Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 19:36

Heel interessant Suliko en het verklaart veel. Dat is ook wel fijn. Ik zou ook huiverig zijn voor iets dat corrigeert, omdat je lijf al gewend is aan een bepaalde manier van bewegen.

Ik kan geen lunges doen, planken of opdrukken op mijn tenen, die buiging bij je tenen doet mij teveel pijn aan mijn hallux valgus. Ach ja, so be it.

Ninus

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:58

Ik denk dat je daar 100 mee kunt worden SV :D

Interessant Suliko!

Ik had een monsterdag vandaag, de wekker ging om 4:30 en ik ben rond 21 uur thuis. Morgen een thuiswerkdag waarbij ik om 15 uur tijd heb geblokt om te gaan hardlopen, moest van de baas :))

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:15

Lisitano schreef:
Namiro, wat gezellig zo met je zoontje! Ik wil mijn zoon (net 4) ook mee op de fiets maar hij wil ineens niet meer fietsen terwijl hij het eindelijk een beetje door had. Ik wil hem ook niet dwingen maar rot vind ik het wel want nu kan ik lopen niet meer combineren met de kinderen -O- Ik heb hem wel gezegd dat we in de kerstvakantie toch echt gaan en hem filmpjes laten zien. Hij leek enthousiast…
Is jouw hond al wat ouder dat hij niet zo ver meer kan? Ik heb ook nog een hond van 11,5. Die ging vroeger mee en kan nu ook enkel korte stukjes.

Zoonlief wordt in februari 5 jaar.
Heeft hier ook even geduurd voordat hij mee wilde en het is echt afhankelijk van hoe z’n pet staat hoe ver we gaan.. want hij kan heel enthousiast zijn en na 1 km al beginnen te mopperen dat zijn benen pijn doen of zoals gisteren ineens: ‘zijn hart dit niet nog maar een minuutje kan volhouden’.. :D
De herder wordt in april 11 dus hij mag nog maar beperkt mee.. er zit ook geen rem op dus ik moet hem echt tegen zichzelf in bescherming nemen!

Broekenvraag: Fusion.. haha!
Ik val in herhaling.. duur maar superfijn!

Interessant stuk over die zolen en beenlengteverschil!

Fijne baas Ninus!! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door -Namiro- op 09-12-24 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:19

Jeetje, wat een lange dag, Ninus! Lekker om dan morgen thuis te werken en een blokje bij daglicht te kunnen lopen.

Zag leuke verslagen van de verschillende loopjes voorbij komen en mooie foto’s!

Sterkte IMAY. :(:)

Interessante posts, Suliko! Dank voor het delen.

Mijn fijnste broeken zijn van Fusion. Niet goedkoop inderdaad maar ik vind ze het wel waard. Probeer ze vaak met korting te kopen. Verder geen ervaring met andere kledingstukken. Heb eens een shirt teruggestuurd, die viel heel erg tegen qua model.

Gisteren een trailrun training gedaan, was erg leuk! Mooi gebied waar we liepen. Verder niet heel veel nieuws onder de zon maar gezellig gelopen en na afloop heerlijke warme chocolademelk met slagroom. :9

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:31

Er is weer lekker veel geschreven. Krijg alleen mijn hoofd niet zo ver om er een bijleespost van te maken, excuses! Enige wat ik wil zeggen: respect Iris, met 27 weken die 15km hardlopen _/-\o_

Ik heb vandaag les 11 gelopen en ging niet heel lekker, dus rustig aan gedaan. Daardoor 300m minder gelopen en wel echt een trager tempo dan eerder.... So be it! Laten we zeggen: ik ben wel gewoon gegaan :')
Afbeelding

Had vanochtend wel een trainingsstatus op piek *\o/* .
Afbeelding

En ben al sinds 16 november in het groen, ofwel productief :j
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:54

Lekker Danseresje!

Lekker zo’n run Puera, ook leuk om af te sluiten met chocomelk.

Haha heerlijk Namiro, die teksten die kids soms verzinnen. :') mijn dochter kon dat ook altijd zo leuk, nog steeds soms.

Ik heb net met de hardloop training groep maar een herstel loopje gedaan. Ben gewoon in langzamer groepje aangesloten. Bedoeling was om km 1, 4 en 6 op tempo te lopen. Voor mij 4:45-5:00 maar het groepje waar ik mee liep 6:00-6:15. Ging lekker maar na 3 km was ik warm gelopen en jeukten mn benen, dus mijn km 5 werd 5:27, daarna lekker doorgelopen op 6:00 ongeveer.
De oorspronkelijke training ga ik woensdag of zaterdag wel lopen, vind het wel uitdagend, 4:45-5:00

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:59

BusyMissy, oei dat is inderdaad niet handig! Ik denk wel een veelvoorkomende fout die mensen zelf vaak maken, mijn podotherapeut vroeg er namelijk gelijk naar of het wel neutrale schoenen waren. Fijn dat je het zelf ontdekt hebt en nog fijner dat je nu wel weer kan lopen!

SV, ik was er inderdaad huiverig voor. Maar de correctie die de podotherapeut gaat toevoegen is kleiner dan mijn daadwerkelijke beenverschil, dus geen enorme verandering, nog geen halve centimeter. Zij verwacht dat het wel heel erg verlichting gaat geven. Wat ik ook interessant vond, is dat ze vertelde dat een schreef lichaam niet per se de meest functionele manier van bewegen opzoekt, maar vooral de horizon recht wil zien. Ons brein trekt het niet om een scheve horizon te zien en gaat vooral op basis daarvan het lichaam corrigeren, wat er dus voor zorgt dat mijn langere been zich probeert aan te passen en zich onder een heup probeert te plaatsen die het een soort naar beneden drukt. Maar goed, ik ben heel benieuwd hoe de zooltjes gaan voelen!
En ja, zo heeft iedereen scheefheden, beperkingen en mankementen. Als je kijkt naar de afstanden die je rent, zou je dat niet verwachten, maar dat zegt dus niet zoveel. Mag jij voor mij squatten, doe ik wel wat lunges. :+

Oh bah Ninus, vreselijk! Maar wel fijn, zo'n meedenkende baas. :D

Danseresje, die dagen heb je!
Ik zou willen dat mijn garmin weer eens aangaf dat ik productief ben, door het falen tijdens de 50 km zit ik al sinds 3 december in herstel en daarvoor moest ik er ook al bagger veel moeite voor doen. :')

Leuke training Samantha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:20

Toch maar gedaan, Danseresje, toppie! *\o/*

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:52

Goed bezig danseresje!

Die podotherapeut klinkt interessant, vroeger ging ik daar ook heen en had zooltjes. Maar ben ermee gestopt toen ik als student het en niet kon betalen en de zooltjes die ik had niet meer in mijn mooie schoenen pastten :+ .

Ben de laatste 2 jaar wel bij een orthomusculair therapeut geweest die mijn bekken weer rechtzet omdat die verdraait. Maar na een poosje trek ik dan weer krom. Sinds die tijd geen rugpijn meer maar wel pijn aan mijn heup vaak na het lopen. Misschien wel een goed idee om toch ook weer eens een podotherapeut te bezoeken.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 01:10

Suliko, interessant. Dank voor het delen en ik snap wel dat het confronterend kan zijn.

Iris, knap hoor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 07:40

Suliko dat van die horizon vind ik een beetje een vreemd verhaal, aangezien je horizon scheef is als je bijvoorbeeld een heuvel hebt in de verte. Dan ga je toch ook niet scheef lopen? Het lijkt mij meer dat je lichaam je gewicht gewoon in evenwicht moet houden?
Als je op een schommelende boot zit met hoge golven en je kijkt naar de horizon, die is dan recht, maar je moet in evenwicht blijven omdat de boot scheef is door de golven en dat ga je compenseren met je lijf. Maar ja, misschien bekijk ik het verkeerd.
Nou ja anyways, ik hoop dat die zooltjes goed werken!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:07

Supervixen schreef:
Suliko dat van die horizon vind ik een beetje een vreemd verhaal, aangezien je horizon scheef is als je bijvoorbeeld een heuvel hebt in de verte. Dan ga je toch ook niet scheef lopen? Het lijkt mij meer dat je lichaam je gewicht gewoon in evenwicht moet houden?
Als je op een schommelende boot zit met hoge golven en je kijkt naar de horizon, die is dan recht, maar je moet in evenwicht blijven omdat de boot scheef is door de golven en dat ga je compenseren met je lijf. Maar ja, misschien bekijk ik het verkeerd.
Nou ja anyways, ik hoop dat die zooltjes goed werken!

Haha, goed punt, de wereld is geen plat Nederland met altijd een rechte horizon! Ik leg het waarschijnlijk helemaal verkeerd uit, het zal een stuk complexer zijn dan enkel een recht lijntje in de verte willen zien. Het gaat er in ieder geval om dat je hoofd/brein/evenwicht de wereld op een bepaalde manier wil registreren en dat je daar lichamelijke scheefheid in gaat compenseren, waardoor je in beweging niet altijd de meest efficiënte manier vind. Met de boot klopt het verhaal trouwens wel, je gaat idd compenseren met je lichaam om de scheefheid van de boot te te ondervangen, maar je hoofd probeer je daarin recht te houden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:42

Soooo even 8 pagina's moeten bijlezen :') ga niet oveal op terug komen want dat wordt echt te veel.

Vind het zo knap hoe sommige van jullie zulke grote afstanden afleggen.
En ook degene die net begonnen zijn, boeken super goede progressie! Heel nice!

Ik baal inmiddels wel echt dat mijn horloge geen hrv meet en overweeg een nieuwe aan te schaffen in het lagere segment die het wel kan en deze te verkopen want ik denk dat het toch wel echt kan toevoegen...

Gecondoleerd IMAY

Heel knap iirrssjjee met 27 weken! Respect.

Tip van de podotherapeut is wel een goede, volgens mij krijg ik dat vergoed dus eens even kijken :Y)

Hier even een flinke dip gehad, lichamelijk zat alles vast/hoofdpijn. Ik sliep mega slecht en kwam niet vooruit. Fysio/osteo en rust lijken wel hun werk gedaan te hebben dus voorzichtig weer opkrabbelen hoop ik. Vandaar hier ook wat stil.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:35

O wat balen Leonie, hopelijk voel je je gauw beter!

Ik had eigenlijk al laten varen dat ik dit jaar nog een HM zou lopen. Nu vroeg de dochter van m’n vriend of ik in haar plaats linschotenloop wil doen, is 21 dec.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:47

Ook even bijgelezen

IMAY gecondoleerd! Weet dat niks verplicht is he, ik vind het al knap dat je je weet te zetten naar wat je nu doet!

Iris, superknap de bruggenloop met een extra persoon die je meesleept! Echt fantastisch gelopen zeg! Foto is ook erg leuk!

Ik ga zaterdag naar (volgens mij/hopelijk) de podoloog/therapeut. Loop inmiddels al wat weken bij de fysio. Dry needling helpt wel, maar de knopen komen snel/direct weer terug. Dus er is ergens iets wat dit veroorzaakt. Fysio heeft aangegeven krachttraining te doen en als dat niet helpt, ook te kijken naar schoenen (die heb ik 3maanden geleden laten aanmeten) en loophouding. Ik heb dus gelijk een afspraak gemaakt voor de loopanalyse /consult bij podoloog. Was eerst wat huiverig of dit is wat ik nodig heb, maar na wat ik hier lees, zou de oorzaak best eens in mijn voeten kunnen zitten. Sowieso overproneer ik, heb ik ook een licht platte voet/staan m'n enkels wat naar binnen... en besefte ik dat ik vroeger eens steunzolen aangemeten heb gekregen, die ik nooit gedragen heb :+

Dus ik ben heel benieuwd. Hopelijk hoef ik niet weer nieuwe schoenen aan te schaffen, aangezien deze wel voor overpronatie zijn.. en hopelijk helpt dit bij mijn klachten. Daarnaast overweeg ik ook 1 a 2 keer per week te gaan aquasporten/zwemmen , zodat de belasting minder is en ik wel conditie kan opbouwen. Zijn er hier nog zwemmers die het afwisselen met lopen?

Vind het wel top om de ervaringen van jullie mbt de podoloog te lezen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:59

Fijn dat je er weer bent Leonie, hoop dat het weer bergopwaarts gaat nu.
Leuk Puera, waar heb je gelopen?
Lekker loopje Danseresje.
En mooie training Samantha.

Ik heb vanmorgen voor werk een rondje gelopen, 5,5km. Was wel lekker, maar er stond wel een erg koude wind.
Ivm een verbouwing thuis was het gas afgesloten en stond ik na mijn loop wel onder een koude douche.... Best jammer :') :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:19

O brrr dat is koud Goof!
Hoe vroeg loop je dan? Ik zat te denken om morgen voor werk te gaan maar dan moet ik in het donker lopen.

Net wel sportschool geweest, morgen dus of ‘s morgens of in lunchpauze lopen. Moet ‘s middags naar fysio en gok dat ik daarna niet mag lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:29

Samantha_ schreef:
O brrr dat is koud Goof!
Hoe vroeg loop je dan? Ik zat te denken om morgen voor werk te gaan maar dan moet ik in het donker lopen.

Nou, ik ging vandaag pas om 11.30 naar werk :') :')
Als ik om 8.30 voor de klas moet staan ga ik echt niet voor 6 uur lopen.

Succes bij de fysio morgen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:35

O ja dan snap ik m!
Ik begin altijd zo rond 8-8:30 met werk, dus dan is het dus donker als je ervoor wilt lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 21:16

Ik heb net weer heerlijk gelopen, elke dinsdag intervallen begint zijn vruchten af te werpen en garmin vindt me nog steeds productief, nou dat mag ook wel in de krant :+.
Ik geniet dus van lopen in het donker met 5 graden.

Als iemand nog inspiratie nodig heeft voor een leuke interval, ik deed:
1km warming up daarna 800-600-800-600 met 400m herstel, daarna 400-200-400-200 met 200m herstel, daarna nog 2x500m versnellen. Totaal 10.10km.

De grafiek vertekent helaas door mijn wc stop tussendoor (die uitschieter van 1.37)

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:21

Wat interessant dat jouw hartslag direct reageert op jouw tempo en zo goed mee stijgt en zakt.
Ik herken dat beeld totaal niet bij mezelf.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:42

Lekker gelopen!

In avond in donker lopen vind ik op 1 of andere manier toch minder erg ofzo.
Maar moet zeggen vind zo op maandag avond in de groep wel fijn, we pakken ook stukken die echt pikdonker zijn dan is het wel fijn als je niet alleen loopt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 21:44

Goof: Vandaag deed ie dat heel goed ja, ik ben er achter gekomen dat het helpt om mijn horloge een gaatje strakker te doen tijdens een interval. Dan zit hij eigenlijk wat te strak, maar meet hij veel beter. Logisch op zich. Misschien helpt dat bij jou ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:49

Nog iemand die dus in het donker loopt ;)
Ik doe dat vrijwel altijd in de winter. Overdag werken en tja, dan blijft de avond over.
Dus net 7.2km gedaan, moest rustig lopen. Nou, ik was ook traag. Maar het was rustig. Dat lukte me vandaag wel goed.
Het was geen rondje, simpelweg een fietspad heen en hetzelfde fietspad terug, een kaarsrecht stuk. Terugweg wind tegen, dat voelde ik eerst wel, maar later niet meer. Omdat ik m'n horloge in het donker slecht kan aflezen alleen de kilometertijden gelezen. Dat was eigenlijk best wel lekker.
Wel blij dat ik gegaan ben, maar ja, die 8.47minuut per km gemiddeld zullen velen hier erg langzaam vinden. Maar de snelheid was vanavond bij de training 'rustig joggen' niet belangrijk. Ik zat volgens Garmin nog wel in zone 4, maar mijn hartslag was voor mijn doen aan de lage kant zeg maar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:52

Ik doe m’n horloge ook altijd strakker inderdaad, eigenlijk met elke run. Daarna weer gaatje losser.