Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:53

Ohh ik weet al wat ik ga doen, ik laat me volledig onder narcose behandelen. Ik krijg een lisexcisie.

Was alleen benieuwd wat jullie gedaan hebben.
Roesje vond ik ook een optie maar voor ik dan aan de beurt zou zijn, vond de gynaecoloog te lang duren, dus dan maar op de OK onder algehele narcose.
Niet dat ik daar per se goed op ga, maar ik wil gewoon echt niet bij zijn, heb al zoveel gedoe met mn lijf gehad en t gaat nooit normaal bij mij, daarnaast zit ik zelf in de zorg en ken erg veel vaktermen. Mocht er wel wat aan de hand zijn, dan kan ik ook geen paniek krijgen.

Ellekebr

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:27

Goede keuze! Ik kon alles voelen door de verdoving heen (4 spuiten). Vast niet zo erg als zonder verdoving maar zeker geen pretje.

Ik heb vorige week mijn controle uitstrijkje gemaakt, na een jaar ipv 6 maanden ivm zwangerschap. Hoop dat het weg is, krijg over twee weken pas de uitslag.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:57

Hier 2 week geleden het uitstrijkje, als het goed is deze week bericht. Duurt toch altijd lang :=

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:06

Winged schreef:
Hier 2 week geleden het uitstrijkje, als het goed is deze week bericht. Duurt toch altijd lang :=

Bij ons is het 5 weken inmiddels..

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:44

Drie weken geleden heb ik controle uitstrijkje laten maken bij de gyn, aangezien ik twee jaar geleden een lis heb gehad.

Ik kreeg toen ook direct te horen dat de pathologen het allemaal druk hadden, dus dat de uitslag langer kon duren dan normaal.
Dus na anderhalve week had ik reactie, gelukkig PAP1, dus weer terug het bevolkingsonderzoek in.

@CarinaR wat vervelend je uitslag en dat je de biopt al pijn vond doet. Gaf de gyn toen ook aan dat je even moest kuchen? Want ik voelde er echt niks van, behalve die vervelende eendenbek.
Lisexcisie heb ik niet gevoelt, behalve de prikjes en dat ik een soort hartkloppingen/zweetaanval van de verdoving kreeg. Maar als je al gespannen bent bij voorbaat is het goed om dit met je arts te bespreken.

@Jildau: Ik zou zelf welk blij zijn dat ze ondanks dat de cellen minder onrustig lijken toch een colposcopie gaan maken. Laat ze maar kijken wat er aan de hand is.

Je hoort tegenwoordig veel te veel jonge meiden die deze nare ziekte hebben.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:53

Jildau schreef:
Winged schreef:

Bij ons is het 5 weken inmiddels..

Jeetje.. Hier moest ik bellen als ik met 2,5 week geen brief heb ontvangen. Als ik vrijdag dus niks heb gehoord bel ik even op. Waarom duurt het bij jullie zo lang?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:57

Ja geen idee ze zeiden dat het tegenwoordig 5 weken duurt voor je uitslag krijgt. Ik had 31 januari het uitstrijkje en ze hadden mij op 7 maart ingepland voor de uitslag.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:03

Wauw wat duurt t lang zeg!
Bevolkingsonderzoek had ik na 2 weken bericht en van de biopt de volgende dag al.

@olle, nee ze zei niets, voor ik t wist was t hap.

Ik heb inmiddels een datum. Ik word 11 april geholpen. 25maart naar de anesthesist

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 13:24

@jildau, dat vind ik wel echt belachelijk lang!

@CarinaR: ohh dat is ook naar dat ze niet even wat zei. Dan kan ik mij voorstellen dat je het gevoeld hebt.
Wel heel fijn dat je al een datum hebt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 15:16

Ik meld mij ook in dit topic. Ik heb 2 weekjes terug een uitstrijkje voor het eerste laten maken bij de huisarts en ik kreeg gisteren de uitslag. Er zijn afwijkende cellen gevonden, dus ik moet naar de gynacoloog. Ik ben mij wel echt verschrikkelijk geschrokken, ik ben 24. Ik had dit echt niet verwacht.

Ik heb 25 maart een afspraak in het ziekenhuis, maar ik ben echt bang. Ik heb verschrikkelijke trauma's aan het zetten van een spiraal en ik ben bang dat dit ook zo’n pijn gaat doen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:36

_Femkeeex schreef:
Ik meld mij ook in dit topic. Ik heb 2 weekjes terug een uitstrijkje voor het eerste laten maken bij de huisarts en ik kreeg gisteren de uitslag. Er zijn afwijkende cellen gevonden, dus ik moet naar de gynacoloog. Ik ben mij wel echt verschrikkelijk geschrokken, ik ben 24. Ik had dit echt niet verwacht.

Ik heb 25 maart een afspraak in het ziekenhuis, maar ik ben echt bang. Ik heb verschrikkelijke trauma's aan het zetten van een spiraal en ik ben bang dat dit ook zo’n pijn gaat doen

Wat was je uitslag?
Hoezo had je eigenlijk een uitstrijkje, heb je klachten.

Sterkte hoor. Goed aangeven wat door je heen gaat, dan kunnen ze er rekening mee houden

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:07

CarinaR schreef:
_Femkeeex schreef:

Wat was je uitslag?
Hoezo had je eigenlijk een uitstrijkje, heb je klachten.

Sterkte hoor. Goed aangeven wat door je heen gaat, dan kunnen ze er rekening mee houden

Vertellen ze wat de uitslag was? Bij mij zei ze gewoon: ik heb niet zo goed nieuws, er zijn afwijkende cellen gevonden. Je moet een afspraak maken in het ziekenhuis. Weet de huisarts wel meer of is dit alles wat ze weten?

Nou beetje gênant, maar ik had jarenlang last van vaginale schimmel. Ik dacht dat het door de spiraal kwam. Deze eruit gehaald. Het werd beter, maar ik had er nog steeds last van. Dus ik heb een beetje gepersisteerd op een uitstrijkje en ik ben dol blij dat ik dit heb gedaan.

Ik herinnerde mij vandaag dat tijdens het eruit halen van de spiraal een paar maanden geleden de gynaecoloog wat overgroei had gezien op de echo op mijn eierstok. Hij dacht dat dit endometriose was. Nu begin ik allerlei rare dingen te denken daarover…

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:08

Niet gaan googlen heh!

Ik kon in mijn oninedossier lezen wat mijn pap en type hpv is.

Maar je moet dus iig naar de gynaecoloog.

Jeetje, wel goed dat je er op aan gedrongen had zeg!

Voor degene die een lisexcisie hebben gehad, zijn jullie weer snel gaan werken?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:57

Ik kom onder de meeleessteen vandaan.

Bijna 6 jaar geleden heb ik mijn eerste uitstrijkje gehad nav het bevolkingsonderzoek. Toen pap 4.
1,5 jaar geleden had ik eindelijk de eerste goede uitstrijkje. Daarvoor heb ik wel 3 lisexcisie gehad.

Gisteren mijn 2e controle uitstrijkje gehad. Als deze weer goed is, dan mag ik terug naar het bevolkingsonderzoek.

Carina, ligt een beetje aan het werk wat je doet. Ik ben de dag erna gewoon weer naar mijn kantoorbaan geweest. Wel netjes even 1,5 week niet gesport etc.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:16

Ik ben kraamverzorgende, veel traplopen, bukken, baby tillen, met beetje pech moeder overeind helpen, en huishoudelijk werk, even in notendop.

Ik heb wel contact met mn teamcoach, zal wel goed komen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:20

CarinaR schreef:
Niet gaan googlen heh!

Ik kon in mijn oninedossier lezen wat mijn pap en type hpv is.

Maar je moet dus iig naar de gynaecoloog.

Jeetje, wel goed dat je er op aan gedrongen had zeg!

Voor degene die een lisexcisie hebben gehad, zijn jullie weer snel gaan werken?

Ik ben echt meteen uit het ziekenhuis gaan werken. En dat ging op zich prima eind van de middag werd de buikpijn wel wat vervelend.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:37

Ik ga onder algehele narcose, gelijk dezelfde dag aan het werk gaat voor mij sws niet.

Ik word op vrijdag geholpen en moet woensdags weer werken. Ahh dat zal wellicht wel lukken

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:21

CarinaR schreef:
Ik ga onder algehele narcose, gelijk dezelfde dag aan het werk gaat voor mij sws niet.

Ik word op vrijdag geholpen en moet woensdags weer werken. Ahh dat zal wellicht wel lukken

Dat moet denk ik ook wel lukken.

Ik ben lekker thuis gebleven, maar had in de avond wel een etentje waar ik gewoon lekker heen ben geweest.
Eigenlijk nergens echt last van gehad, behalve soort menstruatie-achtige krampjes.

En vond het gebeuren met het zilver heel gek, aangezien ze daarmee de schaafplekjes had dichtgemaakt :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 12:26

Jildau schreef:
Ja geen idee ze zeiden dat het tegenwoordig 5 weken duurt voor je uitslag krijgt. Ik had 31 januari het uitstrijkje en ze hadden mij op 7 maart ingepland voor de uitslag.

Ik zag dat de brief hier inmiddels in de postNL-app staat. Hopelijk dan vandaag ook in de bus :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:48

Olle, ja daar hadden ze ook mee gestipt na de bioptie bij mij. Echt raar spul. Ik heb van dat kleine hapje echt 4 of 5 dagen gevloeit, ben benieuwd wat t nu gaat doen aangezien het nu wel ff wat meer is.

Ik ben vanmorgen trouwens gebeld dat ik een week eerder moet komen. Ze zeiden wijziging op de OK, dus daar gaan we dan maar van uit.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:37

Ongetwijfeld is dat ook gewoon het verhaal CarinaR.

Voor jou op zich alleen maar heel fijn, want dan wordt je eerder geholpen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:28

Ja denk t ook hoor. Zeiden ze ap de eerste keer dat ze belde dat t nog veranderen kon.
Nog eerder kan ik niet want zit dan in mn menstruatie en mocht dan niet behandeld worden zei de gyn

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 09:37

Ik heb de uitslag van mijn uitstrijkje. Pap2 dus helaas nog niet helemaal weg. Word nog gebeld door de gyn maar gok dat ze weer moeten kijken. Hopelijk geen biopt/behandeling want daar heb ik geen zin in :’)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:43

Ellekebr schreef:
Ik heb de uitslag van mijn uitstrijkje. Pap2 dus helaas nog niet helemaal weg. Word nog gebeld door de gyn maar gok dat ze weer moeten kijken. Hopelijk geen biopt/behandeling want daar heb ik geen zin in :’)

Zo vervelend he? Ik dus ook Pap2 en dinsdag gaan ze weer colposcopie doen. Kijk er echt zó tegenop en al helemaal tegen het wachten op de uitslag. Hopelijk geen biopten maar het zal wel weer.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:50

He balen dames!

Mijn lisexcisie is een week naar voren gehaald, wordt nu 4 april geholpen.