Gastric bypass

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:23

Een deel van dit topic gelezen. Wat interessant is dit!
Ik zelf ben ook echt te zwaar en in twijfel om te starten met medicatie of een operatie…

Waarom twijfel? Met medicatie val je in verhouding minder af. En moet je zelf bekostigen. Of eerst een gli traject volgen en dan krijg je saxenda vergoedt. Dit is dan ook direct de minst effectiefste van het stel.

Een operatie vind ik eng… onomkeerbaar. Nog nooit geopereerd. En lukt het me om mijn gehele eetpatroon te veranderen?

Als jullie het nog eens moesten doen? Zeggen jullie dan allemaal volmondig ‘ja’? Zo lijkt het wel als ik zo door jullie verhalen lees.

Ik lees veel positieve dingen. Wat is nu echt het negatieve aspect!? En dan heb ik het over lange termijn, niet eens direct na de ok.

fokfanaat

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:34

ik zou toch eerst met medicatie beginnen, ze zijn ook veelbelovende onderzoeken aan het doen over medicatie mogelijkheden en langere termijn. Wie weet hoe dat er over enkele jaren uitziet en dan is het fijn als operaties niet meer nodig zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:08

Het ligt er denk ik aan wat de reden van je overgewicht is en hoe ernstig overgewicht je hebt.
Ik gebruik nu 1,5 jaar Wegovy/Rybelsus/Ozempic (voor diabetes) en val heel minimaal af.
Maar stel, je bent 10/20 kg te zwaar en je lichaam is verder gezond, dan zou ik zelf wel eerst de medicatie proberen.

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:23

Voor een gezond gewicht moet er 30 kg vanaf.
Echter ben ik ook gediagnosticeerd met een eetstoornis dus de vraag is ook een beetje of ik er niet ‘doorheen’ ga.

Over twee weken heb ik een gesprek met mn arts. Over evt mogelijkheden. Spannend.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:45

er zijn ook mensen die wel 30 kilo afvallen met medicatie, en je kan het altijd proberen en later nog voor een operatie gaan.

Met een eetstoornis lijkt me ook een operatie niet zaligmakend trouwens

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:30

Tati2 schreef:
Een deel van dit topic gelezen. Wat interessant is dit!
Ik zelf ben ook echt te zwaar en in twijfel om te starten met medicatie of een operatie…

Waarom twijfel? Met medicatie val je in verhouding minder af. En moet je zelf bekostigen. Of eerst een gli traject volgen en dan krijg je saxenda vergoedt. Dit is dan ook direct de minst effectiefste van het stel.

Een operatie vind ik eng… onomkeerbaar. Nog nooit geopereerd. En lukt het me om mijn gehele eetpatroon te veranderen?

Als jullie het nog eens moesten doen? Zeggen jullie dan allemaal volmondig ‘ja’? Zo lijkt het wel als ik zo door jullie verhalen lees.

Ik lees veel positieve dingen. Wat is nu echt het negatieve aspect!? En dan heb ik het over lange termijn, niet eens direct na de ok.

Een UNDO is wel mogelijk overigens bij een (M)GBP. Dat word ook wel gedaan als men de wens heeft bij veel (bepaalde) problemen. Dus onomkeerbaar is niet helemaal waar ;)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:50

Polar schreef:
Dit was een wetenschappelijk onderzoek, maar het percentage was inderdaad erg laag.
Het ging over de eerste 30 dagen na de operatie.

De reden waarom ik me zorgen maak, is omdat ik erg ver van een ziekenhuis af woon.
Zeker van het ziekenhuis waar ik geopereerd ga worden, dat is 2,5 uur rijden.
Maar ook omdat ik in het verleden bij elke operatie die ik heb gehad, o.a altijd koorts kreeg.
En ook, hoeveel pijn is normaal na deze operatie en bij welke pijn moet je bellen...
Maar ik zal dit binnenkort sowieso overleggen in het ziekenhuis.

Ik ben eigenlijk totaal niet bang voor wat ik niet meer zou kunnen eten, aangezien eten voor mij niet belangrijk is.
Als ik mijn voeding kon vervangen door elke dag een pil te nemen, zou ik daar ook helemaal akkoord mee zijn.
Als mijn hele leven lang maar 1 hapje van een gebakje op mijn verjaardag zou kunnen eten, zou ik dat ook prima vinden.
Maar ik denk wel dat ik bang zou zijn voor de gevolgen van het eten van bepaalde dingen. :j
Als je iets eet met suiker of vet, dat je er dan echt heel veel last van krijgt bijvoorbeeld.

Dat zijn dingen die inderdaad goed zijn om met het ziekenhuis te overleggen. Als je deze voorgeschiedenis hebt zou ik me kunnen voorstellen dat je bijvoorbeeld een dag extra blijft ter observatie. Maar ik kan dat natuurlijk niet invullen voor een ziekenhuis.

De gevolgen waar je het over hebt, heb je het dan over een dumping of vastloper? Beiden is vervelend, maar het gaat over. Dat vind ik voor mezelf echt het meest fijne houvast dat er is: dit is vervelend, maar dit gaat over. Ik ben niet aan het overgeven ofzo, dat vind ik persoonlijk wel fijn haha, maar ook slap en trillerig worden is niet heel tof. Ik word dan ook heel chagrijnig en kom moeilijk uit mijn woorden, dus eigenlijk heeft de omgeving er dan net zoveel last van :')

Tati2, ik proef een beetje uit je bericht dat je zelf medicatie zou willen bestellen en betalen. Ik begrijp die overweging wel, maar ik zou wel echt zoeken naar goede begeleiding. Met medicatie kun je echt goed afvallen, maar het is wel belangrijk om een professional achter de hand te hebben.
Na stoppen met medicatie krijgt men niet zelden een terugval en komt weer (flink) aan. Ik heb dit zelf ervaren met Saxenda, al moest ik destijds op advies direct stoppen. Het heeft me wel het inzicht gegeven dat je dit echt heel weloverwogen moet aanpakken :j maar: het werkte wel!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:11

Ja, ik doel dan inderdaad op dumping of dat je iets te groots eet en dat er een blokkade komt.
Maar dat gaat inderdaad over. :j
Dat slap, trillerig en 'dronken' praten heb ik als mijn bloedsuiker te ver naar beneden zakt, al heb ik dat met mijn huidige medicatie echt een stuk minder.
Ik had het toevallig tijdens één van mijn bezoeken bij de arts van het bariatrische centrum en zij gaf me toen een paar dextro's.
Sindsdien heb ik altijd dextro in de auto.
Maar dat zal wel iets anders zijn dan dumping? Ik denk dat je bij dumping juist echt niks moet eten, voor een tijdje.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:19

Ik zou de operatie 100% weer laten doen. Ik heb mijn leven terug gekregen.

Geen pijn meer in mijn heupen, rug, knieën en enkels.

Ja een vastloper of dumping is even vervelend, maar dat gaat weer weg.

In het begin heb ik een paar x een vastloper gehad en de dumpings zijn nu 3 jaar po op 1 hand te tellen.
Ik verdraag alles en eet ook alles.

Haaruitval is inmiddels veel minder en mijn nagels zijn weer sterk.

Als ik dan iets negatiefs zou moeten benoemen is het overtollige huid. Nier extreem en ik heb er geen last van. Dat boeit me niet.

De positieve effecten zijn veel groter.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:30

Polar schreef:
Ja, ik doel dan inderdaad op dumping of dat je iets te groots eet en dat er een blokkade komt.
Maar dat gaat inderdaad over. :j
Dat slap, trillerig en 'dronken' praten heb ik als mijn bloedsuiker te ver naar beneden zakt, al heb ik dat met mijn huidige medicatie echt een stuk minder.
Ik had het toevallig tijdens één van mijn bezoeken bij de arts van het bariatrische centrum en zij gaf me toen een paar dextro's.
Sindsdien heb ik altijd dextro in de auto.
Maar dat zal wel iets anders zijn dan dumping? Ik denk dat je bij dumping juist echt niks moet eten, voor een tijdje.

Ik heb altijd last van een late dumping, die wordt veroorzaakt door een snelle daling van de bloedsuikerspiegel, dus ik denk dat het gevoel ook heel vergelijkbaar is :j dan weet je ook direct hoe voor mij de dumpings een beetje voelen :') is voor iedereen anders natuurlijk, maar dit is hoe ik het beleef.
Met een vastloper ga ik bewegen. Dan ga ik rondlopen, rommelen in huis, allemaal om te zorgen dat het eten wat sneller verder naar beneden zakt.

Ik ben nu 9 maanden na de operatie, vastlopers heb ik bijna niet meer. Dat was meer in het begin toen mijn maag na de operatie nog wat zwelling had en ik nog in de periode zat dat ik vaak nieuwe dingen at.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:41

Wat water drinken bij een dumping werkt hier goed. Een vastloper vind ik veel vervelender.

Bij een dumping word ik slap en draaierig. 1 maal kwam mijn avondeten er binnen 10 minuten weer uit en 1x een directe diaree aanval.

Gelukkig heb ik niet dagelijks een dumping, ik lees dat dat nog wel eens anders is.

Zo fijn om leuke jurkjes te kunnen dragen nu de zomer hier begonnen is. Ik heb het nog steeds vaak koud, maar ik kan nu veel beter tegen de warmte.

Voor de derde dag op rij 33 graden vandaag. Onverwacht vrij vandaag dus lekker van de zon genieten. {:}

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:06

Ooh, dat is heel erg warm! Wel fijn, om dan te kunnen dragen wat je wil. :j

Wat is een vastloper precies? Dat het eten zeg maar vast blijft zitten op één plek?
Als ik het goed heb begrepen, wordt je voeding niet meer verteerd door je maag toch?
Dus stel je eet een stukje rundvlees (iets wat sowieso moeilijker te verteren is), hoe gaat zo'n vastloper dan weg?

Het zakken van je bloedsuiker is inderdaad wel een rotgevoel.
Ik word er ook altijd heel erg moe van, maar gewoon over het algemeen rottig.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 10:31

Jw maag verteerd zeker nog steeds je voedsel, alleen komt maagsap pas in de dunne darm erbij, dat komt vanuit de restmaag. Je kleine maagje maakt niet genoeg maagsap om het helemaal zelf te doen.

Een biefstuk at ik een maand na de operatie al. Dat kan wel zwaar vallen maar die paar stukjes had ik geen last van. Kipfilet had ik veel meer moeite mee.

Een vastloper kreeg ik soms in het begin, als ik toch eigenwijs nog een hap nam ipv te stoppen, dat past dan niet meer in je maag. Dat blijft dan hangen in je slokdarm tot er wel ruimte is in je maag.
Die fout maak je maar een paar keer, wat dat doet bij mij echt zeer.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:06

Ooh, dan klinkt niet tof... heb je dan niet heel erg het gevoel dat je stikt?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:58

Nee eerder het gevoel dat je een hartaanval krijgt. Is een heel naar gevoel achter je borstbeen.

Dat heb ik heel snel afgeleerd :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:53

Bij mij geeft een vastloper rare geluiden en maak ik veel slijm aan.
Ik had mijn eerste vastloper de dag dat ik mocht starten met vast voedsel eten. Wat een verschrikking was dat.
Tweede vastloper was een week daarna. Met als resultaat dat alles eruit kwam. Maar dat gebeurde pas een aantal uren na mijn maaltijd.
Handen op je hoofd zetten helpt soms.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:57

Ooh, dat klinkt fijn. -O-

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:57

Een vastloper voelt inderdaad als een vervelende (soms pijnlijke) druk achter je borstbeen, beetje aan de onderkant.
Ik hoor meer mensen die het fijn vinden om hun bovenlichaam lang te maken :j kan me voorstellen dat het dan een wat betere glijbaan wordt aan de binnenkant.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:00

Polar schreef:
Ooh, dat klinkt fijn. -O-

De laatste die ik had was toen ik een tosti de volgende dag in de oven had gedaan zonder een sausje erbij.
Daarbij hielp om heel veel te boeren...
Heel erg charmant.
Je leert er vanzelf mee omgaan

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:41

Stille meelezer meldt zich. Ik mag me aankomende maandag om 11:30 melden voor de gbp operatie.

Het is allemaal best snel gegaan, maar ik ben er klaar voor. Ik hoop mezelf weer een beetje terug te kunnen vinden na een leven lang met overgewicht, 2 zwangerschappen en de kwaaltjes/pijn aan gewrichten door het overgewicht.
Al blijft het natuurlijk spannend.

Zijn er hier mensen die een gbp hebben gehad en die ook lipoedeem hebben/hadden? Ik weet dat de lipoedeem mogelijk niet (volledig) zal gaan, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 16:38

Kan me voorstellen dat het lang maken van je lichaam en boeren er wel bij helpt!

Calanddra, dapper!
Ik duim voor je mee dat alles soepel verloopt.

Ik heb wel lipoedeem, maar bij mij is het enorm verbeterd door het gebruik van Ozempic.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:03

Calanddra schreef:
Stille meelezer meldt zich. Ik mag me aankomende maandag om 11:30 melden voor de gbp operatie.

Het is allemaal best snel gegaan, maar ik ben er klaar voor. Ik hoop mezelf weer een beetje terug te kunnen vinden na een leven lang met overgewicht, 2 zwangerschappen en de kwaaltjes/pijn aan gewrichten door het overgewicht.
Al blijft het natuurlijk spannend.

Zijn er hier mensen die een gbp hebben gehad en die ook lipoedeem hebben/hadden? Ik weet dat de lipoedeem mogelijk niet (volledig) zal gaan, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Ik heb lipoedeem. Mijn benen zijn nog altijd dik maar ik ben inmiddels 36,4 kilo kwijt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:50

Wat fijn om te horen! Alle beetjes helpen mee natuurlijk, ik ben al heel blij als een deel wegtrekt.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:33

Even een heel trots momentje <3

vandaag een kleedje gekocht in de sale, waar ik normaal een 44 had nu maatje 38! *\o/*
het is een strak cocktailjurkje dus was zelf niet 100% overtuigd maar de man vond het prachtig staan.
heb nu een BMI van 28,9. Dus nog wel wat kg's te gaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 17:16

Wat netjes! Maat 38 is harstikke slank. :o

Ik ben vandaag ook weer naar het ziekenhuis geweest en weer een stapje verder.
Heb mijn zorgen voorgelegd en daar wel in gerust gesteld, met name omtrent de sepsis.
Het komt niet zo vaak voor en ik hoef bij zulke ernstige complicaties niet naar het ziekenhuis waar ik geopereerd word (3 uur reizen), maar mag naar de dichtstbijzijnde op 1,5 uur.
Mijn eetpatroon was nog steeds heel netjes en nog wat tips gekregen voor eiwitten (o.a chia pudding).

De wachttijd die ik eerder noemde (2 jaar), was vorig najaar genoemd, maar dat is ondertussen behoorlijk ingelopen, dus het zou kunnen dat ik aan het eind van het jaar al aan de beurt ben.
Ik moet nog één lichamelijk onderzoek afwachten en dan kan ik in principe geopereerd worden.
Wel merkte ik dat ze deze keer wat meer terughoudend waren, ook over de geringe hoeveelheid die ik ws. af zou vallen en dat het alleen fysiek zou zijn, maar dat ik in mijn hoofd nog steeds zou denken dat ik mijn huidige gewicht heb.

Maar goed, ik ben wel weer meer informatie rijker. :j
Alleen heel bang voor de 15 kg die ik dan in de 4 weken voor de operatie af moet vallen op 800 calorieën.
Dat gaat door mijn ziekte nooit lukken, maar ze zouden daar rekening mee houden.