Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:48

Zou ik een kind hebben, zou ik dergelijke bullshit iig niet waarderen van de school. Als ik mijn mormel fruitsap wil meegeven ipv water dan krijgt ie fruitsap mee. Klaar. :) En als ik datzelfde mormel graag een samsonkoek wil meegeven, dan krijgt ie een samsonkoek mee. Dat gezeik over gezond eten komt me mijn oren uit. Als je alle regels wil volgen mag je bij e paarden op de weide gaan staan op voorwaarde dat er geen boer te dicht in de buurt zit waardoor restanten op jouw gras komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:51

Ik kan me dus wel inleven in de school.
Al die suikerbommen, dat kan toch ook na schooltijd?
Wat is er mis met een gewone boterham en water. Mijn part voor de luxe jus d'orange of appelsap.
Ik weet niet hoe jij te eten kreeg, maar ik geen frisdranken en energiedranken bij mijn middag eten. En ook geen koeken en die rommel.
Ben je ook meteen af van het ogen uitsteken bij elkaar, ik kan dit dure ding eten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:57

Maar gaat dit om middageten of om een snack tussendoor? Tussendoor ook brood gaan eten :n Doe ik zelf ook niet, ontbijten, dan een tussendoortje, middageten, soms nog een tussendoortje en dan avondeten. Zo deden mijn ouders dat ook bij ons, maar middageten was thuis (geen idee hoe die scholen dat nu doen, wij hadden gewoon middagpauze en dan kon je overblijven op school tegen betaling of naar huis om te eten) Bij ons werd het juist geadviseerd om 's ochtend een snack mee te geven, met naam erop. Dat deelde de juf uit en dan mochten we wat drinken en even kletsen, maar wel op eigen plek blijven zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:59

Ik kon vroeger gewoon echt niet uit met alleen maar gezond hoor, dan ging ik van mijn stokje.
Om genoeg binnen te krijgen at ik op een dag 8 boterhammen (inclusief brood met ontbijtkoek) een liga, een roze koek of iets dergelijks, fruit en dan nog avondeten 2x opscheppen. Dan dronk ik chocolademelk, water en sap.
Met alleen brood met gezond beleg en water was ik nog magerder geweest denk ik zomaar :+

Mijn neefje van 7 was ook aangesproken op een 'snelle suiker' liga en sap door school. Zijn moeder heeft even heel duidelijk uitgelegd dat ondanks dat hij binnen een kwartier 4 boterhammen wegduwd dan gewoon nog trek heeft en energie behoefte heeft. Joch is net een lucifer. Echt ziekelijk bemoeizuchtig die scholen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:00

En wordt er ook voorgeschreven wat er op de boterham moet. En mag je wel bespoten appels of moeten ze ook perse biologisch geteeld zijn? En natuurlijk wel bronwater want ons kraanwater zit vol rommel!

De betutteling loopt een beetje uit de hand imo

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:01

Ik dacht dat het over het overblijven ging, maar heel goed heb ik het ook weer niet gevolgd.
Maar dan nog, wat doet energy drank daarbij?
En mierzoete koeken? Misschien een lijst op stellen wat kan. Een appel bijvoorbeeld of een banaan.
Dat waren toch echt de tussendoortjes bij ons op school vroeger.
Geen koeken iig.

Je bent in ieder geval niet thuis, dus eten zoals thuis hoeft ook niet perse dan.
Ik vind best dat een school dat mag bepalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:03

Sizzle, je hoort toch echt bij de uitzonderingen dan hoor.
Heerlijk lijkt me dat, daar niet van :D
Veel kinderen zijn al te dik op de basisscholen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:04

Ik heb mijn hele leven al minstens 6 kleine maaltijden per dag gegeten. Ik eet de hele dag door. Van het "standaard" patroon word ik ziek of ik eet niet voldoende waardoor ik af val. Ik kreeg gewoon frisdrank van mijn ouders. Ben na verloop van tijd (rond mijn 14e denk ik) zelf over geschakeld op water en fruitsap en frisdrank maar ik ben wel altijd veel tussendoortjes blijven eten omdat ik dat nodig heb. Inmiddels is daar ook een verklaring voor trouwens. Maar als een school dat dus verboden zou hebben was ik mooi klaar geweest. :+
En ja, ik kreeg tussendoortjes met hoge energiewaardes mee. Ik heb desondanks altijd ondergewicht gehad. :+

Een school hoeft geen patroon te bepalen omdat niet elk kind wel vaart bij hetzelfde patroon. En wie weten dat meestal het beste? Juist ja, die wat dat mormel op de wereld gezet hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:05

Ze schrijven niet dat een tussendoortje niet mag, maar de ongezonde zooi van nu niet.
Het word met de dag gekker wat er nu in de winkels ligt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:07

Ik was ook zo enorm mager := Maar veel tegelijk eten kon/kan ik niet, juist heel vaak per dag wat eten wat ik nodig had, want anders lag ik plat :') Mijn broer was nog tikje erger qua eten, maar die kon wel veel tegelijk eten en deed dat ook, maar ook vaak.

Ik had trouwens niet genoeg aan een appel of een banaan?

EDIT: En als ik mijn 2 neefjes zie, die hebben diezelfde genen geërfd haha.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:09

Ik ben docent en vind het beleid echt te ver gaan. Je kan overdrijven. Alleen water is niet lekker en ook niet goed. Vroeger kregen we schoolmelk...choco, melk of karnemelk en iedereen had een drinkbeker. Maar ik denk dat veel ouders weer overdrijven met geen brood meegeven en alleen troep. Maar imo moet een drinkpakje en een kleine mars best kunnen. Ik kan mezelf niet herinnere wat ik mee kreeg naar de basisschool maar naar de middelbare nam ik brood mee en 1 brinky. Thuis kregen wij ranja met een koekje en alleen in het weekend 's avonds een keer cola en een klein bakje chips.

Al moet ik toegeven op onze school.....wat de kids allemaal meenemen, zakken chips, snoep, redbull en andere troep. Op excursies gaat de hele supermarkt mee. Dat was bij ons ook totaal niet aan de orde.

Als ouders thuis niet van plan zijn om er iets mee te doen werkt die water regel ook niet. Ik zelf drink geen thee of koffie en alleen water komt mij echt m'n neus uit.....zou wat zijn als ik vanuit school alleen nog maar water zou mogen drinken tussen half 9 en 4 uur smiddags.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 02-09-17 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:09

Maar als je al geen liga meer mee mag... Energydrink en een Snickers is misschien niet de bedoeling. Maar om nou water en fruit te verplichten...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:10

bruintje123 schreef:
Sizzle, je hoort toch echt bij de uitzonderingen dan hoor.
Heerlijk lijkt me dat, daar niet van :D
Veel kinderen zijn al te dik op de basisscholen.

Ja maar dat ligt dan vooral aan het eetpatroon thuis waarschijnlijk. Ik vind het echt overdreven bemoeizuchtig.
Excessen kun je best remmen, maar liga's en bananen verbieden :roll:

Ja, bananen zijn vaak ook al verboden voer op scholen.

Ik vrat in de brugklas tussen de lessen door ook nog dextro's om op de been te blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:11

Maar waarom moet een school dat mogen bepalen?
Zijn leerkrachten en directeurs voedingsexperten? Meer dan alle andere niet voedings-experten?
Zo nee; wat geeft hen dan het recht om toch meer te bepalen dan ouders gedurende die 8 uur? Omdat ze wat meer kennen van wiskunde of aarderijkskunde?
Slaat toch nergens op.

Fruit deed het hem hier ook niet helemaal trouwens. Hebben we geprobeerd. Op fruit alleen als tussendoortje naast het middageten haalde ik het ook niet de hele schooldag. Juist omdat ik gedurende dat middageten niet voldoende kon eten voor de rest van de dag. :)

En nu ga ik na mijn nootjes en vruchtenyoughurt twee cakes in mijn maag proppen alvorens ik naar de paarden ga met een wafel en twee flesjes water. :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:11

Bananen!!!???? Dat is gewoon gezond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:12

Zonnetje81 schreef:

Nee, teveel koolhydraten schijnt |o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:13

Oke, wij hadden niemand die mars oid meenam. Gewoon sultana en liga geloof ik. En idd nog schoolmelk. Op excursie gingen er wel meer slechte dingen mee, maar die 1 of 2 keer per jaar...

Een verbod op bepaalde dingen snap ik opzich nog wel, maar dan de energiedrankjes bijvoorbeeld of chips.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:13

Sizzle schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nee, teveel koolhydraten schijnt |o

Ja maar teveel van alles is niet goed, van teveel brood en teveel fruit kan je ook dik worden.... En kinderen hebben alles nodig voor de groei. Banaan is juist zo makkelijk meenemen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:14

MyWishMax schreef:
Oke, wij hadden niemand die mars oid meenam. Gewoon sultana en liga geloof ik. En idd nog schoolmelk. Op excursie gingen er wel meer slechte dingen mee, maar die 1 of 2 keer per jaar...

Een verbod op bepaalde dingen snap ik opzich nog wel, maar dan de energiedrankjes bijvoorbeeld of chips.

Maar een mini mars is nog altijd beter dan zo'n pakje sultana. Zo'n pakje sultana is ook niet gezond ook al doet miss sonja bakker dat wel doen denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:14

kijk energydrankjes zijn niet eens goed voor volwassenen, dat moet je niet aan kinderen willen geven alleen al om het feit dat de fabrikanten zelf zeggen dat dat geen strak plan is. Je weet dat iets echt echt echt geen strak plan is, als de verkoper het zelfs af raad. :=

Bananen mag ook al niet meer? En mandarijntjes? Dat wel nog toegelaten?

Ik denk dat "gezond" in de mate zit. :) een minimars vergelijken met een pak sultana is wellicht ook niet eerlijk. Als je ze in dezelfde hoeveelheid neemt, is sultana dan nog steeds ongezonder?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:15

Bananen verbieden? Dat is toch niet?
Dat is fruit en goed fruit om gezonde energie te krijgen.

De liga's van ons vroeger waren die droge koekjes, nu zijn dat die met van die suikerlagen er op.
Ik denk echt dat dit voor 99% van de kinderen echt niet goed is.

En frisdranken en energy drinks, marsen, ik denk toch echt dat je dat niet moet willen.

Ik vind wel dat een school dingen mag bepalen, die mogen daarna ook met de kinderen dealen die wel last hebben van de suikers.
Maak een lijst met wat mag.
Maar dat zal dan door de moeders nog niet goed zijn, want ojee hun kind hun kind.
Ja op school zijn ze dan toch een soort van gast, dus aanpassen maar.
Leren ze ook meteen dat ze bij een ander niet te eten en te drinken krijgen wat ze willen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:16

Zonnetje81 schreef:
MyWishMax schreef:

Maar een mini mars is nog altijd beter dan zo'n pakje sultana. Zo'n pakje sultana is ook niet gezond ook al doet miss sonja bakker dat wel doen denken.

Nee, dat geloof ik meteen hoor. Maar vroeger was dat een traktaties, niemand die dat meekreeg als snack. Ik vind er weinig mis mee, helemaal zo'n mini, maar was gewoon even een voorbeeld wat er bij ons op de basisschool gegeten werd als snacks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:17

Gelukkig ben ik nog naar school gegaan toen de school zelf ook vond dat dat hun zaken niet waren. :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:17

Maar dat een school zegt dat mars niet mag zou ik mezelf best in kunnen vinden maar niks is wel heel erg overdreven. Sultana is ook niet goed. Wij hadden toch ook liga met roze of choco of wit.....??? En weet je of iets gezond/ongezond is ligt meer eraan wat je over de gehele dag eet....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:18

Zonnetje81 schreef:
Maar dat een school zegt dat mars niet mag zou ik mezelf best in kunnen vinden maar niks is wel heel erg overdreven. Sultana is ook niet goed. Wij hadden toch ook liga met roze of choco of wit.....??? En weet je of iets gezond/ongezond is ligt meer eraan wat je over de gehele dag eet....

Eens!