Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:53

Waarom Ikea en bouwmarkten dicht? Ikea vind ik nog discutabel, bouwmarkten zeker niet... kom nou... dat jouw huis in orde is wil niet zeggen dat iedereen dat heeft? Ik ben afgelopen week een paar keer naar een bouwmarkt gegaan omdat ik lekkage heb.. zou helemaal lekker zijn als ik daar niks meer mee kan, want die lekkage is nog niet gefixt dus ik zal echt nog wel een paar keer heen moeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:56

Nou inderdaad ja.... Bouwmarkt is essentieel. Hier ook lekkende radiator daar spullen voor gehaald. Dat is net zo nodig als eten.. en horeca is natuurlijk nog altijd niet perse nodig je kunt gewoon eten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:17

Dan zou ik geen verwarming of isolatie materiaal kunnen halen. -O-

Restaurants open met veel regels kan ik nog iets bij voorstellen. Cafes laat maar dicht. Winkels lijken niet echt een bron van besmetting, je bent er ook meestal niet lang met dezelfde mensen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:18

Cer schreef:
Waarom Ikea en bouwmarkten dicht? Ikea vind ik nog discutabel, bouwmarkten zeker niet... kom nou... dat jouw huis in orde is wil niet zeggen dat iedereen dat heeft? Ik ben afgelopen week een paar keer naar een bouwmarkt gegaan omdat ik lekkage heb.. zou helemaal lekker zijn als ik daar niks meer mee kan, want die lekkage is nog niet gefixt dus ik zal echt nog wel een paar keer heen moeten....

Omdat je bij de ikea en bouwmarkten geen bron en contactonderzoek kunt doen. Veel mensen gaan gezellig naar de ikea. Supermarkt blijven mensen toch korter.

Ik sta dan ook volledig achter de acties van de horeca

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:20

Ikea en gezellig? Gaat dat samen? _O- horror :P en ook daar kun je contact onderzoek doen alleen lastiger

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:22

Maar goed dat wij daarover niet hoeven te beslissen want je ziet nu al hoe de meningen uiteen lopen. Vaak maar net naar wat jezelf belangrijk vindt.

Verschil met de horeca vind ik wel dat je voor langere tijd samen in een ruimte bent. Ook met gepaste afstand verbaasd het me niet dat een besmet persoon zo toch meerdere mensen op een avond kan besmetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:23

karuna schreef:
Ikea en gezellig? Gaat dat samen? _O- horror :P en ook daar kun je contact onderzoek doen alleen lastiger

Daarom mag de ikea dicht. Omdat je de 1,5 meter niet kan garanderen
Overigens blijkt het restaurant van de tweede kamer wel gewoon open te zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:27

De meeste bouwmarkten zijn echt enorm, met hele ruime paden. Ik voel me daar veiliger dan de gemiddelde supermarkt.
Ikea ben ik van de week geweest, was rustig en ook eigenlijk geen probleem. Ik denk dat vaak de weekenden het probleem zijn. De meesten vrij en dan allemaal te gelijk naar de ikea en de bouwmarkt.

Misschien de weekenden verdelen over de hele week. Jij hebt op maandag en dinsdag weekend, jij op woensdag en donderdag :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:28

Het restaurant? Je bedoelt dat broodjesbarretje? Die is bij ons ook open.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:29

Ik denk ook dat je bij de horeca dus langere tijd in dezelfde ruimte zit (nou ja dat denk ik niet, dat weet ik zeker :j )

maar, nogmaals de vraag.. bouwmarkten? Als je dan een lekkage hebt (of iets anders) wat dan? Hoe denk jij dat mensen in een bouwmarkt gezellig winkelen??

Ik ben daarnaast heel benieuwd hoe de besmettingsgraad zit in een bouwmarkt (of wat dat betreft de Ikea gezien 1 van de 'besmettingsrisico's' is: bínnen 1,5 meter voor langer dan 10 minuten.. :) De ikea is best groot hoor.. en omdat er maar een max aantal mensen naar binnen mag tegelijkertijd, denk ik dat ze een eind komen ) maar dan moet je natuurlijk niet zo'n sensatiezoeker bij de ingang zetten die dan zegt "ooohhh er gaan 2000 mensen binnen bij Ikea en dan moet de horeca dicht??? Iets met appels en peren enzo _-:( )
In een grote winkel waar je mensen kan spreiden is dat toch niet zo?
Een belangrijk punt is ventilatie.. wat naar mijn inziens zelf buiten (bij de Efteling) bijvoorbeeld beter lukt dan in een cafe'tje...

Ik heb in de horeca waar ik was toen het nog mocht, amper iets op 1,5 meter gezien.. Sterker nog, de meeste cafe's zijn niet veel breder dan 3 meter :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:31

Waarom kan er niet gewisseld worden? Horeca weer open, de theaters nu weer even dicht? Dan heb je niet en en, waardoor je het risico ongeveer gelijk houdt. Maar zou wel eerlijker zijn? Of zouden theaters eerder om donderen dan horeca gelegenheden?

Ikea heb ik overigens prima 1.5 meter kunnem houden. Ben er sinds maart 3x geweest. Steeds op vrijdag avond. Geen rijen, geen drukte. Elke keer kon ik vrijwel gelijk afrekenen. Maar goed, dat zal op amdere tijdstippen wellicht anders zijn.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 03-12-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:32

Ik denk dat ze dan echt moeten gaan aanwijzen wie er open mogen..
Want mogen dan alleen de restaurants met een minimale oppervlakte van 100m2 voor max 25 gasten, ofzo?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:42

Cer schreef:
Want mogen dan alleen de restaurants met een minimale oppervlakte van 100m2 voor max 25 gasten, ofzo?

Ze hadden best degene met buitenterras kunnen openhouden ( en dat zijn er al heel veel want veel gemeenten zijn daar heel creatief met de ondernemers mee omgesprongen ) ..ook aanpassingen als verwarming ,windschermen aan een buitenterras hadden gekund
Toen ze eind oktober dicht moesten was het echt nog een hele tijd goed weer ..wij gaan heel vaak naar de kust en het was triest dat al die horeca dicht was terwijl ze heel veilig open konden daar ...mensen zitten dan met een picknick of afhaalkoffie op een bankje en triest dat het zo moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:44

Kennis van me is ook in een restaurant besmet geraakt. Samen met nog 13 anderen, die overigens verder niet bij haar aan tafel zaten.

Goed idee van de horeca om zomaar open te gaan. Als zij dan ook bij een uitbraak het Bron en Contactonderzoek betalen... want dat is, als je het goed doet, zo'n 8 uur werk per besmette persoon. Want al hun contacten moeten ook weer gebeld worden en uitleg krijgen. In een onoverzichtelijke situatie als horeca zal het nog wel meer tijd kosten.
En dan ook graag de kosten van de werkgevers van alle mensen die door die besmettingen in isolatie of quarantaine moeten. Want het is ook niet eerlijk als zij daarvoor opdraaien.
En uiteraard de medische kosten van iedereen die door de besmettingen zorg nodig heeft.

Maar als het zo zou werken zou geen horecazaak nog open gaan. Dat risico vinden ze dan veel te groot. Die rekening wil je niet betalen.

Maar zo is het wel he? Van elke besmetting die ergens optreedt, betalen vele andere mensen de rekening. En dat vinden we dan wel eerlijk?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-20 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:44

ja maar dan krijg je 'ja pietje mag wel open en ik niet.... dat is niet eerlijk!'...

"De" horeca omvat echt heel veel verschillende soorten.. van groepsaccomedaties waar je 200 man kwijt kan (een congreszaal ofzo) tot eetcafe's waar net 6 mensen in passen..
Ga maar zeggen wie wel en niet mag en verwacht dan maar dat mensen het niet eerlijk gaan vinden.. want dat vinden ze nu al niet..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:46

Cer schreef:

Dat zou dan toch al een groot deel zijn :j ..degene die het veilig kunnen openhouden ..scheelt een pak steunmaatregels
Ze konden bvb in de eerste lockdowns de kleine bloemenzaken bij ons dichthouden maar deden wel grote tuincentra open
Soms vind ik de regels echt absurd ( bij ons toch ) maar wat open kan op een veilige manier en waar zich weinig besmettingen te herleiden vallen zou open kunnen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:48

Maar dat is dan toch oneerlijk voor de kleintjes? Vooral locale zaken moeten al opboxen tegen de grotere zaken..

Ik heb overigens geen idee hoe de steunmaatregelen verdeeld worden hoor, maar ik denk dat grotere bedrijven daar toch ook wat uit willen hebben.. Als zij bijv de helft van hum omzet missen en daar een gedeelte van willen ontvangen uit steun, kan dat zomaar meer zijn dan de omzet van een kleine zaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:51

Dat is toch ook niet te handhaven? Dan mogen agenten en boa's wel een heel boekwerk mee hebben om per zaak te weten of het open mag zijn of niet en voor hoeveel mensen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:53

Gaat er iemand voor de lol naar Ikea dan :? Wat een verschrikkelijke winkel vind ik dat. Daar blijf ik zo kort mogelijk of bestel online.
Dacht dat iedereen dat deed.

Bouwmarkten mag ik hopen dat ze openblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:56

verootjoo schreef:
Gaat er iemand voor de lol naar Ikea dan :? Wat een verschrikkelijke winkel vind ik dat. Daar blijf ik zo kort mogelijk of bestel online.

De reden dat Ikea zo vreselijk is, is dat er zoveel mensen heen gaan. Drommen mensen die verveeld door het gangpad slenteren en je voor de voeten lopen...

Ik stuur mijn man er meestal heen met een boodschappenlijst

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:58

Laatst bijgewerkt door purny op 03-12-20 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:58

Oh ik vind het een heerlijke winkel.. veel keus, oplossingen voor kleine ruimtes en normaalgesproken prima te doen qua drukte.
Sommige dingen zijn te duur naar mijn zin, maar andere dingen zijn echt fijn te betalen...
Ik zie nu niet perse wat er zo verschrikkelijk aan is, als je het vergelijkt met andere winkels (zijn die er?) met hetzelfde concept?

En alsof een winkel er wat aan kan doen dat het druk is omdat iedereen op zaterdag gaat shoppen :')
Alle keren dat ik erheen moest ben ik op afwijkende tijden gegaan... nooit in een lange kassa rij gestaan, en altijd prima ruimte in de winkel zelf..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:18

safina schreef:
Kennis van me is ook in een restaurant besmet geraakt. Samen met nog 13 anderen, die overigens verder niet bij haar aan tafel zaten.

Goed idee van de horeca om zomaar open te gaan. Als zij dan ook bij een uitbraak het Bron en Contactonderzoek betalen... want dat is, als je het goed doet, zo'n 8 uur werk per besmette persoon. Want al hun contacten moeten ook weer gebeld worden en uitleg krijgen. In een onoverzichtelijke situatie als horeca zal het nog wel meer tijd kosten.
En dan ook graag de kosten van de werkgevers van alle mensen die door die besmettingen in isolatie of quarantaine moeten. Want het is ook niet eerlijk als zij daarvoor opdraaien.
En uiteraard de medische kosten van iedereen die door de besmettingen zorg nodig heeft.

Maar als het zo zou werken zou geen horecazaak nog open gaan. Dat risico vinden ze dan veel te groot. Die rekening wil je niet betalen.

Maar zo is het wel he? Van elke besmetting die ergens optreedt, betalen vele andere mensen de rekening. En dat vinden we dan wel eerlijk?

Die laatste zin, dat is toch bij alles? Als jij besmet naar de intratuin gaat, moeten die dan ook iedereens rekening betalen? Of naar de Appie? Wat een kul argument. Ook het betalen van contact onderzoek. Je neemt zelf het risico om ergens naar toe te gaan ipv thuis blijven, dus dan mag je er zelf voor opdraaien toch? In de zomer heb ik best veel mensen gezien, en als ik dan in quarantaine moest was dat toch echt mijn eigen probleem want ik neem dat risico.

Ik hou van de Ikea en ik ga daar wel echt voor mijn lol heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:20

verootjoo schreef:

Bouwmarkten mag ik hopen dat ze openblijven.

Wat een rare opmerking.. Zo zullen mensen ook denken waarom je voor je lol paardrijdt..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:24

Is er aan die Lisa nog gevraagd of het restaurant echt open was, of dat zij gewoon een foto heeft gemaakt in een leeg restaurant..

Daarnaast, ik denk dat de restaurants in een ziekenhuis ook open zijn?
Volgens mij mag in het restaurant van het Ministerie alleen personeel komen, zo ook in een restaurant van een ziekenhuis, en de bedrijfskantine van een supermarkt.

Wat zijn de regels voor bedrijfskantine's (voordat er weer een achterlijke hetze onstaat op iets wat gewoon toegestaan is) ?