Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:06

Hier moesten nog cadeaus gehaald worden voor de peuter z'n verjaardag met kerst (ja, laat, maar met net Sinterklaas achter de rug is de inspiratie ook op). We hebben op internet een lijstje met opties uitgezocht, gebeld en geappt met de plaatselijke speelgoedwinkel, en een uur later stond alles ingepakt en wel op onze oprit. Daar kan zowel online als real life shoppen niet tegenop :D.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:10

lenaa_tje schreef:
Maar Bruna is dan alleen het pakketpunt

Hier was de Bruna niet open. Ook tot grote verbazing van een postbode en pakketbezorger die voor de deur stonden :Y) .

Morgen gaat mijn vriend zich laten testen. Dan zitten ze met het gezin ruim een week een quarantaine omdat zijn moeder positief getest was. Ik ben heel benieuwd. Ook wanneer wij elkaar nu weer mogen zien.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:13

nynke55 schreef:
Bloodymary kan toch niet zonder een bloodymary? :D

No way!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:14

Vayo schreef:
verootjoo schreef:
Hoe zit het nou met de winkels? Hier is vrijwel alles gewoon open, een paar kledingwinkels zijn dicht. Maar de slijterij is bv ook gewoon open en de bloemenwinkel ook :? Ik snap dat voor sommige mensen wijn essentieel is, maar op zich ga je niet dood van een kerst zonder drank toch :+

Klopt die zijn hier ook open. De DA adverteert dat zij kerstcadeaus verkopen en ter plekke leuk inpakken. De kruidvat is open. Ik ben er shampoo gaan kopen. Maar alle gangpaden zijn open, incl speelgoed en reclamebakken. Buiten dat de kinderen thuis zitten, merk ik eigenlijk helemaal niks van de lock down. Op de weg vind ik het nog steeds zo druk.

Dat vind ik dus eigenlijk ook. Dus of het gaat helpen..

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:15

Niet te geloven dat alle landen al aan het vaccineren zijn of in een paar dagen beginnen. En NL gaat vanaf 4 januari uitnodigingen versturen en dan vanaf 8 januari beginnen. Ze hebben nu vakantie natuurlijk.... Wat een organisatie, die overheid hier.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:18

Bloodymary schreef:
Niet te geloven dat alle landen al aan het vaccineren zijn of in een paar dagen beginnen. En NL gaat vanaf 4 januari uitnodigingen versturen en dan vanaf 8 januari beginnen. Ze hebben nu vakantie natuurlijk.... Wat een organisatie, die overheid hier.

Geen stress
Bij ons gaan ze welgeteld 1 wzc in vlaanderen ,1 wzc in Brussel en 1 wzc in Wallonië vaccineren verder gaat het gewoon verder zoals eerder gepland was
De schijn ophouden noem ik dat

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:19

Bloodymary schreef:

Het heeft te maken met nauwkeurigheid. Bovendien zijn ze nu op het catshuis aan het overleggen over de toeslagenaffaire. Dus helemaal geen vakantie.

Bovendien ben je als politicus nooit vrij
Laatst bijgewerkt door purny op 22-12-20 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:26

Bloodymary schreef:

Die week gaan we de oorlog niet mee winnen hoor. In veel andere landen is het ook maar minimaal wat ze gaan doen en ik hoor veel rommelige opstarts en slechte logistiek uit andere landen komen. Beter zorgen ze dat de randvoorwaarden oke zijn en we dan ook gas kunnen geven.
De winst zit toch pas straks als het grote gros gevaccineerd kan worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:27

Beter een week later dan te vroeg en fouten maken, mensen missen of onterecht oproepen. Laat andere landen maar even voor gaan met de bijwerkingen ook. Het scheelt misschien een dag of 10/14?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:39

secricible schreef:
Bloodymary schreef:

Die week gaan we de oorlog niet mee winnen hoor. In veel andere landen is het ook maar minimaal wat ze gaan doen en ik hoor veel rommelige opstarts en slechte logistiek uit andere landen komen. Beter zorgen ze dat de randvoorwaarden oke zijn en we dan ook gas kunnen geven.
De winst zit toch pas straks als het grote gros gevaccineerd kan worden.

Dit dus. Wat mij interesseert is hoe we er over een paar maanden voor staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:50

Nieuwe ronde nieuwe kansen: de Engelse variant is bij iemand in Nederland vastgesteld die niet de UK is geweest. Dus we kunnen alle fouten van vorig jaar nog een keertje doorlopen, met een virus dat nog wat besmettelijker is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:51

Shadow0 schreef:
Nieuwe ronde nieuwe kansen: de Engelse variant is bij iemand in Nederland vastgesteld die niet de UK is geweest. Dus we kunnen alle fouten van vorig jaar nog een keertje doorlopen, met een virus dat nog wat besmettelijker is.

Ha, dat roep ik al ff, dat die variant hier ook allang is. En daarom alndie besmettingen zo hoog oplopen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:55

Shadow0 schreef:

Ipv zo'n nare post te doen, eigenliljk gericht op de overheid en aanverwante organisaties die deze crisis moeten oplossen→ zou je ook iets rustiger kunnen denken van → "in het leven komen dingen ook zoals ze komen en gaat het ook hoe het gaat". Ipv gelijk zo'n post te doen.

Ik heb nl het idee, dat er vanuit onkunde en regiem alleen maar één grote fout is gemaakt en dat is in het allereerste begin in China waar toen de Chinese overheden de arts niet geloofde die met slecht nieuws kwam. Toen het virus eenmaal los was, toen was er geen houden meer aan.

Ondanks dat alle overheden (ook fouten gemaakt hoor) vooral en veelal enorm hun best hebben gedaan want er zijn ook nog economische belangen in het ding en veel meer partijen als alleen dit virus dat rondwaait. Het is altijd zo gemakkelijk vanuit de zetel,, niet staande in de front linie dit soort posts te doen en ik vind dat die mensen die al zo'n hektisch en druk leven hebben en er voor gaan, dit niet verdienen!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:01

Mwoh ik begrijp best dat je even baalt hoor Shadow. Zo voelde ik me ook even.... neee niet weer.
Maar goed schouders eronder en we gaan weer fijn verder. Ik heb m'n gezin thuis dus niets te klagen.

Vanavond gaan we een rondje Nederland doen met kerstpaketten voor mijn ouders , schoonouders en goede vriend. Even hoi zeggen bij de deur, heb ze zo lang niet gezien. Dat is 5 uur autorijden ,maar met lekker muziekje erbij en goed gezelschap ( mijn man ) is dat een prima avond.
Gisteren ook al gedaan bij goede vriend en was groot succes.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:02

Josien_ schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar Bruna is dan alleen het pakketpunt

Hier was de Bruna niet open. Ook tot grote verbazing van een postbode en pakketbezorger die voor de deur stonden :Y) .

Morgen gaat mijn vriend zich laten testen. Dan zitten ze met het gezin ruim een week een quarantaine omdat zijn moeder positief getest was. Ik ben heel benieuwd. Ook wanneer wij elkaar nu weer mogen zien.

Dat waren ze eerst ook niet, maar sinds gisteren of zo wel. Voor de pakketdiensten.

Maar je kunt ook telefonisch of online bestellen en het dan in de winkel (bij het pakketpunt) ophalen. Dus dat is eigenlijk gewoon open, dan toch...?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:05

Bloodymary schreef:
Maar je kunt ook telefonisch of online bestellen en het dan in de winkel (bij het pakketpunt) ophalen. Dus dat is eigenlijk gewoon open, dan toch...?

Nee was echt helemaal dicht tot 4 januari stond er. Deze Bruna was ook postkantoor en pakketpunt.
Ik wilde overigens iets retour sturen, dus even een ander punt zoeken dat wel open is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:05

Eleeke schreef:
Mwoh ik begrijp best dat je even baalt hoor Shadow. Zo voelde ik me ook even.... neee niet weer.
Maar goed schouders eronder en we gaan weer fijn verder. Ik heb m'n gezin thuis dus niets te klagen.

Dat begrijp ik ook, zelfs heel erg goed. En toen ik via science voor het eerst van dit virus hoorde, heb ik het er zeer moeilijk mee gehad. Mijn man heb ik voorspeld, dat we een pandemie gaan krijgen waar de wereld bij verbleekt.
Het enige dat ons enigszins nog kan redden is de vaccinatie denk ik.
Dus ja, het is heel eng, het zal (vrees ik) erg snel gaan en iedereen (denk ik) zal zich daar goed op moeten voorbereiden. Of zoals mijn moeder vroeger als grapje bij zeer serieuze zaken altijd zei tegen haar dochters: "meiden maak jullie borsten maar nat".
Maar het is zoals het is en het gaat zoals het gaat, en voor mij kan het eigenlijk alleen nog maar meevallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:08

Shadow0 schreef:

Ik kende mensen in Nederland die nog nooit in China of zelfs maar buiten Nederland zijn geweest en toch dood zijn gegaan aan Corona.
Dus voor je met het woord fouten strooit , misschien wel een asymptomatische toerist of zo ? Die hij toevallig heeft ontmoet? Of een internationale student? Hoezo fout!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:09

pien_2010 schreef:
Ipv zo'n nare post te doen, eigenliljk gericht op de overheid en aanverwante organisaties die deze crisis moeten oplossen→ zou je ook iets rustiger kunnen denken van → "in het leven komen dingen ook zoals ze komen en gaat het ook hoe het gaat". Ipv gelijk zo'n post te doen.

Dat kan vast maar waarom zou ik dat doen?

Citaat:
Ondanks dat alle overheden (ook fouten gemaakt hoor) vooral en veelal enorm hun best hebben gedaan want er zijn ook nog economische belangen in het ding en veel meer partijen als alleen dit virus dat rondwaait. Het is altijd zo gemakkelijk vanuit de zetel,, niet staande in de front linie dit soort posts te doen en ik vind dat die mensen die al zo'n hektisch en druk leven hebben en er voor gaan, dit niet verdienen!

Ik vind dat wij als samenleving het niet verdienen om door slordig en chaotisch beleid met weinig kennis van zaken steeds zo achter de feiten aan te lopen.

Het is ook heel raar om het harde werk van mensen in de zorg (die ook maar voor de leeuwen geworpen worden) te koppelen aan het beleid, als een soort emotioneel schild. Omdat mensen in de zorg hard werken mogen wij geen kritiek meer hebben op de situatie die ertoe leidt dat ze zo hard moeten werken? Vreemde logica.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:16

bigone schreef:
Ik kende mensen in Nederland die nog nooit in China of zelfs maar buiten Nederland zijn geweest en toch dood zijn gegaan aan Corona.
Dus voor je met het woord fouten strooit , misschien wel een asymptomatische toerist of zo ? Die hij toevallig heeft ontmoet? Of een internationale student? Hoezo fout!

Het punt is: we zijn nu dus op het punt dat we eigenlijk te maken krijgen met een grotendeels nieuw virus, waar een boel van onze oude voorzorgen mogelijk niet genoeg voor zijn. En dat heel snel uit de hand kan lopen.
Gaan we nu kiezen om dit heel snel zo gericht mogelijk actief in te dammen, te stoppen, drastische maatregelen te nemen om te zorgen dat deze nieuwe variant in Nederland met wortel en tak uitgeroeid wordt nu het (hopelijk) nog gaat om een beperkt aantal, waarbij dat nog te doen is?

En hebben we nu wel voldoende beschermingsmiddelen, tests, BCO, routekaarten voor maatregelen, infrastructuur, medicijnen daarvoor?

Of gaan we nu opnieuw van het begin herhalen dat je er niks aan doet, dat er van alles niet kan, waarbij er heel veel mensen doodgaan en we uiteindelijk alsnog al die maatregelen nodig hebben, alleen dan met minder kans op succes en meer last?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:20

Shadow0 schreef:
bigone schreef:

Het punt is: we zijn nu dus op het punt dat we eigenlijk te maken krijgen met een grotendeels nieuw virus, waar een boel van onze oude voorzorgen mogelijk niet genoeg voor zijn. En dat heel snel uit de hand kan lopen.
Gaan we nu kiezen om dit heel snel zo gericht mogelijk actief in te dammen, te stoppen, drastische maatregelen te nemen om te zorgen dat deze nieuwe variant in Nederland met wortel en tak uitgeroeid wordt nu het (hopelijk) nog gaat om een beperkt aantal, waarbij dat nog te doen is?

En hebben we nu wel voldoende beschermingsmiddelen, tests, BCO, routekaarten voor maatregelen, infrastructuur, medicijnen daarvoor?

Of gaan we nu opnieuw van het begin herhalen dat je er niks aan doet, dat er van alles niet kan, waarbij er heel veel mensen doodgaan en we uiteindelijk alsnog al die maatregelen nodig hebben, alleen dan met minder kans op succes en meer last?

Wat voor extra maatregelen wil je dan?

Want de lockdown is al behoorlijk op dit moment.

Alleen als iedereen verplicht thuis zou blijven, ga je verspreiden voorkomen.

Maar boodschappen zullen toch gedaan moeten worden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:23

Shadow for president maar. Na 6 maanden langs de zijlijn roepen hoe slecht ze het doen lijkt dat me de enige oplossing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:36

Mvdende: volgens mij noemde ik al een aantal van die maatregelen: zo snel mogelijk de besmettingen van nieuwe variant opsporen via gericht testen en goed BCO waarbij bovendien de definitie van 'nauw contact' nu dus anders moet omdat die was gebaseerd op de oude variant. De bescherming van personeel in de zorg moet op orde zijn. Communiceer ook NU dat dit een probleem is en dat dat wat we tot nu toe als redelijk ok beschouwden misschien niet genoeg is. Communiceer nog duidelijker dat kinderen ook anderen kunnen besmetten, ook al zijn de scholen gesloten, kinderen hoeven nog geen afstand te houden. Kijk of er met een regio-aanpak nog tijd te winnen is.
En kijk met nieuwsgierigheid wat er gebeurt: genoeg sequencing in het algemeen om dergelijke mutaties sneller op te sporen, interesse in wat er gebeurt. Internationale samenwerking lijkt me ook een goede. Vanaf nu ook alle inreizende reizigers testen en traceren, in elk geval die per vliegtuig en veerboten. Meer isolatie- en quarantainemogelijkheden bieden (bv hotels) zodat het niet rond hoeft te gaan in gezinnen / huishoudens.
Zijn de dingen die ik nu hier ter plekke kan bedenken.

(En, ook belangrijk, in de communicatie moet steeds benadrukt worden dat iedere vervelende maatregel nu - al zijn het vooral dingen die in de opsporing zitten - er is om later nog ingrijpendere maatregelen voor meer mensen te voorkomen. "Kan niet" is geen reactie waar iemand wat aan heeft: het kan namelijk uiteindelijk altijd omdat de druk vanzelf groot genoeg wordt. Alleen... je kunt het beter vroeg doen en snel zijn, dan laat want dan kost het veel meer tijd en inspanning om weer op hetzelfde punt terug te komen.)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:39

Shadow0 schreef:

Hopelijk bij die persoon een goede bron en contactonderzoek zodat ze kunnen achterhalen bij wie het vandaan komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:40

secricible schreef:
Shadow for president maar. Na 6 maanden langs de zijlijn roepen hoe slecht ze het doen lijkt dat me de enige oplossing.

Dank voor je vertrouwen Secricible, al lijkt het me niets. Het punt is alleen: ik ben niet de enige die dit roept, er zijn ook echte deskundigen met echte ervaring met het indammen van besmettingen die dit roepen, en al een hele tijd. En de reactie van onze regering is vooral desinteresse.

Maar nu al wordt de planbare zorg vrijwel volledig gestopt omdat de zorg het niet meer aan kan. Dus misschien kunnen we echt objectief vaststellen dat de voorbereiding ook tot dit punt niet zo goed was?

(115 doden vandaag begreep ik.)

Ik wil niet zozeer kritiek hebben op de regering, ik wil dat corona door verstandige en integere mensen zo goed mogelijk wordt aangepakt in de hoop dat er zoveel mogelijk mensen niet ziek worden, en we daarna bovendien weer ruimte krijgen om wel dingen te doen.

Welk deel daarvan is zo vreemd of onbehoorlijk of radicaal? Dat zijn toch uiterst redelijke wensen?