De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:06

Photograph schreef:
Dioxide schreef:
Weet je wat me opvalt trouwens... We horen steeds over nieuwe besmettingen in alle continenten, behalve Afrika >;)

Met de slechte gezondheidszorg daar zou je toch helemaal zeggen dat het virus zich zou moeten verspreiden als een mallijer. Ik bedoel, het is niet dat er geen mensen van het Afrikaanse continent naar Azië afreizen...

Daar schrijf ik over in mijn document. Veel mensen speculeren over besmettingen in Afrika. Maar Afrika is de slechtste in gezondheidszorg ter wereld, dus is het logisch dat ze weinig testjes hebben. Waarschijnlijk heeft Afrika veel meer besmettingen dan op kaarten zijn aangegeven. Maar besmettingen worden pas aangegeven zodra er 2 positieve testen zijn geweest. Vandaar dat er weinig mensen op de kaart aangegeven staan. Ik denk dat we moeten verwachten dat daar ook zeker een epidemie zal komen/is.

Even terugkomend op Afrika,

Uit studies is al gebleken dat er verschillen te vinden zijn in het immuunsysteem van westerse en Afrikaanse mensen. Zo krijgen we in de westerse wereld steeds meer te maken met auto immuunziekten, terwijl dit in Afrika veel lager ligt. Dat heeft oa te maken met dat de mensen in Afrika meer Regulatory T cells (Treg cellen) hebben. Dit komt omdat ze vaker blootstaan aan voornamelijk parasieten. Tregs zorgen dat voor suppressie van het immuunsysteem en er is een vermoeden dat deze cellen ook een rol spelen bij virusinfecties. Of dit zo is, wordt nog tot op heden onderzocht, maar het zou mij niet verbazen als Afrikaanse mensen wellicht beter tegen het virus kunnen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:07

kiki1976 schreef:
PSvanLot schreef:
@kiki in bijvoorbeeld het onderwijs kunnen ze niet anders. Het zou natuurlijk heel gek zijn als je het advies in de wind slaat als je zo kort op elkaar zit.

Ik zie gemiddeld 6 uur per dag 27 verschillende mensen per uur.
Dan kun je het natuurlijk niet verkopen als je als docent hoestend voor de klas staat, ten tijde van dit advies.

Ben benieuwd hoeveel leerlingen er morgen niet op school mogen zijn ivm hoesten etc.

In het onderwijs is het idd lastig, maar ze verwachten wel dat de leerlingen thuis blijven, dan ook de leerkrachten toch?
De adviezen worden niet zomaar uitgegeven.

Zeker, als je hoest, verkouden of koorts hebt mag je niet komen. Zowel docent als leerling niet.

Ik snap het advies maar het is rete onhandig.

Maar het zou raar zijn als een leerling morgen thuis komt en zegt: mevrouw X was aan het hoesten/Verkouden en stond gewoon voor de klas.
Dan kun je als school niet meer serieus genomen worden denk ik.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:09

MizzMontana schreef:
Wel schrikbarend veel nieuwe gevallen uit zo’n steekproef. Waren dat allemaal medewerkers die nog actief op de werkvloer waren?

Zoals ik het uit de nieuwsberichten begrijp waren het in elk geval geen personen die zwaar ziek waren ofzo, zie bijv. deze quote (komt uit BN De Stem):

Citaat:
BREDA - Uit testen van het Amphia Ziekenhuis in Breda is gebleken dat tien medewerkers besmet zijn met het coronavirus. Zij zijn onmiddellijk naar huis gestuurd.

Dat 'naar huis gestuurd' impliceert volgens mij dat ze nog aan het werk waren.

Mungbean

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:22

In ijsland is het in 1 dag van 1 naar 50 gegaan.
Je zou denken dat op zo‘n eiland dat nog een beetje in de hand te houden is.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:24

ruitje schreef:
Nieuwsuur net was wel pittig. Ging over dat ze in Italie nu praten over of ze moeten gaan kiezen wie er voorrang krijgt op de IC. Dus of je mensen met weinig kans op overleven wel moet behandelen.

gelukkig hebben we hier zo,n 200 ic bedden op inmiddels 17 miljoen mensen, ook een soort van staatsloterij dus :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:24

Sizzle schreef:
In ijsland is het in 1 dag van 1 naar 50 gegaan.
Je zou denken dat op zo‘n eiland dat nog een beetje in de hand te houden is.

Daar kun je wel heel snel de boel afgrendelen , niemand er in en niemand er uit. Maar ik vermoed dat het hek nu overal wel van de dan is.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:26

Ik moet nog even 6 pagina's bijlezen (wat doen jullie de hele avond? ;) ), maar wilde hier nog op reageren:
quote="DubbelDun"]Als Amerika ineens aan een miljoen test kan komen, waarom wij dan niet ??
Die dingen kosten geld, testen kost geld en NL wil hier niet in investeren omdat ze het belang er niet van in zien.[/quote]

Heeft Amerika daadwerkelijk een miljoen tests of zijn dat loze woorden van Trump?

Waarom we hier geen enorme voorraden hebben voor het geval dat? Ten eerste kunnen die idd virusspecifiek zijn, zoals al werd gezegd. Daarnaast zijn grote voorraden enorm duur (aanschafkosten, opslagkosten, verlopen houdbaarheid), terwijl een groot deel van de inwoners al van mening is dat er te veel geld naar gezondheidszorg gaat. Het is maar net waar je je geld voor over hebt.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:26

mag schreef:
Zie dat het in Wuhan nu 17 graden is, zou dat ermee te maken hebben? (Geen idee wat voor temperatuur het in januari is?)

in thailand een graad of 35, daar worden alle evenementen afgeblazen, voor nu? 42 gevallen. behandeling daar is combi malaria medicatie en aidsremmer, dat schijnt wat te doen. 1 dode tot nu

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:28

Oscar schreef:

En er vanuitgaande dat ze écht wel rekening houden met het virus lijkt het me dat ze dus niet de typische klachten hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:31

Giolli schreef:
ruitje schreef:
Nieuwsuur net was wel pittig. Ging over dat ze in Italie nu praten over of ze moeten gaan kiezen wie er voorrang krijgt op de IC. Dus of je mensen met weinig kans op overleven wel moet behandelen.

Hier heb ik gister een stuk over gelezen. Wist zelf niet wat ik er van moest vinden! Heel erg lastig!

[ [url=m/orHsVY.png]Afbeelding[/url] ]

Wat een horror...

BigOne

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:32

Inderdaad , had het gisteren ook al gelezen en hier geplaatst. Dat geeft aan hoe erg op dit moment de situatie is in een katholiek land !!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:33

Dat is wel heel heftig..
Daarom moet het geremd, het moet echt geen capaciteitprobleem worden.. vreselijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:34

Wat heeft het katholiek daar mee te doen?
Maakt dat een verschil in je beddentekort?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:37

Iris82 schreef:
Oscar schreef:

En er vanuitgaande dat ze écht wel rekening houden met het virus lijkt het me dat ze dus niet de typische klachten hebben.

Dat lijkt mij ook. Als medewerker in de gezondheidszorg weet je vast wel waar je op moet letten en ga je het risico niet nemen om aan het werk te gaan als je zulke klachten hebt. Dat maakt het toch ook wel extra venijnig want blijkbaar zijn er zo al 10 mensen besmet zonder dat ze daar weet van hadden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:37

Vrijdag erg weinig telefoontjes gehad 'm.b.t. het corona virus. Wel 1 man die belde: "Ik heb 25 klap stoeltjes gehuurd, kan ik daar Corona van krijgen?"....
Morgen weer werken, ben benieuwd of vanwege de toename van het aantal gevallen, de telefoontjes ook meer gaan worden! (Hoop het niet!)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:38

sassefras schreef:
ruitje schreef:

gelukkig hebben we hier zo,n 200 ic bedden op inmiddels 17 miljoen mensen, ook een soort van staatsloterij dus :+

Nooit over nagedacht.... hoe doe je dat dan met een grote aanslag of bijv een ernstige vliegramp ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:39

Sizzle schreef:
Wat heeft het katholiek daar mee te doen?
Maakt dat een verschil in je beddentekort?

Omdat je eigenlijk als mens euthanasiebeslissingen gaat nemen en dat is aan God, niet aan de mens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:40

Nou 36,3 graden in ieder geval geen koorts.

Ga morgen wel eerst bellen of ik wel welkom ben voor longfunctie.

moonsparkle

Dat van Italië klinkt als een film, vind het een onwerkelijk idee dat ze misschien mensen boven een bepaalde leeftijd niet meer gaan helpen maar ja al erg geen plek meer is, je kunt ze nergens anders heen brengen dan zou ik ook niet meer weten wat je moet doen.

corine1981

IMJ schreef:
Dat is wel heel heftig..
Daarom moet het geremd, het moet echt geen capaciteitprobleem worden.. vreselijk!

Is dat nu niet net de reden dat men het virus probeert te remmen??

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:41

Klein beetje humor tussen de heftige nieuwsberichten.

https://brakofcorona.nl/

:')

Wat erg daar in Italië. Ik hoop echt dat het hier zover niet komt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:42

Astorga schreef:
Ik moet nog even 6 pagina's bijlezen (wat doen jullie de hele avond? ;) ), maar wilde hier nog op reageren:
DubbelDun schreef:
Als Amerika ineens aan een miljoen test kan komen, waarom wij dan niet ??
Die dingen kosten geld, testen kost geld en NL wil hier niet in investeren omdat ze het belang er niet van in zien.

Heeft Amerika daadwerkelijk een miljoen tests of zijn dat loze woorden van Trump?

Nee is van de CDC afkomstig. Als het aan Trump lag nam iedereen gewoon een extra vit-C pilletje :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:43

LadyMadonna schreef:
Nooit over nagedacht.... hoe doe je dat dan met een grote aanslag of bijv een ernstige vliegramp ?

Daar hebben we het leger voor. Die kunnen tenten opzetten als noodhospitals. Dat scenario ligt ook klaar voor een grote uitbraak eventueel. Het grotere probleem (hier in nederland, maar in veel landen) is dat we dan ook te maken zullen hebben met uitvallend zorgpersoneel. Die mensen hebben we al te kort, laat staan als die ook ziek worden door het virus.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:45

IMJ schreef:
Dat is wel heel heftig..

En dáárom wordt er hier zo fel gereageerd op mensen die hun komt tegen de krib gooien en 'zelf wel bepalen of ze klachten hebben' etc.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:06

LadyMadonna schreef:

Bij een grote ramp passen hulpverleners hetzelfde principe toe als wat in dat artikel van de Telegraaf werd beschreven. Bij grote aantallen slachtoffers redden ze liever 4 mensen die met 1 ambu per persoon in leven gehouden kunnen worden dan 1 persoon die 4 ambu's nodig heeft om in leven gehouden te worden.
En die keuzes maken is natuurlijk heel lastig, maar daar wordt wel voor opgeleid.