Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Friemel

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:20

Begrijp me niet verkeerd maar ik dacht ook dat ik heel weinig at, dat was écht niet zo en daar kwam ik pas achter na de operatie :') ons beeld kan soms heel erg vervomd zijn vooral als we kijken naar de hoeveelheid rijst/aardappel/pasta die we eten, het lijkt maar 1 bordje maar het is echt zoveel meer dan ie denkt.

Het is overigens geen bangmakerij maar als je verder "gezond" bent raad ik een GBP sowieso af. Bij mij was het heel simpel, eindigen in een rolstoel of afvallen, ik lag elke maand op de EH omdat mijn longen het niet meer aan konden.

Echter heb ik vermoedelijk wel acnes gekregen van de GBP al is dat niet te bewijzen, ik heb de chronische dubbelzijdige variant dus ik ben al 5x geopereerd en dit zal nooit meer weggaan, ook mijn tanden, die waren al zwak" leden eronder en na de GBP was er geen houden meer aan, nu dus een gebit op mijn 35ste.

Het is echt niet alleen haaruitval en dumpings, dat moeten mensen echt meenemen...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:40

Wat is dan plan B, Purny?

Mijn ziekenhuis kon trouwens wel goed uitleggen waarom geen koolzuur en geen eten/drinken tegelijkertijd. Een vriendin van mij heeft ook na teveel alcohol/koolzuur echt last gehad van haar slokdarm en het kwijtraken van haar stem, zij heeft een mini GBP. Voor mij is het heel goed te doen om geen koolzuur of eten/drinken tegelijk te doen en ook geen alcohol meer, dus ik laat het.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:10

Purny: Ik heb een auto-immuunziekte (schildklier), dus de oorzaak is bekend.
Dat is ook waarom de arts twijfelt.
Ik vind overigens 2 ons kip en 250 gram groente niet overdreven veel voor een gezond persoon.
Wat is jouw plan B?

Je voedingsbeeld kan absoluut enorm vervormd zijn. :j
Mensen onderschatten vaak ook hoeveel calorieën er in producten zitten die op het oog heel gezond lijken.
En op zich nog steeds gezond zijn, maar dan in mindere mate dan je verwacht.

Ik weeg alles wat ik eet af, dus ik weet precies hoeveel ik binnen krijg.
Wat ik niet afweeg, zijn zeg maar al vooraf gewogen porties, zoals een plakje brood.

Wat vervelend, Friemel, dat je dat er bij hebt gekregen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 21-04-25 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:13

Hhilde schreef:
Wat is dan plan B, Purny?

Mijn ziekenhuis kon trouwens wel goed uitleggen waarom geen koolzuur en geen eten/drinken tegelijkertijd. Een vriendin van mij heeft ook na teveel alcohol/koolzuur echt last gehad van haar slokdarm en het kwijtraken van haar stem, zij heeft een mini GBP. Voor mij is het heel goed te doen om geen koolzuur of eten/drinken tegelijk te doen en ook geen alcohol meer, dus ik laat het.

De meeste mensen die een maagverkleining ondergaan aten voor hun operatie heel veel.
Daarom vallen ze ook zoveel af omdat ze nu wel kleinere porties eten.

Wat ik ermee probeer te zeggen is is als je al voor de operatie weinig eet, waarom zou je dan in jezelf laten snijden met alle complicaties die mogelijk kunnen komen en alle ongemakken die erbij kunnen komen kijken.

Er zijn ook mensen die met een sleeve of bypass niets afvallen.

Maar het is aan jou polar of je uiteindelijk de beslissing neemt.
Laatst bijgewerkt door purny op 21-04-25 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:14

Omdat zo doorgaan gegarandeerd een vroege dood betekent. :)
Mijn hoop is dat de verandering van maag naar darmen het verschil kan zijn tussen afvallen en niet afvallen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:20

Er gebeurt ook veel in je hormonale stelsel na een (mini) gastric bypass en in mindere mate na een gastric sleeve. Het is dus zeker niet zo dat alleen het minder eten de reden is dat mensen na een operatie afvallen.
Wel is het zo dat we bij mensen die hun leefstijl niet voldoende weten aan te passen na een jaar of 3 veel meer gewichtstoename zijn dan in de groep die dit wel succesvol heeft weten te implementeren.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:22

Ja, dat is mij ook verteld. :j

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:20

Polar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb ook in twijfel gezeten tijdens het traject en in mijn hoofd gehouden dat ik altijd nog nee kan zeggen en misschien heel raar maar ook de gedachten dat het ook ongedaan gemaakt kan worden bij een gbp.

Hier wel last van een Candy Cane darm maar dat is mijn lichaam gebeurt, het kan wel herstelt worden maar dan is er weer een herstel van 6 weken en voor nu heb ik er alleen last van bij stress. ( helaas nu weer last van waardoor ik dus bijna niet eet en pijn heb) maar ondanks alles heb ik er geen spijt van.

Ik heb mijn leven weer terug en kan weer bewegen zonder pijn en gehijg.
In het begin met echt heel de dag bezig met plannen en eten dat gaat steeds minder. ik ben dus wel iemand die een hele menukaart bestudeerd voordat ik ergens ga eten omdat ik wil weten waar ik aan toe ben.
'gelukkig' kan ik alles eten en drinken. Alcohol heb ik tot nu toe alleen thuis 2x geprobeerd en prik drink ik ook wel eens wel laat ik het dan eerst staan of ik schud er een groot gedeelte vanaf en neem echt kleine slokjes.

Het niet drinken en eten heeft er mee te maken dat je eten anders te snel doorstroomd waardoor je last krijgt ik had er een filmpje een keer van gevonden maar deze krijg ik nu niet gevonden meer.
Wanneer er een langer tafel moment is dus met uit eten, bbqen of gourmeten dan heb ik wel iets staan en nip ik soms er van dat mag van de diëtist.

Het ergste vind ik wel dat mijn haar erg dun is en dat mijn boobies weg zijn ;( om beide kan ik wel janken zeg maar

Meestal val je 30 tot 40% van je startgewicht af. Bij ons rekenen ze met procenten omdat kilos niet kunt vergelijken met elkaar.

Gisteren heb ik mijn kast nog een keer uitgezocht en zoals ik het zelf noem ben ik in kleding rouw :') heb eerder al 3 grote vuilnissen zakken weg gedaan en nu heb ik dat nog een keer liggen. Ik weet dat het voor een goed doel is maar het doet zo'n pijn om die kleren ook weg te moeten doen( ook omdat er een fortuin aan kleding weg moet)

Kort gezegd: ik ben nog steeds heel blij er mee en met de goede begeleiding van het zkh nog steeds nu 1 jaar en 1 maand bezig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:24

Ik had wel verwacht dat ik van mijn puffers af zou zijn. Maar nu bijna een jaar later zit ik er nog steeds aan. Dat is dan even een teleurstelling. Ook kan ik door mijn reuma niet meer elke week paardrijden. Maar mijn glucose waarde is naar beneden gegaan. En dat is toch wel een pluspunt.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:30

De eerste keer shoppen om te zien wat ik nou eigenlijk leuk vond, vond ik fantastisch. Eindelijk aan kunnen trekken wat je leuk vind. Mijn voorgevel is ook weinig meer van over helaas. Heel jammer maar helaas is het niet anders. Ik heb gelukkig een dikke bos haar, heb nog genoeg over ondanks de haaruitval.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:32

Oh ja hier ook geen boobies en bunda meer..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:37

Ashleytjuhh: Dankjewel! Is het zo dat een gastric bypass ongedaan gemaakt kan worden?
Ik dacht dat het definitief was, omdat ze een heel stuk darm weghalen.

Ik zal eens zoeken op die term, het klinkt in ieder geval al behoorlijk pijnlijk.

Bedankt voor de extra informatie en fijn om te horen dat je er geen spijt van hebt, ondanks de wat minder fijne gevolgen.

Haha, ik zou het niet erg vinden om wat minder voorgevel te hebben. _O-

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:40

Purny geef het wat tijd. Het goede weer komt eraan waardoor Reuma dragelijker gaat worden en bewegen meer kan.

Paellapan dat is wel geluk hier had ik ook een dikke bos nu niet meer :') Ja shoppen is weer leuk *\o/*

ik ben nu wel aan het sparen om iets aan mijn boobies te laten doen :o misschien zelfs ook wel mijn buik als het lukt niet dat het erg is maar het stoort mij.

@polar Ja hij een gbp halen ze niks uit je dus alles blijft in je lichaam zitten :j

Candy Cane is iets wat erg weinig voorkomt dus maak je daar niet druk om :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:43

Polar schreef:
Ashleytjuhh: Dankjewel! Is het zo dat een gastric bypass ongedaan gemaakt kan worden?
Ik dacht dat het definitief was, omdat ze een heel stuk darm weghalen.

Ik zal eens zoeken op die term, het klinkt in ieder geval al behoorlijk pijnlijk.

Bedankt voor de extra informatie en fijn om te horen dat je er geen spijt van hebt, ondanks de wat minder fijne gevolgen.

Haha, ik zou het niet erg vinden om wat minder voorgevel te hebben. _O-

GBP kunnen ze ongedaan maken, een sleeve niet.

@Ashley: helaas zet ik onbewust mijn spieren vast. Dit deed ik voordat ik de operatie had en nu dus nog steeds.
Nadat ik 3 weken achter elkaar had gereden kon ik de 4e week bijna niet meer lopen en heb ik hem moeten afzeggen.
Laatst bijgewerkt door purny op 21-04-25 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:50

Ooh, hè gedver. Maar dan ligt er dus gewoon een stuk darm los in je lichaam niks te doen?

Hopelijk lukt het je om genoeg te sparen. :j
Wordt je buik niet vergoed in Nederland?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:56

Polar schreef:
Ooh, hè gedver. Maar dan ligt er dus gewoon een stuk darm los in je lichaam niks te doen?

Bij de bypass is de dunne darm aan de onderkant van de kiwi maag bevestigd. Er ligt nog wel een stuk maag achter de nieuwe kleinere maag.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:58

Ja klopt, maar ze halen toch ook een groot deel van je darmen volledig weg?
Zo is mij dat toen uitgelegd, inclusief plaatjes en de drie verschillende opties, waarvan GB het meest wordt toegepast.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:58

Polar schreef:

Haha jaa en wat dacht van het deel van je maag wat dicht geniet is :+

Nee huidoverschot operatie's worden alleen bij extreme gevallen vergoed maar dan ook pas bij een jaar stabiel. omdat het cosmetisch is zeggen ze

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:03

Nou, ik dacht al dat ik gek werd, want die plaatjes heb ik dus gezien!
Maar als ik er nu op zoek, kom ik andere dingen tegen.
Niet teveel bij nadenken. :')

Ooh, dat is jammer!
Dat is hier wel zo voor benen, armen, etc. maar je buik wordt als enige wel vergoed.
Terwijl je van bijvoorbeeld huidoverschot bij je benen ook enorm veel overlast kunt krijgen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:06

Er wordt een omleiding gecreëerd waarbij je voedsel een deel van de dunne darm overslaat, maar dit stuk darm blijft wel aanwezig (https://www.mmc.nl/obesitascentrum/gastric-bypass/). Bij de mini gastric bypass (ook wel omega loop of one anastomosis genoemd) wordt een lusje gemaakt, waardoor er maar één nieuwe verbinding nodig is. Deze is daardoor ook eenvoudiger op te heffen, maar geeft wel veel meer kans op maagzuur/gallige reflux.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:08

Ja, tegen mij zeiden ze ook dat het verwijderd zou worden, maar dat kun je natuurlijk op meerdere manieren opvaaten. :j
Ze zeiden wel dat je ook geen maagzuur meer aanmaakt bij een GB, dat zou ik erg fijn vinden.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:39

Aan de restmaag wordt de andere omleiding vastgezet om maagsap door te laten lopen naar je darmen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:58

Ik heb even een heel trots momentje Afbeelding

Ik heb geen obesitas meer!!! *\o/* *\o/*

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:52

Wat goed *\o/*

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:36