Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:18

In mijn tijd bestonden sultanas nog niet denk ik :+ Naja iig was het toen inderdaad een liga. En een enkel kind kreeg broodjes ipv brood of een stuk zelfgebakken cake mag dan ook niet meer omdat het thuis over is....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:19

Die roze liga's en zo kwam pas na mijn schooltijd.
Net als MWM schrijft, hier waren marsen en zo geen tussendoortjes.
Toch vielen de leerlingen toen ook niet om van de honger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:20

Ik heb ook al van een NL KDV gehoord die een maximum van 4 boterhammen gaf.
Te idioot voor woorden. Mijn 3 jarige eet standaard zo'n 6 boterhammen en dan ook nog met flink boter. Dat ding is nou eenmaal aan het groeien, tis geen bonzaai plantje 8)7

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:35

Sizzle schreef:
Ik heb ook al van een NL KDV gehoord die een maximum van 4 boterhammen gaf.
Te idioot voor woorden. Mijn 3 jarige eet standaard zo'n 6 boterhammen en dan ook nog met flink boter. Dat ding is nou eenmaal aan het groeien, tis geen bonzaai plantje 8)7

Neeeee wat een idioten!

Aria_zz

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:07

Ik snap wel dat scholen er meer controle/regels voor gaan invoeren. Er is echt een enorm (pun intended) probleem op vlak van obese kinderen en volwassenen. Kinderen weten niet wat goed of slecht voor hen is en eten gewoon wat je ze geeft/of doen er moeilijk over en willen iets wat lekkerder is. Jammer genoeg worden dikke kinderen ook dikke volwassenen. Er is nood aan meer preventie maar ook aan meer uitleg voor ouders.

Op zich is er geen probleem met kinderen een koek mee naar school geven of een fruitsapje drinken. Het probleem is dat wanneer ze thuis komen ze zitten en niets doen, daarnaast cola, nog meer fruitsap of energy drinks krijgen, vaak nog een koekje, snoepje etc om ze stil te houden of aan het avond eten te krijgen.

Moest het een koekje tijdens de pauze op een dag zijn, geen probleem, maar het is het systematisch volproppen met troep dat ongezond is. Ouders steigeren omdat ze geen koekje meer mogen geven, maar ze zouden eens goed moeten nadenken over hoe de rest van de dag verloopt.
Ik was hier ook slachtoffer van, onbedoeld en voortkomend uit een huiselijke crisis, maar systematisch op de rand van obees.
Ik ben blij dat de scholen ouders doen nadenken! In de extremen gaan is nooit goed, maar over voeding en wat een lichaam echt nodig heeft nadenken mag meer gebeuren, ook wanneer we gaan winkelen. Kinderen zijn al zo kwetsbaar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:09

Citaat:
Op zich is er geen probleem met kinderen een koek mee naar school geven of een fruitsapje drinken. Het probleem is dat wanneer ze thuis komen ze zitten en niets doen, daarnaast cola, nog meer fruitsap of energy drinks krijgen, vaak nog een koekje, snoepje etc om ze stil te houden of aan het avond eten te krijgen.

Heeft het dan überhaupt zin om als school zulke extreme eisen te stellen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:16

Ik denk het niet, maar gezond gedrag aanleren is gewoonweg lastig. Daar speelt de school een rol in, maar ouders en de verdere omgeving van een kind ook.

Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen herinneringen aan school-tussendoortjes. Op woensdag een Liga Evergreen, maar verder? Geen idee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:18

Ik kreeg altijd fruit mee. Mijn klasgenootjes hadden Liga, Prince, Knoppers en weet ik het wat nog meer, ik was echt de minst coole persoon in de klas -O-

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:23

Ik kreeg fruit en een 'koek' (evergreen, milkbreak, knoppers, brinky of een paar volkoren biscuitjes ofzo) mee.
Daarnaast melk in zo'n altijd lekkende antilekbeker. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:25

Gewoon een groot taboe van maken zodat je dan stiekum snoep eten in het fietsenhok of WC sessies krijgt.

Ik zag vorige week een zeer obese moeder met haar 2 kabouters die breder waren dan ze hoog waren.
Dat soort excessen ga je echt niet verhelpen door "normale" gezinnen hun vrijheden weg te nemen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:44

Nee dat is ook zo.
Maar als een school restricties oplegt, kan het er voor zorgen dat kinderen net een tikkeltje de goede richting uitgeduwd worden. Of dat de ouders zo iets hebben van: he, waarom dan? Wat is een gezond gewicht dan?
Het zou de eerste ouder niet zijn die daar niet bij stil staat. En natuurlijk help je niet iedereen of de extreme gevallen. Maar elk kind dat daardoor net iets gezonder kan gaan leven is een overwinning.

Maar die maatregelen moeten wel doordacht en goed voorbereid en met de nodige info gedaan worden. Zomaar iets aanpassen geeft inderdaad geen blijvende verandering.
Maar je moet ergens beginnen, bij de gezinnen zelf ingrijpen is moeilijk, over scholen is er meer controle, vandaar de keuze.

Het is ook erg normaal dat er zo moeilijk over gedaan wordt, het dieet is langzaamaan veranderd en nu plots een grote verandering inbrengen zorgt voor spanning. Maar dat komt wel weer op zijn pootjes terecht, zolang er maar over gecommuniceerd wordt en ouders inderdaad genoeg vrijheid krijgen met oog op een gezond goed kind.

Maar hoort hier nu eigenlijk niet zo.
Ik zou me er alle sinds niet mee bemoeien, al dat gezaag over die koeken steeds, je kunt ze blijven volsteken die kinderen, volgens mij :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:47

Ik las dat op deze specifieke school de ouderraad had ingestemd met het idee in deze vorm. Dan lijkt het me dat je er wel draagvlak voor hebt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:58

Of het verbod triggert alleen maar (stiekem) verkeerd eetgedrag. Alles wat niet mag is leuk natuurlijk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:05

In iedergeval hebben de meeste hier dan nooit dat probleem dat je daar over na hoeft te denken ;)

Ik denk trouwens dat als ik docent zou zijn dan ook zou vervallen tot stiekum dropjes eten op de WC :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:22

Joh, dat verbod op zoetigheid hadden wij op de basisschool ook al....
Alleen appelsap, sinaasappelsap of melk mee, geen koekjes (behalve sultanas en liga's enzo) en zoete of vette snacks (traktaties voor verjaardagen uitgezonderd) en geen zoetigheid op brood bij de overblijf, gewoon kaas of ham. Daar ging iedereen netjes mee om, geen boze ouders, het was gewoon zo, punt. Thuis was de plek voor lekkers, op school was de plek voor "gezond" eten.
Nou liep mijn basisschooltijd van 1996 tot 2004, dus dat is niet bijzonder lang geleden, maar waarempel, wij hadden geen dikke kinderen in de klas! Of dat daar mee te maken had betwijfel ik, maar goed :Y)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:50

Ham of kaas op brood. Dan at ik dus droog brood... Yum

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:04

Vriend heeft mij zojuist behoed van twee kinderen van approx. 5 en 7 op hun flikker te geven omdat ze achter duiven aan het aanrennen waren.

Ik was mezelf vanbinnen echt aan het opvreten. Ik ren toch okk niet se hele dag achter jou aan?!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:24

Steeph schreef:
Vriend heeft mij zojuist behoed van twee kinderen van approx. 5 en 7 op hun flikker te geven omdat ze achter duiven aan het aanrennen waren.

Ik was mezelf vanbinnen echt aan het opvreten. Ik ren toch okk niet se hele dag achter jou aan?!

Oh, daar heb ik ook altijd zo'n hekel aan. Of kinderen die jonge poesjes aan de staart optillen. En de ouders maar lachen en kijken hoe schattig ze zijn. K..jong.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:40

Vandaag stond ik achter een gezin in de rij en man wat kunnen kinderen saaie verhalen ophangen :') en de vader maar interesse veinzen...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:46

Ik ben toen ik een jaar of 14-15 was eens boos de deur uit gestormd toen ik de tweeling van de overburen eens achter een kat zag aanrennen en bekogelen met stenen. :x
Heb ze gevraagd of zij het leuk zouden vinden als ik zo achter ze aan zou rennen en met stenen naar ze zou gooien.
Kreeg een bedremmeld 'nee mevrouw' te horen waarop ze een 'laat ik dit niet weer zien, ik weet waar jullie wonen en ga zo naar jullie ouders' antwoordde. }>
Paar jaar later durfden ze nog niets te doen jegens dieren in mijn buurt. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 16:51

Magrathea schreef:
Ik las dat op deze specifieke school de ouderraad had ingestemd met het idee in deze vorm. Dan lijkt het me dat je er wel draagvlak voor hebt

Majority sometimes just means all the fools are on the same side.

Ouderraad had ook gestemd dat maar één van mijn gescheiden ouders in de kerk van mijn communie mocht zijn. Toen mijn moeder zei dat ik dan gewoon geen communie deed keken ze als koeien naar een luchtballon. Was voor hen onbegrijpelijk dat een kind van gescheiden ouders beide ouders in de kerk zou willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:58

Laurora, dat is het nou juist. Die melk, appelsap en sultanas is ook niet meer overal toegelaten. Maar goed, het is niet erg relevant in dit topic.

Vandaag is een dag dat ik denk: hmmm wat had ik een heerlijk lange buitenrit kunnen maken als........

Dus ja, pas maar enorm op met het opgeven van vrijheden :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:47

Bloodymary schreef:
Steeph schreef:

Oh, daar heb ik ook altijd zo'n hekel aan. Of kinderen die jonge poesjes aan de staart optillen. En de ouders maar lachen en kijken hoe schattig ze zijn. K..jong.

Daar kan ik dus echt niet tegen he! Als het van mij was zou die snel een stamp onder zijn hol krijgen. Maarja mag niet meer tegenwoordig he want dat is sielugh...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:49

Dat met duiven heb ik nooit zo'n moeite mee. Dat behoedt ze tegen FEBO obesitas denk ik dan O:)
Meestal gaan ze ook gewoon 3 meter verder weer zitten, niet bepaald in paniek of zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:51

Vriendin van me heeft katten en de jongste wilde nog wel eens op de kat gaan liggen om te knuffelen ofzo. Duidelijk dat de kat het niet leuk vond maar die is dan te lief om een pets te verkopen. Maar dat moet ook maar kunnen. Arm beest. Gelukkig hebben ze wel nog een hoge krabpaal om in te klimmen buiten bereik van vervelende kinderhandjes