Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:54

Ik heb Shadow ook al sinds de coronatijd op de foei-lijst. En dat bevalt me prima :+
Scheelt jullie ergernis, pien en Electra.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:56

Fitzroy schreef:
Ik heb Shadow ook al sinds de coronatijd op de foei-lijst. En dat bevalt me prima :+
Scheelt jullie ergernis, pien en Electra.

Gedaan, de eerste die op die lijst staat bij mij. Dank je wel Fitzroy.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:57

Echwel schreef:
Citaat:
ZIJN er mensen die ervaring hebben met het indammen van besmettelijke ziekten, die daar in internationaal in meerdere landen professioneel bij betrokken zijn

Nee die zijn er niet

Natuurlijk wel! Ebola en Zika zijn tamelijk recent, HIV is al heel lang een pandemie, SARS-1 was ingrijpend, verder zijn er een boel besmettelijke ziektes die in moderne wereld niet voorkomen maar wel makkelijk de kop op kunnen steken bij rampen (denk aan cholera). En er zijn natuurlijk dierenziektes en zoonoses (BSE, mond- en klauwzeer, vogelgriep, q-koorts bv) waar een aantal dingen vergelijkbaar zijn.

Dat wij hier in Nederland geen grootschalige uitbraken hadden in de samenleving op de griep na is heel fijn. Maar her en der op de wereld zijn er allerlei soorten besmettelijke ziektes, en een boel internationale deskundigen die hun kennis meenemen van die plekken om te bekijken hoe die besmettingen gestopt kunnen worden.
En sommige dingen verschillen van ziekte tot ziekte en van situatie tot situatie heel erg uiteraard, maar andere dingen (zoals voldoende zicht krijgen op de besmettingen, tests, isolatie) zijn basisdingen die in de meeste situaties erg belangrijk zijn. Daar is dus ook ruime ervaring mee.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:58

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:01

Ik vind het toch jammer dat julllie allemaal wel kunnen vertellen dat ik verkeerd reageer, maar niemand de moeite wil nemen om inhoudelijk eens uit te leggen wat je bedoelt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:02

Josien_ schreef:
Bloodymary schreef:
Maar je kunt ook telefonisch of online bestellen en het dan in de winkel (bij het pakketpunt) ophalen. Dus dat is eigenlijk gewoon open, dan toch...?

Nee was echt helemaal dicht tot 4 januari stond er. Deze Bruna was ook postkantoor en pakketpunt.
Ik wilde overigens iets retour sturen, dus even een ander punt zoeken dat wel open is.

Oh hier wel. Misschien is bij jullie de filiaalhouder op wintersport... :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:03

En dat jij niet door hebt hoe jij vervolgens weer reageert Shadow0 zegt meer over jou dan over de rest van de posters.

https://www.nu.nl/coronavirus/6098195/a ... efoon.html Even iets luchtigs tussendoor :D
Burgers bekeurd in auto in wachtrij Corona test (mobiele telefoon gebruik in de auto)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:05

safina schreef:
Jongens, hier heb je een foeilijst voor.

Wel jammer, ik kon posts van de oude Shadow altijd erg waarderen. Maar die zien we na corona vast wel weer terug hoop ik. Hoop ik heel erg.

Het kan toch gewoon uit angst voortkomen. In het begin was ik ook erg bang. Nu niet zo heel erg meer. Maar dat doet wel iets met je.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:05

lenaa_tje schreef:
En dat jij niet door hebt hoe jij vervolgens weer reageert Shadow0 zegt meer over jou dan over de rest van de posters.

https://www.nu.nl/coronavirus/6098195/a ... efoon.html Even iets luchtigs tussendoor :D
Burgers bekeurd in auto in wachtrij Corona test (mobiele telefoon gebruik in de auto)

Flauw vond ik die. Ze staan te wachten joh.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:06

lenaa_tje schreef:

Kun je dat uitleggen? Want ik zou namelijk echt heel graag inhoudelijke reacties willen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:07

Shadow0 schreef:
Echwel schreef:

Nee die zijn er niet

Natuurlijk wel! Ebola en Zika zijn tamelijk recent, HIV is al heel lang een pandemie, SARS-1 was ingrijpend, verder zijn er een boel besmettelijke ziektes die in moderne wereld niet voorkomen maar wel makkelijk de kop op kunnen steken bij rampen (denk aan cholera). En er zijn natuurlijk dierenziektes en zoonoses (BSE, mond- en klauwzeer, vogelgriep, q-koorts bv) waar een aantal dingen vergelijkbaar zijn.

Dat wij hier in Nederland geen grootschalige uitbraken hadden in de samenleving op de griep na is heel fijn. Maar her en der op de wereld zijn er allerlei soorten besmettelijke ziektes, en een boel internationale deskundigen die hun kennis meenemen van die plekken om te bekijken hoe die besmettingen gestopt kunnen worden.
En sommige dingen verschillen van ziekte tot ziekte en van situatie tot situatie heel erg uiteraard, maar andere dingen (zoals voldoende zicht krijgen op de besmettingen, tests, isolatie) zijn basisdingen die in de meeste situaties erg belangrijk zijn. Daar is dus ook ruime ervaring mee.

Maar om COVID met HIV te vergelijken slaat nergens op. HIV is in te dammen, COVID niet.

HIV is namelijk met medicatie zo te onderdrukken dat je niet meer iemand anders kunt besmetten, en voor zover ik weet is dat medicijn er voor COVID nog niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:07

veerledec schreef:
Negeert de posten van Shadow ook al een tijdje ivm structureel oneens zijn

Alvast sorry voor de Belgen, kom ik weer :o . Maar ook in de Belgische media heerst onduidelijkheid over de grensproblematiek: https://www.tvoost.be/nieuws/nederlands ... les-110380

Jullie liggen gewoon weer dwars ! }> :D

Ik las net dat met de laatste vliegtuigen uit de UK die in Duitsland geland zijn al 10 gevallen waren met de ' nieuwe ' variant.
Maar aangezien deze mutatie al van sept rondgaat, zullen het er wel overal een pak meer zijn :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:08

Vind ik ook flauw en nergens op slaan, ook al mag het officieel niet. Tja gevalletje van pech gehad noemen we dat, zo'n prent.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:10

Pandora2 schreef:
veerledec schreef:
Negeert de posten van Shadow ook al een tijdje ivm structureel oneens zijn

Alvast sorry voor de Belgen, kom ik weer :o . Maar ook in de Belgische media heerst onduidelijkheid over de grensproblematiek: https://www.tvoost.be/nieuws/nederlands ... les-110380

Jullie liggen gewoon weer dwars ! }> :D

Ja, flauw hé, van onze burgemeester, dat ie niet wil komen helpen :7 .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:11

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:

Kun je dat uitleggen? Want ik zou namelijk echt heel graag inhoudelijke reacties willen.

Jij wil een inhoudelijke reactie op je post en die ga ik je niet geven. Ik heb een hond met een zweer op der poot waar ze de hele tijd aan wil zetten. En ben daar druk mee. Daarbij vind jij mij veel te afwachtend en moet ik niet zo laf achter de bestuurders gaan staan. Dat heb je mij al eerder duidelijk gemaakt.

Maar als feedback op je manier van reageren. Elektra reageert en jij reageert vervolgens opnieuw met wat je al is hebt gezegd. Het zelfde geldt voor Pien met een uitleg over Frankrijk. Ook alleen een herhaling met wat jij vindt.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 22-12-20 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:11

secricible schreef:
lenaa_tje schreef:

Flauw vond ik die. Ze staan te wachten joh.

Haha ja dat vond ik ook. Lekker bureaucratisch wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:12

Maar Shadow, als experts op gebied van virussen zeggen dat een aantal maatregelen moeten worden genomen, kunnen die wellicht wél strijdig zijn met wat experts op gebied van economie of zorg of weetikveelwat zeggen. De overheid zal niet willens en wetens goed advies negeren zonder een goede onderbouwing ervoor te hebben. Dat geloof ik gewoon niet. De bereidheid van het volk zal meespelen, hoe de economie toch enigszins op de been kan worden gehouden, hoeveel mensen er realistisch gezien beschikbaar zijn om de maatregelen uit te voeren.

Ik geloof best dat 'jouw' experts in hun ogen goede oplossingen hebben, maar de vraag is uiteindelijk wel of die oplossingen wel kunnen. Wie zegt dat de overheid die oplossingen niet allang overwogen heeft, maar aan de kant geschoven omdat het om een of andere reden niet rond te krijgen was?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:16

lenaa_tje schreef:

Dan zijn mensen de volgende keer niet meer zo makkelijk bereid om maar de teststraat te rijden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:17

veerledec schreef:
Ja, flauw hé, van onze burgemeester, dat ie niet wil komen helpen :7 .

Hoeveel schuift dat ? Ik wil anders wel komen helpen :))

Hier ( belgie ) zijn tot nu toe bij steekproeven 4 personen geweest begin deze maand met de nieuwe variant. Het zou gaan om een gezin uit Oost-Vlaanderen waarvan 1 persoon het besmet is geraakt in Zeeland.
https://www.hln.be/binnenland/van-ranst ... a75a8ce53/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:19

Maar het is nog steeds niet zeker toch dat deze variant zoveel besmettelijker is? Het kon mogelijk ook nog een superspreaderevent (of zelfs 2?) In Londen zijn geweest dacht ik?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:21

Volgens wat ik lees hier en daar zou het toch wel veel besmettelijker zijn.
Dat is wat die directeur van de London School for tropical medicine gister ook vertelde in het interview.
In de UK gaan ze heel anders om met de stalen en hebben dus ook veel meer informatie over de verschillende mutaties.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:23

secricible schreef:
Maar het is nog steeds niet zeker toch dat deze variant zoveel besmettelijker is? Het kon mogelijk ook nog een superspreaderevent (of zelfs 2?) In Londen zijn geweest dacht ik?

Helaas is het wel zeker dat deze variant veel besmettelijker is. Ik kreeg het al weken geleden te lezen vanuit science waar ik blijkbaar op geabonneerd ben als ik mobiel naar google ga. Dus als het niet zo zou zijn was dit allang ontkracht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:30

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Helaas is het wel zeker dat deze variant veel besmettelijker is. Ik kreeg het al weken geleden te lezen vanuit science waar ik blijkbaar op geabonneerd ben als ik mobiel naar google ga. Dus als het niet zo zou zijn was dit allang ontkracht.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/773467/W ... ijk-bewijs Hier schrijven ze dat het wetenschappelijk bewijs nog wat ontbreekt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:42

Shadow0 de ziektes die jij aanhaalt zijn geen wereldwijde pandemie

HIV kun je grofweg voorkomen door geen onbeschermde seks te hebben..

De rest is niet wereldwijd en van deze omvang

Die.komen in bepaalde gebieden voor...

Dus beter onder controle te houden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:00

Hmm, HIV is wel degelijk gigantisch. Zo rond 2010-2015 nog altijd ruim een miljoen doden per jaar. Weet niet wat het inmiddels doet.
Enkel kun je het ook zelf voorkomen, maar zelfs dat lukt niet ondanks alle campagnes in de jaren 80/90. Voor mij is HIV bij uitstek een voorbeeld we zélfs niet eens in staat zijn een ziekte weg te krijgen dat niet door de lucht gaat.