GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 14:22

Ik ben al maanden op mijn streefgewicht en heb geprobeerd af te bouwen, maar zodra ik minder dan 5mg mounjaro spuit komt mijn eczeem in zo'n hevigheid weer boven drijven, dat ik toch weer meer spuit..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:21

Pffff ik blijf opgeblazen en ga weinig naar het toilet. Nu weer macrogol genomen, ik woog van de week 69,4 maar nu weer 70,4 :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:52

Ik meld me hier ook schorvoetend, bij HA geweest en verwachtte tegenstand maar was geen enkele discussie en werd recept gemaakt. Mijn mond viel open!
Ik heb wel serieus kilo's teveel en pas knie operatie gehad dus beter om af te vallen.
Uitleg via assistente gehad en zojuist 1e shotje M@unjaro gezet.
Moet wel zelf betalen helaas, maar heb het er voor over.
Over 3mnd controle bij HA.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:11

cissy schreef:
Ik meld me hier ook schorvoetend, bij HA geweest en verwachtte tegenstand maar was geen enkele discussie en werd recept gemaakt. Mijn mond viel open!
Ik heb wel serieus kilo's teveel en pas knie operatie gehad dus beter om af te vallen.
Uitleg via assistente gehad en zojuist 1e shotje M@unjaro gezet.
Moet wel zelf betalen helaas, maar heb het er voor over.
Over 3mnd controle bij HA.

Gefeliciteerd!

Je eerste shotje wondermiddel *\o/* succes!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:17

Gisteren was het voor het eerst dat een collega zei ‘jeeeeetje wat ben jij afgevallen!’

Bleek dat ze zelf 30 kilo was afgevallen, knap hoor! Heb niet gezegd dat ik aan de O zit, midden in een vol kantoor. Gaat 99% van de mensen daar niet aan :)) Maar wel grappig om het zo eens te horen.

Stand enkele weken terug:
Afbeelding

Nog tien te gaan :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:19

Dankje Zonnetje, wondermiddel is een groot woord want moet er zelf ook nog wat voor doen, maar ik hoop dat alle positieve bijwerkingen die ik hier heb gelezen ook voor mij van toepassing mogen zijn.

Het shotje zelf stelde niks voor, heb net paar weken fraxiparine moeten spuiten dagelijks en dat naaldje is groter.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:20

Bedien:
Leuk! Hoeveel ben je nu kwijt?

Ik kreeg van de week al te horen van een collega de standaard zin: niet teveel want dan blijft er niks over. Uhm ik ben 163 en zit op 74-75 kg en heb nog gewoon maat L aan. Zit nog 9 kilo van een groene BMI Best bijzonder :')
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 19-09-25 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:20

Succes Cissy!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:22

cissy schreef:
Dankje Zonnetje, wondermiddel is een groot woord want moet er zelf ook nog wat voor doen, maar ik hoop dat alle positieve bijwerkingen die ik hier heb gelezen ook voor mij van toepassing mogen zijn.

Het shotje zelf stelde niks voor, heb net paar weken fraxiparine moeten spuiten dagelijks en dat naaldje is groter.

Hopelijk ga je het ervaren zoals ik het ervaar. Het is ondanks dat je zelf iets moet doen toch echt een heeeeel bijzonder (wonder) middel. Zonder was ik nooit zover gekomen en het doet zoveel meer dan alleen honger onderdrukken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:25

Eens. Het doet veel meer. Zonder dit spul had ik nooit af kunnen vallen (in deze mate). Wat ik ook deed of sportte of mezelf uithongerde, er ging niks of amper wat af. Dat was geen leven. Dit was echt een game changer voor mij.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:20

Vooral de suikerverslaving hoop ik te temperen en de foodnoise-hongergevoel.

Alle dieten al geprobeerd en ook soort GLI gehad maar kreeg daar ruzie met de diëtiste. Zij beweerde dat Becel beter was dan roomboter en dat ik dan nog beter mayonaise op mijn brood kon smeren...
Echt, serieus??!!

HA had het ook over dat er zijn pilletjes die de verslaving temperen, heb daar verder niet over doorgevraagd omdat ik zelf aan de M@unjaro wilde.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:30

Waarschijnlijk bedoelde de huisarts mysimba. Niet mijn favoriet gezien lagere effectiviteit en relatief veel bijwerkingen.

Op EASD congres deze week wel weer wat berichten voor de toekomst. De orale vorm van ozempic (in Nederland voor diabetes geregistreerd onder de merknaam rybelsus) werkt in hogere dosering ook tegen obesitas; https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2500969.
En orforglipron, een andere glp1 als tablet, komt er positief uit in eerste fase 3 studie waarin het vergeleken is met bovenstaand middel. Dat zou de markt dus weleens kunnen gaan bereiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 22:56

@cissy, daar zit opzich wat in maar dat hangt er ook vanaf wat je visie is. Becel ben ik minder fan van, kunstmatige halvarine maar bevat (uiteraard) wel minder kcal dan roomboter dus als je doel is om kcal te skippen heeft ze wel gelijk.
Mayonaise en roomboter bevatten evenveel kcal maar mayonaise bestaat uit onverzadigde vetten en roomboter uit verzadigde vetten. Dus als je doel is om een beter vetprofiel te eten is mayonaise handiger.
Dan zou ik wel voor een goede mayonaise gaan zonder troep er in persoonlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 00:10

Becel is echt bocht (en niet te vreten vind ik) en roomboter is niet zo slecht als velen denken.
Maar verschil van mening mag er zijn toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 07:11

cissy schreef:
Becel is echt bocht (en niet te vreten vind ik) en roomboter is niet zo slecht als velen denken.

Tuurlijk, maar je zal toch echt wel andere keuzes moeten gaan maken. Als het goed is gaat dan vanzelf/makkelijker door het gebruik van GLP-1. Een keer een boterham met roomboter hoeft geen probleem te zijn. Maar dagelijks 4 wel. Het draait toch allemaal om de inname en het maken van goede keuzes.
Probeer vezels te eten, eiwitten, een multivitamine te nemen (of genoeg vitaminen binnen te krijgen door groenten) en veel water te drinken. Die dingen zijn echt belangrijk.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 07:13

Cissy het is maar net wat je doel is met voeding. Als je zo puur en onbewerkt mogelijk wil eten om wat voor reden dan ook dan is roomboter de betere optie. Wil je afvallen of gaat het je om gezonde vetten dan is bijv Becel de betere optie.

Feit is dat je ook met GLP medicatie in een calorie tekort zal moeten eten, en dat is ook met die medicatie lastig als je gewoon volvette producten, junkfood, volle sauzen etc blijft eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:13

cissy schreef:

Verschil van mening mag er zijn, maar feit blijft dat roomboter ruim 2x zoveel kcal bevat als becel en veel meer verzadigde vetten dan mayonaise. Dat heeft niks te maken met wel of niet slecht, avocado bevat ook veel meer kcal dan een wortel en zalm meer dan witvis. Dat maakt zalm of avocado niet ongezond, maar het kan wel het afvallen tegenwerken.
Jij doet alsof het advies van je diëtist zo belachelijk was maar dat valt dus reuze mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:40

secricible schreef:
cissy schreef:

Verschil van mening mag er zijn, maar feit blijft dat roomboter ruim 2x zoveel kcal bevat als becel <knip>

Dat geldt alleen voor de Becel halvarine. Alle margarine (Becel of Blue Band of noem ze maar op) bevat net als roomboter gewoon 80% vet (daarom kan je ook gewoon bakken met margarine) en dus exact evenveel kcal. Even los van de percentages verzadigde of onverzadigde vetzuren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:48

Er zijn wel heel evidente beweegredenen om een dieet te hebben met daarin zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:00

Zeker. Maar in het geval van vet is alles in feite bewerkt. Je perst de plant of de zaden uit waar je het vet van wilt hebben, of je roomt melk af, of je bakt spek uit. Da's in alle gevallen een bewerking :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:01

Vandaar "zo min mogelijk bewerkt".
Koken is ook bewerken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:08

Ibbel schreef:
secricible schreef:

Verschil van mening mag er zijn, maar feit blijft dat roomboter ruim 2x zoveel kcal bevat als becel <knip>

Dat geldt alleen voor de Becel halvarine. Alle margarine (Becel of Blue Band of noem ze maar op) bevat net als roomboter gewoon 80% vet (daarom kan je ook gewoon bakken met margarine) en dus exact evenveel kcal. Even los van de percentages verzadigde of onverzadigde vetzuren.

Dat klopt, ik had in mijn vorige post al gezegd dat ik uitging van de halvarine. Maar je hebt helemaal gelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:10

Gaan jullie me nu serieus de les lezen over diëten?
Ik weet hoe het werkt en ik eet geen kilo's roomboter.

Secricible, die diëtiste had wel meer rare ideeën. Was zo'n mindfullness dame die vond dat je 30keer op je eten moest kauwen. Wel eens geprobeerd 30 keer op bijv een hap yoghurt te kauwen?
Ik snap de gedachte erachter dat je je meer bewust moest zijn van wat en hoe je eet maar kom op zeg

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:53

Mijn ervaring met GLI is inderdaad dat het best veel de mindfulness richting opgaat. Ik vind er zelf ook een ondertoon van “als het niet lukt wil je het gewoon niet graag genoeg” aan zitten.

Ik ervaar het in ieder geval niet als iets heel positiefs.

De slechte keuzes die ik maakte qua voedsel kwamen niet omdat ik niet wist dar het slechte keuzes waren, maar omdat ik belachelijk veel in mijn hoofd zit met cravings en daarin ook volstrekt geen maat kon houden.

Nu met 5 weken O is dat laatste vrijwel geheel weggevallen en heb ik die drang veel minder en zit ik veel sneller vol.

Ik heb echt in mijn hele leven nog nooit “vol” of “genoeg” gevoeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:13

Mijn ervaring met GLI is dat wanneer je 2x in de week een uurtje wandelt, je niet afvalt.
Denk wel dat de sportschool fijn aan dat traject heeft verdiend :D