Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:45

Die fenix sapphire heb ik ook op het oog. Heb die functies helemaal niet nodig maar vind hem gewoon heel mooi :'). Heb mijn garmin venu 2s altijd om. Maar staat wat gek bij chique kleding. Heb mijn venu ook pas sinds augustus, dus die fenix blijft nog even op het verlanglijstje.
Die cube gravelbike staat hier in de schuur Suliko, als mijn vriend weer een nieuwe wil stuur ik je wel een pb :P , heb gezegd dat er een uit moet als hij weer een nieuwe koopt, hij heeft nu 3 fietsen staan ...

Vandaag weer een rondje gelopen. Ben begonnen met een schema van run2day om op te bouwen naar de 10 km vind ik toch fijner dan zelf aanklooien. Moest 5x 8 minuten vlot lopen en dat voelde toch wel pittig. Maar het is gelukt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:59

Supervixen schreef:
Suliko wij doen de 33km daar! Leuk!
Wij gaan vier dagen weg en hebben een huisje in de buurt.

Ben bij deze tattoeërder nog nooit geweest. Nu even pauze. Ik zal een foto plaatsen als het klaar is.

Oh wat leuk! De 33 km is op zondag toch? De 37 km op zaterdag.
Wij gaan inderdaad ook een huisje huren en donderdag al die kant op. :D
Ben benieuwd, een tatoeage kan ook wel een lange zit zijn zo!

Haha Eef, ik vrees dat hij een te grote framemaat heeft, ik moet de kleinste hebben, die zijn ook onmogelijk tweedehands te vinden helaas. Dat zou dan wel ook mijn 3e fiets worden, maar ik heb er 1 standaard in Arnhem staan, dus het valt mee hoeveel ruimte ze innemen. :')

Ik ga nu een rondje lopen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:19

Hij is 1.63 en heeft een kleinere maat moeten bestellen omdat zijn maat niet op voorraad was :D . Weet niet of dat de allerkleinste is though.

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 15:21

Ja klopt op zondag ja. Wij gaan vrijdag, zaterdag, zondag en maandag. Huisje op 20min rijden van de start met de auto geloof ik.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:16

Dat klinkt als een leuke, maar intensieve trail :j

Iemand vroeg of ik iets speciaals had gedaan voor m'n onbedoelde PR: eigenlijk niet. Niet super ver gelopen afgelopen weken, lekker koud weer, meer ervaring en spieren en minder kilo's: ik denk dit allemaal bij elkaar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 20:21

Nou, dit is hem. Toch zonder baobap, want dat vond ik mooier.
Een hele zit was het en ook een bak geld weer :+ .

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:38

Gaaf!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:48

Oe heel mooi SV!
Ja die zou ik graag willen die jij hebt maar WAT een geld! Vind ik dan toch wel heel veel voor een horloge. (oke zadel, hoofdstel, laarzen, stalgeld, dan mag het allemaal wel :+ , zo praat ik tegenwoordig alles goed, ik heb geen paard meer :') )

NU wel een warme douche achteraf Goof of dat nog niet?

Piekosjj leuk om eeens een ander merk te zien! Ik heb echt jarenlang met een tomtom horloge gelopen. Hij doet het nog steeds maar de baterij is wel echt dramatisch en hij was echt heeeel lelijk :+ Daarom nu dus meer opde looks gekocht dan de functies en daar nu spijt van.

Hahaha wat jij zegt Suliko. Gewoon ook beetje netjes voor het oog.
En wat een toffe plannen! JIj gaat fluitend die marathon door na die trail! En wat leuk dat jullie dezelfde gaan lopen! Heel grappig.

VAndaag eens ergens anders gaan lopen omdat ik mijn standaard bos even "beu" was.
Wilde een rustige run met wat meer km. Niet te veel want ik loop meestal max 10km met soms een uitschieter naar 12. Dus naar de kampina gereden in de hoop dat het niet zeiknat zou zijn.
Mijn horloge weigerde de widget die ik voor navigatie heb, op te starten dus uiteindelijk op komoot op mijn telefoon gelopen. HIerdoor echt heel vaak gestopt. 0 ritme en regelmaat in mijn run wat heel irritant was. Anderzijds had ik het gewoon los gelaten en liep ik voor de ontspanning dus wel genoten. En hoewel het terrein er veel beter bij lag dan het begin dit jaar lag, het staat nog steeds compleet onder water op sommige stukken. De laatste 3 km waren rechtdoor over redelijk vlak terrein en die waren de snelste van de 13km :Y) en ik voel me ook nog best prima dus dat smaakt naar meer.

Afbeelding

Na 1 km was dit mijn pad:
Afbeelding

Mooie droge stukken
Afbeelding

modder stukken
Afbeelding

En uhm, uitdagende stukken
Afbeelding

<3
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 21:01

Ziet er prachtig uit daar. En nat.
Tja hij is duur, maar ik heb er echt zoveel plezier van!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:20

Eef_Bam schreef:
Hij is 1.63 en heeft een kleinere maat moeten bestellen omdat zijn maat niet op voorraad was :D . Weet niet of dat de allerkleinste is though.

Oooh, nou, dan hou ik me wel aanbevolen, ik ben 1.62. {:} Zeg maar dat hij voor kerst wel een nieuwe mag. _O-

Tiggs, fijn hoor, dat alle factoren dan mee zitten! Voor de meeste heb je ook hard gewerkt. :D

SV, heel tof! Mooie blik heeft de tatoeërder in de hyena gevangen en mooi hoeveel vorm er in de blaadjes zit! Wel jammer dat hij meest van de tijd onder je fusion broekje verstopt zit voor de rest van de wereld. Hoe lang heb je moeten zitten? Ik heb alleen kleinere tattoeages van lijnwerk, en dat vond ik al lang zitten.

Leonie, wat een heerlijke omgeving! Je zal wel lekker natte voeten gehad hebben. Wel stom dat je navigatie niet meewerkte, met mobiel navigeren is echt ruk.
Fluitend of kreupel, ik hoop het eerste. :') Ik weet dat mijn volume tegen die tijd hoog zit en ik goed getraind zal/kan zijn, maar ik vind het toch ook wel spannend. :=

Vergeten toe te voegen, vanmiddag een rondje gelopen. Morgenochtend bootcamp!
Afbeelding

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:00

SV, gaaf geworden!

En wat een toffe plannen komen hier voorbij…..*droomt verder*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 06:06

Ik heb ongeveer vier en half uur/ vijf uur gezeten.
Ja weinig mensen zullen hem verder zien. Begin april komt deze artiest naar Nijmegen voor een tattoo convention en ik denk dat ik dan mijn andere bovenbeen door hem laat doen, dan ben ik weer in evenwicht.

Lekker rondje gelopen Suliko.

Ik ga morgen denk ik weer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 07:56

Mooie foto's weer hoor.
Hier gisteravond wat intervalwerk gedaan met een groepje. Max snelheid gehaald van 13,8km per uur, 4.20min per km. Dus dat is echt snel. De pees heeft het gehouden, want ik blijf dat snellere werk nog wat spannend vinden. De liezen voel ik wel iets, maar ja, spierpijn is standaard bij mij.
Misschien ga ik vanavond nog wel voor een kort rondje.
Mijn hrv was weer een puntje gestegen zag ik. Ik had al enige dagen 34, een nieuw diepterecord, haha. Had ook wel een koortslip gekregen, maar verder ben ik niet ziek ofzo. Slaap alleen wat slecht de laatste tijd. Nou ja, de uren die ik slaap zijn voor mijn gevoel diep en vast, maar als ik dan naar de wc geweest ben en dat moet ik elke nacht, dan kom ik niet meer in slaap. Garmin vond vannacht dat ik goed geslapen heb, maar ik heb zeker tot 12 uur de wekker elk kwartier gezien en na kwart voor 5 ook niet meer in slaap gevallen.

Zo lang stilzitten, het resultaat mag er zijn.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:15

Suliko schreef:
Heel erg bedankt nog voor wie de tip gaf van de marathonschema's van Ben Parkes. Mijn plan is om met level 2 te beginnen (met doeltijd 3:45-4:30), en gaandeweg over te stappen op level 3 (doeltijd 3:15-3:45). Level 3 vond ik nu qua weekvolume en intensiteit te veel zo vlak na de 50 km en ik ook mijn gewrichten wat meer ruimte wil geven in het opbouwen de komende weken. Ik heb nog 22 weken als ik volgende week begin en de schema's zijn 15 weken, dus zodra er dan overlap komt tussen level 2 en level 3 stap ik over. De doeltijd die ik heb bedacht met degene waarmee ik loop is onder de 4 uur en ik hoop dat ik met level 3 net wat meer snelheid eruit kan trekken.

Dat was ik. Ik heb gemerkt dat ik het heel fijn vind dat er een pace guide bij de plannen zit voor welk tempo target je voor de verschillende type runs zou kunnen targetten. En ik vind de opbouw van de plannen wel fijn voor zover ik ze gevolgd heb. En als ik dan toch betaal voor een (semi) standaard running plan dan geef ik het liever aan hem(of een andere hardloper/running content creator) dan aan een groter bedrijf met enkel winstoogmerk zegmaar. Ik steun sowiezo graag kleine zelfstandigen over grotere bedrijven/merken meestal. Heb mijn fiets ook bij een kleine zelfstandige fietsenwinkel gekocht over een van een grote keten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:01

Ben Parkes lijkt het veel rustiger op te bouwen dan Runna. In week 5 is het bij Runna 20km als langste run, bij Ben 12. Dat scheelt nogal.
Week 11 is 32km bij Runna, 26km bij Ben. Verder heeft Ben dus 2 korte trainingen per week (30-60 minuten), bij Runna zijn die trainingen ook nog zo 1.5-2 uur.
Dan vind ik persoonlijk zo'n schema van Ben fijner dan van Runna. Ik heb gekeken naar het plan van 6 uur (en dat haal ik zelfs nog niet, maar ik denk wel dat ik de afstand kan halen met zo'n schema van Ben).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:04

Wauw prachtige tattoo SV!

Lekker gelopen Suliko!

Lekker loopje Leonie, inderdaad hele natte stukken, wel mooie plaatjes!

Ik heb net ook weer gelopen na dry needling, mocht even niet. Viel nog niet mee, moest rustig dus heb 5 km op 6:30 gelopen. Deed nog wel flink pijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:29

Bij Runna kun je alles op maat maken (bijvoorbeeld hoe veel weken je schema duurt) en ook invullen hoeveel kilometer je nu rent per week/als langste training. Waarschijnlijk wil je gewoon te snel te veel.

Mooie tattoo SV!

Ik heb net een fijn zone 2 loopje van een uur achter de rug. En wat iemand hier al zei: ik kan inderdaad steeds langer achter elkaar rennen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:25

Tiggs schreef:
Bij Runna kun je alles op maat maken (bijvoorbeeld hoe veel weken je schema duurt) en ook invullen hoeveel kilometer je nu rent per week/als langste training. Waarschijnlijk wil je gewoon te snel te veel.

Mooie tattoo SV!

Ik heb net een fijn zone 2 loopje van een uur achter de rug. En wat iemand hier al zei: ik kan inderdaad steeds langer achter elkaar rennen.

Ik had gewoon eerlijk bij Runna ingevuld dat ik 30km per week liep en daar rolde een schema uit. Ik had er schermprintjes van gemaakt, want wil je er echt mee trainen, dan moet je betalen en ik heb al wat andere apps. Maar Runna gaf aan dat het dus haalbaar was in de gestelde tijd (16 weken). Daar ga ik dan ook van uit.
Kiprun is juist weer heel licht qua training. En die geeft ook aan dat het haalbaar is. Zelf denk ik dat ik er tussenin moet gaan zitten. Verder zijn er een aantal mensen die zeggen dat toch dat Sportrustenschema voor mij ideaal zou zijn. Maar dat is maar 14km max (maar op zich is het wel zwaar en best tijdsintensief hoor met 4 keer per week trainen).
Dus waarschijnlijk moet ik op een 26km uitkomen als ideaal voor mijn tempo om de marathon uit te lopen. Dat is wat hier iemand ook zei die wel eens vaker een marathon gelopen heeft.
Van de personal trainers heb ik nog geen keuze gemaakt. Deze zitten ook niet op 1 lijn qua maximale afstand. En kunnen het dan ook wel beargumenteren. Dus dan zou ik een gevoel moeten nemen. Maar omdat ik nog niet besloten heb of ik er voor ga over 3 maanden om het te proberen heb ik dus ook nog niemand ingehuurd. Het moet voor mij haalbaar voelen ook. Dus ik train wel gewoon door, en dan kan ik altijd nog zien zeg maar. Ik kan me nog opgeven voor die marathon, dus die tijd is er nog wel (alleen wordt in januari het inschrijfgeld 20 euro duurder omdat je nu nog in de early bird zit, maar liever het gevoel hebben dat het gaat dan nu geld weggooien).

Ik zit hier nu in week 4 overigens, want ik heb de boel weer weggegooid en had het later nog eens aangemaakt. Kwam hetzelfde uit.
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 20:50

Wat heb je als 'langste run in de afgelopen 4 weken (waar je je comfortabel bij voelt om weer te lopen)' ingevuld dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:19

Tiggs schreef:
Wat heb je als 'langste run in de afgelopen 4 weken (waar je je comfortabel bij voelt om weer te lopen)' ingevuld dan?

10km. En dan als halve marathontijd 3 uur (wat dus wel iets te langzaam is voor m'n PR). Ik kan er niets anders van maken, want regularly een halve marathon loop ik ook niet (heb er wel 7 gelopen in de laatste maanden, maar vind dat niet regularly, en 4 daarvan waren in een training). En de 5km optie is ook niet waar. Ik kan een 10km lopen zonder spierpijn te krijgen als ik hem niet snel loop. Een halve marathon doe ik dus niet regelmatig, en dat gaat zeker niet makkelijk. Daarom dus gewoon voor m'n werkelijk niveau van 10km gekozen. Dat loop ik bijna wekelijks wel een keer.

Als ik het nu weer opnieuw invul, dan kom ik min of meer op hetzelfde schema (behalve dat het nu dus korter is omdat ik dezelfde einddatum heb ingevuld).
Heb m'n account daarna weer verwijderd omdat ik niet het risico wil lopen dat ik moet betalen. Maar dit is dus kennelijk het schema voor mij.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:44

Supervixen schreef:
Ziet er prachtig uit daar. En nat.
Tja hij is duur, maar ik heb er echt zoveel plezier van!

Ik heb hem misschien perongeluk ook besteld voor "slechts" €600 :') *\o/* . Nu even geduld hebben.

Lekker loopje Suliko, hoe was je bootcamp? Ik was ook wezen bootcampen ipv de les geven voor de verandering weeres haha.

Samantha_ vervelend dat het nog pijn deed... Hopelijk trekt het snel weg.

Hier geen ervaring met gekochte/ online schema's ed, ik maak ze zelf maar ben wel heel benieuwd naar de trainingsopties van mijn nieuwe speelgoed straks <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 21:48

Goed zo leonie! Dat is geen miskoop!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:58

Lange zit hoor, sv! Weet je al wat er op je andere bovenbeen gaat komen? Ik zou me waarschijnlijk ook te kaal voelen als er op dat been dan niets zit.

Ah, jij was het, thanks IMAY! Ja, die pace guide is echt top en ik heb hem ook met de krachttraining routines erbij gehaald. Degene waar ik mee ga lopen heeft level 3 gekocht en ik level 2 en dat delen we dan wel met elkaar, maar het is een hele schappelijke prijs en ik heb het ook al getipt aan iemand anders die voor de hm wil trainen. Zo sta ik er zelf ook in, geef liever mijn geld uit aan kleinere ondernemers. :D

Poeh, daar kan ik me iets bij voorstellen Samantha, lekker rustig aan doen!

Heerlijk Tiggs! Fijn gevoel is dat hé, langer achter elkaar kunnen rennen?

Oeh Leonie, jaloers!! Ik ben erg benieuwd waar mijn 13e maand straks heengaat. :') Mag ik vragen waar je hem zo 'goedkoop' gescoord hebt? Leuk dat je ook hebt gebootcampt!

Ik heb een sportieve buitendag achter de rug, heerlijk, maar voel me nu ook gaar, iets te vaak heel warm geworden en dan te snel afgekoeld denk ik. Vanochtend bootcamp met looptraining, sprintjes en kikkersprongen een heuveltje op. En een hoop vormen van push-ups, sit-ups en planken. Toen naar huis gefietst, met de fiets-trein-fiets naar Arnhem gesjeesd om op de hond van mijn moeder te passen, daar ruim een uur mee gewandeld en gerend/gespeeld, vanaf daar naar Rheden gefietst voor verzorgpaard waar een nieuwe bekapper langskwam en weer teruggefietst. Gelijk nog een rondje met de hond gedaan. In totaal 43 km gefietst en 13 km aan stappen gezet. Nu al uren neergeploft op de bank met een dekentje en een tevreden hond naast me. :')

Spoiler:
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:08

Wow Suliko hahaha. Dat is een lekker actief dagje zo! Heb je pb gedaan.

Thx SV. Ben heel benieuwd. MOet wel even geduld hebben voor hij er is maar kan nu al niet wachten.
Mijn vivoactive 4s komt hiermee te koop. Zit nog garantie op :+ want nog geen 1,5 jaar oud maarja.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:23

Myka schreef:
Wat knap Iris, zo’n tijd zwanger!! Wil je blijven lopen tot het niet meer gaat, of heb je een plan? Als ik zwanger ben en nog wil hardlopen weet ik in elk geval wie ik om tips kan vragen. :D Hele leuke foto ook zo met je buik!

Ik wil blijven lopen zo lang het nog lukt! Alleen vanaf nu geen evenementen meer (tenzij er nog na-inschrijving is, zodat ik op de dag zelf kan besluiten of ik het doe of niet). Was ook de laatste keer zo'n lange afstand! Vanaf nu gewoon nog thuis door de polder 3-5km per keer!

Broekenvraag; Fusion! Momenteel zit dat niet lekker vanwege mn buik (hij zakt nu af), maar verder de beste broek ooit en zn geld dubbel en dwars waard! En heel fijn die grote broekzakken voor bv je telefoon!

Horlogevraag; Garmin venu sq. Geen bijzonder ding, maar doet wat hij moet doen. Tevreden over!