Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:21

Ik ben lange tijd kortademig/benauwd geweest bij een saturatie van 99/100. Dus dat zegt niets.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:08

Bik covid zie je vooral ook vaak dat mensen zich niet benauwd voelen maar dat de saturatie heel laag is bij meten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:14

Polly schreef:
Bik covid zie je vooral ook vaak dat mensen zich niet benauwd voelen maar dat de saturatie heel laag is bij meten

Dit lees ik ondertussen al een jaar. Maar nooit met uitleg. Ben ondertussen eigenlijk wel benieuwd of ze weten hoe het komt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:19

Iris82 schreef:
Polly schreef:

Dit lees ik ondertussen al een jaar. Maar nooit met uitleg. Ben ondertussen eigenlijk wel benieuwd of ze weten hoe het komt.

Heeft ermee te maken dat covid iets met het neurologisch systeem doet las ik
Je voelt het niet zoals je het normaal zou beleven

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:28

Iris82 schreef:
Polly schreef:

Dat is gewoon bekend ;)
Ik heb het eerder eens uitgelegd in dit topic, maar benauwdheid en je zuurstofsaturatie (procentueel hoeveelheid zuurstof in het bloed) staat los van elkaar.
Je meet de benauwdheid niet met saturatie en je wordt niet benauwd van een lage saturatie. Het kan natuurlijk wel samen voorkomen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:32

Maar daarbij is een lage saturatie wel heel schadelijk voor je hele systeem.
Waarom mensen klinisch redelijk oké zijn bij (hele) slechte waardes is mij persoonlijk niet geheel duidelijk maar ik heb er inmiddels meerdere gehad die bij binnenkomst klinisch redelijk oké zijn maar in tijd van ja en nee (soms zelfs nog thuis) onder je handen inpakken en in een aantal gevallen niet meer te stabiliseren waren en overlijden.
Dat is ook de reden dat je bij plotseling verslechteren (wij spreken dan over 'een knik in het verhaal') aan de bel moet trekken en dan ook niet wachten tot de volgende ochtend...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:35

Dat mensen klinisch ok zijn (lijken) en dan plots finaal inkachelen past wel enigszins bij virussen die vooral longschade maken.
Je ziet het vaker bij longpatienten. Zo zijn ze goed, zo voelen ze zich een beetje niet lekker, maar trekken nog niet aan de bel, en zo liggen ze met ARDS op de IC.

Een daling van saturatie voel je niet, ik heb wel vaker mensen gehad die tijdens een conditietest dalen tot 75% en klinisch helemaal prima en zich totaal niet benauwd voelen.

Wat je voelt bij benauwdheid/kortademigheid is een overbelasting/ vermoeidheid van de (hulp)ademhalingsspieren. (Of in het geval van longproblematiek/ COPD een dynamische hyperinflatie/ of bronchospasme (samentrekken van de bronchiën))

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:47

verootjoo schreef:
Dat mensen klinisch ok zijn (lijken) en dan plots finaal inkachelen past wel enigszins bij virussen die vooral longschade maken.
Je ziet het vaker bij longpatienten. Zo zijn ze goed, zo voelen ze zich een beetje niet lekker, maar trekken nog niet aan de bel, en zo liggen ze met ARDS op de IC.

Een daling van saturatie voel je niet, ik heb wel vaker mensen gehad die tijdens een conditietest dalen tot 75% en klinisch helemaal prima en zich totaal niet benauwd voelen.

Wat je voelt bij benauwdheid/kortademigheid is een overbelasting/ vermoeidheid van de (hulp)ademhalingsspieren. (Of in het geval van longproblematiek/ COPD een dynamische hyperinflatie/ of bronchospasme (samentrekken van de bronchiën))

Maar je kunt toch ook kortademig zijn omdat je saturatie te laag is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:48

tokedri schreef:
verootjoo schreef:

Maar je kunt toch ook kortademig zijn omdat je saturatie te laag is?

Nee, wat ik zeg, die twee staan los van elkaar. Je wordt niet kortademig omdat je saturatie laag is. Iets veroorzaakt een verlaagde saturatie en van dat iets kan je kortademig/benauwd worden. Maar als de oorzaak van de lage saturatie geen benauwdheid/kortademigheid veroorzaakt dan merk je dat dus niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:09

Uhmmmm, dit is helemaal nieuw voor mij :o . Even gegoogled op saturatie meten.
Gaat die kortademigheid niet vanzelf over, moet ik daarvoor de huisarts bellen? Ik zie dat ze die dingen bij het Kruidvat (zouden moeten) verkopen?
En zo te lezen verschillen de meningen bij de waardes die zo'n apparaatje aangeeft. Wanneer weet je dan wat 'goed of slecht' , beter of slechter is?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:12

Die kortademigheid gaat wel 'vanzelf' over, als je voldoende rust pakt. Je moet heel flink herstellen. De vermoeide ademhalingsspieren zijn een uiting van oververmoeidheid/ overbelasting.

Ik heb hier lang last van gehad; kortademig dus en pijn op mijn borst.
Maandenlang rust gepakt en met de psychosomatisch therapeut hieraan gewerkt -> kijken naar lichaamshouding, spanning, belasting & belastbaarheid, oefeningen rondom ademhaling en inmiddels ben ik er nagenoeg vanaf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:17

Gem schreef:
Uhmmmm, dit is helemaal nieuw voor mij :o . Even gegoogled op saturatie meten.
Gaat die kortademigheid niet vanzelf over, moet ik daarvoor de huisarts bellen? Ik zie dat ze die dingen bij het Kruidvat (zouden moeten) verkopen?
En zo te lezen verschillen de meningen bij de waardes die zo'n apparaatje aangeeft. Wanneer weet je dan wat 'goed of slecht' , beter of slechter is?

Je kan die waarde niet los zien. Alles moet je altijd in combinatie zien.
In principe is het ziektebeeld voor de meeste mensen thuis uit te zieken. Maar blijf alert op alarmsignalen als hij pas net ziek is.
Bij plotseling verergerende benauwdheid, hoge koorts of andere ineens verergerende symptomen gelijk de huisarts bellen. Dan meet die wel de saturatie. Die zelfmeters zijn vaak ook zo betrouwbaar niet.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 00:59

Gem schreef:
genja schreef:
Misschien nog even net huisarts overleggen of hij iets van naproxen of ibuprofen erbij mag krijgen . (Is achterhaald dat dit niet bij COVID mag) . Misschien werkt die combi net iets beter tegen de koorts . Maar weet niet of hij andere aandoeningen heeft dus daarom in overleg

Dank voor het meedenken.
Vandaag is hij een stukje fitter. Althans, ochtendtemp was net zo hoog (38.9), maar hij begon zich weer wat te bemoeien, wilde graag een boterham of beschuiten met iets anders dan jam (na de yoghurt en verse sinaasappelsap), kon zelfs weer iets van humor tonen. 'sMiddags ineens temp onder de 37 graden en ging hij meteen weer wat berekeningen maken, mensen lastigvallen via de telefoon, beetje moeilijk doen, mij beneden opbellen voor een schoon shirt voor na het douchen, naar beneden willen en zelfs een stukje lasagne gegeten. Zoons en ik zaten te gniffelen: hij zoekt de regie en controle weer op en hij kan weer moeilijk doen en 'commanderen' :+ . Vanavond zal hij vast weer uitgeput zijn, maardeze uurtjes heeft hij maar weer te pakken :knuffel: .

Wat fijn!!’ :):) goed om te horen! Laat ‘m maar nog niet te hard van stapel lopen!

Hier reuk kwijt en smaak is zeeer ver weg (zout enzo proef ik wel nog?)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:36

Hallo! Hier heeft mijn man sinds donderdag morgen een positieve test. Bron zit op zijn werk. Die testen kwamen toevallig tegelijk geloof ik maar in het netwerk van die cliënt was ook corona.
Hij is een paar dagen goed ziek geweest maar nu vooral moe, wat last van zn borst en wel hoesten en snot enzo. Maar koorts en spierpijn is wel weg. Mijn zoontje van 15 maanden kreeg woensdag middag na een hele lange middag slaap hele hoge koorts uit het niets en was de dag erna heel hangerig en sliep veel. We hebben zelf preventief even getest die dag omdat hij dus wel klachten had al en om besmettting voor mijn moeder vast uit te sluiten maar wij waren beide negatief. Na 2 dagen koorts, hoest hij nu hard en veel en ook snot. Maar er prikken ook 2 tanden. Dus wat de oorzaak is. Ik hou hem goed in de gaten. In theorie mogen we opnieuw testen op 2 mei(mits mijn man klachtvrij is dinsdag. Zelf heb ik 1 vaccin gehad. Werk zelf in de ghz en nergens last van. We wonen in een flatje dus mijn man zit niet in volledige isolatie. Maar slapen wel apart en kussen niet enzo. Vooral mijn zoontje voelt voor mij niet zo goed. Ben benieuwd of de test betrouwbaar was. Maargoed buiten hangerig is hij wel actief en ondeugend haha.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:56

Even een egopost;
Zo, wat heb ik een mentale klap gehad afgelopen dagen %)
Wat quarantaine wel niet met je kan doen, had dat toch flink onderschat. Ben echt goed in alleen zijn, maar wow. Nogsteeds verkoudheidsklachten, dus nog even niet eruit. Nu al weer een week...
Hopelijk snel weer oke.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:01

Dreamy schreef:
Even een egopost;
Wat quarantaine wel niet met je kan doen, had dat toch flink onderschat. Ben echt goed in alleen zijn, maar wow. Nogsteeds verkoudheidsklachten, dus nog even niet eruit. Nu al weer een week...
Hopelijk snel weer oke.

:knuffel:
Nog even volhouden, je bent er bijna! Hoe voel je je verder op je verkoudheidsklachten na?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:11

Janntjuh schreef:
Dreamy schreef:
Even een egopost;
Hopelijk snel weer oke.

:knuffel:
Nog even volhouden, je bent er bijna! Hoe voel je je verder op je verkoudheidsklachten na?

I hope so! Mentaal m’n dieptepunt ook wel weer gehad, gaat nu ook weer beetje beter. Slapen wilt gewoon niet goed lukken, dat breekt ook op natuurlijk. Verder ben ik er echt wel goed vanaf gekomen als het hierbij blijft, mag eigenlijk niet klagen!

Hoe is het met jou?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:30

Dreamy schreef:
Even een egopost;
Hopelijk snel weer oke.

Dat mag hier ook. Nog ff volhouden.
Ik vond het ook heel pittig, ook al was ik niet eens echt alleen.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:33

Pfff dat slecht slapen ken ik maar al te goed. Magnesium heeft me in het begin geholpen met slapen, zink schijnt ook te helpen. Helaas krijg ik daar zelf hele erge dromen van dus daar moest ik weer vanaf.

Ik moet zeggen -even afkloppen- dat het een stuk beter met me gaat sinds ik naar Den Hoek ben gegaan! Moet nu iedere dag druppels nemen (vraag me niet wat er in zit), en sindsdien heb ik een stuk meer energie en slaap ik ook een heel stuk beter! Ik ben nog lang niet mijn oude ik, maar dit heeft me weer een grote boost gegeven :)

Je zit nu op dag 7? Zoals al eerder genoemd is komt vaak tussen dag 7 en 10 een kantelpunt, dus ik hoop heel erg dat je nu snel op knapt!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:50

Nog even over saturatie. Ik had in de ambulance gewoon saturatie van 97. Dus geen zuurstof. Ik was Stikbenauwd. Na bloedgas prik bleken mijn bloedwaarden erg slecht en meteen zuurstof therapie met optiflow gekregen. Uiteindelijk zakte saturatie wel maar zowel bij huisarts ambu en seh was ie 97. Ben wel blij dat ik toen toch doorgestuurd was want was heel ziek.
Gelukkig gaat het met stapjes beter. Vermoeidheid blijft wel en heb nog een lange weg te gaan. Maar kan weer wat en daar ben ik blij mee.
Kan alleen maar zeggen luister naar het lijf. Je doet al snel te veel ook al lijkt het niks.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 06:11

Spetter wat fijn dat je langzaam wat opknapt!

Ik had dat met mijn longontsteking ook. Saturatie van 95/96 maar toch flink benauwd.

Hier gaat het eigenlijk wel goed. Laatste week in de ziektewet vanaf 1 mei ben ik eruit en werk ik weer de volle 28 uur. Maar ik merk wel dat die vermoeidheid blijft. En volgende week 5 dagen achter elkaar, 1 vrij en dan weer 5.. ik kijk er mega tegenop moet ik zeggen..
Af en toe vraag ik mij af of de vermoeidheid ooit minder gaat worden. En het slechte slapen. Heb sinds dat ik Corona heb gehad in december echt geen nacht meer doorgeslapen..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:47

Janntjuh schreef:
Pfff dat slecht slapen ken ik maar al te goed. Magnesium heeft me in het begin geholpen met slapen, zink schijnt ook te helpen. Helaas krijg ik daar zelf hele erge dromen van dus daar moest ik weer vanaf.

Ik moet zeggen -even afkloppen- dat het een stuk beter met me gaat sinds ik naar Den Hoek ben gegaan! Moet nu iedere dag druppels nemen (vraag me niet wat er in zit), en sindsdien heb ik een stuk meer energie en slaap ik ook een heel stuk beter! Ik ben nog lang niet mijn oude ik, maar dit heeft me weer een grote boost gegeven :)

Je zit nu op dag 7? Zoals al eerder genoemd is komt vaak tussen dag 7 en 10 een kantelpunt, dus ik hoop heel erg dat je nu snel op knapt!

Wat fijn dat dat wat helpt! Vanaf nu weer stapjes vooruit zo te horen iig <3 dat is wel fijn. Zal eens ernaar kijken. Stomme vraag, maar kan het zijn dat zij ook paarden doen? Die naam komt me bekend voor :o zal zo eens Googlen.

@Spetter; fijn dat je inmiddels ook weer vooruit gaat. Wat heftig is het toch! :(:)

@Fenneeee; let aub goed op je lijf, als het niet gaat dan gaat het nog niet he! :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:52

Fenne, ik lees dat het eigenlijk nog helemaal niet goed gaat, waarom ga je dan weer volledig werken?
Op deze manier is de kans groot dat je je dalijk weer ziek ken melden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:01

Saturatie en hoe jij je zelf voelt is soms echt anders.
Paar jaar terug wat kortademig maar niet stik benauwd of zo, wel verhoogde hartslag. Mijn man vertrouwde het niet en belde de ha.
Saturatie was 89
Waren eerst bang voor een long embolie maar dat was het gelukkig niet. Achteraf een acute astma aanval

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:11

Goof schreef:
Fenne, ik lees dat het eigenlijk nog helemaal niet goed gaat, waarom ga je dan weer volledig werken?
Op deze manier is de kans groot dat je je dalijk weer ziek ken melden.

Zit nu de afgelopen paar weken op 75% qua uren. Is alleen dat ik in mei zo ruk ben ingepland dat ik zoveel dagen achter elkaar moet.. tijdens mijn opbouwen werkte ik ook al in de bezetting maar dan had ik elke keer 1 dag vrij na 1 dag werken, en dat is nu de laatste 2 weken niet.
Merk dat ik qua energie wel oke ga, als ik bijv 2 dagen vrij ben geweest dan is dag 1-2 na mijn vrije dagen gaan goed, en dag 3 slaat dan de vermoeidheid toe. Heb ook wel gezegd red ik het niet dan niet, dan is het jammer.
Het is gewoon lastig, heb er ook ergo bij op dit moment maar eigenlijk kan ik dat er niet bijhebben, dus morgen even met haar overleggen. Verder is de vermoeidheid gewoon vervelend, je bent er onderhand wel klaar mee..