In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:14

Bedankt voor jullie lieve berichten..
Ik ben echt niet zeker waar het vandaan komt. Ik maakte wel heel druk om een aantal dingen en dat is natuurlijk nooit goed. Maar het lukte me gisteren (en nu) ook weer niet om het rotgevoel gewoon te accepteren. De gedachte: "het moet nu stoppen ik moet iets doen" drong zich weer zo op en daarbij komen dan een boel andere zeer beangstigende gedachten, terwijl ik die al best lang niet meer gehad had.
Stom hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:58

Kon je dit ook met iemand bespreken? het kan al helpen door hard op uit te spreken naar iemand dat je baalt van je zelf dat je een rot gevoel hebt en dat je dat liever niet hebt.
Dat je eigenlijk van jezelf wilt dat je het gewoon kan stoppen.
Nu ben je ook misschien wel boos op jezelf omdat je niet weet hoe je dat rot gevoel zou kunnen accepteren.
Als je nu jezelf voor houdt dat je het MAG accepteren maar dat het niet Moet, zou dat helpen?
Leg de lat niet te hoog, stel jezelf een doel "Als ik mij rot voel PROBEER ik dat te accepteren, als dat niet lukt is het niet erg".
Ik moet zeggen dat ik zelf door steeds "probeer" voor mijn doelen te gebruiken ik de lat lager leg voor mezelf en dat maakt ook dat ik minder teleurgesteld ben in mezelf.

Gruis stel jij ook hoge eisen aan jezelf?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:36

OsMo, dankjewel voor je lieve bericht.
Ja, ik stel erg hoge, soms onbereikbare eisen aan mezelf. Daarom deed / doe ik ook vaak dingen gewoon helemaal niet (want het kan toch niet zo goed als ik wil). Heb het hier ook al wel veel over gehad en bedenken dat het niet MOET maar MAG helpt inderdaad, evenals bedenken dat het niet perfect hoeft, maar dat het al genoeg is als ik het uberhaupt doe.
Ik heb er wel erg veel moeite mee om dit allemaal in te zien. En ik ben echt heel kritisch op mezelf op alle gebieden..
Ik ga in elk geval proberen te doen wat jij zegt. Nogmaals heel erg bedankt :+:

Een vervelende gedachte die wel de kop opsteekt is dat de citalopram misschien stopt met werken. Ga zo even het UCP bellen.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:42

En jezelf niet vergelijken met anderen

Dat is er een waar ik vaak op blijf haken, ja ik deed iets wel goed maar die en die deed het veel beter
( en dan als voorbeeld bij mij: motorrijden, het heeft geen nut om mezelf te vergelijken met een GP coureur ;) )

Jij bent jij en Gruis je doet het hartstikke goed als ik je hier zo lees, leg de lat eens iets lager voor jezelf :(:)

Gruis

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:47

Dankjewel Duplo, moest wel even een traangje wegpinken...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:47

Ahhh Gruis... knuffel! Vervelend dat het nu weer zo rot gaat. Ik kan alleen meegaan met de rest, alleen is het makkelijker gezegd dan gedaan om die lat naar beneden te halen.
Maar goed, wat is het ergste wat er kan gebeuren als je niet aan je eigen (onmogelijke) eisen voldoet?
Net als wat Duplo heel goed zegt, jezelf vergelijken met een GP coureur is niet realistisch.
Probeer voor jezelf te bedenken of de doelen die je stelt realistisch zijn. Wat is een tussenstap en kan je die voor jezelf bereiken?

@ Osmo, jeetje wat heftig dat je zusje zo'n heftige psychose had. Gelukkig kunnen jullie er goed over praten, maar wat moet dat moeilijk zijn ook voor haar en de omgeving.
Sterkte!

Nou ik voel me vandaag ook poedersuiker...
Het zonnetje schijnt maar ik voel er niks van. Loop erbij als een verdoofde zombie (heb niks ingenomen).
Met enorm veel moeite ben ik alsnog de deur uit gegaan en hoopte vrolijk te worden van een babywinkel. Maar nope, ook daar niet van.
Nu dus weer thuis en het huilen staat me nader dan het lachen.
Ik weet wel waar het van komt, gisteren naar een feest geweest (was wel belangrijk voor die persoon dat ik er was) en ik voelde me toen al niet zo lekker in mijn vel (al langere periode niet eigenlijk).
Ik kan dan de drukte niet goed aan, maar ben wel tot het laatste gebleven, alle laatste energie gebruikt om daar te zijn. Vervolgens eenmaal thuis als een blok in slaap gevallen (was rond 1 uur thuis) maar om 4 uur weer wakker en toen bijna niet meer geslapen.
Al die indrukken waren gewoon veel te veel moet dus weer compleet bijkomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:21

Citaat:
Ja, ik stel erg hoge, soms onbereikbare eisen aan mezelf. Daarom deed / doe ik ook vaak dingen gewoon helemaal niet (want het kan toch niet zo goed als ik wil). Heb het hier ook al wel veel over gehad en bedenken dat het niet MOET maar MAG helpt inderdaad, evenals bedenken dat het niet perfect hoeft, maar dat het al genoeg is als ik het uberhaupt doe.
Ik heb er wel erg veel moeite mee om dit allemaal in te zien. En ik ben echt heel kritisch op mezelf op alle gebieden..

Een vervelende gedachte die wel de kop opsteekt is dat de citalopram misschien stopt met werken. Ga zo even het UCP bellen.

Citalopram (en alle andere ssri's) reageren op jouw niveau van stresshormonen. Is jouw stresslevel echt op een gegeven moment te hoog, dan beslist moeder natuur dat er geen extra serotonine (....kalmerend spul....) maar extra stresshormonen aangemaakt moeten worden.

En mogelijk ben jij ook een van die mensen die op de uiterst hardhandige manier hebben geleerd, "dat fouten maken niet mag".
Die lessen zijn heus wel te "ont-leren", maar ik kreeg ooit iemand voor mijn neus die me doodleuk ging vertellen 'dat fouten maken heus wel mocht' - ik kon echt niets met die man, ik vond dat botweg het ontkennen van mijn gevoel/ ervaring.
Sterkte!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:34

@Fornarina,
Heel veel sterkte! !
Ik herken 'de stikdonkere nacht' en het bang zijn voor mezelf.
Dat je extra paniek voelt nu je begonnen bent met fluoxetine is "normaal" - om te krijsen, uiteraard.
Wat goed kan helpen, er is wetenschappelijke literatuur over, is vitamine B complex slikken. Dat verzacht de bijwerkingen van de eerste zes weken.

En rot, dat je vrienden, vriendinnen overbelast dreigen te raken! ! Zou dat gebeuren ben je nog verder van huis. Dus dat je je groot houdt, snap ik wel, maar het is en blijft ellendig.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:03

Sorry even ego... Ik zit er echt helemaal doorheen. Waarom altijd weer in het weekend...
Ik word zelfs gek van het geluid van stroom in het stopcontact. Is me nooit opgevallen, maar het piept en ik word er gestoord van. Eetlust is weg, mijn hart bonkt als een idioot, ben zwaar geirriteerd en wil het liefst alles kapot maken, vooral alles wat geluid maakt, alles is te veel.

Ik weet even niet wat ik hier mee moet. Mijn vriend is op zijn werk en steekt zijn kop in het zand. (Het zal wel meevallen)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:06

Weekenden vind ik ook het zwaarst, te weinig afleiding

Lekker muziekje aanzetten om de storende geluiden te overstemmen?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:10

Wandelen misschien River? Even lekker bewegen..

Janneke, ja, klopt. :( Helaas..

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:14

ik wil eigenlijk even helemaal geen geluid meer. Ik wil even niks meer, gewoon stilte, stop mij maar onder een steen. Ik kan het echt even niet meer aan. Ben al de hele dag (hele week eigenlijk) iedereen aan het helpen, er voor iedereen aan het zijn, maar ik trek het niet meer.

En heel fijn, ik heb geen crisisplan. Bij mijn vorige psycholoog kon ik haar bellen, nu weet ik niet wat ik moet doen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:16

Och och hee :(:) . Dit gaat wel weer voorbij hoor, dat je je zo voelt! Het is nu even zo.
En jij kan hier heus doorheen komen! Ga anders even een tukje doen? Zet je Edel Maex even aan. Da's een oefening die veel mensen wat rust geeft.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:19

Dat is het probleem, ik slaap weer heel slecht tot bijna niet en ik stort weer gewoon in.
Voelt weer hetzelfde als toen ik bij de crisisdienst belande. Alleen toen kon ik uiteindelijk lekker verdoofd weer terug naar huis met een berg pillen zodat ik slaap kon krijgen. Laat ik die nu niet meer mogen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:21

He River toch :(:) Heb zo met je te doen.
Wanneer komt er weer iemand thuis?

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:22

Kopje thee? Ik drink hier liters ontspanningsthee weg
Voelt fijn om het warme kopje vast te houden en warm drinken schijnt ook weer ontspannend te werken

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:29

Ja zit aan de kamillethee, maar ik kan er niet echt rustig van worden.
Maandag is er weer iemand thuis. :(

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:31

Dat gaat natuurlijk ook niet zo 1 2 3.
Wat is het ergste wat er voor jou nu kan gebeuren?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:37

Dat dit blijft, dat ik niet meer kan slapen, dat ik het niet meer kan hebben en een gevaar word voor mezelf

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:45

Dat gevoel ken ik :(:)

Heb daar zelf geen oplossing voor gevonden op het moment dat ik ze krijg
Ze 'verdwijnen' weer als ik me beter voel

Word je van lezen moe? Of kan je daar genoeg op focussen om je gedachten te overstemmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:47

Riverrr hey wat ontzettend balen voor je.
Vervelend ook dat je nu alleen bent.
Als ik over prikkeld raak dan wil het nog wel eens helpen als ik S' avonds ga wandelen.
Het liefst als het dan al flink rustig is op de weg.
De frisse lucht en vooral het kijken naar de maan maken dat ik wat tot rust kan komen.
Ik denk even mee, zou dit jou ook kunnen helpen?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:08

Lief dat jullie allemaal zo meedenken, helaas beide lukt voor mij niet, te weinig focus en voor wandelen te veel pijn (chronisch rugprobleem en inmiddels bekkeninstabiliteit erbij). Ik ga de huisartsenpost bellen voordat het te ver gaat...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:12

Sterkte lieve River :(:)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:19

Hier ook veel sterkte meis :*

En ik vind het heel stoer dat je de hap gaat bellen om hulp te vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:26

Sterkte riverrr.
Het zou mooi zijn als ze wat voor je kunnen betekenen.
Laat je nog even weten hoe het bellen is gegaan?