Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:01

safina schreef:
Toch herken ik het wel, dat het lastig is die match te maken. Ook bij mijn eigen werkgever. Niet omdat mensen plantjes water willen geven. Integendeel. Maar bijvoorbeeld wel omdat ze de hele personeelsvoorziening bij een uitzendbureau beleggen. Die recruteren, roosteren etc. En niet iedereen die zich meldt (vrijwilligers met name) past in dat plaatje. Ik vind dat een enorme gemiste kans.

De structuur is er natuurlijk ook niet voor.
Als je mensen accuut wilt inzetten zonder veel voorkennis dan moet je daarvoor sterke teamleiders hebben die niet ondertussen zelf ook zorg moeten leveren. Je moet dat een beetje zien als een (crisis) schoonmaakonderneming. Die zijn sterk ingericht op efficiente en snelle inzet op basis van oproep en simpele communicatie met aftreep lijstjes. Die aanstuurders heb je niet veel vrij beschikbaar in de zorg. Dan kun je dus alleen de mensen aannemen die goede zelfverzekerde zelfstarters zijn en dat zijn er echt niet veel.
Wat absoluut niet practisch is zijn de welwillende zorg typjes met weinig practische werkervaring die vast heel lief zijn maar niet doorpakken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:12

Een vriendin van mijn moeder had alle papieren en jaren ervaring maar kon tijdens de eerste lockdown niet aan het werk bij testlocaties GGD onder het mom van " er zijn geen vacatures". :7

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:00

Sheran schreef:
@Astorga: deel zijn van een gezin kan altijd nog :). Ik zit een beetje met hetzelfde issue denk ik (vrouw van 33) maar een gezin kan ook uit jou en je partner bestaan en ook dat kan heel erg als thuis voelen. Misschien helpt dat... Maar blijft poedersuiker ja.

Hartje voor jou!

Soms heeft het ook wel voordelen hoor, om flexibel en ongebonden te zijn. Mijn collega's ontvingen me met een buiging (de grapjassen) gistermiddag omdat ik plotseling kon invallen.
Alleen het missen van de wetenschap dat je voor één persoon de belangrijkste bent icm met een onvervulde knagende kinderwens is vaak best confronterend. Zeker als je jaar na jaar vrienden 'verliest' aan relaties en ouderschap en je regelmatig merkt dat je niet helemaal meetelt als single.

safina schreef:
Toch herken ik het wel, dat het lastig is die match te maken. Ook bij mijn eigen werkgever. Niet omdat mensen plantjes water willen geven. Integendeel. Maar bijvoorbeeld wel omdat ze de hele personeelsvoorziening bij een uitzendbureau beleggen. Die recruteren, roosteren etc. En niet iedereen die zich meldt (vrijwilligers met name) past in dat plaatje. Ik vind dat een enorme gemiste kans.

Daarnaast hadden ook de planners en roosteraars het hartstikke druk om alles enigszins in goede banen te leiden. Fijn dat er dan hooibergen aan bereidwillige helpers aangeboden worden, maar je moet dan wel de tijd hebben om die speld te vinden.

purny schreef:
@mvdende: Ik kijk niet meer naar dagaantallen. Wat er in een week is geregistreerd is veel belangrijker en duidelijker.
En ik kijk ook naar de ziekenhuisopnames. Maar ik ben er niet meer zo op gebrand als eerst. Dat punt heb ik los gelaten

Nadeel van kijken naar ziekenhuisopnames is dat je altijd achter de feiten aan zal lopen. Dat deed het kabinet nl ook, waardoor we in de tweede golf terechtkwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:02

Sizzle schreef:
safina schreef:

De structuur is er natuurlijk ook niet voor.
Als je mensen accuut wilt inzetten zonder veel voorkennis dan moet je daarvoor sterke teamleiders hebben die niet ondertussen zelf ook zorg moeten leveren. Je moet dat een beetje zien als een (crisis) schoonmaakonderneming. Die zijn sterk ingericht op efficiente en snelle inzet op basis van oproep en simpele communicatie met aftreep lijstjes. Die aanstuurders heb je niet veel vrij beschikbaar in de zorg. Dan kun je dus alleen de mensen aannemen die goede zelfverzekerde zelfstarters zijn en dat zijn er echt niet veel.
Wat absoluut niet practisch is zijn de welwillende zorg typjes met weinig practische werkervaring die vast heel lief zijn maar niet doorpakken.

Precies. Reguliere zorg managen is nou eenmaal totaal iets anders dan een crisis managen. HRM-afdelingen worstelen daar volgens mij ook ontzettend mee. Intussen zijn er wel van allerlei mensen die zich melden. Van pensionado met verlopen BIG-registratie tot veearts die zegt dat hij 'ook wel kan swappen in een teststraat'. Van Marga Bult tot geneeskunde-student. Je kunt ze niet in een pool zetten en allemaal op dezelfde werkzaamheden inroosteren. Terwijl sommigen zich echt wel ontzettend nuttig kunnen maken als ze op de juiste plek belanden. Hooibergen, inderdaad, Astorga. Maar je moet haast naar ieder uniek profiel kijken en daarvoor ontbreekt het dan weer aan....tijd/geld/mogelijkheden/attitude. Of het levert niet voldoende op, dat kan ook.

opisop_shop schreef:
Een vriendin van mijn moeder had alle papieren en jaren ervaring maar kon tijdens de eerste lockdown niet aan het werk bij testlocaties GGD onder het mom van " er zijn geen vacatures". :7

Maar dat teststraten op een gegeven moment volliepen had op zich niet heel veel met personeelstekort te maken volgens mij. Wel met tekort aan testcapaciteit in labs etc, waardoor teststraten minder mochten afnemen dan ze konden. De personeelstekorten in die hoek hebben wel een periode bij BCO gezeten.
Dat is ook wel een ding: dat mensen denken dat ze wel overal mensen tekort zullen komen, op alle functies en elk moment. Dat is dus ook weer niet zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:12

Astorga schreef:
Sheran schreef:
@Astorga: deel zijn van een gezin kan altijd nog :). Ik zit een beetje met hetzelfde issue denk ik (vrouw van 33) maar een gezin kan ook uit jou en je partner bestaan en ook dat kan heel erg als thuis voelen. Misschien helpt dat... Maar blijft poedersuiker ja.

Hartje voor jou!

Soms heeft het ook wel voordelen hoor, om flexibel en ongebonden te zijn. Mijn collega's ontvingen me met een buiging (de grapjassen) gistermiddag omdat ik plotseling kon invallen.
Alleen het missen van de wetenschap dat je voor één persoon de belangrijkste bent icm met een onvervulde knagende kinderwens is vaak best confronterend. Zeker als je jaar na jaar vrienden 'verliest' aan relaties en ouderschap en je regelmatig merkt dat je niet helemaal meetelt als single.

Herkenbaar hoor :j Naast dat ik gewoon voor de hele wereld wil dat dit snel over is wil ik het ook voor mezelf om die reden. Dus ook voor jou ;) :(:) ik denk dat je dan ook iemand mist met jouw werk om op terug te vallen als het een zware dag was?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:13

Tja, op het moment dat wij echt omhoog zaten hadden we weinig aan "extra handen voor de zorg". Ze hadden geen mensen in onze regio :+
Gelukkig had het ziekenhuis het op dat moment wel rustig en heeft twee verpleegkundigen aan ons uit kunnen lenen. Maar toen merkten we wederom dat werken in een ziekenhuis als verpleegkundige toch echt iets anders is dan in een verpleeghuis werken. Die mensen hebben trouwens echt goed werk gedaan hoor :j
Maar het punt is natuurlijk wel: als je echt omhoog zit, heb je mensen nodig met die BIG handelingen mogen uitvoeren. We hadden zelf een stoomcursus klaarliggen voor mensen met een verlopen registratie om ze weer up to date te krijgen, maar omdat we die mensen niet konden krijgen...

@lenaatje: samen werken met het onderwijs? Laat me niet lachen... het enige waar het HBO en MBO mee kwamen is of we alsjeblieft meer stagiairs konden plaatsen. Toen we aangaven dat we geen tijd hadden om de leerlingen de broodnodige begeleiding te geven was het al snel klaar, want de school had daar zelf ook écht geen tijd voor vonden ze :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:15

Uhm ik zeg toch ook dat het zou moeten en het een gemiste kans is .. en dat ik hier een voorbeeld heb waar het wel kan. Niet dat het overal gebeurd.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:22

Bij een volgende crisis zouden ze bijvoorbeeld ook met het UWV kunnen samenwerken. Zodat mensen met een zorgachtergrond die de zorg hebben verlaten en dus werkloos thuis zaten ingezet kunnen worden.
Maar dat zijn mooie praatjes en geen idee of het te realiseren valt/viel

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:24

purny schreef:
Bij een volgende crisis zouden ze bijvoorbeeld ook met het UWV kunnen samenwerken. Zodat mensen met een zorgachtergrond die de zorg hebben verlaten en dus werkloos thuis zaten ingezet kunnen worden.

Naar mijn weten gebeurde dit ook al.
Maar net als school samenwerkingsverbanden verschilt dit per gemeente
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 22-12-20 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:25

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Naar mijn weten gebeurde dit ook al.

Dat wist ik dan dus niet. Maar top

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:34

Citaat:
Iemand nog een vrijgezelle bekende over?
Ja mijn zoon van 1990. Echt lieve leuke man en zal zeker een leuke vader zijn want voor de kinderen van zijn zus (alleengaande moeder met 3 kleintjes onder de 3 jaar) is hij een ontzettende leuke en onvermoeibare oom.

Sterkte met de lockdown mensen in Nederland waarbij ik echt wel de insdruk heb dat deze niet zo streng is als dat wij (en verschillende andere EU landen) gehad hebben. Wij mogen gelukkig wel met Kerst wat doen en daar zijn ook de cijfers naar, en wij zijn er heel gelukkig mee wand de lock downs waren echt heel streng.

Gisteren zag ik die vreselijke beelden bij Dover van al die gestrande vrachtwagens. :oo Zo sneu. Ik vind het moeilijk want "onze" Boris heeft het te ver laten komen met dat versnelde virus en is echt gewaarschuwd door de wetenschap. Dus enerzijds snap ik Frankrijk heel erg goed, dat zij dat hele land eventjes zo vreselijk zat zijn→ ook dat gezeur met die Brexit, risico op besmetting te groot vinden, want echt heel veel Engelsen zijn geëmigreerd naar Frankrijk (hier ongeveer is 25% Engels van de bevolking) dus de boel op slot gooien want Frankrijk na 2 super strenge lock downs met alle economische schade van dien en menselijk leed gaat gewoon een stuk beter als Nl en UK als het om de cijfers gaat. Aan de andere kant vind ik het voor de chauffeurs en alle mensen die gestrand zijn zo voor de Kerst, heel heel erg sneu.
Moeilijk hoor. Ik hoop dat Boris nu toch eens wat strenger en strikter en sneller wordt met de maatregelen in zijn land.

Zonet een heerlijke wandeling gemaakt en het is fijn om dit zonder attestation→ verklaring met tijd en gelimiteerde afstand te moge doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:38

Nu willen we toch wel een foto zien hoor Pien <<)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:40

En Pien deze zoon woont in de buurt van breda?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:43

purny schreef:

Nee dat gaat niet gebeuren. Mijn zoon mag zijn eigen foto's op internet zetten, maar ik zou hem wel graag met een leuke vrouw zien. Ik heb ook belangen weet je, want ik ben heel erg graag oma. Ik vind dat zo vreselijk gaaf :=
Mijn zoon is op de hoogte daarvan _O- en hij weet ook dat zolang hij gelukkig is, ik dat ook ben. Hij heeft het goed naar zijn zin, werkt hard, heeft fijne vriendenkring, en door het harde werken is het lastig daten en zijn vrienden zijn nu voor hem op zoek naar een leuke alleenstaande vrouw hoorde ik de laatste vakantie. Dit werd in alle openheid besproken met veel plezier en grappen en was wel menens.

Klopt friezenfran2

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:04

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:07

Hoe zit het nou met de winkels? Hier is vrijwel alles gewoon open, een paar kledingwinkels zijn dicht. Maar de slijterij is bv ook gewoon open en de bloemenwinkel ook :? Ik snap dat voor sommige mensen wijn essentieel is, maar op zich ga je niet dood van een kerst zonder drank toch :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:08

ja, ik kreeg ook net een push melding. Ben benieuwd, had 24 december in de ochtend een afspraak bij de gyn staan, kreeg toevallig vandaag de automatische herinnering. Even afwachten. Heftig dat het nodig is.

verootjoo schreef:
Hoe zit het nou met de winkels? Hier is vrijwel alles gewoon open, een paar kledingwinkels zijn dicht. Maar de slijterij is bv ook gewoon open en de bloemenwinkel ook :? Ik snap dat voor sommige mensen wijn essentieel is, maar op zich ga je niet dood van een kerst zonder drank toch :+

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-lockdown

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:27

purny schreef:

Gaat waarschijnlijk vooral om electieve zorg zoals geplande OK’s. Dus personeel wat je beter ergens anders in kan zetten.
Bij ons in het ziekenhuis gaan vooralsnog scopie en poli’s nog gewoon door, omdat het personeel wat daar werkt niet op afdelingen ingezet kan worden.

Edit: bloedspoed zoals wij dat noemen gaat wel door, denk daarbij aan een hartOK bij infarct enz.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:31

pien_2010 schreef:
purny schreef:

Nee dat gaat niet gebeuren. Mijn zoon mag zijn eigen foto's op internet zetten, maar ik zou hem wel graag met een leuke vrouw zien. Ik heb ook belangen weet je, want ik ben heel erg graag oma. Ik vind dat zo vreselijk gaaf :=
Mijn zoon is op de hoogte daarvan _O- en hij weet ook dat zolang hij gelukkig is, ik dat ook ben. Hij heeft het goed naar zijn zin, werkt hard, heeft fijne vriendenkring, en door het harde werken is het lastig daten en zijn vrienden zijn nu voor hem op zoek naar een leuke alleenstaande vrouw hoorde ik de laatste vakantie. Dit werd in alle openheid besproken met veel plezier en grappen en was wel menens.

Klopt friezenfran2

Ik hoef niet gelijk een foto te zien hoor, maar als je zoon interesse heeft om eens te kletsen dan stuur je maar een PB voor meer gegevens van mij. Met zo'n moeder moet hij wel een heel mooi mens zijn en daarnaast wil ik je graag als schoonmoeder Pien. ;)

Wel grappig waar mijn berichtje toe leidt zo. Had ik niet verwacht.
En is wel een fijne afleiding, want verder vliegt het me allemaal behoorlijk aan momenteel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:31

Ik las dat Pfizer hun vaccin gemakkelijk kan aanpassen aan de nieuwe variant moest het nodig zijn. Dat is alvast positief !

Die ' nieuwe ' variant zou al rond 20sept opgedoken zijn in de UK. Zij zijn zo ongeveer het enige land dat degelijk onderzoek doet ( kan doen ) naar de verschillende mutaties van virussen.
Zag gister een interview hieromtrent met de director of the London school for tropical medicine.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:44

verootjoo schreef:

Nou, dat is persoonlijk natuurlijk. Ik zou er niet aan moeten denken.

Maar dat zag ik vorige week ook, dat er eigenlijk heel veel open is. Zeker in een dorp waar in verhouding niet zo veel kleding- en schoenenzaken zitten. De dingen die er dan zijn, zijn gewoon open. Zoals hier bloemenwinkels, dierenwinkels. Kruidvat, Bruna, slijterij.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:52

Bloodymary schreef:
verootjoo schreef:

Nou, dat is persoonlijk natuurlijk. Ik zou er niet aan moeten denken.

Maar dat zag ik vorige week ook, dat er eigenlijk heel veel open is. Zeker in een dorp waar in verhouding niet zo veel kleding- en schoenenzaken zitten. De dingen die er dan zijn, zijn gewoon open. Zoals hier bloemenwinkels, dierenwinkels. Kruidvat, Bruna, slijterij.

Maar Bruna is dan alleen het pakketpunt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:54

Bloodymary kan toch niet zonder een bloodymary? :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:02

verootjoo schreef:

Klopt die zijn hier ook open. De DA adverteert dat zij kerstcadeaus verkopen en ter plekke leuk inpakken. De kruidvat is open. Ik ben er shampoo gaan kopen. Maar alle gangpaden zijn open, incl speelgoed en reclamebakken. Buiten dat de kinderen thuis zitten, merk ik eigenlijk helemaal niks van de lock down. Op de weg vind ik het nog steeds zo druk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:04

Kinderen waren zelfs normaal gezien toch ook nu thuis geweest?