Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:26

Hoe gaat het hier met iedereen? Ik moet denk ik binnenkort weer voor een uitstrijkje om te kijken of de Hpv nog steeds aanwezig is. Hopelijk is het nu wel weg. Blijf het vreemd vinden. Ik had In 2020 pap 3a met hpv, 8 maanden later geloof ik zowel hpv weg als pap3a weg en jaar later was hpv weer terug. Vorig jaar was hpv ook nog steeds aanwezig. Wie heeft hier nog meer zo een lang aanwezige hpv gehad zonder intiem contact?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:27

cocktailtime schreef:
Dankjewel, ik zit er erg tegenop en hoop dat het gewoon achteraf allemaal meevalt.
Aan te raden is denk ik toch om 1.5 tot 2 weken even niet te rijden.
Ik sta op een hele kleine stal en ze weten dat ik altijd daar ben of ga rijden. Weet ook nog niet wat ik daar ga zeggen, want onder t mom van mijn paard heeft vakantie kan ik me ook niet verschuilen omdat ik eigenlijk net weer begonnen ben na een lange wedstrijd stop. Heb t gevoel dat ik toch een verantwoording moet afleggen.

Gewoon zeggen ik heb een kleine ingreep gehad en mag even niet rijden verder geen uitleg

Hieperdi

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:29

Ik ben vandaag weer voor een uitstrijkje geweest. Alles goed gegaan maar vergeleken met vorig jaar was ze nu wel echt 10 seconden aan t roeren even zo gezegd :')
Vorig jaar was het echt met enkele seconden gepiept. Nog wel nabloeding helaas. Maar is denk met 2/3 dagen wel over

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:16

Ik heb de uitslag nav mijn lis
Cin 2 en over een halfjaar weer op controle.
Las wel online: squameuze metaplasie en chronische ontsteking.
En
De Ki-67 kleuring toont ter plaatse een duidelijk toegenomen proliferatieve activiteit welke zich ook uitbreidt tot hoog in het epitheel.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 14:05

Het is al even geleden dat ik hier nog eens wat gepost heb. Maar ik dacht na mijn laatste operatie (hysterectomie) van alles vanaf te zijn, niet dus. Ik heb momenteel nog PCOS (en hoogstwaarschijnlijk ook terug endometriose) en hierdoor veel cystes op mijn eierstokken. Ik heb de laatste 5 maanden 2 keer op spoed gezeten met telkens een enorme cyste die vocht verloor en alles er rond liet ontsteken met verschrikkelijke pijnen als gevolg. Ik heb begin deze maand een mri gehad en mag komende dinsdag gaan om de resultaten en behandeling te bespreken. Want deze cystes zullen blijven terugkomen. Helaas ben ik onlangs verhuisd en ben ik moeten veranderen van gynaecoloog, deze is ervan overtuigd dat endometriose zichtbaar is op de mri. Ik niet echt maar goed, de reden van de mri is vooral ook voor mijn eierstokken.

Maar nu vroeg ik mij af? Heeft iemand van jullie deze cystes ook en welke behandeling of oplossing hebben jullie hiervoor gekregen? Huidige gynaecoloog zal ik wss niet bij blijven, had deze genomen omdat hij de eerste beschikbaar was voor een afspraak maar naar mijn idee al op pensioen leeftijd. Zijn idee van oplossing tijdens onze vorige afspraak was dan ook een hormoon implantaat in mijn arm. Maar daar heb ik totaal geen zin in en lijkt me ook gedateerd en niet gezond meer.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:34

Vandaag voor het eerst de zelftest gedaan. Toch wel bijna zeker goed gedaan (je gaat bijna aan jezelf twijfelen :+) maar pff. Test zelf was echt niet comfortabel en nu echt pijn bij het plassen. Kom ik na zoeken een heel topic tegen op huisarts.nl van allemaal vrouwen die dezelfde klachten hebben na deze test. Nu heb ik spijt (niet dat ik hem heb gedaan an sich, maar van de timing), want ga morgen paar dagen naar Disneyland en hoop maar dat die klachten gauw verdwijnen. Ik was hier niet op voorbereid. ;(

Herkenbaar voor anderen? Las ook dat de test vernieuwd is, dus mogelijk alleen bij mensen die het recent hebben afgenomen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:38

In mijn geval 2 jaar geleden was het gewoon een wattenstaafje? Inbrengen en rondje draaien en klaar. Was beter te doen dan een tampon inbrengen. Dus nee ik herken het totaal niet en kan me niet voorstellen dat je er pijn van krijgt bij het plassen als je het juist doet. Maar misschien gaat het inmiddels op een andere manier?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:47

Ik heb hem vorige maand thuisgestuurd gekregen en wel even bekeken. Kan me ook weinig voorstellen hoe je daarna plasklachten kan krijgen (tenzij je de test in het verkeerde gaatje doet).
Ik had al afspraak staan bij de huisarts, veel makkelijker :j

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:54

Nou je zou ook echt bijna aan jezelf gaan twijfelen. Maar er zijn hier toch best veel vrouwen die hetzelfde ervaren en ik kan me niet voorstellen dat we het allemaal verkeerd doen?

https://www.huisarts.nl/vragen-en-antwo ... tstrijkje/

Heel jammer in ieder geval wel. Zal het wel horen als ik de test niet goed heb gedaan? ;(

Overigens heb ik hetzelfde met tampons etc inbrengen, ook heel pijnlijk, maar niet perse de klachten daarna. Die gebruik ik om die reden dus ook niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:01

...ik spreek in dit verband over 'venuslippen'.
Die zijn bij iedere vrouw anders gevormd. Zeker bij zittend plassen (wat de meeste vrouwen meestal doen) stroomt de urine langs een deel van de venuslippen.
Urine in een wondje in de vulva doet gewoon zeer.

Staand plassen met gespreide lippen kan helpen, en met wat mazzel is een slijmvlies wondje met één of twee dagen dicht.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:36

Ik heb vorige week nog weer een uitstrijkje laten doen bij de frauenartz/ gynaecoloog.
Maarja... moet daar toch zijn voor de babycontrole :D

Het vervelende blijft even een momentje met de eendenbek.
Maar uiteindelijk zijn het een paar tellen en hoe meer je probeert erbij te ontspannen. Hoe "beter" als het voelt.
Verder van de swap 0 last gehad.
Zal eind deze maand wel de uitslag horen als ik voor controle moet

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:42

Volgende week moet ik weer. Dit keer bij de huisarts zelf ipv gyn.

Eendebek geen last van behalve die keer dat ie droog was: dat schuurde gewoon en snapte niet dat de gyn dit niet door had (leek een stagiaire maar ze was alleen, dus kon me dit niet voorstellen).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:22

WannabeAnky schreef:
Vandaag voor het eerst de zelftest gedaan. Toch wel bijna zeker goed gedaan (je gaat bijna aan jezelf twijfelen :+) maar pff. Test zelf was echt niet comfortabel en nu echt pijn bij het plassen. Kom ik na zoeken een heel topic tegen op huisarts.nl van allemaal vrouwen die dezelfde klachten hebben na deze test. Nu heb ik spijt (niet dat ik hem heb gedaan an sich, maar van de timing), want ga morgen paar dagen naar Disneyland en hoop maar dat die klachten gauw verdwijnen. Ik was hier niet op voorbereid. ;(

Herkenbaar voor anderen? Las ook dat de test vernieuwd is, dus mogelijk alleen bij mensen die het recent hebben afgenomen?

De opening van de plasbuis zit bij iedere vrouw op een andere plek in de vulva. Raar maar waar. Bij sommige zit ie wat hoger en bij anderen wat lager. Het zou kunnen zijn dat de manier waarop jij beneden gevormd bent in combinatie met eventueel gespannen spieren en gevoelig slijmvlies er voor zorgen dat je ongemak hebt.

Het zou ook inderdaad kunnen zijn dat je met het wattenstaafje in de verkeerde ingang gegaan bent. Want ook dan zal het een paar dagen kunnen schrijnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:58

Ik zie dat de zelfafnameset idd veranderd is ten opzichte van toen ik de mijne heb gedaan.

Met die set was het echt onmogelijk om m in je plasbuis te krijgen, met dit wattenstaafje is dat wat minder onmogelijk.

Vervelend wel, ik vond de vorige set redelijk dummieproof, met een soort inbrenghuls en een klein borsteltje ipv een wattenstaafje op een lange steel, wat het nu is.

Onhandig dat ze dat veranderd hebben.

Hopelijk heb je snel minder pijn bij het plassen!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 00:28

Ik heb in mei een lis behandeling gehad.
En inmiddels ook al een nieuw uitstrijkje gedaan.
Ben van pap3b / cin 3 naar pap 1a gegaan en hpv negatief! Zo ontzettend opgelucht.

Ik merk toch dat ik weinig vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen en er erg onzeker over ben geworden. De arts belt dinsdag nog even.
Het geeft mij nog een beangstigend gevoel dat ik nu waarschijnlijk met de 5 jaarse controle
Weer mee ga. Aan de ene kant super fijn maar door de onzekerheid die zich heeft afgespeeld afgelopend jaar vind ik het ook wel
Weer eng

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 02:07

Rennie89 schreef:
Hoe gaat het hier met iedereen? Ik moet denk ik binnenkort weer voor een uitstrijkje om te kijken of de Hpv nog steeds aanwezig is. Hopelijk is het nu wel weg. Blijf het vreemd vinden. Ik had In 2020 pap 3a met hpv, 8 maanden later geloof ik zowel hpv weg als pap3a weg en jaar later was hpv weer terug. Vorig jaar was hpv ook nog steeds aanwezig. Wie heeft hier nog meer zo een lang aanwezige hpv gehad zonder intiem contact?

Is de hpv nu weer weg?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:15

Na 2 jaar op rij een Pap3a1 uitslag heb ik me afgelopen jaar laten vaccineren tegen HPV. Dacht dat is het enige wat ik nog kan doen. In januari was ik weer aan de beurt voor het uitstrijkje en ik heb zojuist de uitslag gekregen: Pap2.

Ik dacht dat dit goed nieuws was maar nu word ik toch opnieuw uitgenodigd voor een colposcopie. Heeft iemand hier dat al meegemaakt? Moet ik me nu opnieuw zorgen maken of mag ik alsnog blij zijn dat het van Pap3 naar Pap2 is gegaan. :o

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:29

Pap2 is hpv positief daarom ben je uitgenodigd.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:11

Dat snap ik maar ik draag het virus al jaren. Loop bij de gyneacoloog - gaat al sinds eerste keer niet meer via de huisarts. De pap score wordt nu “beter” maar toch willen ze over twee weken een colposcopie doen. Dat heb ik met pap3a1 ook gehad en toen zijn er biopten genomen waar CIN1 uit kwam. Ik dacht zelf dat het positief zou zijn dat de score nu eindelijk daalt.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:05

BeFunny schreef:

Dat klopt niet helemaal. Bij Pap2 zijn er afwijkende cellen gevonden, niet heel veel maar wel afwijkend. Dat is wat anders dan (enkel) hpv positief.

Ik vind het met het oog op jouw geschiedenis niet gek en vooral ook goed dat ze, nu er nog steeds afwijkende cellen zijn, dat nog goed gaan bekijken. Bij mij is ook een keer een colposcopie gedaan bij een pap2 uitslag.

[Edit]
Misschien helpt het ter geruststelling om nog te vermelden dat bij de colposcopie bleek dat de afwijkende cellen vrijwel onvindbaar waren. Een jaar later had ik weer pap1. Vermoedelijk werd er een colposcopie gedaan omdat ik ook klachten had, normaal gesproken word dat geloof ik niet standaard gedaan met pap2.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:06

Ik ben geen kenner, maar het lijkt me dat je best even kan overleggen over of het okee kan zijn om het nu gewoon even met rust te laten gezien de verbeterde situatie...? Blijkbaar is je lichaam er iets tegen aan het doen dan toch :)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:44

Ik ga maandag weer een uitstrijkje krijgen, met huisarts overlegd dat ik een bepaalde menstruatie(??) Niet vertrouwde. Zij had ook zoiets van hmm dat is raar dus gaan we voor zekerheid maar uitstrijkje doen omdat ik al eerder hpv positief ben geweest.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:23

Ik meld me hier ook. Begin febr uitstrijkje laten doen met gewoon reguliere bevolkingsonderzoek. Ik werd vrij vlot gebeld door de huisarts met het bericht dat ze een positief resultaat hadden, of ik me wel ff zsm wilde melden bij de gynaecoloog. (Pap3a, HPV en nog iets wat verder gewoon met medicijnen behandeld kan worden)
Daar ben ik anderhalf week geleden geweest voor colposcopie. Ze heeft een biopt genomen (echt niet fijn).
Ik had de dag erna al uitslag. Cin3.

Pfff heb er goed de balen van. Aardig gedoe gehad met mn lijf en had gedacht dat ik wel ff klaar was in het ziekenhuis, nou, niet dus.
Ik hoor maandag (hoop ik, anders bel ik wel) wanneer ze t gaan behandelen.

Ik vond die biopt nemen al verschrikkelijk. Niet kwa gêne overigens, ze doen maar, tis nodig.
Hoe hebben jullie die behandeling gehad. Alleen verdoving, roesje, narcose?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:02

Sourire schreef:
BeFunny schreef:

Dat klopt niet helemaal. Bij Pap2 zijn er afwijkende cellen gevonden, niet heel veel maar wel afwijkend. Dat is wat anders dan (enkel) hpv positief.

Ik vind het met het oog op jouw geschiedenis niet gek en vooral ook goed dat ze, nu er nog steeds afwijkende cellen zijn, dat nog goed gaan bekijken. Bij mij is ook een keer een colposcopie gedaan bij een pap2 uitslag.

[Edit]
Misschien helpt het ter geruststelling om nog te vermelden dat bij de colposcopie bleek dat de afwijkende cellen vrijwel onvindbaar waren. Een jaar later had ik weer pap1. Vermoedelijk werd er een colposcopie gedaan omdat ik ook klachten had, normaal gesproken word dat geloof ik niet standaard gedaan met pap2.

Ik heb totaal geen klachten en ook nooit gehad. Maar dit stelt me wel gerust! Hoop dat het inderdaad alleen nog even extra checken is en het volgende keer Pap1 is.

CarinaR wat een poedersuiker. Geen ervaring met de behandeling maar wil je sterkte wensen! Ik vond de biopten ook verschrikkelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:44

CarinaR schreef:
Ik meld me hier ook. Begin febr uitstrijkje laten doen met gewoon reguliere bevolkingsonderzoek. Ik werd vrij vlot gebeld door de huisarts met het bericht dat ze een positief resultaat hadden, of ik me wel ff zsm wilde melden bij de gynaecoloog. (Pap3a, HPV en nog iets wat verder gewoon met medicijnen behandeld kan worden)
Daar ben ik anderhalf week geleden geweest voor colposcopie. Ze heeft een biopt genomen (echt niet fijn).
Ik had de dag erna al uitslag. Cin3.

Pfff heb er goed de balen van. Aardig gedoe gehad met mn lijf en had gedacht dat ik wel ff klaar was in het ziekenhuis, nou, niet dus.
Ik hoor maandag (hoop ik, anders bel ik wel) wanneer ze t gaan behandelen.

Ik vond die biopt nemen al verschrikkelijk. Niet kwa gêne overigens, ze doen maar, tis nodig.
Hoe hebben jullie die behandeling gehad. Alleen verdoving, roesje, narcose?

Gaan ze een lis doen? Die deden ze bij mij onder plaatselijke verdoving. De prikjes voel je even maar ik vond t echt te doen. Daarna voelde ik niets van de ingreep, een vriendelijke assistente maakte een praatje met me en dat hielp.
Roesje wordt weleens gedaan, kun je eens naar informeren als je dat fijner lijkt.