontzettend mooi resultaat al Ipsilonka! Hoelang ben je al bezig?

Ik ben in april begonnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 14:48

Ipsilonka schreef:
Dat zijn zorgen die iedereen heeft denk ik die met GLP1 aan het afvallen is. Hoe straks als ik mijn doelgewicht heb behaald. Ik vind het dan ook waardevol om te lezen hoe jouw reis gaat. Zelf nog iets minder als 10 kg te gaan, en er bijna 24 kg af nu.

Die zorg is er altijd, ook zonder GLP1. Het is 1 van de redenen dat jojogedrag bestaat. Zou fijn zijn als daar ook ooit nog iets voor komt.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:17

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:

het lukt mij eerlijk gezegd ook niet zonder. Heb het geprobeerd, maar was een verloren schaap. Ook mijn gewicht blijft super stabiel, en ik neem bijna niks meer, maar die 'bijna niks' doet blijkbaar wel iets, want wat een verschil met als ik er helemaal mee stop!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:29

Wat neem je nu nog Deertje?
Ik zit al 18 weken op de laagste dosis Mounjaro en ik heb sinds gisteren ineens enorme snaaidrang, snap er niks van, alsof er een schakelaar om is. Ben weinig hoopvol over afbouwen op deze manier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:45

Kan de omslag naar kouder weer meespelen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 17:01

Deri schreef:
Op welke dose zit je nu suzanne?

De laagste dus 0.25 Ozempic.
Ik ga kijken of ik naar 0.20 kan en dan elke 7 dagen. Ik probeer maar wat. Maar ben bang dat ik er nooit meer helemaal vanaf kom.

Deertje: wat neem jij nu? Jij merkt dus wel verschil tussen een lage dosering en helemaal stoppen?
Ik wil ook kijken tot hoever ik kan gaan. Beetje honger is niet erg, daar hebben we ook zelfbeheersing voor. Maar een verloren schaap zoals jij het noemt wil ik niet. Het is verschrikkelijk om de hele dag door honger te hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:19

Eleeke schreef:
Dus na het afvallen liposuctie of Crylipolyse zou dan kunnen helpen. Dan zijn die cellen ook echt weg.

Helaas. Ze hebben dat onderzocht, maar ook weggezogen vetcellen (liposuctie) komen snel weer terug. Het lichaam zal het aantal weer gaan herstellen.

Vetcellen krijg je nooit meer kwijt. Al zijn wetenschappers wel bezig om een medicijn te ontwikkelen die dat wel gaat kunnen.
Ik duim dat ze opschieten! :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:21

Als dat eens zou kunnen :j

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:46

Vanillia schreef:
Wat neem je nu nog Deertje?
Ik zit al 18 weken op de laagste dosis Mounjaro en ik heb sinds gisteren ineens enorme snaaidrang, snap er niks van, alsof er een schakelaar om is. Ben weinig hoopvol over afbouwen op deze manier.

ik neem 1.25 mg Mounjaro alle 14 dagen terug. Heb het een tijdje geprobeerd zonder, maar alles wat zoet was moest eraan geloven, idd , ook bij mij die snaaidrang die volledig terug was. Honger niet, die ben ik nog steeds kwijt. Gelijk je zegt, ineens was het daar. Arts zei gisteren dat ik toch een manier moet zoeken om ermee om te gaan, dus hangt er nu een foto aan mijn snoepkast van toen ik 41 kilo zwaarder was.. of het lang gaat helpen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 06:49

Oké maar jij bent echt wel extreem terug in dosering. Echt op een microdosering. De vraag is of ik dat haal. Dat zou voor mij neerkomen op 0.12/0.13 en dan elke 14 dagen. Ik vind 0.25 elke 10 dagen al zwaar.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 07:19

Suzanne F. schreef:
Oké maar jij bent echt wel extreem terug in dosering. Echt op een microdosering. De vraag is of ik dat haal. Dat zou voor mij neerkomen op 0.12/0.13 en dan elke 14 dagen. Ik vind 0.25 elke 10 dagen al zwaar.

ja, op een of andere manier lukt het zo wel... heel gek allemaal. ik neem eigenlijk bijna niks meer. En dan compleet zonder gaat totaaaaaaal niet.. Denk dan soms echt dat het in mijn hoofd zit, maar ik verzin die snaaidrang toch echt niet :)

Arts heeft gisteren mij terug enkele spuiten voorgeschreven, ze laat mij eigenlijk redelijk vrij. Heb ik het nodig, dan gebruik ik het, indien niet, en ik voel dat het nog goed gaat die week, dan spuit ik gewoon die week niet.
En toch stelt ze voor om terug proberen eventjes volledig te stoppen en op karakter proberen vol te houden.
Ze heeft ook iemand in haar praktijk die enkele weken stopt, en dan terug begint. En die weken worden er elke keer een week meer. Ze hoopt zo er op een dag volledig mee te kunnen stoppen, maar ik denk niet dat dit voor mij iets is..
Ze laat eigenlijk haar patiënten kiezen hoe ze willen afbouwen/stoppen, omdat het voor hun ( de artsen dan) ook nog moeilijk is, ze hebben nog weinig ervaringen met mensen die helemaal gestopt zijn in hun praktijk zei ze, en het werkt nu eenmaal voor iedereen anders.

Heb nu nog voor 2 weken in een spuit, en voor ik aan een andere begin, ga ik toch nog eens proberen volledig te stoppen. Lukt het niet, doe ik weer verder, en ook dat is helemaal OK