Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:08

Vanaf hoeveel km is het verstandig om drinken mee te gaan brengen voor onderweg? Voor mij nog niet van toepassing waarschijnlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 23:10

Ik doe dat vanaf een uur lopen.
Als het heel warm is voor alles langer dan een half uur. Desnoods alleen een softflask/ flesje in mijn hand, zodat er geen heel trailvest mee hoeft.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:37

Super SV! Dit heb je maar weer. Ziet er weer fantastisch uit, genieten :j

Ieris ik loop een HM in Friesland, dat is vast niet in de buurt :+ @Puera, het is in Franeker, loop jij ook mee? Volgens mij heb ik het via jou :))

Heerlijk Lisitano! Mooie tijd +:)+ hoop dat het meevalt met je spierpijn!

Drinken is bij mij zeker een aandachtspunt := Ik heb mezelf gedwongen om bij iedere post twee bekers leeg te drinken, dat is ook gelukt. En net als Sherivey maak ik met mezelf afspraken dat ik om de kilometer een slokje neem. Ik moest nu 1 keer plassen onderweg, gelukkig genoeg bomen en bosjes :D
Ik hoop dat het op den duur wat makkelijker en vanzelf gaat.

Wanneer het niet heel warm is neem ik tot 15km niets mee. Als het heel warm is dan loop ik vanaf 5km met water, better safe....

Het valt nog steeds mee met de spierpijn gelukkig :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:33

Top dat het meevalt met de spierpijn, Ninus.
Oh ja, de Pepernotenrun! Die sla ik dit jaar over. Ik ga eind december weer een halve lopen, moet nog even zien waar.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:52

Zo, ik heb ook eindelijk weer eens tijd om wat uitgebreider bij te lezen.

@Ninus Wat een topprestatie, gefeliciteerd. En fijn dat de spierpijn meevalt.

@Kylan Wat naar dat je ineens zo'n last van je kuiten had. Wel fijn dat het ook weer verdween. Enig idee waar het aan gelegen kan hebben? En heb je een foamroller? Misschien kan het helpen om naast de warme douche en arnica je kuiten te foamrollen om herstel te stimuleren.

@SV Wat een prachtige trailfoto's weer, en gefeliciteerd met het vol maken van de 50km. Petje af. Heb je nu later in het jaar ook nog die 75 staan? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

@Sherivey Wat een mooie foto's van zonsopkomst. En wat een prestatie om voor het eerst 32 km te maken en dan ook nog sneller op tussensplits dan dat je ooit eerder geweest bent. Volgens mij zit het helemaal goed met de fitheid voor de Amsterdam Marathon.

@ieris Die 12 keer 200 meter, hoe lang rust doe je tussen elke 200m? Ik ben aan het bedenken hoe mijn trainingen er uit gaan zien na mijn eerste HM over 3 weken. Ik wil eens proberen zelf een trainingsplan te maken en ben nog op zoek naar wat afwisseling in intervaltrainingen...

@poes Welke Garmin heb jij? De mijne geeft geen suggesties, en ik ben voor volgend jaar op zoek naar een nieuwe...

@MuSLi Heerlijk, een rondje op je gemak met een lekker zonnetje erbij. Helemaal hersteld van corona?

@MizzMontana Vanaf wanneer je drinken en/of eten mee moet nemen verschilt een beetje per persoon. Nu ben ik een hele slechte eter en drinker onderweg, zowel op de fiets als tijdens het hardlopen, ik drink eigenlijk helemaal niet tijdens hardlopen en tijdens fietsen zit ik op misschien 500ml op een rit van 3 uur. Ik drink gemiddeld best veel door de dag heen maar als ik ga sporten ineens niet meer, pas als ik weer thuis ben. Als je normaal gezien goed drinkt door de dag heen en je niet erg veel zweet dan moet een uur, misschien anderhalf zonder te doen zijn, maar best practice is zoals al een aantal keer genoemd is ongeveer 500ml per uur drinken. Het is ook beter voor je lichaam om niet in een keer die 500ml te drinken maar verspreid over het uur.

@Jeika Ik ren bijna altijd alleen. Als ik samen met anderen ren dan moet ik me aan de ander aanpassen en dat past niet altijd in het plan dat ik in mijn hoofd heb. Kan de ander niks aan doen, maar als ik echt ergens naar toe aan het werken ben heb ik liever dat ik precies kan doen wat ik in gedachten had. Het wordt anders wanneer je vaak met specifieke personen samen zou lopen. Dan vind je daar weer samen een ritme in.

@Lisitano Wat een prachtprestatie, gefeliciteerd met je PR. Een snelheid waar ik alleen maar van kan dromen

Ik heb afgelopen week best een productieve week gehad.

Dinsdag een training met tempo blok. 2.5km opwarmen op easy pace, 5km tempo en 2.5km easy om het af te maken. Ik had verwacht 7:15 min/km te lopen op de easy pace stukken en 6:45 min/km op de tempo stukken omdat ik al een tijdje geen tempo stukken had gelopen maar het werd 7:00 min/km op de easy stukken en 6:25 min/km op de tempo stukken. Misschien is ergens dit jaar 10km in onder 65 minuten toch nog haalbaar.

Donderdag een hardloop clinic via mijn werk, super interessant. Veel aandacht besteed aan warming up en vooral loopscholing. Ik had andere schoenen aan dan de vorige keer dat er een clinic was en mijn gevoel op deze schoenen was heel anders dan op die van de vorige keer, en dat kwam ook uit de feedback naar voren. Ik loop op deze veel netter met een middenvoet landing en een wat hogere cadans

Dan zaterdag mijn lange loop gedaan, 3 keer 5km met 500ish meter wandelen om terug te komen naar de start van mijn loop. Deze keer op de Asics Noosa Tri, ik twijfel heel erg tussen deze en de Gel Cumulus voor mijnHM. De Noosas zijn lichter en voelen sneller en soepeler, maar de Cumulus zijn wat zachter en geven meer comfort wat op een verwachte 2½ uur onderweg wel echt wat waard is.

En als klap op de vuurpijl was ik uitgenodigd om mee te doen met een social run/schoenen test run in het kader vand e Amsterdam Marathon die georganiseerd werd door Run2Day & Mizuno. We kregen allemaal een paar Mizuno schoenen om uit te proberen en zijn vanaf de winkel aan de Overtoom naar het vondelpark gelopen en vanaf daar hebben we de laatste 2km en de andere kant op de eerste 2km van het parcours van de marathon gelopen. Met bij het stadion een korte pauze voor een groepsfoto. En het is dat ik nu 3 paar schoenen heb waar nog geen 150km in zit maar anders was ik de winkel uit gegaan met een nieuw paar schoenen in de speciale Amsterdam uitvoering die officieel pas komende donderdag gepresenteerd worden. Hele fijne schoenen, en een leuke dag.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:04

Klinkt als een leuk evenement @IMAY. Schoenen zijn zo verschrikkelijk persoonsafhankelijk.
Mijn "oude" schoenen heb ik echt heerlijk op gelopen, maar bleken uiteindelijk niet echt goed voor me.
Als je foto's en filmpjes bekijkt, dan zie je dat ik best wel doorzak, terwijl ze echt goed voelden.
Nu sinds 2 weken nieuwe schoenen. Gisteren de 13km erop gelopen, dat ging prima. Binnenkort maar eens een foto (laten) maken om te zien hoe dat er dan uitziet :P

Corona heeft mij niet klein gekregen gelukkig. Voel me eigenlijk weer helemaal zoals hiervoor :j
Ik mag dus niet klagen...

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:12

Super gedaan Ninus *\o/*

Jeika ik loop ook het liefst alleen, op m'n eigen tijdstip en tempo, en het is ook echt mijn moment om dingen te overdenken of dagdromen. Maar af en toe met iemand anders begin ik ook leuk te vinden. Ik ben alleen niet zo'n prater :o dus soms raak ik gespannen met gezelschap, omdat ik het idee heb dat ik meer moet kletsen

Sherivey knap gedaan ook op 32km :)
SV prachtige foto's, super knap. Die schapen <3
En Lisitano ook gefeliciteerd *\o/*

Imay wat een leuke week, wat super leuk die clinic en schoenentest! Welke heb je geprobeerd? Mijn huidige schoenen zijn van mizuno

Ik heb gisteren 12km gelopen op 5'05, iets vlotter dan ik de marathon wil lopen. Komende week nog een paar keer kort lopen en zondag marathon. Er is regen voorspeld, ik hoop dat het mee gaat vallen. Ik twijfel ook nog of ik met rugzakje of een riem ga lopen, ik heb veel liever m'n rugzak op, maar ik wil niet heel oncool zijn met een hydration vest bij een wegmarathon :+ volgens mij zijn beide toegestaan

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:41

Ik ehb de Mizuno Wave Sky 5 geprobeerd op de 5km rustig aan en de Wave Rider 26 op een korter stukje. Beide bevielen me echt wel goed. Die laatste heeft een luchtigere bovenkant, en is iets meer responsive, maar is een iets minder zachte ride zegmaar. De speciale versie komt van die tweede, en ik kan alvast zeggen dat ze hem best mooi gemaakt hebben.

Oh, we kregen ook allemaal een heel fijn Mizuno vest cadeau. Super leuk en echt een aanrader als je ooit het aanbod in je mail krijgt om met zo'n promotie activiteit mee te doen en het is bij je in de buurt...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:32

IMAY wat leuk dat jou week zo in het teken van hardlopen heeft gestaan. Zowel zelf lekker gelopen en vanuit je werk een clinic. Die schoenen test klinkt echt heel leuk om te doen!

Lien lekker tempo zeg op je 12k. Wat is je tempo dat je voor de marathon aan houdt?

Dank voor al jullie antwoorden over drinken. Ik zit nu op een half uurtje/2,5 km en overdag drink ik al goed. Voor nu nog even niet van toepassing dus voor mij. In een latere fase zal ik me er opnieuw in gaan verdiepen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:46

Ook ik lees stilletjes mee - zo fijn om jullie updates te lezen. Een bijleespost lukt nu even niet qua tijd, ik sluit dus graag aan bij de mooie post van Imay die dat heel mooi heeft gedaan!

De afstanden die hier besproken worden zijn mij nog een hoofdstukje te ver (maart gestart met lopen), maar toch best trots op de Posbankloop van gister. Ik deed de 6 km, net onder de 40 minuten. Volgend jaar revanche, want met een nieuwe baan deze maand was het regelmatig trainen erbij ingeschoten.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:52

Bedankt iedereen over de antwoorden omtrent het drinken tijdens het lopen, weer wat bijgeleerd!
Ik ga proberen meer te drinken door de dag en onderweg, denk nu dat ik weet waar de spierkrampen in mijn kuiten vandaan kwamen na ongeveer 17km, waarschijnlijk te weinig vocht.

Ninus, leuk een HV in Friesland! Mooie provincie, niet bij mij in de buurt inderdaad.
Ik ken wel Balk en Zandhuizen, het laatste is meer een gehucht, daar zit een koeienrusthuis, ken je dat?

Imay, wat leuk dat je tempo run zo goed ging! En tof zeg dat je die schoenen mag proberen, wat leuk die test!
Bij de 200 meter training loop ik heen en weer, meet eerst 200 meter uit, trek lijnen op de grond, en dan doe ik de 200 meter in ongeveer 50 secondes, dan draai ik om, ga heel langzaam dribbelend terug.
Weet niet precies hoe langzaam, maar echt rustig dribbelen, dan draai ik weer om bij het startpunt, en ga weer als een speer naar de overkant. De ene keer doe ik het 10 keer, andere keer 12 keer.
Het is erg goed voor je aerobe en anaerbe training, als ik dit gedaan heb zijn bij mij ook alle 5 de hartslag zones ingekleurd.

Lien, zo dat is een vlot tempo zeg!
Hoop dat je zondag goed weer hebt, welke marathon ga je lopen?

Swartbeesie, welkom, goed begin hoor!
Knap gedaan 6 km!
Vond je het een mooie loop?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:31

swartbeessie schreef:
Ook ik lees stilletjes mee - zo fijn om jullie updates te lezen. Een bijleespost lukt nu even niet qua tijd, ik sluit dus graag aan bij de mooie post van Imay die dat heel mooi heeft gedaan!

De afstanden die hier besproken worden zijn mij nog een hoofdstukje te ver (maart gestart met lopen), maar toch best trots op de Posbankloop van gister. Ik deed de 6 km, net onder de 40 minuten. Volgend jaar revanche, want met een nieuwe baan deze maand was het regelmatig trainen erbij ingeschoten.

Goed gedaan!
Ik heb hem een stuk of vijf keer gelopen, beide afstanden dacht ik, maar nu loop ik eigenlijk geen loopjes op de weg meer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:33

Lien er lopen zat mensen met een rugzak om en wat kan jou het schelen wat een ander ervan denkt? Daar moet je sowieso schijt aan hebben. Lekker doen wat jij fijn vindt. Rugzak is altijd toegestaan.
Heb je een bepaald doel in je hoofd qua tijd?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 16:04

Lien, ik zie idd heel veel mensen met een trailvest lopen bij wegmarathons. Bij de halve trouwens ook.

Heb er welgeteld 1x een opmerking over gehad van iemand, via Instagram. Heb die persoon verteld dat het mij niks interesseert of anderen wel of geen rugzak dragen. Dat ik liever zelf kan bepalen wanneer ik een slok neem. En zo mn winegums, pinpas, telefoon enzo prima mee kan nemen :)

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:39

Haha, dankjulliewel. Dat had ik even nodig. Ik draag normaal ook bijna altijd m'n rugzak, alleen al gewoon voor m'n telefoon en sleutels. Niets nieuws proberen op de dag van de marathon zeggen ze toch ook :+
Ik wil hem graag in ong 4 uur lopen, dus rond de 5'30-5'40/km. Maar als het iets langzamer gaat is het ook prima, voor de eerste keer :)
ieris ik ga in Lyon lopen, ik woon hier ook dus dat maakt het verder heel relaxed voor mij. Kan lekker direct naar huis daarna.

swartbeessie daar mag je trots op zijn hoor, goed gedaan!

Imay ik heb de Wave Rider 25 nu! Is ook echt een fijne schoen, alleen is de heel drop te hoog voor mij denk ik

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:06

Ambitieus Lien! Ik hoop dat het je lukt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:11

Jammer Puera! Was wel gezellig geweest. Dan binnenkort maar weer eens een trainingsrondje :D

Leuk evenement IMAY!

Jaloers op je streeftijd Lien! Ik ga voor je duimen!
Ik denk dat ik nog wel eens de marathon op 6:00 ga lopen, moet eerst wat stabieler worden (vooral mentaal) op de langere afstanden. Eerst maar de halve onder de 2:00.
En inderdaad, lekker boeiend wat een ander denkt of vindt. Ik haat iets om mijn middel of arm dus ik draag ook het liefst een rugzak en wat Sherivey zegt, dan ben je lekker eigen baas over je eten en drinken.

Goed begin swartbeessie! Langere afstanden komen vanzelf, of niet, als je maar geniet!

Het koeienrusthuis ken ik niet Ieris, ik woon bijna op Ameland, dat is een hele andere hoek :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:57

Imay: ik heb de garmin fenix 7s solar, die heeft SV ook maar zij heeft de sapphire edition. Je kunt op de site van garmin wel even uitpluizen welke modellen de suggestie hebben want ik dacht dat enkele goedkopere modellen het ook hebben. Hiervoor had ik de Venu en dat was echt mijn eerste grote liefde qua smartwatch. De fenix kan meer maar daar is de prijs ook naar. Vond de Venu lange tijd voldoen.

Qua drinken: dat varieert hier enorm. Ik loop niet graag met iets in mijn handen en met mijn rugzak heb ik een haat-liefde verhouding. Liefde omdat het zo makkelijk is om alles bij te hebben. Haat omdat ik gewoon liever zonder loop plus in mijn hoofd koppel ik dat ding precies aan ‘oeh dit wordt een zware lange loop’ :D

Soit in de winter loop ik een rustige lange loop tot 15km in de stad makkelijk zonder water maar al de rest pak ik hem bijna altijd mee boven het uur lopen. Bij trailen sowieso.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:45

Jongens, ik heb twee dagen geen loopje ingepland. Want ik had al drie dagen achter elkaar gelopen en moet ook rustdagen in bouwen. Maar ik heb gewoon zo’n zin om toch te gaan lopen, moet me echt inhouden om niet te gaan. Morgen ochtend staat er gelukkig weer een training op het schema :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:55

Mizz Montana, haha wat leuk dat je zo gemotiveerd bent! Heerlijk gevoel hé als je weer mag gaan!
Goed dat je ook een rustdag houd!

Sherivey, inderdaad wat een opmerking zeg van degene via Instagram, goed geantwoord hoor, zou mij ook niet boeien, al loopt iemand met een handtas, je loopt toch met datgene wat je fijn vind, anders loop je er niet mee!

Lien, leuk dat je in Frankrijk woont! Lekker veel bergen om te trainen zeker?
Ik had laatst een hoefcursus hier, en die vrouw daarvan woont ook in Frankrijk, had er 10 uur op gereden om hier maar Nl te komen!
Wat gaaf dat je de Marathon van Lyon gaat lopen, en zo te horen ben je goed getraind, snelle tijd die je neer wil zetten!

Ninus, dat gaat jou vast ook nog eens lukken! Leuk dat je de smaak te pakken hebt, doe je nu nog rustig aan, of heb je er alweer een training op zitten?
Geen idee hoe lang je moet herstellen van een Marathon?

Ik had vandaag een beetje pech tijdens het lopen.
Het begin ging heerlijk, ik heb mijn horloge op miles staan, en liep ongeveer op 9.4, had lekker de pas erin.
Ik had mijn dunne regenjasje aan, wat met af en aan buien wel lekker is.
Ik kwam op een vrij breed bospad, en voor mij liepen 2 mensen met een hond, de hond zat aan een hele lange riem.
Ik hoest even, zodat ze horen dat ik achter ze zit, en haal ze met een ruime boog in.
Op dat moment begint de vrouw te roepen tegen de man, let op de hond, maar het was helaas al te laat.
De hond draait zich om, rent als een speer op mij af, sprong tegen mij op, kreeg 2 voorpoten vol in mijn buik, kon nog net rechtop blijven staan, en toen beet hij in mijn hand.
De man trok de hond terug, en zij sorry, hij werd erg boos op zijn hond, de hond wilde mij weer aanvallen, en hij hield hem nauwlijks.
Ik was echt voor de eerste keer van mijn leven bang voor een hond.
Door de schrik en adrenaline ben ik door gelopen, maar na 1,5 kilometer begon mijn vinger echt pijn te doen, het bloedde een klein beetje.
De beet was precies op een ader.
Ik heb het rondje afgemaakt, weer 15 kilometer er op zitten!
Tijdens het douchen voelde mijn hand helemaal stijf, ga zo even de huisarts bellen, misschien beter als ze er even naar kijken. Hoop dat het meevalt.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:57

Bedankt voor de antwoorden op mn vraag. :)
Net weer 6km gelopen, het ging super goed! Kon gewoon een kwartier hardlopen zonder te wandelen. :D
Imay goed bezig hoor! Toch interessant hoe een schoen zoveel invloed kan lopen op de manier waarop je loopt.

Goed Lien! Die marathon gaat je zeker lukken. :)

Swartbeessie goed gedaan!

Mizzmontana dat gevoel begin ik ook steeds vaker te hebben, dat je je gewoon verheugd om weer te mogen lopen. :D echt leuk.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:00

Balen van de hond/jouw hand @Ieris. Hopelijk valt het uiteindelijk mee.
Wel fijn dat je weer lekker 15km heb gelopen :D

@MizzMontona: altijd fijn als je er zo naar uitkijkt om te gaan lopen.

@Jeika: lekker hoor. Een kwartier al achter elkaar :j En 6km is echt een mooie afstand al.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:45

@Ieris; ben je geënt tegen tetanus? Anders nu gelijk bellen hoor. Een hondenbeet is erg vies en hoe klein ook, als het bloed gelijk actie ondernemen. Kunnen hele vervelende ontstekingen uit ontstaan. Praat helaas uit ervaring.

Gisteren een bijleespost gemaakt maar toen viel de laptop uit. Doe later vandaag nog een poging, maar wil je graag even waarschuwen ieris!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:27

Jeetje wat heftig met die hond. Ik hou niet van honden en ga er met een ruime bocht omheen. Maar heb ook wel eens gehad dat er een tegen me op sprong en om me heen ging rennen. Terwijl ik stil was gaan staan. Baasjes die er helemaal niks aan deden, ik raak dan een beetje in paniek.
Als de hond heeft doorgebeten zeker een tetanus spuit halen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 20:52

Ahh ieris, dat is schrikken zeg!
Goed dat je ernaar laat kijken ivm infecties enzo.

Ik ben totaal niet bang van honden. Maar een baasje hoort zn hond gewoon onder appél te hebben. :=

Zelf 1x een grommende hond tegenover me gehad. Heb tegen de baasjes gezegd dat hun "hij doet niks hoor" me geen reet uitmaakt en ze hem vast moesten doen. Dier trok zn lip op en staarde me recht aan. Ik weet genoeg van honden om te weten dat dat niet vriendschappelijk bedoeld is.

Maar meestal rennen de honden gewoon speels een stukje mee. Niet heel handig, maar vind ik niet erg. Snap wel dat niet alle lopers het grappig vinden.

Ik heb vandaag ruim 12 km gelopen in 80 minuten.
Had op mn werk nog even een waterafstotend hardloopjack gekocht. Was geen overbodige luxe. Bijna een uur in de regen gelopen. :oo