Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:00

Nou, wachttijd is hier ook dik 3 maanden, minimaal. Dus dat wordt november, december.

Op dit moment nog steeds onduidelijk of boven ook moet, probleem lijkt meer in het zachte weefsel te zitten. En verhoudingen kloppen niet, dus ze willen voorzichtig zijn met wat ze doen. Eigen arts heeft nog een collega ter overleg erbij geroepen en ze gaan ook nog overleggen met een derde collega, dus volgende week hoor ik meer daarover. Kan best zijn dat ze eerst een ingreep aan het zachte weefsel gaan doen, om te kijken wat dat voor effect heeft.
Nog even afwachten dus. En geduld doen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:45

Welk zachte weefsel hebben we het dan over?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:32

Bovenlip. Die lijkt te kort, waardoor hij te veel druk uit oefent als ik mijn mond sluit.. Maar ze weten eigenlijk niet of ze dat op kunnen lossen zonder de bovenkaak omhoog te verplaatsen. Meestal zit dit probleem ook in de bovenkaak, dus dan is dat logischerwijs ook de oplossing. Ze gingen nog wel even puzzelen en rekenen :))

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:58

Nou, het heeft wat overleg gekost, maar er is nu een plan van aanpak.
Gisteren eerst weer bij de ortho geweest, die had van de kaakchirurg al instructies over wat die nog gedaan wil hebben. Auch, dat voel ik! Met hem overlegd wat hij er van vind en hij zou de kaakchirurg ook nog wel even bellen.

's middags telefonisch contact met de kaakchirurg. Na uitgebreid overleg, willen ze toch voor de uitgebreide optie gaan waarbij dus ook boven verplaatst wordt. Dat kost wel nog net even wat meer voorbereidingstijd, maar gezamenlijk toch tot de conclusie gekomen dat het ook jammer is het nu niet goed te doen. Het traject is al zo lang, laten we het dan nu alsjeblieft goed doen en niet omdat ik er meer dan klaar mee ben het nu maar half doen!

Plan van aanpak is nu dat de ortho nog even 3 maanden hard aan de bak mag. Die afspraken staan ook al ingepland. Daarna ga ik terug naar de kaakchirurg, waar de situatie bekeken wordt en 3D afdrukken gemaakt gaan worden. Mogelijk willen ze namelijk ook nog iets met mijn kin, maar dat wou hij liever bespreken als ik op het spreekuur was dan nu telefonisch. Al kan het ook zijn dat dat in een tweede operatie moet. dat hoor ik dus nog. De 3D afdrukken gaan dan voor overleg ook nog naar het UMCG om het exacte operatieplan te maken.

Ondertussen ben ik al wel aangemeld voor de operatie an sich, dus ik kan ergens in de komende maanden alvast een gesprekje met de assistente en diëtiste verwachten en een oproep voor een preop. Half/eind februari volgt dan de operatie. Ik word dus al wel ingepland, dus het is niet zo dat ik dan nog op de wachtlijst kom.

Nog een eind te gaan, het was ook wel even teleurstellend dat het nu nog zo lang gaat duren, maar ik weet nu wel waar ik aan toe ben. Er is nu wel duidelijkheid en dat is fijn. En ik ben in december al 2 jaar bezig, wat maken deze 3 extra maandjes dan eigenlijk nog uit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:23

Moet het bij jou in twee operaties dan?
Bij mij heeft de KC ook mijn kin gedaan maar wel alles in een keer gelukkig maar als ik het zo lees ben ik blij dat ik niet de beugel wilde, denk niet dat ik het geduld had gehad.
Respect hoor!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:09

Mijn kaakchirurg had dezelfde twijfel bij de kin. Ik zei tegen hem als je denk dat het nodig is liever in 1x.
Uiteindelijk werd ik dus wakker met een gecorrigeerde kin.

Ik ben gister weer op controle geweest. Ik mag eindelijk weer kauwen.

Heb aangegeven dat ik vind dat mijn bovenlip scheef staat (het midden staat halverwege mijn linker grote voortand). Daar was hij het mee eens en al het mij stoorde kon hij dat wel corrigeren. Want het was enkel een kwestie van een niet juiste hechting. Het lipje aan de binnenkant zat er heel duidelijk naast.
Beetje jammer dat het weer los moet en dat het niet gelijk goed is gegaan, maar ik wil nog heel lang doen met dit gezicht dus maar gelijk doorgepakt. 10 september terug om de bovenlip weer los te ritsen en weer correct vast te zetten. Volgens de kaakchirug kan er wat zwelling van komen , maar moet ik er verder niet bijzonder veel last van hebben. Na de laatste operatie kan dit alleen maar meevallen ;)

Ook komt het gevoel aan de rechterkant van de kin en lip met rasse schreden terug. Links helaas nog niet zo hard, al heb ik wel het idee dat het daar leeft. Dus dat zal ook nog wel volgens.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:55

Wat fijn dat er nu duidelijkheid is Lalidan!

Bij mij werd er ook getwijfeld over mijn kin, dit zou de KC tijdens de operatie bekijken, volgens mij afhankelijk van hoe ver mijn onderkaak naar voren kon. Blijkbaar ver genoeg, want het was niet nodig. Onderkaak had voor het beste resultaat van de volledige operatie wel verder naar voren gemogen, maar dit was gewoon niet meer mogelijk.

Zou wel proberen te overleggen of alles in 1 operatie kan. Sommige KC’s doen dit liever niet, maar ben blij dat de mijne het wel wou. Hoefde ik maar 1 keer door die hel. :=

Karin, wat fijn dat je weer mag kauwen! Dan voel je je al direct zo veel beter als je weer een maaltijd fatsoenlijk op hebt kunnen eten! Wel vervelend van je lip, maar gelukkig is het maar iets kleins en kan het makkelijk gefixt worden. Ik heb heel lang geen gevoel gehad in de linkerkant van mijn lippen, kin en deel gezicht naast m’n neus. Dit is allemaal terug gekomen binnen een jaar als ik het me goed herinner. :j

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:35

De bovenkant was dit keer heel snel weer terug gelukkig. Weet dat ik de vorige keer na 3 maanden nog tintelde wangen had. Maar kan mij niet herinneren dat de onderkant er uit heeft gelegen. Toen ook gene kincorrectie natuurlijk. Ik ben allang blij dat het terug lijkt te komen. Dat is al een zorg minder.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:29

Bij mij hebben ze 3 jaar geleden beide kaken naar achter gezet + een stuk van mijn kin afgeschaafd. Nog steeds heel blij dat ik het heb gedaan! Ook bijna geen pijn gehad na de operatie, alleen wat ongemak van de zwelling. Overigens heb nog steeds maar heel minimaal gevoel in mijn kin en onderlip waardoor het erg kietelt als je het aanraakt.

Ik lees trouwens vooral veel mensen die de kaak naar voren hebben laten zette, maar heel weinig die de kaak naar achteren hebben laten zetten!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 22:33

Mijn onderkaak is naar achteren gezet en beide kaken gekanteld.
Ik heb ook nog een plekje onder mijn onderlip die gevoelloos is.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:24

Gisteren gebeld en ineens is het 22 september al zo ver! Had het niet verwacht zo snel. Heb nu wel van alles moeten regelen met stage/werk/studie en het is lastig in deze periode. Maar ik wil er ook niet nog langer op wachten. Begin het wel heel erg spannend te vinden nu.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:20

Oh horsiegek spannend!! Beter dit als 3 mnd wachten en dan al die tijd zenuwachtig zijn. Sterkte alvast!

Karin fijn dat het gecorrigeerd kan worden, zo relatief makkelijk. Ik heb na de verbreding een scheef neusschotje over gehouden, 1 neusgat is bijne geblokkeerd. Ik heb vorige week gebeld of deze operatie voor de onder osteotomie kan, want deze is pas tegen februari. Anders duurt het hele traject me echt te lang.
Wanneer laat jij het doen?

Dat gevoel is wel een dingetje. Boven is volledig terug, maar je hoort slechtere ervaringen van de beneden kaak omdat daar die zenuwbaan loopt. Ik vind dat best eng.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:30

Horsiegek, fijn dat je zo snel kan!

Ik heb nu 4,5 jaar geleden m'n opratie gehad. Boven/onderkaak en kin. Gevoel is bijna helemaal terug gekomen. Grootste gedeelde al de eerste maand, de rest binnen een halfjaar/jaar. M'n gevoel was vanaf onder m'n ogen tot m'n kin weg.
Klein stukje van m'n onderlip (ongeveer een cm) voel ik nog niet. Hier merk ik eigenlijk niks meer van, je went er aan.
Enige rare is dat ik soms perongeluk op m'n lip bijt. Op dat stuk voel ik niks, dus merk je het pas door het gevoel tussen je tanden.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:24

mijn lip wordt volgende week donderdag al gedaan. Is poliklinisch, 20 minuten werk volgens hem. En dan met een dikke lip terug terug naar huis.

Morgen eerst NK streetrace rijden }:)

Kan mooi overal tussendoor .

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:36

Zo, de lip zit weer recht! Pijn valt reuze mee. De verdoving was nog het vervelendste. Als ik geen gekke dingen doe voel ik er weinig van. Ik kan momenteel alleen niet zo best aan mijn neus krabben :+

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:14

Super! Fijn dat het meegevallen is. Nu ondertussen zal de zwelling ook beter zijn denk ik he?

Ik ben gister naar de orthodontist geweest en zij gaf aan dat ze me bij de volgende controle zou doorsturen naar de kc. Ik dacht als ik dan bel moet ik kei lang wachten, dus heb gister gelijk gebeld en na overleg met kc zelf kan ik 19 okt terecht en als hij groen licht geeft kan ik eventueel 2 of 9 dec geopereerd worden!! Fijn!

@ horsiegek, jij al veel scans enzo gehad of valt het mee?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:39

Dat doe je slim Zoe26!

De bovenlip is bijna niet gezwollen geweest moet ik zeggen.
En het is nu 1 wat hogere hechting waarvan volgens mij het knoopje wat irriteert.

Het gevoel in mijn onderlip irriteert me meer eerlijk gezegd.
Want dat is er altijd en ik kan ook niet krabben :+

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:32

En de onderlip komt door het gevoel dat wel dan niet aan het terugkomen is?

Ik had ook navraag gedaan voor om via de KNO arts mijn neus recht te laten zetten voor de volgende ok. Daar moet minimaal 6 mnd tussen zitten ivm het slangetje door de neus, dus dat is afwachten maar weer.
Ben er zoetjes aan wel een beetje klaar mee en moet nog een jaar ofzo haha.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:10

Als je ook de bovenkaak doet zou ik je neusoperatie na je kaakoperatie plannen.
Als hij dan een tik meekrijgt van de operatie (alles gaat daaronder immers los, kan hij dat ook meepakken).

Het gevoel in de lip komt denk ik wel terug. Als er echt niks terug kwam zou hij denk ik niet zo irritant zijn. Maar het zal nog wel even duren. En zoals gezegd gaat rechts harder dan links. Het is gewoon echt een kwestie van loslaten en geduld. Maar het kriebelt af en toe zo. Vooral die stekerige zijn irritant.
Dat is ongeveer hetzelfde als zo`n steek onder je voet, maar je schoen niet uit kunnen doen ^^

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:47

Zoe26 geen scan ofzo, alleen röntgen in het begin.

Het is nu bijna zover... knijp m wel. Ik ga van: let's do this, naar: I'm out, laat maar :')
Hebben jullie ook 1 nacht op IC gelegen? En 1 of 2 nachten gebleven? Nog tips voor dingen om mee te nemen?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:04

horsiegek schreef:
Zoe26 geen scan ofzo, alleen röntgen in het begin.

Het is nu bijna zover... knijp m wel. Ik ga van: let's do this, naar: I'm out, laat maar :')
Hebben jullie ook 1 nacht op IC gelegen? En 1 of 2 nachten gebleven? Nog tips voor dingen om mee te nemen?

Ik moest 1 nacht blijven, ik sliep heel veel maar als ik wakker was had ik een simpel boek mee, wat makkelijk te lezen was aangezien nadenken erg vermoeiend was. Voorderest sloffen , lekker zittende pyama en toen ik naar huis ging had ik een bloesje aan, dingen over mijn hoofd aantrekken was geen succes.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:08

Ik ben 1 nacht gebleven. Dat is gewoon standaard. Verder niet op de ic ofzo. Volgende ochtend gewoon weer de kleren aangetrokken waarmee ik binnen was gelopen. Was een wat ruimere trui. Gewoon over het hoofd getrokken.

Zolang je het regime van de pijnstilling strikt volhoud gaat het prima. Maar hou er wel rekening mee dat je de eerste week gewoon slecht slaapt en behoorlijk moe bent. Als je je instelt op niks doen, dan kan het alleen maar meevallen wat je wel kan. Mijn ervaring is dat hoge verwachting het meest schadelijk zijn voor je herstel.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:59

Ik heb 3 nachten in het ziekenhuis gelegen aan de morfine pomp. De eerste nacht op de PACU (volledig aan de apparatuur en om de 2(?) uur wakker gemaakt worden voor controles van bloeddruk temperatuur etc) en de andere twee nachten op de medium care. Wat ik echt heb gemist was “was” om op de brackets van m’n beugel te plakken na de operatie. Door de zwelling zaten m’n lippen erg strak tegen m’n beugel aan en ging de hele binnenkant kapot/groeide m’n beugel er ‘s nachts een stukje in vast... En vlak voor de operatie je lippen goed/royaal insmeren met vaseline.

Na de operatie moest ik een uur in de auto zitten naar m’n vader, ik heb hem toen een kussen laten mee brengen zodat ik tegen het raam kon leunen/slapen.

In het ziekenhuis had ik nergens puf voor. Niet voor het kijken van een film, niet voor het lezen van een boek... ik scrolde af en toe door m’n social media en lag verder alleen maar te slapen of voor me uit te staren.

Ik had een nachtjapon aan (makkelijk met naar de wc gaan :')), was ik echt heel blij mee, want ik kon de eerste 2 dagen echt niks zelf, ieder klein dingetje waar je je nu niks bij kan voorstellen was voor mij toen een enorme opgave. En ik ben normaal best wel tough. :') En ik had fijne pantoffels mee. :D

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 00:37

Ik heb 2 nachten in het ziekenhuis gelegen. Eerste nacht op de IC. Zwelling en bloedverlies waren heel erg, waardoor ze bang waren dat ademen niet meer zou kunnen.

Dag erna gewoon naar een standaard afdeling.

Wat ik mee had was een nachtjapon met brede hals, makkelijk aan doen zonder je hoofd te raken.
Joggingsbroek, voor als het koud was en om naar huis te gaan.
Verder nog van die yogo sport bh's die een maat te groot waren, toch nog een beetje steun lag wel kekker.

Verder had ik m'n telefoon wel mee, maar meer dan 1 antwoord terug sturen lukkte niet, te vermoeidend werd er erg duizelig van.

Verder is het mij echt 100% meegevallen (eerste dag/nacht heb ik vrijweinig van meegekregen, weet de stress via m'n ouders)
Na een week was het grootse deel van de zwelling al weer weg, kon ik al weer erg veel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 08:57

Ik heb 1 nacht op de IC gelegen en nog 2 dagen op zaal.
Dit ook omdat ik 9 uur onder narcose was geweest en ze meer hebben gedaan dan alleen mijn kaken.
Pijn heb ik niet gehad.