Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:43

Indammen en uitroeien gaat echt niet lukken. En dat ligt niet zozeer aan onkunde maar vooral aan ons gedrag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:44

2 gevallen bekend in nl. Beiden regio amsterdam een daarvan is in engeland geweest. Ik ga ervan uit dat ze het serieus nemen. Gezien de hals over kop reisverboden waar nederland de eerste in was. Veel meer kunnen ze niet doen. Monitoren gebeurd al, contact onderzoek staat of valt met de eerlijkheid van mensen

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:51

De nieuwe variant is al sinds September bekend, tot zo ver nieuw....
Het is inmiddels ook in Denemarken, Italie en Zwitserland en daar gaat het niet meer om 1 of 2 gevallen. Zelfs in Australie is het al gevonden (!).
Grens met Italie is nu dicht, maar er zijn nu meerdere duizenden Engelsen op vakantie. Als je het nu nog wil stoppen dan is een Europese harde lockdown waarschijnlijk de enige weg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:54

mysa schreef:
Indammen en uitroeien gaat echt niet lukken. En dat ligt niet zozeer aan onkunde maar vooral aan ons gedrag.

Als je daar naar handelt weet je vrij zeker dat het niet lukt. Maar dat is dus precies de fout die aan het begin gemaakt is: we hebben in het voorjaar het virus veel verder teruggebracht dan zogenaamd kon, en diverse landen hebben heel hard gewerkt om het (in elk geval in hun land / regio) ook echt uit te roeien. Bij ons kon dat niet omdat we het niet hebben gedaan, omdat onze regering zich er niet voor in heeft gezet en het simpelweg niet is geprobeerd.
Als we dat nu gewoon opnieuw helemaal niet proberen weten we ook zeker dat het opnieuw niet lukt. Alleen... dat is dus wel nogal dodelijk voor de mensen die er slachtoffer van worden en voor onze economie. (Want een betere aanpak is beter voor de economie dan het chaotische beleid dat er nu is, plus dat al die chaos ook niet helpt voor draagvlak.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:59

mag schreef:
Hopelijk bij die persoon een goede bron en contactonderzoek zodat ze kunnen achterhalen bij wie het vandaan komt.

Mag, goeie opmerking, want daar zijn ze nu mee bezig. Dat is de enige hoop, dat het virus nog niet wijd verbreid is, maar ik heb zo mijn twijfel als dit zo gloeiend snel gaat. Want dan is het eigenlijk onhoudbaar en het is er al een tijdje.

Wat wij kunnen doen, is ons innerlijk hierop voorbereiden. Ik denk (pak hem beet) dat in juni/juli de boel onder controle zal zijn, ook geholpen door het weer en de vaccins.
Dus zorg (op je gemak) dat je voorraden op orde zijn, zonder als een gek te gaan hamsteren. En bereid je innerlijk voor op pittige maanden.

Wij hebben hier een topic, waar we elkaar kunnen steunen en bemoedigen. Wie weet hoe hard we dat nog nodig gaan hebben. Want ik verwacht dat dit veel van ons allemaal zal gaan vragen.
Ik schrijf dit niet om angst te veroorzaken, integendeel, maar een goed voorbereid mens kan gewoon veel meer aan.
En als ik me vergis, dan zal ik zo vreselijk gelukkig zijn *\%/* *\%/*

Maar, ik heb het idee dat we een tijd tegemoet gaan, waarin we "onze borsten naar voren moeten doen, de schouders naar achteren, en goed in de aarde gaan staan". Als innerlijk beeld heb ik dit altijd als er zware tijden aan gaan komen.
De zorg, zal vrees ik nog meer van gevraagd gaan worden :knuffel: , zo verdrietig vind ik dit, maar we zullen dit met zijn allen moeten gaan doen.

Wij vieren hier , als iedereen gezond blijft met 2 vrienden die ook al zo lang geïsoleerd leven KErstmis. En ik heb al tegen mijn man gezegd, daar gaan we enorm van genieten want ik verwacht dat we daarna zoveel mogelijk moeten gaan duiken. Het reproductiecijfer hier in de nabije omgeving is op dit moment heel heel erg laag. (0,35 of zo).
Dus wij zijn hier al onze voorraden op orde aan het brengen. Volgende week ga ik 5 kg meel halen, tevens rogge etc zodat ik hier weer veel zelf kan bakken en dus minder naar de winkel hoef te gaan.
We zijn al zoveel mogelijk over aan het brengen naar ons nieuwe huis, zoals onze fruitbomen etc. Want als we weer in een echte lockdown gaan (15 januari zal het wel weer zover zijn hier) dan kunnen we beter in onze gîte gaan zitten. Is veel leuker.

Sizzle klopt, ik had het ook al gelezen.

Mysa klopt en niet vanwege ons gedrag, ook omdat dit virus te virolent is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:00

Wat betreft volop inzetten om de boel in te dammen ben ik het helemaal met je eens Shadow, daarbij hoop ik inderdaad dat ze bijgeleerd hebben. Ik vermoed dat deze snellere variant trouwens al volop aanwezig is. En hoop dat die 25 % van de bevestigde besmettingen die zich niet aan quarantaine houden harder worden aangepakt want anders is het inderdaad dweilen met de kraan open. Hoe wet ik niet maar per dag 250 mensen die gewoon naar winkel/werk/familie gaan is schandalig. Daar is niet tegenop te werken in de zorg.
Mooie post Pien. Ik heb de geraniums weer spreekwoordelijk voor de ramen gezet .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:06

mvdende schreef:
Wat voor extra maatregelen wil je dan?

Want de lockdown is al behoorlijk op dit moment.

Alleen als iedereen verplicht thuis zou blijven, ga je verspreiden voorkomen.

Maar boodschappen zullen toch gedaan moeten worden

Wat zou je er van denken om je aan de regels te houden?
Maar ik vind het echt niet zwaar hoor, goed de winkels zijn dicht dus even funshoppen zit er niet in.
We mogen nog steeds behoorlijk veel maar het is niet de bedoeling dat we de regels aan onze laars gaan lappen. Want dan krijgen we straks nog strengere maatregelen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:08

De grootste mogelijkheid om in te dammen is mensen....
Maar ja die nemen het niet serieus...doen wat ze willen enz.

Op Facebook onder iedere bericht van bv Isala en 112 stroomt het vol van ontkenners en boze mensen die hun vrijheid belangrijker vinden..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:11

Ach de straat die al deels besmet was, heeft nog meer gevolgen. Weer een paar extra huishoudens besmet. Allemaal virusontkenners die nu besmet zijn. Dat is gewoon eigen schuld. Het verdrietige alleen door hun gedrag is het op een verpeeg/verzorgingstehuis terecht gekomen omdat een van hen hun vader heeft besmet. Zolang dat soort mensen doorhobbelen. In die hele keten zijn nu zeker 16 mensen besmet en het loopt op. Gewoon omdat ze vertikken zich aan wat basisregels te houden.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-12-20 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:11

Facebook is verschrikkelijk. Maar het idee dat ons beleid geen invloed heeft op hoe mensen zich gedragen is echt onzin. Er kan veel meer dan er gedaan wordt, en soms is de uitleg heel tegenstrijdig of slecht onderbouwd. Het is niet fair om te doen alsof het alleen 'de mensen' zijn die het hier verkeerd doen of laks reageren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:13

Shadow0 schreef:
secricible schreef:
Shadow for president maar. Na 6 maanden langs de zijlijn roepen hoe slecht ze het doen lijkt dat me de enige oplossing.

Dank voor je vertrouwen Secricible, al lijkt het me niets. Het punt is alleen: ik ben niet de enige die dit roept, er zijn ook echte deskundigen met echte ervaring met het indammen van besmettingen die dit roepen, en al een hele tijd. En de reactie van onze regering is vooral desinteresse.

Maar nu al wordt de planbare zorg vrijwel volledig gestopt omdat de zorg het niet meer aan kan. Dus misschien kunnen we echt objectief vaststellen dat de voorbereiding ook tot dit punt niet zo goed was?

(115 doden vandaag begreep ik.)

Ik wil niet zozeer kritiek hebben op de regering, ik wil dat corona door verstandige en integere mensen zo goed mogelijk wordt aangepakt in de hoop dat er zoveel mogelijk mensen niet ziek worden, en we daarna bovendien weer ruimte krijgen om wel dingen te doen.

Welk deel daarvan is zo vreemd of onbehoorlijk of radicaal? Dat zijn toch uiterst redelijke wensen?

De regering voert alleen maar uit wat de experts adviseren !
Of denk je echt dat de Jonge zelf in het lab met een microscoop virusdeeltjes aan het opsporen is? :D

Ik vind jouw (negatieve) berichten met alleen maar kritiek, zonder dat je zelf werkt in de zorg, even storend als van de Corona-wappies.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:18

Hoewel ik het veelal niet eens ben met Shadow vind ik het wel een beetje bijzonder dat zij geen kritiek mag uiten als ze niet in de zorg werkt.
Als iemand tegen een lockdown is en wel in de zorg werkt mag dat wel?
Ik ben nog steeds blij dat ‘gewone’ burgers überhaupt deze beslissingen niet hoeven nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:22

Electra63 schreef:
De regering voert alleen maar uit wat de experts adviseren !

Dat is aangetoond niet waar, lees bv de stukken die er zijn vrijgegeven.

Citaat:
Of denk je echt dat de Jonge zelf in het lab met een microscoop virusdeeltjes aan het opsporen is? :D

Virusdeeltjes met een microscoop opsporen is sowieso niet zo zinvol ;)

Citaat:
Ik vind jouw (negatieve) berichten met alleen maar kritiek, zonder dat je zelf werkt in de zorg, even storend als van de Corona-wappies.

Wat dan? Doen alsof alles prima is en de fouten die gemaakt worden niet zo belangrijk zijn? Dat het heel normaal is bv dat het testen maanden en maanden niet op orde was, er bijna geen voorbereidingen zijn getroffen voor de herfst, het weer niet gelukt is om de zorg te behouden of de verpleeghuizen grotendeels coronavrij te houden? Niet benoemen want dat is zo ongezellig?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:25

De vph coronavrij houden? Pleit je nou opnieuw voor sluiting vd vph?

BigOne

karuna schreef:
Ach de straat die al deels besmet was, heeft nog meer gevolgen. Weer een paar extra huishoudens besmet. Allemaal virusontkenners die nu besmet zijn. Dat is gewoon eigen schuld. Het verdrietige alleen door hun gedrag is het op een verpeeg/verzorgingstehuis terecht gekomen omdat een van hen hun vader heeft besmet. Zolang dat soort mensen doorhobbelen. In die hele keten zijn nu zeker 16 mensen besmet en het loopt op. Gewoon omdat ze vertikken zich aan wat basisregels te houden.

Heel eerlijk ? Geen enkel medelijden mee , wel met de mensen in het verpleegtehuis maar voor deze aso’s? Die mogen van mij een week of twee heel ziek op de bank liggen. Zijn de feestdagen voorbij .

Electra63

lenaa_tje schreef:
Hoewel ik het veelal niet eens ben met Shadow vind ik het wel een beetje bijzonder dat zij geen kritiek mag uiten als ze niet in de zorg werkt.
Ik ben nog steeds blij dat ‘gewone’ burgers überhaupt deze beslissingen niet hoeven nemen.

Dat was een beetje kort door de bocht van mij :D
Ik was aan het werk en lees dan snel ff bij en reageer dan een beetje kort.

Maar Shadow heeft altijd en eeuwig op alles kritiek, zonder soms ook maar enig kennis van zaken over het onderwerp te hebben.
De oplossingen die zij soms aandraagt, zijn in mijn ogen, net zo kortzichtig als door sommige populistische politici worden aangedragen.

Er zijn geen simpele, werkbare oplossingen voor deze crisis.
De hele wereld heeft er mee te maken en als je echt denkt het gouden ei te hebben uitgevonden, meldt het aan het OMT of aan het RIVM ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:31

lenaa_tje schreef:

Shadow krijgt ruimschoots de ruimte om haar kritiek in dit topic en elders te spuien. Alleen was ik het even beu, want ze uit vaak kritiek en meestal geloof ik het wel.
Blijkbaar was ik niet de enige die het even verkeerd schoot

Electra63 schreef:
De oplossingen die zij soms aandraagt, zijn in mijn ogen, net zo kortzichtig als door sommige populistische politici worden aangedragen.

De hele wereld heeft er mee te maken en als je echt denkt het gouden ei te hebben uitgevonden, meldt het aan het OMT of aan het RIVM

Ik laat het hier verder bij, en heb de quote van Electra herhaald omdat ik het er zo mee eens ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:35

secricible schreef:
De vph coronavrij houden? Pleit je nou opnieuw voor sluiting vd vph?

Staat dat er? Het was gewoon leuk geweest als corona in het algemeen zo ingedamd was dat het niet in veel verpleeghuizen binnenkomt.

Electra63 schreef:
Maar Shadow heeft altijd en eeuwig op alles kritiek, zonder soms ook maar enig kennis van zaken over het onderwerp te hebben.

Als dat alleen maar soms is, dan is het misschien leuk om het gewoon inhoudelijk aan te geven in plaats van mij iedere keer weer met populisten ofzo te associeren? Gewoon, argumenten? Ik kan het namelijk natuurlijk best wel eens mis hebben en dan lees ik de onderbouwing graag.

Citaat:
De hele wereld heeft er mee te maken en als je echt denkt het gouden ei te hebben uitgevonden, meldt het aan het OMT of aan het RIVM ;)

Dit is dus best flauw: zoals ik toch al een paar keer heb aangegeven heb ZIJN er mensen die ervaring hebben met het indammen van besmettelijke ziekten, die daar in internationaal in meerdere landen professioneel bij betrokken zijn - en zij hebben geprobeerd contact op te nemen met het RIVM / OMT - en hun kritiek wordt ook weggewuifd.
Waarom vind je dat ok? Waarom wil je de hele tijd doen alsof ik uitzonderlijke dingen voorstel terwijl dat helemaal niet zo is? Waarom geen inhoudelijke reactie?

En de hele wereld heeft er mee te maken maar we doen het internationaal gezien echt bepaald niet goed. Heel veel landen in de wereld hebben veel betere resultaten en veel minder zieken en overlijdens. En sommige van die landen hebben ook al een deel van hun mogelijkheden weer terug. Waarom zou je dat niet willen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:37

pien_2010 schreef:
Ik laat het hier verder bij, en heb de quote van Electra herhaald omdat ik het er zo mee eens ben.

We kunnen niks leren van landen of situaties waar het beter gaat, want het klinkt zo onaardig om kritiek te hebben? Vreeeemde logica.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:41

Citaat:
ZIJN er mensen die ervaring hebben met het indammen van besmettelijke ziekten, die daar in internationaal in meerdere landen professioneel bij betrokken zijn

Nee die zijn er niet
En iedereen die wat ouder is beseft dat een ziekte in deze grootte nog nooit in ons leven is voorgekomen
Mensen die aan de zijlijn roeptoeteren heb je niks aan

Laten ze dan werkelijk wat doen.

Maar dat lukt niet
Deze pandemie is ongelooflijk

En weer wijzen er mensen naar groepen....dat werkt niet

Samen als.mens moeten we het doen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:43

Shadow0 jij wil in iedere discussie over dit onderwerp heel graag je eigen standpunten herhalen. En dat is prima je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar ik snap wel de recreaties hierboven. Dus vragen om meer reacties vind ik gek, in welke discussie over dit onderwerp blijf je bij je eigen argumenten. En opnieuw prima, je hoeft het niet eens te zijn maar accepteer dan ook dat anderen dat niet keer op keer willen herhalen wat zij dan vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:45

Shadow0 schreef:
pien_2010 schreef:

We kunnen niks leren van landen of situaties waar het beter gaat, want het klinkt zo onaardig om kritiek te hebben? Vreeeemde logica.

:wave:
Jij kunt ook eens even nadenken waarom 2 mensen aangeven dat ze moeite hebben met je posten. Enige zelfreflectie is niet verkeerd. En nu reageer ik echt niet meer op je na deze post.

In Frankrijk gaat het nu wat beter. Maar vergis je niet. Het is ongelooflijk zwaar, economisch buiten gewoon slecht en nu iets te teugels gevierd worden loopt alles weer op.
Het is niet zo simpel en jij hebt maar één manier die je op alle fronten en alle varianten uit, nl afsluiten, opsluiten etc .
We leven niet in China en als je het daar goed vindt, dan ga je toch daar wonen en eens ervaren hoe die maatregelen waren en wellicht weer zijn.

Eens met Echwel, eens met Lenaatje

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:46

Shadow,
Je lijk op een wappie. ;)

Alleen al de suggestie dat Nederland geen ervaren mensen op het gebied van besmettelijke ziekten heeft, vind ik eigenlijk een belediging voor de Nederlandse gezondheidszorg.

Als je landen gaat vergelijken, moet je alle factoren meenemen

Nederland is zeer druk bevolkt. Wij leven dicht op elkaar en nu ook veelal binnen.
Niet voor niets zijn er veel besmettingen juist in de grote steden.
We zijn een doorvoerland, dus veel verplaatsingen.
Er werken en reizen en verblijven hier veel expats/arbeidsmigranten.
We zijn een ontzettend eigenwijs volk. We luisteren niet en houden ons niet aan de regels.
We zijn geen dictatuur en we hebben weinig ontzag voor het politie-apparaat.
We hebben te maken met een oppositie die het niet eens is met alle adviezen/maatregelen.
Er moet dus draagvlak zijn onder de bevolking voor alle maatregelen.
Wij kunnen niet overal over oordelen.
Wij weten niet wat besproken wordt in het OMT, bij het RVIM enz.
Nederland heeft ook hele goede professionals.
Marian Koopmans bijv. zit in een internationaal onderzoeksteam van de WHO.
Zij spreekt dus ook vakgenoten en zij wisselen informatie uit met elkaar.
Kuipers heeft jaren in de VS gewerkt, die zal ook zijn contacten daar hebben.
Waarom denk jij, dat Nederland zelf (alleen) het wiel probeert uit te vinden?

Ik moet zo weg, dus ik ga stoppen.

De bovenste 2 regels zijn onaardig van mij, maar ik word echt moe van jou.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 22-12-20 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:49

Juist omdat er hier ook het sterkere virus heerst zijn er meer besmettingen. Gelukkig bied het vaccin voldoende bescherming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:49

Jongens, hier heb je een foeilijst voor.

Wel jammer, ik kon posts van de oude Shadow altijd erg waarderen. Maar die zien we na corona vast wel weer terug hoop ik. Hoop ik heel erg.