Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:23

Thanks voor de tip, ga even googlen.

O leuk, ik ga ook de florijn loop doen, 16 km.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:51

Ik heb net besloten om het nieuwe jaar te starten met een trailrun. :D Zonder officiële tijdswaarneming, dus geen tijdsdruk (wel met medaille).
Kan ik m'n trailschoenen weer aan doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 07:31

Suliko ik heb ook aan de Veluwezoomtrail zitten denken, vooral omdat het de laatste keer is. Maar ik heb die routes al zo vaak gelopen en eigenlijk een ander plan, dus ik laat hem toch maar schieten.

Welke trail ga je doen Germie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:47

Supervixen schreef:
Suliko ik heb ook aan de Veluwezoomtrail zitten denken, vooral omdat het de laatste keer is. Maar ik heb die routes al zo vaak gelopen en eigenlijk een ander plan, dus ik laat hem toch maar schieten.

Welke trail ga je doen Germie?

Die in Brabant, 300km van mijn huis. :+ Dus dat wordt vroeg opstaan, want wil ook om 9 uur direct starten, want wil hem natuurlijk ook uitlopen. Leenderbostrail.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 09:15

Oh ja, die heb ik ook gelopen.
Was leuk, maar de Veluwe is mooier :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:42

Supervixen schreef:
Oh ja, die heb ik ook gelopen.
Was leuk, maar de Veluwe is mooier :+

Ok, ik kom nooit in Brabant, haha. Ja, ben wel eens bij Arthurs westernstore geweest. Maar daar zie je niet zo veel natuurgebied natuurlijk. :P
Nou ja, ik ga hem lopen en is het niets, dan doe ik het niet nog een keer in de zomer. Zo sta ik er in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:22

Supervixen schreef:
Goof schreef:
Even daarop inhakend; welke organisaties bieden ook alweer starten in tijdvakken aan? Ik vind dat heel relaxt!

Dat is trail-events.eu.

Ja, die wist ik nog, maar er waren nog anderen ook, toch?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:52

voor trailrunnen zijn zij de enige die zo werken, dat je meerdere uren hebt waarin je op je eigen tijd kan starten.

Je hebt ook evenementen die met een aantal startvakken werken van bijvoorbeeld mudsweattrails en devil’s trail, maar dan start je alsnog tegelijk op één tijdstip en kan het daarin alsnog druk zijn.

Je zou nog kunnen kijken naar evenementen van Ropatrail. Die zijn kleinschalig en daarbij loop je in groepen waar je je voor de start bij aansluit op basis van je tempo. Per groep zijn er een paar begeleiders die de route kennen, als blijkt dat er in de groep toch andere behoeften zijn qua tempo, wordt er vetxet opgesplitst. Ik heb bij hen mijn eerste trailrun gelopen, was ontzettend fijn, gemoedelijk en gezellig! Een groot deel van de inkomsten gaan direct naar goede doelen voor zorg en onderzoek rondom kanker.

Begrijpelijk SV! Jij wilde met iemand haar eerste ultra gaan lopen eind van het jaar dacht ik?
Ik kan ook nog regelmatig in het gebied zelf gaan lopen, maar heb nog genoeg paadjes daar te ontdekken, en inderdaad als laatste keer, toch wel leuk. Maar ik wacht het nog even af, het is nu ook nog niet uitverkocht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:13

Dank je. Ik ga er even naar kijken. En anders pak ik alsnog wat mee met een vaste starttijd.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:35

Wat een end van huis Germie, is er niks dichterbij?

Ik heb de fysio nog even geappt, het is inderdaad niet normaal dat ik nog zoveel pijn heb. Heb eigenlijk meer pijn dan voor de behandeling.
Hij denkt dat er nog iets anders in de weg zit zodat de spier niet kan herstellen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:41

Ik wilde ook de veluwezoom gaan lopen maar wij vertrekken dan naar de Ardennen. We zijn dan in Spa, met heel veel vrienden en nog meer kinderen. Ik ga dus zeker voor een lange duurloop daar :')

Wat ontzettend balen Samantha. Ik hoop dat je er gauw bovenop komt.

Mooi plan Germie!

De florijn loop kende ik nog niet. Ziet er leuk uit! Ik wil nog een wegwedstrijd gaan doen met de kinderwagen, dat vind ik zo gezellig.

Ik heb me wel ingeschreven voor de puinduinrun, daar woon ik dichtbij. Ik denk dat ik er hardlopend heen ga, de 10,8 doe met de vele trappen en dan weer naar huis ren. Mooie training. Ik heb deze eerder gelopen en die was ontzettend gezellig.

Ik ga later vandaag even een goede bijleespost maken!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 13:09

Ohh de Ardennen zijn zo fijn! Veel plezier alvast!

Balen Samantha. Niet leuk.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:11

Klinkt leuk ropatrail! Daar wil ik wel een keer een evenement van proberen.
Verder reageer ik niet echt op jullie.
Maar ik lees alles.
En het is een echte motivatie voor mij.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:51

Ah oliebol Samantha, hoop dat het meevalt! :knuffel:

Bij kleinschalige evenementen start je ook vaak rustig Goof, vind ik ook prettiger. Zeker als er geen tijdregistratie is dan kun je lekker op je gemak starten.

Ik snap dat je er dan even tussenuit piept Lisitano :))

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:56

Ik kijk altijd gewoon naar het aantal kaartjes dat wordt verkocht. Dan heb je ook wat rustigere evenementen. Ik loop straks ook een 10 km en ze verwachten 200 starts. Dan word je niet zo geplet aan het begin :+

Ik ben lekker aan het trainen voor de 10, ik merk echt dat de conditie verbetert en ik sneller word. En de blessure is nu een paar maand weg, dat geeft vertrouwen :D

Ik overweeg de Bavoloop in Rijsbergen, niet zo ver van mijn huis en een klein groepje die mag starten :) . Misschien ook wat voor anderen in deze groep die ook liever wat kleine loopjes starten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:16

Ai Samantha, wat balen!

Ik heb inmiddels wat runs op mijn lijstje gezet die ik graag wil lopen komend seizoen. Leuk, iets om naar uit te kijken!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 16:00

Vervelend Samantha, hopelijk is het snel over.
Dat trailrunnen vind ik er leuk uitzien. Daar heb je welspeciale trailschoenen voor nodig? Die hebben voor mij niet genoeg steun, en vind de afstanden ook wel vrij lang, dus zie voor nu niet echt opties voor mezelf. Lijkt me wel leuk in de toekomst, ben ook dol op wandelen in de natuur.

Ik heb vanmiddag in mijn lunchpauze een heel rustig rondje gedaan. Had geen spierpijn maar nu met lopen wel ineens pijn aan mijn scheen aan 1 kant. Misschien toch iets te fanatiek geweest vorige week. Dus extra slow en steady 35 minuten gelopen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:11

Eef_Bam, trailrunschoenen zijn erg fijn bij modder en steilere omstandigheden, ik loop er standaard op. Maar wegschoenen zijn echt prima om mee te beginnen, bij kortere afstanden en drogere omstandigheden. Er zijn ook mensen die wegschoenen prefereren, al zie ik die wel vaker uitglijden. := Maar je komt echt een eind zonder trailrunschoenen hoor!
Waarom zouden ze niet genoeg steun geven? Ik heb ook schoenen nodig die steun geven, en dat geven mijn La Sportiva’s een stuk meer dan mijn wegschoenen van Brooks. Juist trailrun schoenen geven vaak meer stabiliteit en support, omdat ze je moeten helpen balanceren bij allerlei ondergronden (niet alleen mijn woorden, de podoloog waar ik laatst was bevestigde dat ook).
Er zijn trouwens ook veel evenementen met 5-7 kilometer als kortste afstand, bijna standaard wel 10 en 15 kilometer. :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:31

Leuke tip Lies_Sparkle, ik zou ook graag ergens voor inschrijven, gewoon ter motivatie.
Maar kan nu net 5 km lopen en vind het dan een beetje "zonde" om een stuk te reizen om maar een half uur te kunnen lopen. (Rijsbergen is een klein uur bij mij vandaan). De trail evenementen trekken iig meer dan de wegwedstrijden. Ik loop heel graag door het bos en kleine paadjes, vroeger ook regelmatig obstacle runs en voor de lol een paar mudruns gedaan. Is toch echt wel leuk en gevarieerd lopen in veelal mooie natuur.

Dus ik kan niet wachten tot ik weer 10km kan lopen (maar dat duurt nog een aantal maanden). Dan wordt het een beetje de moeite om iets in te gaan plannen. Vrijdag het lopen overgeslagen, ik ben al 2 weken flink verkouden maar toen had ik zulke flubberbenen dat ik maar een film ben gaan kijken op de bank.
Zometeen even een rustig rondje doen, kijken hoe het nu voelt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:23

BusyMissy, zo ben ik in april begonnen met een 4mijl, 6.4km. En een maand later liep ik een 10km run. Werd laatste, maar daarom had ik wel een mooi hardloopshirt gewonnen :D Goede organisatie, even vriendelijk voor de laatste loper.
Dus als je een 5km of 4mijl in de buurt kunt vinden zou ik dat rustig proberen. Maar ik begrijp dat je geen uur gaat reizen om een half uur te lopen. Ik heb op de trailrun en Oldenburg na ook alleen maar runs gedaan dit jaar op max een uur reizen. De enige 5km die ik gelopen heb was in het eigen dorp en was waardeloos. Dat lag niet aan mij. Volgend jaar doe ik als ik de motivatie kan vinden om mee te doen gewoon de 10km en dan wachten ze maar even op mij. De langzaamste was dit jaar 72 minuten, dus als ik er 78 over doe is dat wachten nihiel. En hopelijk ben ik dan sneller (snelste tijd 74 minuten).

Hier zojuist 4.5km gedaan. Ik wilde eens proberen op 'marathontempo' te lopen. Dat zou zo'n 9min/km zijn voor mij. Ik moet dan wandelen tussendoor om dat tempo te halen. Ik zat nu op 8.57min/km gemiddeld en kan niet zeggen dat het heel fijn voelde. Maar mijn hartslag zat de hele tijd in zone 3. Dus dat was op zich wel goed, de zone 2 is wederom overgeslagen. Maar volgens de sportrustenberekening liep ik wel op de marathonhartslag.
Alleen hoe ik dit dan ooit 42km moet gaan volhouden is me nog een raadsel. Volgens mij is gewoon 21km binnen 3 uur en daarna zien waar het schip strandt nog altijd een fijnere strategie. Haha. Maar goed, ik kan dus 10% van een marathon op het juiste tempo lopen. :+ :P

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:45

Eef-bam, ik loop ook op wegschoenen hoor. Ben wel van plan komend jaar trailschoenen aan te schaffen.

Vanmiddag een training van Garmin gelopen, 3 tempoblokken van 8 minuten op 6.10/km. Was een heerlijke loop!

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:28

germie schreef:
BusyMissy, zo ben ik in april begonnen met een 4mijl, 6.4km. En een maand later liep ik een 10km run.

Dat ga (wil) ik niet redden om over een maand 10 km te lopen. Ik heb fikse artrose en ben al wat ouder. Wil daarom echt héél geleidelijk opbouwen om pezen, spieren en tegenwoordig dus ook mijn gewrichten te laten wennen aan de belasting. Heel blijven is mijn prio 1, die afstand wordt vanzelf langer als ik maar volhoud :D

Maar om vol te houden vind ik het wel prettig om korte termijn doelen te hebben en ik vond een georganiseerde loop altijd wel fijn daarvoor. Dat triggert me om regelmatig te blijven trainen.

Dus als iemand nog iets weet rondom midden Brabant?

Heb er nu wel 1 gevonden voor volgend jaar, maar dat is nog zover weg haha.

Begrijp ik het nu goed dat je langzamer moet lopen om in principe die 42-en-nog- wat km vol te kunnen houden Germie?

Is het dan een idee om juist te trainen om iets harder te gaan lopen? Lijkt me een enorme belasting om 7 uur onderweg te zijn?

Ik heb 2 keer een Kennedymars gelopen en daar wilde ik zo snel mogelijk wandelen om niet teveel uren onderweg te zijn, want dat vreet uiteindelijk enorm aan je energie. Nu is wandelen niet hetzelfde natuurlijk, maar op een gegeven moment zijn je voeten er echt wel klaar mee lijkt mij.

Net mijn rondje gelopen. Voelde redelijk goed. Alleen nog last van keelpijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:49

BusyMissy schreef:
germie schreef:
BusyMissy, zo ben ik in april begonnen met een 4mijl, 6.4km. En een maand later liep ik een 10km run.

Dat ga (wil) ik niet redden om over een maand 10 km te lopen. Ik heb fikse artrose en ben al wat ouder. Wil daarom echt héél geleidelijk opbouwen om pezen, spieren en tegenwoordig dus ook mijn gewrichten te laten wennen aan de belasting. Heel blijven is mijn prio 1, die afstand wordt vanzelf langer als ik maar volhoud :D

Maar om vol te houden vind ik het wel prettig om korte termijn doelen te hebben en ik vond een georganiseerde loop altijd wel fijn daarvoor. Dat triggert me om regelmatig te blijven trainen.

Dus als iemand nog iets weet rondom midden Brabant?

Heb er nu wel 1 gevonden voor volgend jaar, maar dat is nog zover weg haha.

Begrijp ik het nu goed dat je langzamer moet lopen om in principe die 42-en-nog- wat km vol te kunnen houden Germie?

Is het dan een idee om juist te trainen om iets harder te gaan lopen? Lijkt me een enorme belasting om 7 uur onderweg te zijn?

Ik heb 2 keer een Kennedymars gelopen en daar wilde ik zo snel mogelijk wandelen om niet teveel uren onderweg te zijn, want dat vreet uiteindelijk enorm aan je energie. Nu is wandelen niet hetzelfde natuurlijk, maar op een gegeven moment zijn je voeten er echt wel klaar mee lijkt mij.

Net mijn rondje gelopen. Voelde redelijk goed. Alleen nog last van keelpijn.

Ik had al wel eens 10km gelopen, maar wat ik je mee wil geven is dat langzaam zijn je niet ervan moet weerhouden om het te proberen.
Ik blijf ook langzaam.

Je kunt een 42km niet lopen met dezelfde hartslag en tempo als een 10km. Dus je moet dan het tempo terugbrengen en daarmee ook je hartslag. Ik kan van alles uitrekenen, maar tussen theorie en het even uitvoeren in de praktijk zit een groot verschil.
Trainen om iets sneller te worden lukt wel op een kortere afstand uiteindelijk, maar niet als je voor het eerst naar een 42km wilt trainen. Dan moet ik gewoon uitgaan van wat er berekend wordt wat voor mij op basis van mijn 10km en halve marathontijd haalbaar zou moeten zijn, theoretisch. En ja, het is lang als je 7 uur of nog langer onderweg bent. En natuurlijk zijn je voeten blij als je het sneller zou kunnen. Maar ik heb de hoop een beetje opgegeven om echt duidelijk sneller te worden. Ik ben bang dat dat er niet meer in zit na die hondenbeet. Hoewel ik langzaamaan weer iets durf te sprinten/intervallen durf te gaan doen omdat de pees het goed lijkt te houden. En dat zou nodig zijn om sneller te worden. Ik ben geen makkelijke loper zeg maar, mijn lichaam loopt niet elegant of mooi. Het ziet er allemaal houterig en als een olifant uit en niet geheel regelmatig (daarom keek ik dus ook naar een hartslagband). Maar de wens om ooit een marathon te lopen is er nog wel. En dan dus geen wandelmarathon, maar een hardloopmarathon. Dus wel voor het echie zeg maar. En dat wordt dan trainen. Ik heb geen idee waarom ik nu wat schema's ga uitproberen, want heb me nog nergens voor opgegeven ofzo. En dan ook nog in de winter waar het hardlopen me sowieso zwaarder valt. Maar op deze manier kan ik wel kijken wat eventueel zou passen bij mij. Er is eventueel een optie in maart waar ik aan me zou kunnen doen omdat de organisatie gezegd heeft dat als je langer dan 6 uur onderweg bent je gewoon je race uit mag lopen en mocht het nog langer dan 7 uur worden en ze hebben het al opgeruimd, dan is dat ook geen ramp, dan sturen ze de medaille op en ze willen er alles aan doen om de dag voor je onvergetelijk te maken. Dus dat vond ik wel een spontaan mailtje. En dat biedt ook voor mij perspectieven en mogelijkheden.

Maar er is in Brabant op 5 januari een trailrun, de kortste afstand is 9km. Je mag ook gewoon wandelen en er is geen tijdslimiet. Ik ga die trail gebruiken als training, en zal dus ook een stuk moeten wandelen omdat de training dan eigenlijk voorbij is. Daarom start ik ook vroeg, dan heb ik tot 4 uur of zelfs 5 uur 's middags de tijd. Nu wil ik dan wel weer in de auto zitten op weg naar huis, want de dag is zwaar genoeg met meer dan 600 autokilometers er ook nog bij. :P Maar dat zou je misschien kunnen proberen?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:00

Ok, dan begrijp ik het geheel van de trainingsopbouw. Dat klinkt heel logisch allemaal.

Ik denk overigens niet dat ik langzaam loop, ik loop gewoon nog niet ver. 9km ga ik niet doen. Ben toch iets te competitief vrees ik en dan ga ik niet wandelen tussendoor (op zo'n moment maak ik mezelf wijs dat het wel lukt). En dat lukt op dat moment waarschijnlijk ook wel maar dan zit ik daarna weer met de gebakken peren. En dat wil ik dus echt voorkomen. Hoop ook ooit 1x een hele marathon te kunnen lopen, maar hoop nu vooral pijnvrij te kunnen blijven lopen. So far so good. De tijd zal leren hoe ver ik uiteindelijk nog kom. Heb geen haast, ben blij dat ik weer loop, geniet weer iedere keer ervan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:04

Je klinkt verstandig Busymissy, goed voor je lijf zorgen en in de tussentijd genieten van wat je doet.