GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:45

opisop_shop schreef:
Ik ga denk ik vanavond voor het eerst een paar klikjes ophogen. Ik val mondjesmaat af en sta regelmatig stil.
Ik moet nog zeker 15 kilo kwijt, het liefste 20. Ik zit nog steeds op de 2,5 mg en ga denk ik naar 3mg ongeveer. Hopelijk gaat het dan weer iets vlotter.

Waarom pak je dan niet de gewone stap van 5 mg? Ik snap de angst van ophogen niet zo goed, die is door de mensen die experimenteren echt aangewakkerd. Ik voelde mezelf op 5 mg juist beter dan op 2,5 mg. Je geeft aan dat je niet afvalt en 2,5 mg is een opstartdosis om je lichaam te wennen en dat is geen werkzame dosis.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:47

Voor mij wel. Ik ben al 27,5 kilo afgevallen op deze dosis en dat is de reden dat ik er zo lang op ben gebleven. Ik wil zo laag mogelijk blijven zolang het werkt, dat maakt het afbouwen straks immers ook veel makkelijker.
Ik heb ook 0,0 bijwerkingen dus van beter voelen zal ook geen sprake zijn.

Suzanne F.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:53

Dan zou ik inderdaad wat ophogen. Maar van 2,5 naar 3 is wel heel weinig. Ik zou dan wel een stap maken naar 3.75 ofzo.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 07:57

opisop_shop schreef:
Voor mij wel. Ik ben al 27,5 kilo afgevallen op deze dosis en dat is de reden dat ik er zo lang op ben gebleven. Ik wil zo laag mogelijk blijven zolang het werkt, dat maakt het afbouwen straks immers ook veel makkelijker.

Ik had op 2,5 ook geen bijwerkingen maar ik voelde mezelf fitter ofzo, kan het niet zo goed uitleggen. Maar een stap naar 3,0 is niks.

Daarbij is 15 kilo nog genoeg werk aan de winkel en heb je tot nu toe misschien geluk dat je al 27,5 kg bent afgevallen op 2,5 mg. Ik zou naar 5 mg overstappen.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:52

Met hoeveel Ozempic zijn jullie begonnen? Ik moet straks met 0.25mg beginnen

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:29

Nou Zonnetje81, ik vind t best een opmerking die je maakt richting opisop_shop.
Ze is al gigantisch veel kwijt op deze dosis waarvan jij nu claimt dat het geen werkzame dosis is.
Vooral het 15 kilo is werk aan de winkel vind ik niet echt aardig over komen.
Het ene lichaam is het andere niet, en zij kan wellicht wel met minder gebruik wegkomen.
Wel ben ik het enigsinds eens dat de stap van 2,5 naar 3 misschien te klein is, maar ik zou ook eerst een middenweg proberen anders dan direct naar de 5 te grijpen. Zoals Suzanne F voorsteld, lijkt 3,75 mij dan ook een mooie middenweg.
Hoe dan ook, is het aan opisop_shop zelf om de beslissing te maken waar zij zichzelf prettig bij voelt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:10

Afbeelding

Ik val wel af maar minimaal, regelmatig nu een plateau van 2 weken waarbij het steeds maar een paar honderd gram op en neer schommelt. Dat vind ik zonde, met mijn overgewicht zou ik toch wel graag 2 kilo per maand willen blijven afvallen. Een kilo per week zoals eerst hoeft zeker niet meer.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:31

Ik lees met jullie mee, omdat ik Psoriasis Arthritis heb en de ontwikkelingen op dat vlak rond Ozempic interessant vindt om te volgen en dus ook jullie ervaringen al is het doel anders.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:28

Jeetje Zonnetje da’s wel heel kort door de bocht.

Opisopshop ik zit nu al 4 maanden op mijn begin-dosis en herken het gevoel van terughoudend zijn met ophogen wel. Ik zou gewoon beginnen met 3 als je je daar goed bij voelt. In het slechtste geval werkt het niet voldoende en moet je daarna nog meer ophogen. Slechter werken dan de 2,5 zal het in ieder geval niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:37

Rambogirl schreef:
Nou Zonnetje81, ik vind t best een opmerking die je maakt richting opisop_shop.
Ze is al gigantisch veel kwijt op deze dosis waarvan jij nu claimt dat het geen werkzame dosis is.
Vooral het 15 kilo is werk aan de winkel vind ik niet echt aardig over komen.
Het ene lichaam is het andere niet, en zij kan wellicht wel met minder gebruik wegkomen.
Wel ben ik het enigsinds eens dat de stap van 2,5 naar 3 misschien te klein is, maar ik zou ook eerst een middenweg proberen anders dan direct naar de 5 te grijpen. Zoals Suzanne F voorsteld, lijkt 3,75 mij dan ook een mooie middenweg.
Hoe dan ook, is het aan opisop_shop zelf om de beslissing te maken waar zij zichzelf prettig bij voelt

Nou het is niet bedoelt dat ze geen knap werk heeft geleverd of hoe jij het ook leest.

Ik bedoel meer als ze nog 15 kilo kwijt wil, en ja ze is superveel kwijt en dat is super knap maar 15 kilo blijft nog steeds best veel als je maar (bijv) een onsje per week afvalt. Dan wordt dat wel een hele kluif als je 'uit principe' niet wil ophogen. Dan moet je dus kei hard aan het werk (dus werk aan de winkel) en maak je het jezelf mijn inziens onnodig moeilijk.... Je kan ook ophogen en als je er bijna bent terug naar die 2,5 mg.

En in het algemeen snap ik het zo huiverig zijn van ophogen niet. En ook dat is mijn persoonlijke mening, ik vind dat het topic daar aan meedraagt die bangmakerij. Ja als het lekker gaat hoeft dat niet maar stagneer je dan hoog je mijn inziens op volgens de richtlijnen. Dat zelf experimenteren is de norm geworden. Er zijn niet voor niks onderzoeken en richtlijnen. Allemaal mijn persoonlijke mening. Mag je het mee eens zijn of niet.

Ik merkte ook dat het ophogen tussen mijn oren zat door de weerstand die er in het topic voor is. Nou ik voelde mezelf nog fitter en beter dan met de 2,5 mg terwijl ik toen dacht dat het prima ging.

Ze heeft geen bijwerkingen, het is niet gezegd dat die dan ineens ontstaan. Zou ze heel veel bijwerkingen hebben dan begrijp ik de weerstand.

En ja officieel is het geen werkzame dosis, dat zij er goed op reageert dat kan. Maar zo staat het ook overal beschreven. Het is een opstartdosis.

Nee ik ben niet altijd even tactvol in wat ik schrijf en bedoel ik het anders dan het overkomt, heeft iemand daar last van, mijn excuus bij voorbaat. Ik denk meer van: maak het je niet zo moeilijk go for it *\o/*

Edit:
en onder het mom dan werkt het maar niet.............dan denk ik: weer een week verspilt aan een niet werkende dosis en frustratie en dat kost indirect ook geld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:51

Doef schreef:

Daar moet je mee beginnen en minimaal 4 x dus een maand op blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 11:53

CrazyCat schreef:
Ik lees met jullie mee, omdat ik Psoriasis Arthritis heb en de ontwikkelingen op dat vlak rond Ozempic interessant vindt om te volgen en dus ook jullie ervaringen al is het doel anders.

Heb je ook flink overgewicht? Dan is het zeker de moeite waard om te proberen want het helpt ook (zeggen de gebruikers) bij ontstekingen. Je leest in ieder geval positieve ervaringen daarover. Zowel huidontstekingen als gewrichten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:06

Crazycat, Mounjaro doet hier niets voor mijn psoriasis op mijn hoofd (helaas)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:21

Suzanne F. schreef:
CrazyCat schreef:

Heb je ook flink overgewicht? Dan is het zeker de moeite waard om te proberen want het helpt ook (zeggen de gebruikers) bij ontstekingen. Je leest in ieder geval positieve ervaringen daarover. Zowel huidontstekingen als gewrichten.

Dat is een beetje het probleem ik heb niet flink overgewicht, ook al ben ik door de medicatie het afgelopen jaar bijna 20 kilo aangekomen (en pre-menopauze helpt denk ik ook niet mee). Ik ben 1m83 en heb altijd ondergewicht gehad met 62 kilo, dus ik ben ook nu nog niet heel erg veel te zwaar met 82kg. Echter heb ik inmiddels elke andere medicatie wel zo'n beetje gehad en niets werkt afdoende. Het zou bij mij dus echt hoofdzakelijk gaan om de mogelijke ontstekingsremmende werking en ik denk persoonlijk dat ik daarvoor een dosering zou moeten gebruiken waarvan ik dan teveel afval. Maar ik vind de ervaringen m.b.t bijvoorbeeld bijwerkingen ook interessant om mee te nemen in mijn afwegingen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:59

Mounjaro schijnt ontstekingsremmend te werken, ik merk wel dat lipoedeem daar goed op reageert. Dat is ook een vorm van een ontsteking. Misschien zou je Mounjaro kunnen overwegen alleen pakt het misschien te hard op je gewicht...?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:27

Zonnetje81 schreef:
opisop_shop schreef:

Ik had op 2,5 ook geen bijwerkingen maar ik voelde mezelf fitter ofzo, kan het niet zo goed uitleggen. Maar een stap naar 3,0 is niks.

Daarbij is 15 kilo nog genoeg werk aan de winkel en heb je tot nu toe misschien geluk dat je al 27,5 kg bent afgevallen op 2,5 mg. Ik zou naar 5 mg overstappen.

Nou zonnetje81, ik ben het daar niet echt met je eens, ik heb ook heel mijn traject afgelegd op 2.5mg. Ik ben er ook meer dan 40 kg mee afgevallen met die 2.5 mg.
Zolang je afvalt, en je bent er blij mee, waarom niet?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:29

Zonnetje81 schreef:
Mounjaro schijnt ontstekingsremmend te werken, ik merk wel dat lipoedeem daar goed op reageert. Dat is ook een vorm van een ontsteking. Misschien zou je Mounjaro kunnen overwegen alleen pakt het misschien te hard op je gewicht...?

ja, dat klopt. Ik heb reuma, zodanig erg zelfs dat ik wekelijks een lichte vorm van chemo moest spuiten. Sinds ik aan de Mounjaro zit, neem ik niks meer, af en toe wel last, maar niet dat ik het niet zonder medicijnen aan kan, heel gek!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:37

Deertje schreef:
Nou zonnetje81, ik ben het daar niet echt met je eens, ik heb ook heel mijn traject afgelegd op 2.5mg. Ik ben er ook meer dan 40 kg mee afgevallen met die 2.5 mg.

Zij is toch niet meer blij want ze valt niet/nauwelijk/te weinig af naar haar zin, dat is toch een andere situatie? Ik zeg nergens dat je niet moet ophogen als het allemaal eraf vliegt. Maar als het stagneert zie ik niet in waarom er zoveel angst is om de aanbevolen dosis te nemen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:54

Zonnetje81 schreef:
Deertje schreef:

Zij is toch niet meer blij want ze valt niet/nauwelijk/te weinig af naar haar zin, dat is toch een andere situatie? Ik zeg nergens dat je niet moet ophogen als het allemaal eraf vliegt. Maar als het stagneert zie ik niet in waarom er zoveel angst is om de aanbevolen dosis te nemen.

ja, daar heb je wel gelijk in. :) Maar ik snap ergens wel dat je niet meteen naar 5 gaat. Er zijn er heel veel die naar 3.75 gaan en ook weer afvallen. En omgekeerd ook, mijn vriendin is van 2.5mg naar 5 mg gegaan, en zij voelde totaal geen verschil.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 13:58

Het kan natuurlijk heel goed dat door het gewichtsverlies je rustmetabolisme lager komt te liggen en dat je gewichtsverlies daarmee stagneert.
Ik adviseer in de spreekkamer dan wel om naar 5 mg/week te gaan, omdat mijn ervaring in de praktijk is dat het lastig kan zijn om na stagnatie weer gewicht te gaan verliezen. Je kunt dan evt later altijd nog op 3.75mg gaan zitten als je de goede lijn weer te pakken hebt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:12

Zonnetje81 schreef:

Het is sowieso de vraag of mijn Rheumatologe daar al over geïnformeerd is en dan nog mag ze het waarschijnlijk niet ervoor voorschrijven aangezien het nog niet goedgekeurd is. De Krankenkasse (Oostenrijk) vergoed ook geen kosten in dat geval. De medicatie die ik nu heb (Rinvoq) kost 50 euro per dag en dat wordt gelukkig wel vergoed voor het grootste deel.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:13

Doef schreef:

Met Ozempic begin je altijd met 0,25 mg, na 4 weken ophogen naar 0,50 mg of als 0,25 voor jou werkt dan blijf je daar nog even op.
Ik ben net verhoogd naar 0,50 en denk dat ik daar nog wel even op blijf, lijkt zo goed te gaan.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:16

Deertje schreef:
Zonnetje81 schreef:

ja, dat klopt. Ik heb reuma, zodanig erg zelfs dat ik wekelijks een lichte vorm van chemo moest spuiten. Sinds ik aan de Mounjaro zit, neem ik niks meer, af en toe wel last, maar niet dat ik het niet zonder medicijnen aan kan, heel gek!

Laat me raden Methotrexaat?
Dat heeft me tot 2 keer in volledige menopauze gestuurd. Nou zit ik daar niet heel ver vanaf op mjn 50e, maar dit was niet heel grappig en de andere bijwerkingen ook niet. Uiteindelijk moeten stoppen vanwege de leverwaarden. 20mg/ml 1x per week werkte bij mij zeer goed, maar dat trok mijn lever niet en 15mg/ml en 17,5mg/ml werkt niet afdoende.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 14:43

CrazyCat schreef:
Deertje schreef:

Laat me raden Methotrexaat?
Dat heeft me tot 2 keer in volledige menopauze gestuurd. Nou zit ik daar niet heel ver vanaf op mjn 50e, maar dit was niet heel grappig en de andere bijwerkingen ook niet. Uiteindelijk moeten stoppen vanwege de leverwaarden. 20mg/ml 1x per week werkte bij mij zeer goed, maar dat trok mijn lever niet en 15mg/ml en 17,5mg/ml werkt niet afdoende.

Het noemt Metoject bij mij, maar dat zal idd wel dezelfde familie zijn. Ik vond het altijd 'brol' die ik in mijn lichaam bracht, mijn haar werd een drama, afbreken, niet blinken, uitvallen, en overal jeuk kreeg ik ervan. Mijn reumatologe schrijft zelfs Mounjaro voor aan haar patiënten. Ze vraagt zelf ' heb je er nog?' :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 08:46

Deertje schreef:
Het noemt Metoject bij mij, maar dat zal idd wel dezelfde familie zijn. Ik vond het altijd 'brol' die ik in mijn lichaam bracht, mijn haar werd een drama, afbreken, niet blinken, uitvallen, en overal jeuk kreeg ik ervan. Mijn reumatologe schrijft zelfs Mounjaro voor aan haar patiënten. Ze vraagt zelf ' heb je er nog?' :)

Ja de werkstof heet Metothrexaat in Metojet. Vreselijk spul inderdaad. 2x in menopauze, want de artsen geloofden me de eerste keer niet (dat ik zei het komt door die spuiten). Bovenop mijn hoofd heeft het me zeker de helft van mijn haar gekost. En elke week na het spuiten 2 dagen hoofdpijn en misselijk. Ik heb het daarna helemaal geweigerd.

Ik heb de 30e weer een afspraak staan en ik ga er zeker naar vragen. Maar Oostenrijk is vrij bureaucratisch helaas met nieuwe medicatie vergoeden. Mijn Rheumatologe daarentegen is niet zo moeilijk om eens testers etc. mee te geven.