Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:34

Goed nieuws *\o/*

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:45

Ik heb ik september een biopt gehad
En had toen pap 3a2b met matige tot ernstige afwijkingen (tussen de cin 2 en cin 3)Uiteindelijke en halfjaar gewacht en een nieuw uitstrijkje gedaan. Toen werd ik gebeld dat ze perongeluk een foutje hebben gemaakt met stickeren en of ik terug wilde komen. Ik baalde zo erg! Het is al spannend genoeg.
Maarja waar mensen werken worden fout gemaakt en helaas had ik die pech.

Ik heb nu de uitslag online gelezen als inlog en daar staat dat het nu pap3b is en cin 3 met ernstige afwijkingen, mijn bel afspraak die maandag ingepland stond, staat nu voor donderdag.
Heb net maar een potje gejankt omdat ik toch weer schrok van wat ik gelezen had en de teleurstelling.. ik verwacht nu toch wel een behandeling te krijgen. Dat hadden ze in september al aangeraden maar ze hoopte dat het zou opruimen. Helaas niet dus, ondanks de biopt. Ben wel benieuwd hoe nu verder

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:00

cocktailtime schreef:
Ik heb ik september een biopt gehad
En had toen pap 3a2b met matige tot ernstige afwijkingen (tussen de cin 2 en cin 3)Uiteindelijke en halfjaar gewacht en een nieuw uitstrijkje gedaan. Toen werd ik gebeld dat ze perongeluk een foutje hebben gemaakt met stickeren en of ik terug wilde komen. Ik baalde zo erg! Het is al spannend genoeg.
Maarja waar mensen werken worden fout gemaakt en helaas had ik die pech.

Ik heb nu de uitslag online gelezen als inlog en daar staat dat het nu pap3b is en cin 3 met ernstige afwijkingen, mijn bel afspraak die maandag ingepland stond, staat nu voor donderdag.
Heb net maar een potje gejankt omdat ik toch weer schrok van wat ik gelezen had en de teleurstelling.. ik verwacht nu toch wel een behandeling te krijgen. Dat hadden ze in september al aangeraden maar ze hoopte dat het zou opruimen. Helaas niet dus, ondanks de biopt. Ben wel benieuwd hoe nu verder

Dat is altijd schrikken natuurlijk maar goed dat de belafspraak vroeger is ingepland, als je vragen hebt, schrijf ze op zodat je niets vergeet…

zoals ik kan begrijpen uit je tekst zal er inderdaad een behandeling volgen omdat het niet is opgeruimd.

Meestal wordt er eerst een lisexcisie gedaan (als ik me niet vergis), heb hier zelf geen ervaring mee, ik heb wel een conisatie gehad en eigenlijk viel deze ingreep echt goed mee, ik had na de ingreep een beetje buikpijn zoals menstruatiepijn maar verder was het goed te doen!

Veel succes, veel sterkte en beterschap en mocht er een ingreep plaatsvinden, ook een spoedig herstel!

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:03

Oh ja, daar heb ik ook wat van gelezen, maar daar gaat onder gehele narcose of door middel van een ruggenprik toch? Ik maak mezelf gewoon druk voor een eventuele kinderwens/vroeggeboorte.
Het maakt mij allemaal wel erg onzeker nu ik vrijgezel ben en toch naar de 31 ga.
Pff frustrerend. Maarja waar je geen controle over hebt kan je ook niet veranderen.
Was alles maar eventjes makkelijker

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:10

cocktailtime schreef:
Oh ja, daar heb ik ook wat van gelezen, maar daar gaat onder gehele narcose of door middel van een ruggenprik toch? Ik maak mezelf gewoon druk voor een eventuele kinderwens/vroeggeboorte.
Het maakt mij allemaal wel erg onzeker nu ik vrijgezel ben en toch naar de 31 ga.
Pff frustrerend. Maarja waar je geen controle over hebt kan je ook niet veranderen.
Was alles maar eventjes makkelijker

Ik ben inderdaad volledig verdoofd tijdens de ingreep, de lisexcisie gebeurt onder plaatselijke verdoving als ik het me goed herinner van de uitleg die ik toen kreeg…

Mij hebben ze gezegd dat een lisex of een conisatie niet perse problemen geven bij een zwangerschap, ik had ook gelezen dat er soms kans is op vroeggeboorte maar mijn gynaecoloog stelde me daar wel gerust in… stel deze vraag ook zeker aan jou dokter als je hiermee zit en geef ook aan dat je een kinderwens hebt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:35

Ik heb een lisexcisie gehad onder plaatselijke verdoving. Is het leuk: nee. Maar het is ook niet verschrikkelijk, zou het ooit nog eens moeten gebeuren dan zou ik er niet echt tegenop zien.

Wat naar dat je zo geschrokken brnt en deze uitslag hebt gelezen. Gelukkig is er veel mogelijk qua behandeling en houden ze je in de gaten. Hopelijk heb je snel meer duidelijkheid na de belafspraak.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 22:37

Heel veel sterkte! Wat een nare uitslag.

Ik heb een vroeggeboorte gehad na mijn lis, maar ik zou alsnog voor de lis gekozen hebben.

Ingreep is niet leuk, maar het is snel voorbij en de napijn viel me echt mee.

:(:)

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:19

Heel veel sterkte met de nare uitslag.

Hopelijk kan de gyn vandaag al je vragen beantwoorden.

Een ingreep is inderdaad niet leuk. Gelukkig duurt het niet lang en ik vond het idee dat meteen de nare cellen uit mijn lijf waren ook heel fijn.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:01

Ik krijg dinsdag ook een lisexcisie, dat was aan te raden voor het erger zou worden. Dat willen ze voorkomen en over 6 maanden uiteraard weet terug voor een controle.
Ik ben echt enorm gespannen voor dinsdag, bang voor wat gaat komen, zijn er gevolgen en hoe voel ik me daarna.
Ik lees ook bijvoorbeeld 2 weken niet sporten. Hoe hebben jullie dat ervaren, rijden jullie paard? Hoelang kan dat niet?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:39

cocktailtime schreef:
Ik krijg dinsdag ook een lisexcisie, dat was aan te raden voor het erger zou worden. Dat willen ze voorkomen en over 6 maanden uiteraard weet terug voor een controle.
Ik ben echt enorm gespannen voor dinsdag, bang voor wat gaat komen, zijn er gevolgen en hoe voel ik me daarna.
Ik lees ook bijvoorbeeld 2 weken niet sporten. Hoe hebben jullie dat ervaren, rijden jullie paard? Hoelang kan dat niet?

Het is voor iedereen verschillend hoe het gaat. Ik heb 2x een lisexcisie gehad en allebei de keren daarna gewoon gaan werken.
Het voelde bij mij beetje als stevige menstruatie pijn.
Met paardrijden heb ik wel geloof ik 1,5 week gewacht maar vooral omdat ik geen zin had in een bloeding. De plek waar ze snijden wordt dicht gebrand daar zit toch een ‘korst’.

Denk van te voren na hoe je zo relaxed mogelijk daar ligt. Ik mocht bv aangeven welke muziek ik fijn vond en of ik op scherm mee wou kijken ja of nee. En of ik fijn vond als er beetje gekletst werd of niet

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:13

genja schreef:
cocktailtime schreef:

Het is voor iedereen verschillend hoe het gaat. Ik heb 2x een lisexcisie gehad en allebei de keren daarna gewoon gaan werken.
Het voelde bij mij beetje als stevige menstruatie pijn.
Met paardrijden heb ik wel geloof ik 1,5 week gewacht maar vooral omdat ik geen zin had in een bloeding. De plek waar ze snijden wordt dicht gebrand daar zit toch een ‘korst’.

Denk van te voren na hoe je zo relaxed mogelijk daar ligt. Ik mocht bv aangeven welke muziek ik fijn vond en of ik op scherm mee wou kijken ja of nee. En of ik fijn vond als er beetje gekletst werd of niet

Ik was ook heel erg gespannen! Ik vond de ingreep niet zo prettig (achteraf had ik misschien ook extra verdoving moeten vragen) maar goed te doen. Herstel daarna stelde niet veel voor, ik heb nog twee dagen erna heel af en toe een beetje kramp in mijn onderbuik gehad maar niet echt noemenswaardig. Hond uitlaten etc deed ik meteen weer, paard verzorgen ook.

Na 8 dagen zat ik weer op het paard, achteraf iets te snel want bij de eerste draf voelde ik het vocht stromen niks ernstigs maar daarna netjes de 2 weken afgewacht! Het heeft nog iets meer dan 2 weken een klein beetje nagebloed en toen was het klaar.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:31

Dankjewel, ik zit er erg tegenop en hoop dat het gewoon achteraf allemaal meevalt.
Aan te raden is denk ik toch om 1.5 tot 2 weken even niet te rijden.
Ik sta op een hele kleine stal en ze weten dat ik altijd daar ben of ga rijden. Weet ook nog niet wat ik daar ga zeggen, want onder t mom van mijn paard heeft vakantie kan ik me ook niet verschuilen omdat ik eigenlijk net weer begonnen ben na een lange wedstrijd stop. Heb t gevoel dat ik toch een verantwoording moet afleggen.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:04

De ingreep viel mij achteraf gezien mee. Deze was dinsdag en ik zat in het weekend erop weer op paard voor een rustige buitenrit. Ik mocht een week niet sloeproeien vanwege mogelijke onverwachte bewegingen. Het hangt er misschien ook vanaf hoe braaf jouw paard is.

Ik heb toen besloten om het wel te delen met anderen en voor mij voelde dat toen wel fijn. Er bleken toch best wat anderen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 21:25

Ik hoop echt dat t meevalt en de periode erna. Zit er gewoon tegenop en dan is helaas niks leuk.
Hoop gewoon dat het daarna echt weg is.
Ik ervaar het als veel stress. De ene keer ga ik er wat makkelijker mee om als de andere keer.
Maar misschien komt dat ook wel dat iedereen om me heen zwanger wordt en ik nu bang ben dat het bij mij lang duurt etc (gezien ik ook geen vriend heb) dit is mijn eerste uitstrijkje.
klinkt allemaal super stom eigenlijk.
Mijn hersenpan draait gewoon even overuren en moet het maar gewoon op mij af laten komen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:02

Ik moet binnenkort ook weer maar ik heb nog steeds geen uitnodiging gehad. Het is vandaag een jaar geleden dat ik een uitstrijkje heb laten doen vanwege hpv. Er waren geen afwijkende cellen gevonden gelukkig. Ik wacht tot vrijdag af en anders ga ik toch maar even de HA bellen. Vind t vreemd dat ik nog geen uitnodiging heb gehad

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:37

@cocktailtime: helemaal niet stom en je zorgen zijn heel normaal en begrijpelijk! Ik voelde me echt prima na de lis. Door pure pech kreeg ik een nabloeding waardoor ik terug op de SEH zat diezelfde avond maar dat is niet hoe het meestal gaat. Buiten dat voelde ik me prima en viel het me mee. De spanning van op uitslagen wachten etc vond ik veel erger. Het duurde ook langere tijd (jaren) voor ik een normale pap score had. Gelukkig ben je onder controle en houden ze je in de gaten, dat gaf mij ook wel wat geruststelling. Beter zo als het uitstrijkje overslaan en er te laat bij zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:38

cocktailtime, als er naar gevraagd wordt zeg je gewoon dat je een kleine medische ingreep hebt gehad. Vragen ze door dan zeg je: dat is privé. Klaar....verder geen woorden aan vuil maken

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:36

En anders zeg je toch gewoon dat je onwijs last van je rug hebt? Ik ben zelf altijd heel erg open dus ik zou het gewoon zeggen maar snap het ook dat je dat niet wilt. Weet alleen wel dat het niks is om je voor schamen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:08

Sterkte cpctailtime. Echt niet fijn deze uitslag.
Hieperdi is het dan 1x per jaar en niet 1x per 2 jaar of nog langer?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:04

pien_2010 schreef:
Sterkte cpctailtime. Echt niet fijn deze uitslag.
Hieperdi is het dan 1x per jaar en niet 1x per 2 jaar of nog langer?

Ja wat ik had begrepen was het 1 keer per jaar controlen vanwege aanwezigheid van HPV

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:10

Ok. Ik snap het. Dan zou ik het ook nabellen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:39

pien_2010 schreef:
Ok. Ik snap het. Dan zou ik het ook nabellen.

Ja ik vind het wel belangrijk om te blijven monitoren. Ik had 2 weken geleden de HA gebeld die zeiden dat het 25 mei 2023 was toen ik mijn uitstrijkje liet doen. Dus ik ben het gaan afwachten maar afgelopen week nog geen uitnodiging gehad. Ik wacht het maandag en dinsdag nog even af

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:28

Het duurde mij ook te lang en heb toen zelf gebeld voor een afspraak!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:38

Jildau schreef:
Het duurde mij ook te lang en heb toen zelf gebeld voor een afspraak!

Ja ik moet wel de uitnodiging krijgen want volgens de assistente vallen anders de kosten op mij. Geen idee wat de kosten ervan zijn.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:50

Ja het komt steeds dichterbij, zit er zo tegenop en ben ook wel zenuwachtig, hoop dat het snel voorbij is.