Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 22:00

Mijne zit al best aangesloten, maar iets strakker werkt blijkbaar toch beter.

Germie wordt je horloge niet licht als je je pols draait om erop te kijken in het donker? Bij mij licht het beeldscherm gewoon op.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:07

Ik doe m’n horloge ook altijd een gaatje strakker met het lopen.

Mooie kammetjes, SV!

Brr, een koude douche! Niet fijn, Goof. :brr:
Hoe is het verder met je?
We waren in de buurt van Heerenveen te lopen.

Gisteravond lekker gelopen met de groep. Het was een beetje fris maar verder heerlijk weer om te lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:33

Supervixen schreef:
Mijne zit al best aangesloten, maar iets strakker werkt blijkbaar toch beter.

Germie wordt je horloge niet licht als je je pols draait om erop te kijken in het donker? Bij mij licht het beeldscherm gewoon op.

Jawel, dat doet die van mij ook, maar in het donker kan ik het dan niet lezen zonder m'n bril af te zetten. Heb daar overdag geen last van. Word beetje oud vrees ik :P , het begon vorige winter al iets. Maar het is ook niet dat ik aan de varifocus moet gelukkig (heb ook net nieuwe brillen).

Ik had laatst trouwens ook een rare hartslag, we waren beetje dom aan het doen zittend op de bank, beetje met armen zwaaien op de muziek. En ik had een hartslag volgens Garmin in zone 5. :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:58

Ik heb daarvoor zo’n hartslag band, dan is de meting net wat constanter (:

Ik heb gister een rondje gedaan met 10 x 400 m interval op 4:15. Ging best wel lekker, weer eens op de Carbon schoenen :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:08

lies_sparkle schreef:
Ik heb daarvoor zo’n hartslag band, dan is de meting net wat constanter (:

Ik heb gister een rondje gedaan met 10 x 400 m interval op 4:15. Ging best wel lekker, weer eens op de Carbon schoenen :D

Maar heb je daar geen last van met lopen? Ik heb er wel eens naar gekeken en zou dan de zwemband willen hebben omdat ik af en toe ook zwem (en ik lees dat die ook voor hardlopen geschikt is). Maar het lijkt mij ook ergens wel vervelend te voelen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:36

Nee hoor, je steekt 'm gewoon onder de band van je sportbeha, tenzij je 'm (te) strak doet voel ik 'm zelf niet. Je hebt tegenwoordig ook HR banden die je om je bovenarm kan doen. Een echte HR band die de elektromagnetische pols rekent is altijd meer accuraat dan een horloge die via infrarood werkt :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:01

Ik twijfel nog over een band, aangezien m'n zones ook niet op de hartslag precies zijn bepaald (wel voor fietsen, maar lopend is ie dus anders). Hier ook altijd horloge strakker met lopen trouwens!

Heb maandag gelopen en onbedoeld een PR gelopen op de 5 km. Zag wel dat ik snel liep dus heb de laatste paar honderd meter wel gesprint. Ik was een keer sneller, maar dat was tijdens een georganiseerde loop en die was nét iets korter dan 5 km. Voor de mede-tragere lopers: tijd was 37.08.

@Suliko: ik heb je een kaartje gemaild waar de track op staat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:10

Piekosjj schreef:
Nee hoor, je steekt 'm gewoon onder de band van je sportbeha, tenzij je 'm (te) strak doet voel ik 'm zelf niet. Je hebt tegenwoordig ook HR banden die je om je bovenarm kan doen. Een echte HR band die de elektromagnetische pols rekent is altijd meer accuraat dan een horloge die via infrarood werkt :)

En als je dus gewoon een hemd draagt en geen bh is dat ook geen probleem?

Ik vind altijd snel iets te strak zitten namelijk. :o

Heeft iemand ervaring met sportdrank van 4Endurance.eu? Die lijken een stuk goedkoper dan andere merken te zijn. Ook met gelletjes e.d.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:39

Het zit zeker niet echt bijzonder comfortabel maar na 5 minuten voel je er niks meer van. Ik stop het inderdaad ook onder de band van mijn sport bh.

Maar de data die het geeft is het zeker waard :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:46

Hebben jullie dan een band die helemaal om je ribben heen zit, of die speciale damesvariant die je onder je sportbh klemt? Tenminste, ik heb eens zoiets gezien bij Garmin.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:18

Puera schreef:
Hebben jullie dan een band die helemaal om je ribben heen zit, of die speciale damesvariant die je onder je sportbh klemt? Tenminste, ik heb eens zoiets gezien bij Garmin.

Ik heb de variant die je aan je bh klipt. Het enige wat ik merk is dat hij wat koud is bij het vastklikken. Verder merk je er niets van!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:46

Ik begin me af te vragen hoe accuraat de hartslagmeting van m’n Garmin is…

Moest net voor m’n gevoel best diep, maar gemiddelde hartslag van 143
Afbeelding

Ter vergelijking les 2 (les 1 toen niet opgenomen)
Afbeelding

Of went je lichaam echt zo snel aan inspanning? Of heeft mijn lichaam het nog niet zo zwaar als ik denk? :+

Rusthartslag van mezelf is wel ook laag… gemiddeld tussen de 43 en 50. Zal vast ook invloed hebben?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:19

Een gemiddelde hartslag van een training zegt mij weinig, dat is zo persoonlijk!
Wat geven je zones aan bij grafieken? Hoe ziet je hartslag grafiek eruit?
Is het met de kou nu standaard lager, dan kan het zijn dat hij de meting niet goed pakt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:33

Mijn rust hartslag is ook laag, 42-45 ong.
Maar als ik pittige training doe gaat ie naar 180.
Ik ben blij dat ik in m’n pauze heb gelopen, want net bij fysio weer dry needling, links deze keer.
Veel meer pijn dan vorige keer, het stuk naar huis fietsen was al drama zeg.
Mag nu vrijdag/zaterdag weer lopen maar wel rustig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:40

Suliko schreef:
Een gemiddelde hartslag van een training zegt mij weinig, dat is zo persoonlijk!
Is het met de kou nu standaard lager, dan kan het zijn dat hij de meting niet goed pakt.

Ik denk inderdaad ook dat hij niet goed meet? In de zomer heb ik nog nooit gelopen :+ ben eind september begonnen

Afbeelding

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:44

Ja ik heb zo'n band die helemaal rond gaat:
Afbeelding
Vanuit het tijdperk toen er nog geen hartslagfunctie via infrarood bestond _O- Inderdaad met omdoen even koud, want de sensoren werken het best als ze wat nat zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:28

Mocht ik een geldbedrag krijgen van m'n werk voor kerst/einde jaar, dan weet ik denk ik wat ik ga kopen O:)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:35

996981 schreef:
Suliko schreef:

Ik denk inderdaad ook dat hij niet goed meet? In de zomer heb ik nog nooit gelopen :+ ben eind september begonnen

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit herken ik inderdaad als niet goed pakken op sommige stukken, vooral als je het vergelijkt met je tempo en dan opeens weer een hogere hartslag. Lijkt erop dat hij vanaf 12:51 netjes zakt, maar hem vanaf daar niet meer goed oppakt en foutief laag blijft rond 140. Want je tempo blijft relatief hetzelfde, maar je hartslag gaat pas later plots naar 160 (wat me logischer lijkt, ook in vergelijking met de hartslag eerder in de grafiek). Je grafiek had eigenlijk rond 12:51 even moeten zakken door je terugval in tempo, en dan weer geleidelijk moeten stijgen en hoog moeten blijven tot je opnieuw zakt in tempo richting het einde. Ik zou voor jezelf er vanuit gaan dat je een gemiddelde hartslag had die meer rond de 160 of erboven zat.
Jammer soms hé, die dure horloges. :')

Als voorbeeld, 36 km in augustus, hartslag netjes gepakt, kloppend met tempo
Afbeelding

30 km in december, ik was meermaals dood (dat beïnvloed gelukkig niet je gemiddelde) en daartussen pakt hij de hartslag stelselmatig te laag.
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:19

Thx voor de uitleg! Kon het me al niet voorstellen… Inderdaad jammer… heb gelukkig niet de duurste versie ofzo. Tis een stappenteller model, maar hoef dus voor de betrouwbaarheid ook geen duurdere te kopen? :+

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:26

996981 schreef:
Suliko schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb met BF een garmin gekocht. Helemaal content mee haha. Maar waar vind ik deze grafiekjes? Hoelang je in welke zone hebt gelopen qua hartslag? Soms haal ik ze pardoes ineens zo tevoorschijn, maar hoe ik er dan ben gekomen, geen idee haha

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 19:54

996981 schreef:
Thx voor de uitleg! Kon het me al niet voorstellen… Inderdaad jammer… heb gelukkig niet de duurste versie ofzo. Tis een stappenteller model, maar hoef dus voor de betrouwbaarheid ook geen duurdere te kopen? :+

Ik heb de fenix 7s sapphire solar, die kost(te) 1000 euro en hij meet echt wel goed mijn hartslag hoor. Misschien op een enkel foutje na.

Ik vind die grafiek die jij deelt 996981 wel aardig kloppen met je tempo's hoor.
Die van suliko zitten meer fouten in.

Ik heb net voor het avondeten nog een uur gelopen (10.11km) op lage hartslag. Ging lekker na de pittige training van gisteren. En als beloning een puntje VO2max erbij.

Lekkere stabiele hartslag.
Na 1.4km moest ik weer eens terug voor wc bezoek. Heb er weer eens een periode last van. Vervelend.

Afbeelding

Morgen geen tijd om te lopen, ik ga richting Alkmaar voor een nieuwe tattoo. Dat is al minimaal twee uur heen en twee uur terug, maar door file wordt het vast meer.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:11

Ik zit te denken om de Venu3S te kopen. Ik heb nu de vivoactive.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:25

Oh toch wel? Nouja gelukkig ben ik nog lang niet zo ver dat ik het echt belangrijk vind dat het perfect werkt. Scheelt weer een dikke uitgave :o

Laura: als ik bij statistieken kijk en dan helemaal naar onder scroll zie ik de zones

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:21

Interessant, de hartslagmeter. Ik heb het idee dat mijne wel aardig accuraat is. Heb in een grijs verleden, voor mijn Garmin tijdperk en met mijn eerste Garmin, met een borstband gelopen. Hartslag was toen ook hoog, net als nu.
Af en toe zit er vast wel eens een foutmeting bij, maar denk eigenlijk wel dat het aardig klopt.
Krijg mijn horloge in ieder geval geen gaatje strakker :n, maar ik draag hem al redelijk strak volgens mij :')

Had vanochtend weer een piek in mijn trainingsstatus, maar ondertussen is mijn lijntje nog steeds volledig groen *\o/*

Vanavond les 12 gelopen en het ging behoorlijk lekker. Totdat ik in mijn eennalaatste interval een k-u-t-keffer tegen kwam die niet onder appèl stond -:(- . Mijn excuses als in hiermee mensen beledig, maar ik heb dus helemaal niets met honden en al helemaal niet als ze niet luisteren!
Maar ik moest dus echt letterlijk meerdere keren gaan stil staan, ik denk zo'n beetje de hele tweede helft van die drie minuten. Toen in mijn herstel-wandelstukje alsnog wel even doorgelopen. Het herstel-stukje was daardoor natuurlijk wel korter en de hartslag had niet genoeg tijd om te zakken. Daardoor was die de laatste interval wel hoog -O-

Afbeelding

Denk dat ik anders wel dezelfde afstand had kunnen lopen als tijdens les 10.... Of misschien de 4km was gepasseerd.

Mijn L-R balans was wel echt 'slecht': 53,4%-46,6%.

Even terug zitten kijken, het was nog niet eens de slechtste, maar meestal zit ik redelijk dicht bij de 50-50.
Toch maar even in de gaten houden, want mijn rechter onderbeen blijft mijn zwakke plek. Ik let er wel heel goed op dat mijn running pod midden achter aan mijn broek zit.

Laura, die grafiekjes vind je als je op de activiteit op het tabje 'grafieken' drukt en dan kan je langs verschillende grafieken scrollen. Je kan ook evt meerdere waarden combineren in één grafiek.
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:33

Wat irritant Danseresje! Als iemand z’n best niet doet de hond terug te roepen loop ik gewoon door en mogen ze achter me aan komen rennen. Ik zie snel genoeg of ze wel of niet iets gaan doen.
Je hebt helaas zat hondeneigenaren die vinden dat je niet mag hardlopen in losloopgebieden -O- Oerdom.
Jammer dat je training nu zo verprutst voelt maar het zit er dus wel in!

Interessante posts over hartslagen en voeten gelezen. Ik draag op de weg antipronatieschoenen maar ik denk eigenlijk dat ik wel zonder zou kunnen. Ik heb wel enkels die alle kanten op gaan maar ik heb er nog nooit last van gehad. Met trails is het zelfs wel handig want ik buig en veer alle kanten op :+ Het wordt natuurlijk wel sterker.