Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 22:47

Dat is een supermooi tempo voor je eerste wedstrijd hoor, daar ga je echt niet laatste mee worden :)

S1993 loop je de Asselronde? Ik loop dan de 10EM.
Ik ga morgenochtend het bos in met een loopmaatje.. ik haat lopen in de regen, dus dat wordt wat :P .
Heb gister in de miezer nog even 5km gedaan, maar was nog wat stram van de 21km van woensdag. En moe van de werkweek.

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 01:24

Toch maar 8 gedaan vandaag, m'n vader wilde terug fietsen want hij was moe :') Wel heel fijn gelopen, en die schoenen, het is net of ik op wolkjes loop <3
Ik wil me stiekem heel graag inschrijven voor een wedstrijd, maar ben bang dat ik toch niet goed genoeg ben..

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 08:55

Gewoon doen hoor, in welke regio zit je?

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:56

In Noord-Holland

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:16

Mag ik even komen binnenvallen met een vraag?

Ik hardloop ongeveer een jaar, heb hardloopschoenen gekocht bij een hardloopwinkel, ik heb me ingelezen over de juiste techniek, bouw het rustig op. Maar telkens als ik op de 1,5km rennen ben, krijg ik snel last. Van mijn heup, of mijn lies, mijn knie, kuit, scheenbeen...
Ik heb het gevoel dat mijn ene been net een tikje langer is dan de andere en dat ik daardoor verkeerd belast. Maar geen idee of dat kan.
Het is wel eigenlijk altijd hetzelfde been. De dag na hardlopen knoept mijn knie ook vaak. Net of er telkens iets over het bot heen schiet als ik hem buig.

Heeft iemand tips voor me?

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:35

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:21

Ja die heb ik al thuisliggen, is best leuk inderdaad, alleen kies ik mijn eigen routes om te lopen.

Amber15, ga anders eens naar de fysio en laat die een keer kijken naar je lijf. Mijn ene been is ook iets langer, waardoor ik soms ook last krijg van mijn heup. Krachtttraining kan ook helpen.

Vandaag zeiknat geregend in het bos. Met een vriendin een rustige 11km gelopen.

Afbeelding

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:06

Carlijn_09: dat tempo heb ik niet en toch word ik geen laatste. Dus gewoon meedoen en genieten.

Supervixen: toch wel lekker hoor én weer 11 km in de benen!

Bij mij gaat het nog steeds niet heel lekker, maar komt wel weer. Heb paar keer loopband gedaan toen ik voor opleiding paar dagen in hotel zat. En nu weer buiten, maar heul langzaam.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:38

Supervixen, krachttraining ga ik mee beginnen. Vriendin van me is fysio. Zal het binnenkort eens aan haar vragen!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:21

@Carlijn, je tempo ligt behoorlijk hoog hoor, word je zeker niet laatste mee op wedstrijd. Ik zou in jouw geval juist opletten dat je niet te ver vooraan start, want als je te ambitieus bent, kan je wel eens opgebrand raken tijdens de eerste kilometer als je je snelheid niet onder controle houdt. Is heel verraderlijk om je te laten meedrijven op adrenaline, maar dan krijg je het op het einde te zwaar.

Ik heb zowel donderdag als vandaag 11 km gelopen aan ongeveer 11,5 km/u. Vandaag in mijn eentje gelopen, hou ik normaal niet van, maar er was gisteren een evenement waarop onze joggingclub aanwezig was, en had schrik om alleen aan de start te verschijnen, dus gewoon van huis uit tot aan mijn werk gelopen en terug. Hartslag was deze keer heel goed onder controle, ondanks behoorlijk wat hoogtemeters en wind. Begint me op te vallen dat mijn hartslag soms gek doet als ik met één bepaald iemand van de club meeloop. Zal ik best niet vertellen aan zijn vrouw, dat haar vent mijn hart blijkbaar sneller doet slaan. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:43

Hahaha mooie bekentenis..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:49

Ik ben inmiddels drie weken bezig bij de kine. Veel stabilisatie, coördinatie en kracht oefeningen. Volgende week gaan we weer proberen lopen!

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:42

Ik ga morgen een trainingschema voor mezelf opstellen, misschien hebben jullie tips? Ga hem steeds verder uitbouwen, wil sowieso voorlopig na elke dag hardlopen een rustdag. Ik weet trouwens dat er een hoop online staat, maar ik ondervind liever zelf wat bij me past. Wil sowieso duurlooptrainingen met intervaltrainingen afwisselen. Vraag me trouwens wel af wat verstandiger is, eerst m'n afstanden uitbouwen of eerst m'n snelheid op een kortere afstand verbeteren?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:51

Daar kan ik niet echt tips over geven.. vorig jaar heeft een hardlooptrainer een schema voor mij gemaakt voor mijn tweede halve marathon, maar ik heb een schurfthekel aan intervallen dus die deed ik niet :')
Ik heb het schema als leidraad genomen en het zo gered. En ook nog onder de voorspelde eindtijd. Maar goed, ik voel ook niet zo de behoefte om mijn tijd te verbeteren. Het plezier in het lopen vind ik het belangrijkst.

Dat schema wat ik kreeg was gebaseerd op mijn looptempo, was een afwisseling van intervallen, rustige duurlopen, zeer rustige duurlopen en tempolopen.

Welke afstand is je doel?

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:19

Ik ben van de schema’s :)
Het schema voor mijn marathon heb ik met zoveel plezier gedaan, zelfs de intervallen, terwijl dat ook niet mijn favorieten zijn. Maar ben er sneller door geworden, mentaal én fysiek.
Maar ook dit schema heb ik laten maken door hardloopcoach die het schema echt op jou persoonlijk afstelt.

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:43

Supervixen schreef:
Welke afstand is je doel?

M'n uiteindelijke doel is een marathon, maar voor ik dat kan zijn we wel wat jaartjes verder :D Loop nu eigenlijk altijd rond de 10 km (nog een lange weg te gaan dus), maar dat gaat me vrij gemakkelijk af en heb meestal het gevoel dat ik nog wel verder kan. Ben van plan om deze week de 15 eens te proberen en te kijken hoe dat me afgaat en of ik m'n 5:45 min/km vast kan houden op die afstand.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:06

Dat lijkt me niet echt een goede opbouw, van 10 naar 15 op hetzelfde tempo. Denk dat je daar teveel spierpijn aan overhoudt en dat je te grote stappen wilt nemen.

Die 5.45 loop je op de 10km?
Ik zou dan eerst 12.5km pakken op 6 min/km en als dat dan ook makkelijk gaat, dan naar 15km en dat in iets van 6.15/km. Daarna kun je de snelheid misschien wat gaan opvoeren.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:11

Mag ik mee kletsen? Ik ben nu sinds 3 januari bezig met hardlopen, nog lang geen 10 km maar wel voor het eerst echt gemotiveerd. Ik gebruik hardlopen met Eef, dit doe ik 3/4 keer in de week. Heel fijn programma!

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:03

Supervixen schreef:
Dat lijkt me niet echt een goede opbouw, van 10 naar 15 op hetzelfde tempo. Denk dat je daar teveel spierpijn aan overhoudt en dat je te grote stappen wilt nemen.

Die 5.45 loop je op de 10km?
Ik zou dan eerst 12.5km pakken op 6 min/km en als dat dan ook makkelijk gaat, dan naar 15km en dat in iets van 6.15/km. Daarna kun je de snelheid misschien wat gaan opvoeren.

Ja die 5:45 loop ik op de 10km. Bedankt voor het advies! Loop soms te hard van stapel, oei. Weet nog dat ik de eerste keer dat ik ging hardlopen ooit meteen 9,7 kilometer ben gegaan. Meer dan een week spierpijn gehad. Vraag me niet hoe ik dat voor elkaar kreeg, maar oh wat heb ik een spijt gehad. :o
Kon de eerste paar dagen m'n bed bijna niet uitkomen en traplopen was een regelrechte hel...

Even heel iets anders, lopen jullie meestal alleen of met iemand? Ik vind het maar moeilijk, ken maar één iemand die hardloopt, een vriendin, maar zij heeft er duidelijk moeite mee. Als ik met haar loop gaan we max 4 km, waar we dan 40 minuten over doen. Is natuurlijk niet erg! Ook heel gezellig :) Maar zou het toch fijner vinden als we op hetzelfde niveau waren om het zo maar te zeggen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:13

Ik loop meestal alleen, maar ben de laatste tijd wat meer contact aan het leggen met trailrunners van instagram en heb laatst een keer samen met iemand van insta gelopen. Erg gezellig! Hij paste zijn tempo aan aan mij.
Het trailrunnen gaat toch vaak wat relaxter vind ik. Tempo doet er wat minder toe en het draait om het genieten van de natuur.

Verder heb ik nog een vriendin die zo goed als hetzelfde tempo loopt, daar loop ik ook af en toe mee in het bos. Zoals gisteren.
Bij wedstrijden ga ik ook regelmatig samen met iemand, maar we zien elkaar dan na de finish weer. Ieder loopt zijn eigen tempo.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:20

‘Men’ zegt 10% p/week erbij doen ter opbouw.

Ik loop meestal alleen.
Soms met mijn man, soms met een vriendin en soms met mijn broer, maar meeste dus alleen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 07:25

Welkom deardarling!

Ik loop meestal alleen, vind het makkelijk om lopen flexibel in te plannen :)

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:42

s1993 schreef:
Welkom deardarling!

Ik loop meestal alleen, vind het makkelijk om lopen flexibel in te plannen :)

Thanks!

Ik loop ook meestal alleen (met de hond) :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:08

Supervixen even gemist vorige keer, maar ik loop inderdaad de asselronde :)

Vandaag wilde ik een lange duurloop doen maar heb eergister mijn steunzolen gekregen. Toen ik de deur uitliep voelde ik al dat het misschien een beter idee was iets minder ver te gaan. Heb ongeveer een uur gelopen met elke 10 minuten een sprintje en heb op elke voet een dikke blaar. Oeps :roll:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:01

Leuk s1993! Niet die blaren, maar de Asselronde. Blaren zijn zó vervelend!
Ik heb me gisteren voor de leemkuilcross (8.4km) ingeschreven. Die is zondag. Vorig jaar heb ik hem in de sneeuw gelopen met een gekneuste rib. Dat was vrij pijnlijk :')

Vanmorgen een duurloop van ruim 18km over de hei en door het bos.

Afbeelding