De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:10

corine1981 schreef:
IMJ schreef:
Dat is wel heel heftig..
Daarom moet het geremd, het moet echt geen capaciteitprobleem worden.. vreselijk!

Is dat nu niet net de reden dat men het virus probeert te remmen??

Ja zeker.. maar dat lijkt niet tot sommigen door te dringen..

Tiggs schreef:
En dáárom wordt er hier zo fel gereageerd op mensen die hun komt tegen de krib gooien en 'zelf wel bepalen of ze klachten hebben' etc.

Ja daar reageer ik zelf ook al steeds fel op..

BigOne

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:14

Er zijn nog wel meer redenen om het coronavirus te remmen. Van bvb griep kun je erg ziek worden maar volledig herstellen, het blijkt dat het coronavirus , wanneer je er zwaar ziek van word, dus op de IC terecht komt , er serieuze zware beschadigingen aan organen, vooral longen op kunnen treden zodat je gewoon ernstige restklachten overhoud die nooit meer overgaan . Dat maakt dit gewoon een loeigevaarlijk virus .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:25

Ik vind het bizar dat een virus zo huis kan houden op de wereld. Alsof we teruggaan in de tijd met de zwarte pest enzo. Wat dat betreft is het goed als er streng op snotterende kindjes gelet wordt enzo }>. Die houden geen 2 meter afstand enzo :+

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:31

imaudy schreef:
Ik vind het bizar dat een virus zo huis kan houden op de wereld. Alsof we teruggaan in de tijd met de zwarte pest enzo. Wat dat betreft is het goed als er streng op snotterende kindjes gelet wordt enzo }>. Die houden geen 2 meter afstand enzo :+

Gelukkig hebben we wel betere medische kennis en middelen dan in 1350.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:35

De pest hield wel een tikje anders huis dan Corona nu. Gelukkig. Ik heb liever corona dan de pest. Of komt het omdat corona ook gewoon zo'n mooi woord is? <3

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 01:18

En er vanuitgaande dat ze écht wel rekening houden met het virus lijkt het me dat ze dus niet de typische klachten hebben.[/quote]

Dat lijkt mij ook. Als medewerker in de gezondheidszorg weet je vast wel waar je op moet letten en ga je het risico niet nemen om aan het werk te gaan als je zulke klachten hebt. Dat maakt het toch ook wel extra venijnig want blijkbaar zijn er zo al 10 mensen besmet zonder dat ze daar weet van hadden.[/quote]

https://www.bd.nl/dossier-coronavirus/d ... a9347a04b/

Is dus echts als steekproef gebruikt als afspiegeling van de maatschappij...mensen met lichte klachten die dus gewoon aan het werk zijn ( voor de zorg geldt beperking werk van RIVM niet)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 01:21

Whale schreef:
imaudy schreef:

Gelukkig hebben we wel betere medische kennis en middelen dan in 1350.

De pest komt nog steeds voor, met name in de VS. Wist ik ook niet.

Ben benieuw hoeveel officiële gevallen er morgen bij zijn gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 06:33

Oscar schreef:
Iris82 schreef:
En er vanuitgaande dat ze écht wel rekening houden met het virus lijkt het me dat ze dus niet de typische klachten hebben.

Dat lijkt mij ook. Als medewerker in de gezondheidszorg weet je vast wel waar je op moet letten en ga je het risico niet nemen om aan het werk te gaan als je zulke klachten hebt. Dat maakt het toch ook wel extra venijnig want blijkbaar zijn er zo al 10 mensen besmet zonder dat ze daar weet van hadden.

Jullie zijn wel erg optimistisch over medewerkers in de zorg, maar dat lijkt toch niet te kloppen. De mensen uit de steekproef hadden zeker wel klachten die op het virus kunnen duiden, daarom zijn ze getest.
https://www.bd.nl/tilburg-e-o/driehonde ... a9347a04b/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 06:58

Dus, als je van jezelf verwacht dat je misschien wel eens corona zou kunnen hebben, dan is er zo’n 3% kans dat je het ook daadwerkelijk hebt, als je op de aantallen uit dat ziekenhuis af gaat. Dat valt nog wel mee gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:29

LadyMadonna schreef:
sassefras schreef:

gelukkig hebben we hier zo,n 200 ic bedden op inmiddels 17 miljoen mensen, ook een soort van staatsloterij dus :+

Nooit over nagedacht.... hoe doe je dat dan met een grote aanslag of bijv een ernstige vliegramp ?

Op het incident zelf maakt de ambulancezorg (en eventueel defensie) gebruik van triage. Hierbij worden ernstig gewonde en licht gewonde slachtoffers gescheiden.

Afhankelijk van de capaciteit wordt er een keuze gemaakt. Al is het niet zo zwart-wit als het nu wordt geschreven.*
Het kan zijn dat de zwaargewonden worden geholpen, het kan ook zijn dat ze ervoor moeten kiezen om mensen die al zwaargewond zijn, te laten gaan... Liever 4 mensen gered, dan 1 persoon 'gered' welke eindigd als kasplant.

Qua capaciteit, daar is een draaiboek voor. Ambulances rijden vanuit heel Nederland.* Defensie kan een noodhospitaal op zetten en Nederland heeft ook nog een eigen noodhospitaal. Daarnaast heeft het rode kruis een Noodhulpteam om ambulance (en defensie) te ondersteunen.
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederl ... hulpteams/

* tweede link in deze zoekopdracht: https://www.google.com/search?q=bijstan ... e&ie=UTF-8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:35

8nnemiek schreef:
Dus, als je van jezelf verwacht dat je misschien wel eens corona zou kunnen hebben, dan is er zo’n 3% kans dat je het ook daadwerkelijk hebt, als je op de aantallen uit dat ziekenhuis af gaat. Dat valt nog wel mee gelukkig.

Alleen als je in Brabant woont misschien. Of in dat ziekenhuis werkt. Daarbuiten is de kans veel kleiner denk ik.
Dit zijn ook nog mensen die meer dan gemiddeld in aanraking komen met zieke mensen en dus wellicht iemand die besmet is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:50

Waar je mee omgaat word je mee besmet gaat in ziekenhuizen zeker op. Niet alleen corona, maar ook norovirussen ( ook op cruiseschepen), mrsa ( varkensboeren zijn vaker drager en dus een risico in een ziekenhuis), maar ook dingen als hepatitus. Zorgmedewerkers zijn ook ingeent voor hepatitus b bijvoorbeeld.

Straks wil niemand meer in de zorg werken want je wordt er ziek.
Maargelukkig zijn er ook prima voorzorgsmaatregelen. Het blijft echter zo dat er een iets grotere kans is om iets op te lopen als je er mee omgaat.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:54

Ik weet wel dat de berichtgeving niet klopt. Over dat naar huis gestuurd zijn. Ik heb me namelijk in mijn vakantie laten testen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:28

bigone schreef:
Er zijn nog wel meer redenen om het coronavirus te remmen. Van bvb griep kun je erg ziek worden maar volledig herstellen, het blijkt dat het coronavirus , wanneer je er zwaar ziek van word, dus op de IC terecht komt , er serieuze zware beschadigingen aan organen, vooral longen op kunnen treden zodat je gewoon ernstige restklachten overhoud die nooit meer overgaan . Dat maakt dit gewoon een loeigevaarlijk virus .

Als je dus griep hebt en daardoor ook longontsteking dan kun je net zo goed restklachten overhouden.

Na de Q koorts heb ik ook restklachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:31

Influenza kan bovendien tot zware neurologische complicaties voeren.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:32

bigone schreef:

Het virus is er nog niet zo lang, kun je nu al stellen dat mensen niet volledig herstellen?
Is de restschade gevonden bij levende patiënten of tijdens autopsie? Want in het laatste geval is het logisch dat het niet hersteld is.
Ook van influenza kun je blijvende schade overhouden, in zeer beperkte gevallen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:36

Er is toch maar bij een patiënt longfibrose gevonden?
Fibrose ontstaat in veel gevallen idiopatisch, en in het begin weet je het niet eens. Kan toch ook zo zijn dat die patiënt het al had en het bij de autopsie is ontdekt?

Wanneer je ergens zwaar ziek van wordt kun je van alles serieuze orgaanfalen overhouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:38

Ik heb toch een beetje het idee, als ik goed lees, dat er hier aan de ene kant gezegd wordt:
"mensen moeten het serieus nemen en niet zelf gaan dokteren en dus denken dat ze niks hebben en zo andere mensen besmetten" - "als je denkt dat je wat mankeert moet je thuis blijven om je omgeving te beschermen" etc..
En dan lees ik ook berichten die zeggen: "ja jij hoest wel en je hebt wel koorts maar je hebt niks, stel je niet zo aan" - "Waarom wil je niet naar je werk/school/dagbesteding etc als er geen officiele richtlijn is.."
Dat is denk ik wel wat er over het algemeen ook heerst .. mensen weten niet precies wat ze moeten doen, volgens mij zijn de berichten van de overheid er ook niet heel helder over. En omdat andere landen andere dingen doen, gaat men twijfelen over wat nou wel of niet moet... Lastig hoor..

Ik heb wat gegoogled op Milan, maar ik heb denk teveel zombiefilms gekeken om het echt een spookstad te vinden...

Zo weer eens kijken wat vandaag de voorschriften en aanraders zijn.. :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:38

Sizzle schreef:
Influenza kan bovendien tot zware neurologische complicaties voeren.

Het is gewoon dom om te denken dat de griep "veilig" is.

En wel zowat in doodsangst te leven bij dit Corona virus. Die vooralsnog voor mildere klachten zorgt.

Ok het gaat als een tornado de wereld over. Stoppen kun je het echt niet meer. En rekening houden met anderen als je klachten hebt dus vooral thuis uitzieken. En met je tengels van zeeppompjes bij zieke mensen op hun kamer afblijven is ook wel handig.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 09-03-20 08:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:41

Simpel zuurstof tekort lijd tot orgaan falen...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:44

Cer schreef:
Ik heb toch een beetje het idee, als ik goed lees, dat er hier aan de ene kant gezegd wordt:
"mensen moeten het serieus nemen en niet zelf gaan dokteren en dus denken dat ze niks hebben en zo andere mensen besmetten" - "als je denkt dat je wat mankeert moet je thuis blijven om je omgeving te beschermen" etc..
En dan lees ik ook berichten die zeggen: "ja jij hoest wel en je hebt wel koorts maar je hebt niks, stel je niet zo aan" - "Waarom wil je niet naar je werk/school/dagbesteding etc als er geen officiele richtlijn is.."
Dat is denk ik wel wat er over het algemeen ook heerst .. mensen weten niet precies wat ze moeten doen, volgens mij zijn de berichten van de overheid er ook niet heel helder over. En omdat andere landen andere dingen doen, gaat men twijfelen over wat nou wel of niet moet... Lastig hoor..

Ik heb wat gegoogled op Milan, maar ik heb denk teveel zombiefilms gekeken om het echt een spookstad te vinden...

Het is gewoon idioot dat mensen niet weten wat ze moeten doen met klachten.
Heb je klachten kun je zelf toch wel bedenken dat je anderen niet aan moet steken? Of je nou griep hebt of Corona. Ik maak me niet drukker over Corona dan over de griep (influenza) wel over het feit dat men kennelijk zelf niet kan inschatten of ze besmettelijk zijn. Als je loopt te hoesten en te proesten. En vervolgens in de spits gebruik maakt van het OV tja dan ga je gegarandeerd mensen besmetten. Dat is elk jaar weer heel vervelend. Mensen die denken ik voel me prima. En van persoonlijke hygiëne hebben sommigen nog nooit gehoord. Blijf alsjeblieft thuis.
Maar dat paniekerige gedoe maakt dat het Corona virus net een soort pest is. We hebben het over een verkoudheidsvirus.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:58

LadyMadonna schreef:
sassefras schreef:

gelukkig hebben we hier zo,n 200 ic bedden op inmiddels 17 miljoen mensen, ook een soort van staatsloterij dus :+

Nooit over nagedacht.... hoe doe je dat dan met een grote aanslag of bijv een ernstige vliegramp ?

Verdelen over alle ziekenhuizen die plaats hebben. Het leger noodhospital laten opzetten.

Hopelijk beter dan in China, die onlangs instortte...
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 09-03-20 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:00

BeFunny schreef:
Cer schreef:

Het is gewoon idioot dat mensen niet weten wat ze moeten doen met klachten.
Heb je klachten kun je zelf toch wel bedenken dat je anderen niet aan moet steken? Of je nou griep hebt of Corona. Ik maak me niet drukker over Corona dan over de griep (influenza) wel over het feit dat men kennelijk zelf niet kan inschatten of ze besmettelijk zijn. Als je loopt te hoesten en te proesten. En vervolgens in de spits gebruik maakt van het OV tja dan ga je gegarandeerd mensen besmetten. Dat is elk jaar weer heel vervelend. Mensen die denken ik voel me prima. En van persoonlijke hygiëne hebben sommigen nog nooit gehoord. Blijf alsjeblieft thuis.
Maar dat paniekerige gedoe maakt dat het Corona virus net een soort pest is. We hebben het over een verkoudheidsvirus.

Precies, maar het is zeker ook de media die bijdraagt aan paniek. En ja, ook social media. Mensen stoken elkaar op.

Je zou haast nog denken dat het de schuld is van de illuminati en de Bilderberggroep, want straks kun je lekker verdienen aan nieuw ingevoerde maatregelen.

Mijn angst is echt niet dat virus. Het zijn de onzinnige maatregelen die men toepast. Je gaat gewone burgers onderwerpen aan angst en dan aan een strikt regime terwijl het geen misdadigers zijn.
En krijg je straks dan niet opeens extra regeltjes? Regeltjes die uiteraard weer extra de staatskas gaan spekken. Dat is mijn angst, niet het virus zelf. Dat ga je toch niet tegen houden en is net als de griep maar voor een aantal mensen ernstig. Vergeet niet dat je procentueel in Nederland maar heel weinig coronagevallen hebt en die 2 doden zijn oversterfte.
Ik zou het niet moedwillig verspreiden, als ik me niet fit zou voelen bleef ik thuis, maar zolang ik fit ben bepaal ik echt wel zelf wat ik doe. En zoals ik al zei, ik herken echt wel het verschil tussen een irritatie of reactie op kou en een verkoudheidje. Dat is namelijk niet een uur later weer over.

En ja, sommige mensen zijn gewoon goor. Chinezen spugen meer op straat dan wij, maar ook hier kom je de rochels tegen hoor. Aan de ene kant de basis voor een betere weerstand, maar nu misschien even een paar weken niet doen. En je handen niet wassen naar een bezoek aan het toilet kan ik me niet voorstellen, maar toch doen velen dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:06

Cer schreef:

De adviezen van het RIVM vind ik vrij helder. Daar zitten volgens mij geen tegenstrijdigheden in.
https://www.rivm.nl/

Wat het wel lastig maakt is dat de adviezen soms bijgesteld worden, aan de hand van de actuele situatie. Ze veranderen. Soms lokaal, zoals in Brabant. Logisch, maar mensen kunnen soms wat moeilijk omgaan met veranderende adviezen.

Dat andere landen een andere aanpak hebben vind ik niet verontrustend. Aanpak moet passen bij de lokale en actuele omstandigheden. Het is maatwerk.

Als je elke dag even op de website van het RIVM kijkt ben je klaar. Dat is niet zo ingewikkeld. Energie steken in wat allerlei anderen daarnaast zelf nog verzinnen zou ik niet doen. Of dat nou allemaal extra maatregelen zijn of de suggestie om adviezen van het RIVM niet serieus te nemen. Dat maakt het ingewikkeld.

Gewoon een beetje nuchter en relaxed blijven. Iets met 'gezond verstand en de juiste informatie gebruiken.'

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 09:08

Dta snpa ik ook echt niet. Net nog een dame, die verdween direct vanuit dr hokje naar buiten. En snotterde ook heel wat af. Is gewoon ranzig en snap ik niet. Ik vind toiletten op werk dan ook echt vies. Gelukkig hebben we zo'n dispenser om de boel ook voor gebruik ene beetje beter te maken.