Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe26

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:42

Spannend!! Vandaag nog allemaal lekkere dingen eten en dan ertegen aan. Ik moest 1 nachtje blijven, maar was zo helder en fief dat ik thuis mocht slapen. Nu was mijn operatie niet zo ingrijpend als de jouwe. Heel veel succes iig!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:34

Toch wel verschillende ervaringen, maar geen mens en situatie is ook hetzelfde natuurlijk. Bij mij wordt alleen de onderkaak gedaan. Ik ben pas in de middag aan de beurt. Ik hoop dat ik woensdag einde van de dag naar huis mag ipv 2 nachten. Maar ik reken erop dat ik wel moet blijven, dan kan het maar meevallen. Ik heb al een heerlijke joggingbroek en zachte truitjes met brede hals. Na jullie positieve ervaringen met nachtjaponnen ( :') ) ga ik die morgen ook maar even halen, en lekkere sloffen niet te vergeten! Bedankt voor het delen :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:06

Inderdaad.. iedereen reageert er weer anders op/herstelt anders! Hoop dat alles goed gaat en het herstel mee gaat vallen voor je! :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:11

Ik had pyjama’s met een jasje, in bed de broek uit want daar kan ik zooo niet tegen en bed uit eerst even broek aan en duster.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 05:53

Goedemorgen :z
Gistermiddag geopereerd en alles is goed gegaan. Ik heb tot nu toe geen pijn. Wel een hoofd formaat watermeloen. Dat is vooral ongemakkelijk. Ik heb misschien 2 uurtjes geslapen bij elkaar.
Ik lig met nog 1 meid op de kamer die ook aan haar kaken is geopereerd en we hebben het best wel gezellig zo samen.
Ik kan mijn mond best ver open doen, ik kan mijn tong zeg maar een stukje uitsteken, verbaasde mij! Slikken en drinken gaat goed. Straks proberen wat vla weg te werken.
Ik ben gelukkig nog niet misselijk geweest, andere meid helaas wel, zo sneu! Maar braken kon wel goed gelukkig, ook als is dat natuurlijk super rot voor haar.
Vandaag controle en foto en ook gaan we spoelen (thank god, wat een grafsmaak :') ).
Als het goed is vanmiddag naar huis en donderdag heb ik een afspraak bij de mondhygiënist.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:17

Fijn dat het zo goed is gegaan. Heb je al een beetje kunnen zien hoe het staat.
Buiten het dikke hoofd om vond ik het weer zo apart gezicht dat mijn tanden op elkaar stonden (naast het gevoel dat je je tong niet meer tussen de tanden door past)

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:19

Wow wat een positief verhaal! Fijn zeg!
Had je arnica tabletjes genomen tegen de zwelling? Ze koelen wel flink zeker he.
Je verhaal geeft iig hoop. Ik hoop.. als het doorgaat... ik in december ook zo'n bericht kan plaatsen.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:43

Even iemand die komt binnenvallen. Bedankt voor je verhaal horsiegek, goed om te lezen dat het je meevalt! Ik sta volgende week op het programma, ben blij wat geruststellends van jou te lezen. Succes met je herstel:)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:51

Fijn dat het goed gegaan is horsiegek!
Ook erg prettig om wat andere ervaringen te lezen en wat handig is om mee te nemen zoals kleding met grote opening voor hoofd etc.

Ik sta 26 oktober op de planning, spannend, maar ook wel zin in na al 3,5 jaar bezig te zijn met dit traject/beugel. Kan niet wachten tot alles klaar is!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:30

Fijn horsiegek, lekker achter de rug!
Nu lekker herstellen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:01

Ja nu herstellen inderdaad. Koelen doen ze wel maar we moeten er wel elke keer om vragen wat een beetje vervelend is.
Vla kreeg ik goed weg, lepeltje past tussen mijn voortanden door. Ik heb alleen aan de zijkanten strakke elastieken.
Ik heb geen arnica geslikt maar ga daar vandaag mee beginnen. Ook heb ik artiflor gel met arnica en een derma roller van rozenkwarts.
Nog een tip: neem een klein make up spiegeltje mee zodat je kan zien wat je doet met eten :).
Mijn volledige kin en lip zijn verdoofd. Het grootste gedeelte voel ik wel tintelen dus dat is wel een goed teken. Straks op controle :)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:06

Ik ben weer lekker thuis!

Afbeelding
Voor

Afbeelding
Na tanden staan eigenlijk ietsje verder terug maar dat kreeg ik even niet voor elkaar. Contouren zijn niet betrouwbaar want ben wel erg gezwollen en onderlip is ook erg gezwollen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:19

Netjes hoor. Hebben ze nu alleen onder gedaan? Ik zie geen plaatjes boven , maar het lijkt zo anders. Maar dat kan ook komen doordat de hoek van de foto wat anders lijkt. Tanden zakken nog wel wat terug. Ze hebben in het begin liever dat het iets "te" recht op elkaar staat. En je kiezen moeten ook allemaal weer gaan settelen tov elkaar.
Ik ben 3 maanden verder en mijn kiezen zijn ook nog op zoek naar elkaar. Met name op links.

Word wel steeds beter. En het gevoel lijkt ook echt vooruitgang in de zitten.
Lip zit echt in zo`n halve fase, waardoor hij heel dik aanvoel.
En soms heb ik zo`n fantoomgevoel. Alsof mijn boventanden weer op min lip rusten.
Maar dat kan helemaal niet meer. Is ook vooral als het gebied vrij rustig is.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:23

Bij mij inderdaad alleen onder. Boven kon met de beugel voldoende worden verbreed.
Vannacht in eigen bed stuk beter kunnen slapen. Gisteravond beetje last gehad van verhoging en koude rillingen maar dat is gelukkig over. Ben nu wel nóg boller geworden, hoop dat dit het toppunt is en dat het vanaf nu zal zakken. Straks weer terug naar het ziekenhuis voor controle en de mondhygiënist

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:13

Yeah zwelling zakt wat weg gelukkig. Mijn kin en onderlip "branden", hadden jullie dat gevoel ook? Voel er verder nog niet veel mee

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:27

ja. Is een goed teken, maar ga er vanuit dat het nog wel even duurt voordat dat weg gaat. Het wend :)

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:22

Klink wel goed, toch een goed teken dat het brand en kriebelt. Zie je zelf iets aan je uiterlijk? Zal wel niet door de zwelling he haha.
Heb jij ook een plaatje in nu? Ik lees daar niks over op internet, maar mijn kc doet dat wel. Van te voren happen. Passen en dat zit erin als de boel met elastieken op elkaar zit. Dit ma na 1 a 2 weken eruit en dan mag je weer zachtjes gaan bewegen enzo. Hoe zit dat bij jou?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:33

Je bedoelt zo'n beugeltje? Ik heb dat niet. Bij mij gewoon haakjes aan de vaste beugel waaraan de elastieken vast zitten.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:42

Hier ook geen splint ... Ook gewoon 4 elastieken. Zo`n splint is natuurlijk wel veiliger, maar ook knap lastig lijkt me..

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:54

Ik heb werkelijk geen idee. Hij zegt omdat je kiezen totaal niet aansluiten enzo doen ze dat zodat alles in positie blijft. Een soort opbeetplaatje en dan de elastieken aan haken op de beugel

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:13

ahh, dan heeft het gewoon te maken met hoever je beet is.
Mijn kiezen kwamen heel redelijk te staan. Maar als het echt niet past kunnen ze er inderdaad beter een splint tussen doen. Anders gaat de boel schuiven.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:15

Ze doen het hier standaart bij iedereen. Bij mij is het nu ter sprake of het wel kan. De ruimte is te groot, maar de ortho kan niks nu. Dus beetje tussen 2 vuren. Geen idee, ik weet 19 okt meer, zal het eens vragen hoe of wat waarom.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:26

misschien een kaakchirurg die echt alle risico`s wil vermijden?

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:33

Geen idee, zou goed kunnen. Iemand hier is 10 jaar terug ook door hem geopereerd, dus misschien ervaring. Maakt verder ook niks uit. Ik was benieuwd wat het was.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:42

Het is gewoon een plaatje wat de verschillen dus een boven en onder opvangt.
Ze maken een afdruk van boven en onder. En dan maken ze het plaatje met die afdrukken in de aangepaste stand zoals het tijden de operatie moet komen te staan. Ze kunnen het plaatje dus ook gelijk als een soort mal gebruiken tijdens de operatie. En naderhand heb je alle drukpunten opgevangen dus de breuk is super stabiel. Ik denk dat het helemaal voor tandenknarsers een noodzaak is.

Het plaatje zelf stelt niet veel voor.
Afbeelding