Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Iris82 schreef:Polly schreef:Bik covid zie je vooral ook vaak dat mensen zich niet benauwd voelen maar dat de saturatie heel laag is bij meten
Dit lees ik ondertussen al een jaar. Maar nooit met uitleg. Ben ondertussen eigenlijk wel benieuwd of ze weten hoe het komt.
Iris82 schreef:Polly schreef:Bik covid zie je vooral ook vaak dat mensen zich niet benauwd voelen maar dat de saturatie heel laag is bij meten
Dit lees ik ondertussen al een jaar. Maar nooit met uitleg. Ben ondertussen eigenlijk wel benieuwd of ze weten hoe het komt.
verootjoo schreef:Dat mensen klinisch ok zijn (lijken) en dan plots finaal inkachelen past wel enigszins bij virussen die vooral longschade maken.
Je ziet het vaker bij longpatienten. Zo zijn ze goed, zo voelen ze zich een beetje niet lekker, maar trekken nog niet aan de bel, en zo liggen ze met ARDS op de IC.
Een daling van saturatie voel je niet, ik heb wel vaker mensen gehad die tijdens een conditietest dalen tot 75% en klinisch helemaal prima en zich totaal niet benauwd voelen.
Wat je voelt bij benauwdheid/kortademigheid is een overbelasting/ vermoeidheid van de (hulp)ademhalingsspieren. (Of in het geval van longproblematiek/ COPD een dynamische hyperinflatie/ of bronchospasme (samentrekken van de bronchiën))
tokedri schreef:verootjoo schreef:Dat mensen klinisch ok zijn (lijken) en dan plots finaal inkachelen past wel enigszins bij virussen die vooral longschade maken.
Je ziet het vaker bij longpatienten. Zo zijn ze goed, zo voelen ze zich een beetje niet lekker, maar trekken nog niet aan de bel, en zo liggen ze met ARDS op de IC.
Een daling van saturatie voel je niet, ik heb wel vaker mensen gehad die tijdens een conditietest dalen tot 75% en klinisch helemaal prima en zich totaal niet benauwd voelen.
Wat je voelt bij benauwdheid/kortademigheid is een overbelasting/ vermoeidheid van de (hulp)ademhalingsspieren. (Of in het geval van longproblematiek/ COPD een dynamische hyperinflatie/ of bronchospasme (samentrekken van de bronchiën))
Maar je kunt toch ook kortademig zijn omdat je saturatie te laag is?
Gem schreef:Uhmmmm, dit is helemaal nieuw voor mij. Even gegoogled op saturatie meten.
Gaat die kortademigheid niet vanzelf over, moet ik daarvoor de huisarts bellen? Ik zie dat ze die dingen bij het Kruidvat (zouden moeten) verkopen?
En zo te lezen verschillen de meningen bij de waardes die zo'n apparaatje aangeeft. Wanneer weet je dan wat 'goed of slecht' , beter of slechter is?
Gem schreef:genja schreef:Misschien nog even net huisarts overleggen of hij iets van naproxen of ibuprofen erbij mag krijgen . (Is achterhaald dat dit niet bij COVID mag) . Misschien werkt die combi net iets beter tegen de koorts . Maar weet niet of hij andere aandoeningen heeft dus daarom in overleg
Dank voor het meedenken.
Vandaag is hij een stukje fitter. Althans, ochtendtemp was net zo hoog (38.9), maar hij begon zich weer wat te bemoeien, wilde graag een boterham of beschuiten met iets anders dan jam (na de yoghurt en verse sinaasappelsap), kon zelfs weer iets van humor tonen. 'sMiddags ineens temp onder de 37 graden en ging hij meteen weer wat berekeningen maken, mensen lastigvallen via de telefoon, beetje moeilijk doen, mij beneden opbellen voor een schoon shirt voor na het douchen, naar beneden willen en zelfs een stukje lasagne gegeten. Zoons en ik zaten te gniffelen: hij zoekt de regie en controle weer op en hij kan weer moeilijk doen en 'commanderen'. Vanavond zal hij vast weer uitgeput zijn, maardeze uurtjes heeft hij maar weer te pakken
.
Dreamy schreef:Even een egopost;
Zo, wat heb ik een mentale klap gehad afgelopen dagen![]()
Wat quarantaine wel niet met je kan doen, had dat toch flink onderschat. Ben echt goed in alleen zijn, maar wow. Nogsteeds verkoudheidsklachten, dus nog even niet eruit. Nu al weer een week...
Hopelijk snel weer oke.
Janntjuh schreef:Dreamy schreef:Even een egopost;
Wat quarantaine wel niet met je kan doen, had dat toch flink onderschat. Ben echt goed in alleen zijn, maar wow. Nogsteeds verkoudheidsklachten, dus nog even niet eruit. Nu al weer een week...
Hopelijk snel weer oke.
![]()
Nog even volhouden, je bent er bijna! Hoe voel je je verder op je verkoudheidsklachten na?
Dreamy schreef:Even een egopost;
Hopelijk snel weer oke.
Janntjuh schreef:Pfff dat slecht slapen ken ik maar al te goed. Magnesium heeft me in het begin geholpen met slapen, zink schijnt ook te helpen. Helaas krijg ik daar zelf hele erge dromen van dus daar moest ik weer vanaf.
Ik moet zeggen -even afkloppen- dat het een stuk beter met me gaat sinds ik naar Den Hoek ben gegaan! Moet nu iedere dag druppels nemen (vraag me niet wat er in zit), en sindsdien heb ik een stuk meer energie en slaap ik ook een heel stuk beter! Ik ben nog lang niet mijn oude ik, maar dit heeft me weer een grote boost gegeven
Je zit nu op dag 7? Zoals al eerder genoemd is komt vaak tussen dag 7 en 10 een kantelpunt, dus ik hoop heel erg dat je nu snel op knapt!
Goof schreef:Fenne, ik lees dat het eigenlijk nog helemaal niet goed gaat, waarom ga je dan weer volledig werken?
Op deze manier is de kans groot dat je je dalijk weer ziek ken melden.