Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:42

Dit is niet eens losloopgebied Lisitano, maar het parkje hier in de wijk. Stopte wel elke keer, want had het idee dat het mormel me anders in mijn kuiten zou pakken en daar heb ik echt totaal geen zin in....
Het voelt niet helemaal verprutst, maar vond het gewoon jammer. Had toch leuk geweest om de 4km door te gaan! Nu vrijdag maar een nieuwe poging met les 13.

Over 3 lessen ben ik gewoon op de helft van het 5km programma..... Ongelooflijk eigenlijk wel weer!

Overigens mag het van mij wel van dit soort weer blijven. Ondanks dat het maar 3 graden zou zijn geweest, had ik het warm! Van de week had ik handschoentjes aan, deze dus nu ook gepakt, maar niet eens aan gedaan. Ook geen koude voeten gehad :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:17

Dat is al helemaal kwalijk.

Helemaal eens over het weer. Van mij mag er nog een zonnetje bij, maar deze temperatuur is fijn!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:36

Lisitano schreef:
Wat irritant Danseresje! Als iemand z’n best niet doet de hond terug te roepen loop ik gewoon door en mogen ze achter me aan komen rennen. Ik zie snel genoeg of ze wel of niet iets gaan doen.
Je hebt helaas zat hondeneigenaren die vinden dat je niet mag hardlopen in losloopgebieden -O- Oerdom.
Jammer dat je training nu zo verprutst voelt maar het zit er dus wel in!

Interessante posts over hartslagen en voeten gelezen. Ik draag op de weg antipronatieschoenen maar ik denk eigenlijk dat ik wel zonder zou kunnen. Ik heb wel enkels die alle kanten op gaan maar ik heb er nog nooit last van gehad. Met trails is het zelfs wel handig want ik buig en veer alle kanten op :+ Het wordt natuurlijk wel sterker.

Je hebt zelfs mensen die vinden dat als je niets met honden hebt dat je niet in losloopgebieden moet komen. Maar dan kan ik bijvoorbeeld niet meer in het GEHELE bos hier achter m'n huis gaan lopen, want het hele bos is losloopgebied.

Gelukkig gaat het meestal goed met de honden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:37

Ik heb vanavond ook gelopen, ging weer goed! En deze temperaturen bevallen mij ook goed voor het hardlopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:39

Ja heerlijk, met dit weer lopen!

Irritant als je zulke honden tegenkomt inderdaad zeg.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:45

Honden die loslopen zijn heel vervelend als ze op je af komen inderdaad. Vind dat toch wel spannend dus ga stilstaan totdat diegene zijn hond weer terugtoept. Ben bang dat er een ineens een in mijn kuiten hangt. Ga om die reden ook niet meer in het losloopgebied hier lopen, wat jammer is want het is een mooi bos.

Ik heb gister weer een fijn rondje gedaan. Heb altijd last van een slechte stemming in de winter maar lopen helpt echt. Alleen de drempel om naar buiten te gaan voelt nog steeds hoog.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:01

Ik vind hardlopen dus echt een verademing in de winter. Enkel de tijd dat je effectief sport buiten en direct kunnen douchen. Met paarden kun je er zo anderhalf á twee uur aanplakken met reistijd, opzadelen, naverzorgen etc. Als het dan koud is en je hebt gezweet is vreselijk. Mis paarden nu echt niet terwijl ik altijd vrij fanatiek was :o

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:02

996981 schreef:
Oh toch wel? Nouja gelukkig ben ik nog lang niet zo ver dat ik het echt belangrijk vind dat het perfect werkt. Scheelt weer een dikke uitgave :o

Laura: als ik bij statistieken kijk en dan helemaal naar onder scroll zie ik de zones

Ja top, Dankjewel! Nu hoef ik niet meer eindeloos te scrollen om het te vinden haha

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:55

Eef_Bam schreef:
Honden die loslopen zijn heel vervelend als ze op je af komen inderdaad. Vind dat toch wel spannend dus ga stilstaan totdat diegene zijn hond weer terugtoept. Ben bang dat er een ineens een in mijn kuiten hangt. Ga om die reden ook niet meer in het losloopgebied hier lopen, wat jammer is want het is een mooi bos.

Ik heb gister weer een fijn rondje gedaan. Heb altijd last van een slechte stemming in de winter maar lopen helpt echt. Alleen de drempel om naar buiten te gaan voelt nog steeds hoog.

Afgelopen april heeft er terwijl ik al stil was gaan staan alsnog een hond vol in mijn kuit gebeten. 8)7
En ik dacht ook dat ik genoeg hondenkennis had om te zien dat een hond dat van plan was, ook ervaring met getraumatiseerde honden, maar deze kwam ontzettend onvoorspelbaar en niet agressief uit de hoek.
Ik merk dat mijn vertrouwen in honden daar nog steeds een knauw van heeft. Met de meeste honden die ik tegenkom niet, maar als ik merk dat een hond de focus op mij legt als ik ren, op een bepaalde manier, ben ik gelijk gespannen.

Dus ik snap je irritatie volledig Danseresje! Wel fijn dat het opbouwen zo goed gaat, hopelijk vrijdag over de 4 km heen! Heb je niet dat het hardlopen heel kort voelt sinds je zulke afstanden wandelt?

En Eef_Bam, fijn hoeveel dat doet hé, buiten bewegen in de kou!

Lisitano, ik mis ook een zonnetje, het is zo grauw, maar de temperatuur vind ik ook top!

99.., ik overdrijf hoor met mijn garmin opmerking. Ik voel de recente faal tijdens mijn eerste ultra nog te goed. Het zijn echt uitzonderingen tot nu toe dat mijn garmin mijn hartslag niet pakt. En op kortere afstanden (onder de 15) is het nog maar één keer gebeurt. En daarin herken ik wel het voor een poos lager pakken van de hartslag (zo’n 20-40 slagen onder je gewoonlijke hartslag) en dan het opeens weer herpakken.

Sv, wat rot dat je meer last hebt van de wc-bezoekjes tijdens het lopen! Mooie lage hartslag zo. Heel veel plezier morgen! Welk dier wordt het dit keer? :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 07:46

Het wordt een hyena en baobabboom, heel benieuwd naar het ontwerp!

Honden, ik vind het maar niks. Ga er altijd met een ruime boog omheen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:10

Danseresje, goed bezig!

Hier nog niet veel gelopen deze week. Wel al de sportschool al meerdere keren gezien, gefietst en gewandeld. Ik twijfel of ik zo nog even zal gaan. Vanmiddag gaan ze mij PEG-sonde vervangen door een Mic-Key en in principe heb je daar geen last van. Hooguit alleen vandaag van de sedatie. Maar mijn lijf heeft me al meerdere keren laten zien dat het lak heeft aan wat er in de boekjes staat.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:17

Ik had je laatste zin gemist SV, dus ik vroeg me al af waar je ging lopen :D
Balen van je buik, maar lekker dat het lopen verder lekker gaat en je productief bent!

Ik heb weer een piek, mijn HRV is wel ongebalanceerd, maar blijkbaar kan ik het lijden :=

Als je echt niet van honden houdt zou ik er niet voor kiezen om in een losloopgebied te gaan rennen. Ik verwacht wel dat loslopende honden onder appel staan, ook in het losloopgebied. De meeste mensen lijnen ook aan als het niet zo is en soms vragen ze of ze mogen oefenen, daar werk ik graag aan mee.
Ben helaas wel 2 keer gepakt door een herder, geen grote schade, maar niet prettig. Dat was overigens niet in losloopgebied.

Deze temperaturen zijn voor mij ook echt heerlijk en in het donker lopen vind ik ook prima, maar ik heb ook echt wel daglicht nodig. Ik ben nu net een mol op kantoordagen, vreselijk.

Sportschool is ook goed dat Lugh? Ik vond het overigens vanochtend wel lekker loopweer, ik had alleen geen tijd. Ik ga morgenochtend weer.

Ik heb vroeger ook met hartslagband gelopen, ik heb het liefst zo weinig mogelijk om het lijf, dus ben er met de komst van de nieuwe generatie horloges niet weer aan begonnen, maar mijn man zweert erbij. Ik loop niet echt op hartslag en voel meestal ook wel in welke zone ik loop. De Garmin die je aan je bh kunt klikken wordt wel goed beoordeeld, dus daar zou ik zelf dan voor gaan.

Zaterdag de Adventure Run op Ameland, mijn man is niet fit, dus ik hoop niet dat hij mij aansteekt en dat hij zelf weer is opgeknapt, samen lopen is toch het leukst.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:23

Even een inval met een vraag :+

Ik heb momenteel een lichte blessure, ben voorzichtig aan heb opbouwen en loop nu 3 a 4km weer achter elkaar op een duurlooptempo. Nu komt er in juni 2025 eenmalig een marathon en die moet je onder de 5 uur lopen. (dit ivm de afsluitingen op de weg). Het is een marathon in mijn eigen woongebied, komt door het dorp waar mijn ouders wonen etc etc etc. Genoeg redenen om hem te lopen. Nu ben ik herstellende van een blessure én heb ik nog nooit 42,2k gelopen. Mijn gemiddelde tempo op de 10k staat nog op 5.20.

Ga ik 21 juni blessurerij redden? Doen / niet doen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:27

Ik denk dat dat voor ons heel lastig is om te zeggen. We kennen je blessure en het verloop niet. Hoe ver heb je tot nu op het verst gelopen?

Ik zou overleggen met een (sport)fysio, kijken wat haalbaar is.

Vergeet niet dat de marathon zelf niet het zwaarste is, maar de weg er naartoe met al het vele trainen is zo blessure gevoelig; juist als je net te snel of te veel wilt doen.

Is er een optie om een halve te lopen daar?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:36

Geen optie tot halve, ik heb in het verleden wel al 4 halves en 3 trails over de 25km gelopen. Zelf ook hardlooptrainingen gegeven, Maar dit jaar heb ik nog maar tot 10k gelopen. Fysio heb ik inderdaad ook al gecontact.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:43

Dat scheelt al :)

Ik zou lekker met de fysio overleggen, rustig in kilometers opbouwen en als je dan over 2 maand ofzo weer een halve kan lopen en alles voelt goed, kun je dat marathon schema zo oppakken :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 11:40

lies_sparkle schreef:
Dat scheelt al :)

Ik zou lekker met de fysio overleggen, rustig in kilometers opbouwen en als je dan over 2 maand ofzo weer een halve kan lopen en alles voelt goed, kun je dat marathon schema zo oppakken :D

Hier sluit ik me bij aan. Gewoon kijken hoe het gaat.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:25

Hopelijk kan de podo jou ook helpen Laura!

brrr Goof koude douche.

Samantha_ voor het werk doe ik ook nooit hoor. Licht of donker haha. Maar idd al sje om 11:30 begint, ja dan is het anders.
Ik haat lopen in het donker maar ik haat de loopband nog meer dus ik doe het wel.

Leuke interval SV! Ik doe mijn horloge ook altijd gaatje strakker idd.
Hartslagband lijkt me heel tof om te hebben. Tijdens mijn smo onderzoek bleek mijn horloge zeer accuraat overigens (vivoactive 4s).
Vervelend wel als je steeds naar de wc moet.
Succes met tatoo.

Gratz met je PR Tiggs! Iedereen telt mee he! Ongeacht jou snelheid. Iets je iets anders of andere tijden of geen idee?

Welke horologes heeft iedereen nou en welke zou je willen hebben en waarom?
Ik zit een beetje te loeren maar ik kom eigenlijk op de Fenix Sapphire solar uit maar die is wel echt echt duur :+

Ow wat vervelend Dansersje! lLogisch dat je dat vervelend vind.
Ja Suliko sinds j ou avontuur ben ik ook wat voorzichtiger merk ik, kan me voorstellen dat het voor jou nog veel meer!

Welke afstand ga je lopen Ninus? Hopelijk blijft het je bespaard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:31

Ik heb de Instinct 2, die had ik gekocht met als doel de Kilimanjaro beklimmen. Maar toen kwam die hondenbeet en mijn pees verdraagt nog steeds niet goed hoge schoenen. Plus de prijzen zijn nu zo gestegen dat het financieel niet haalbaar meer is. Dus voor mij is dat bucketlistdingetje nu min of meer een onneembare hobbel geworden.
Mijn nieuwe bucketlistuitdaging is dus de hele marathon.
Ik ben echt zo blij en trots dat een halve marathon gelukt is dit jaar. Dat had ik nooit verwacht en anderen ook niet, zeker niet als je gezegd is dat je hardlopen maar moet vergeten. Ik weet alleen nog niet wanneer ik de marathonuitdaging aan ga. Er is er 1 in maart waarbij de organisatie zegt: officieel is de limiet 6 uur, daarna mag je hem uitlopen over de stoep, tot 7 uur zijn wij wel aanwezig, en doe je er nog langer over, dan sturen we de medaille wel op, we doen er alles aan om er voor jou een onvergetelijke dag van te maken, maar uitlopen mag je gewoon. En ik heb inmiddels via pb een tip gehad voor een andere marathon met een lange tijdslimiet in oktober. Helaas is oktober de maand waarin ik waarschijnlijk niet kan.

Soms kijk ik wel naar de Descent (1), dan heb je meteen een duikcomputer. Niet dat ik dat nodig heb in Nederland, want dat werkt toch niet met Garmin (bandje te kort over droogpak), maar op vakantie hou ik mijn Garmin altijd om en dan mis ik nu natuurlijk duikgegevens.

Beide modellen hebben als nadeel dat ze geen kleurenscherm hebben waardoor ik in het donker het niet af kan lezen zonder m'n bril af te zetten. Maar ze gaan wel heel lang mee zonder opladen.
Een kleurenscherm zou dat iets gemakkelijker maken.
Maar voorlopig doe ik het nog wel met de Instinct 2.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 13:08

Ik heb deze, ook deze kleur en nog steeds heel tevreden mee.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:08

Ik heb de Garmin forerunner 255S.
Hiervoor had ik er eentje van marktplaats, Garmin Venu. Die was prima maar had veel minder opties.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:11

Brr, koud en vochtig vandaag.
Ik ben de verbouwing thuis ontvlucht en ben een rondje gaan lopen in het bos.
Mijn eerste 10km weer in 3 maanden, heerlijk!
Ik heb de 2e helft wat gewisseld in tempo; 500mtr vlot en 500mtr rustig en dat liep ik fijn weg. Mijn hartslag zakte wel mee tussendoor, maar wel erg minimaal.

Afbeelding

Nu me-time met een boek en koffie voordat ik de chaos thuis weer in stap.

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:32

Ik heb al tien jaar lang deze Suunto :D
Afbeelding
Geen kleurenscherm, geen touch screen, geen HR via horloge, nogeneens bluetooth dus hij moet aan de computer om alle runs over te zetten. Maar nog steeds is de batterij super goed en alle functies werken nog. Ik wil heel graag een nieuwe, maar ik heb er eigenlijk geen goede reden voor. Al met al dus super tevreden over het merk Suunto! Alleen de app om bijv je runs te analyseren is niet zo uitgebreid als bijv een Garmin. Ik denk dat mijn volgende watch een Coros word. Die heeft mijn zus en is daar erg tevreden mee :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:56

Ik heb de Garmin Instinct 2S Solar. Die eigenlijk aan alles wel voldoet behalve laatst de mega faal. Ik zit af en toe wel te loeren naar de Fenix 7S Pro Sapphire Solar. Vanwege de kaartfunctie, met name, maar ook beter batterijvermogen, de endurance- en hillscore en ook wel de looks. Ik vind mijn instinct niet lelijk, maar het is wel meer een robuust outdoorhorloge en als ik wat netter gekleed ga, doe ik hem er niet voor af, maar misstaat het wel een beetje. :+
Nu wil/moet ik vooral sparen voor mijn laatste jaren studie en tussendoor wat leuke reisjes kunnen doen, maar staan de Fenix en een gravelbike van Cube bovenaan mijn verlanglijstje om verder voor te sparen en wissel ik in mijn hoofd continu met welke er eerst komt. :')

Over leuke reisjes gesproken, ik ga eind april richting de Vogezen om mee te doen aan Trail du Grand Ballon. *\%/*
37 kilometer met tussen de 1600-1800 hoogtemeters. Dus dat wordt ook veel heuveltrainingen doen voor mij.
Dat is dan ook gelijk mijn laatste piektraining voor de Utrecht Marathon, daarna drie weken lang rustig aan doen en hopen dat ik 42,195 kilometer zonder hoogtemeters met gemak eruit loop. _O-

Heel erg bedankt nog voor wie de tip gaf van de marathonschema's van Ben Parkes. Mijn plan is om met level 2 te beginnen (met doeltijd 3:45-4:30), en gaandeweg over te stappen op level 3 (doeltijd 3:15-3:45). Level 3 vond ik nu qua weekvolume en intensiteit te veel zo vlak na de 50 km en ik ook mijn gewrichten wat meer ruimte wil geven in het opbouwen de komende weken. Ik heb nog 22 weken als ik volgende week begin en de schema's zijn 15 weken, dus zodra er dan overlap komt tussen level 2 en level 3 stap ik over. De doeltijd die ik heb bedacht met degene waarmee ik loop is onder de 4 uur en ik hoop dat ik met level 3 net wat meer snelheid eruit kan trekken.

Ik ben heel benieuwd hoe het lopen op schema gaat bevallen!

De hartslagband die je aan je sportbh klikt, durf ik dus juist niet, doordat het precies de plek is waar ik tot nu toe schuurplekken krijg.

Wat tof SV, stuur je een foto van het resultaat? Ga je altijd naar dezelfde tatoeërder?

Goof, wat fijn!!

Winged, ik sluit me ook aan bij Lies! Het scheelt dat je al eerder wel langere afstanden hebt gelopen die goed zijn gegaan. Ik zou kijken of je begin/halverwege februari een halve kan lopen zonder last of last in de dagen erna en als dat zo is gaan trainen voor de marathon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 15:44

Suliko wij doen de 33km daar! Leuk!
Wij gaan vier dagen weg en hebben een huisje in de buurt.

Ben bij deze tattoeërder nog nooit geweest. Nu even pauze. Ik zal een foto plaatsen als het klaar is.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 12-12-24 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt