Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:27

Tegelijkertijd eten en drinken kom ik ook tegen bij de zogenaamde adviezen op facebook. Ik denk dan doe het niet.
Zo ga je het juist oprekken volgens mij.

Ik heb 1 keer per ongeluk 10 minuten tussen mijn eten en drinken gedaan, ik voelde het toch wel hoor.

Koolzuur werd bij ons geadviseerd om 3 maanden te wachten. Ik drink niet vaak koolzuur maar af en toe wel.

Laatst na bijna een jaar patat uit de airfryer gegeten, smaakte hemels.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:42

Wauw, 70 kilo kwijt! Dat is echt onwijs netjes.

Eten en drinken niet meer samen doen is wel iets waar ik veel moeite mee zal hebben. :o
Ik ben een hele slechte drinker en heb alleen dorst als ik iets eet, dus dat zal wel een aanpassing worden.
Maar goed, het lijkt me het meer dan waard om dat te doen.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:52

Niet drinken bij het eten heeft niet iets te maken met maag oprekken maar je eten naar beneden spoelen, wij hebben geen klepje meer dus wanneer we drinken sturen we ons eten te snel naar beneden (appelmoes effect) waardoor er onverteerd eten in je darmen kan komen. Ik zelf drink wel gewoon bij het eten maar kleine slokjes :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:31

Ik vind vooral de tijd irritant. Ik heb van nature snel een droge mond en dan is een half uur wachten verdomd lang. Maar ik heb er nou eenmaal voor gekozen dus het moet maar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:59

Ooh zo, en dan kun je verstopping krijgen denk ik?
Kleine slokjes zou ik al heel blij mee zijn.

Ja, dat heb ik ook, die droge mond.
Maar mee eens, het hoort erbij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:53

In principe word er geadviseerd om eten en drinken te scheiden, dus tussen het eten en drinken 30 minuten te laten.
Geen idee of je kleine slokjes mag nemen, lijkt mij van niet.
Ik heb standaard een doosje smint bij me om even de droge smaak weg te krijgen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:56

Ik ben dan een slechte voorbeeld patiënt. Ik drink altijd tijdens het eten. Zou niet zonder kunnen. Drink ook koolzuur.
70 kilo afgevallen en verder geen klachten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:57

Ooh, dan heb je denk ik wel echt geluk gehad. :j

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:08

Eten en drinken tegelijk doe ik alleen met eten buiten de deur.

Koolzuur drink ik heel af en toe. Een ijskoude cola zero is toch wel heel lekker al het loeiwarm is.

Ik wacht geen 30 minuten meer met drinken. Meestal zo n 15 a 20 minuten.

En al mijn maag leeg is voor het eten eenglas water, dat loopt dan direct weg.

Eten en drinken scheiden ben ik al mee begonnen 1,5 jaar voor de operatie toen ik het traject inging. Dan heb je dat allang onder de knie als het zover is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:24

Wat eten jullie zo ongeveer op een dag nu?
Kunnen jullie bijvoorbeeld een hele boterham op?

Ik vraag me in mijn geval vooral af of de verandering in aansluiting naar de maag, voldoende zal zijn om af te vallen.
Mijn arts weet dit ook niet zeker, dus dit is echt iets dat de tijd zal moeten leren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:26

Ik kan wel twee volkoren boterhammen op :j Ene keer beter dan de andere keer en ook afhankelijk van het beleg.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:45

Dat wisseld, de ene keer 2 boterhammen achter elkaar, de andere keer is dat teveel,dan eet ik een uur later de rest op. Ik eet ook niet meer heel langzaam. Gewoon op een normaal tempo. Dat gaat prima.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:49

Dat is wel netjes, en dan zit je ook echt vol daarna denk ik?
Heb jullie het idee dat je echt veel minder eet dan voor de operatie?

Ooh, ik merk echt dat ik enorm twijfel.
Ondanks de hele dag honger (food noise) hebben, eet ik erg weinig.
Ik schrijf elke dag op wat ik eet, zodat ik bij eventuele schommelingen ook kan zien of er nog iets te verbeteren valt.
En ik weet dus ook precies wat en hoeveel ik binnen krijg en dat ik niet onbewust toch meer eet dan ik zelf denk.

Ik sta dus momenteel wel op de lijst, omdat de wachttijden zo lang zijn, maar ik kan er nog vanaf als ik wil.
Toch tijdens mijn afspraak in juni even goed mijn twijfels uiten, want ik wil er wel 100% achter staan.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:59

Ja dan zit ik wel vol. Maar dat zit ik van een bak yoghurt met een handje muesli ook. Ook ik at de jaren voor mijn operatie gezond. Maar ik viel niks meer af omdat ik door de vele diëten mijn stofwisseling om zeep heb geholpen. Achteraf gezien at ik veel te weinig. En je hoeft echt niet de rest van je leven sla te eten. Gezond en gevarieerd. Lijnen mag niet meer na de operatie. Frituur heb ik niet, maar eet gerust af en toe patatjes uit de oven, pizza, pasta,nasi, stamppot. Avg komt anders echt mijn neus uit na een paar dagen. Als het warm is doet een goed gevulde salade het ook goed. Tussen vind ik buiten fruit een toastje zalm of tonijn heerlijk. Zeker op zaterdagavond met een wijntje.

Als toevoeging omdat afvallen niet stopte eet ik volle producten, anders blijft er niks van me over {:}

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:06

Ja precies! Dat is hier ook het probleem.
Dat geeft me wel weer hoop, ik ben heel erg blij dat jullie je ervaringen hier willen delen en toelichting willen geven.

Ik weet dat niks doen geen optie is en dat ik er op de 'normale' manier, dus met gewoon minder en gezond eten, niet kom.
Dus mijn hoop is wel echt gericht op het veranderen van de maag/darm verbinding.
Laatst bijgewerkt door Polar op 20-04-25 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:14

Dat kan ik me voorstellen hoor, als je al zolang geen normale porties meer kookt dat je geen idee meer hebt van wat normaal is :(:)

En zoals ik zei je mag mij alles vragen. Mag ook via pb als je dat liever doet.

De meesten vallen echt goed af van een gbp. Ze gaan uit van zo n 70% van je overgewicht. Als je heel zwaar bent is de kans kleiner dat je in een gezond gewicht komt. Ik was 122.9 kilo bij 1.68. Officieel ben ik 1.73 echter mijn enorme pens trok mijn rug krom. Nu na bijna 3 jaar sinds een half jaar stabiel. Ik heb nog nooit van mijn leven 66 kilo gewogen. Ben daar enorm trots op!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:15

Ooh, ik had mijn bericht net aangepast, omdat ik dacht dat het misschien wat te persoonlijk was. :o

Terecht dat je daar enorm trots op bent. :j En gewoon 5 centimeter langer ook nu.
Je rug zal daar ook erg blij mee zijn.

Heel erg bedankt! Superlief.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:17

Haha ja na tien kilo minder werd mijn rug erg blij. _O-

Maar ook geen last meer van mijn knieën, enkels en heupen, datvis zo fijn en geen schurende dijen meer.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:22

Ja, na twee boterhammen zit ik in principe vol, maar inderdaad de ene keer al eerder en de andere keer wat minder. Met vol bedoel ik dan gewoon tevreden, dus niet propvol. Ik ben ook 183cm dus ook een langer lichaam dat voeding nodig heeft zeg maar :D Voor de operatie at ik met gemak 4-6 boterhammen en dan zat ik nog amper vol, dus ik eet nog steeds veel minder dan voorheen. Food noise is bij mij wel weer terug, maar was na de operatie een periode echt minder. Ik probeer op mentaal gebied nog wel aan de food noise te werken, want daarmee heb ik nog wel eens te neiging tot minder sterke keuzes. Blijft ook echt een levensstijl ding, maar zo te lezen ben je daarin al heel goed op weg.

Inderdaad geen schurende dijen meer :):) Al kan dat ook je bouw zijn, maar ik heb er veel minder last van. Sowieso veel minder last van de warmte.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:27

Mijn benen komen allang niet meer tegen elkaar en zo leuk dat je mooie jurkjes kan dragen ipv de hobbezakken waar ik voorheen inpaste. *\%/*

Foodnoise had ik nog nooit van gehoord, wil jij of Polar uitleggen wat dat inhoudt?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:37

Ja, ik ga een poging doen :) Food noise is een mooie term voor de hele dag aan eten denken. Al bezig zijn met wat je gaat lunchen als je aan je ontbijt zit, continu bezig zijn met je volgende eetmoment en wat je dan kan/wil eten. Vooraf al denken ‘ik ga morgen uit eten, wat ga ik eten’. Ook tijdens activiteiten zoals gezellig samenzijn of een spelletje spelen of zo toch denken aan eten en wanneer/hoe dat weer kan. Een soort onstilbare honger in je hersenen, terwijl het lichaam al vol kan zijn of behoefte heeft aan iets anders. Bij mij leidt dat ook echt tot meer eten dan mijn lichaam aangeeft of verkeerde keuzes/dwangmatig verkeerde keuzes maken. Het is soms meer en soms minder aanwezig, maar het is echt een mentaal ding. Door de GBP is het bij mij wel beter geworden, maar deels terug gekomen. Je kan er wel aan werken door bv meer focus de goede voedingsstoffen en intuïtief eten, maar dat is nog wel een uitdaging. Misschien dat het voor Polar anders is.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:41

Dank je wel voor de uitleg. Hier heb ik gelukkig geen last van. In het begin na de operatie wel natuurlijk om te zorgen dat je niet vergeet te eten.

Hongergevoel kwam wel heel snel weer terug. Nu met 5 of 6 eetmomenten merk ik prima aan mijn lijf dat het tijd is om te eten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:07

Ohja, dat met de warmte... dat is ook echt heel vervelend inderdaad.

De food noise vind ik het ergst.
Ik gebruik nu Ozempic voor mijn bloedsuikerspiegel en daarmee was in het begin de food noise weg.
Dan begrijp je hoe sommige mensen zonder food noise zo makkelijk op gewicht blijven of op z'n minst rust in hun hoofd hebben.

Wat fijn dat het allemaal zulke voordelen voor jullie heeft gehad!
Kan me voorstellen dat kleding shoppen dan ook weer leuk is.

Ja, goede omschrijving.
Het is gewoon echt de hele dag aan eten denken, zonder dat je dat zelf wil.
Soms terwijl je nog iets aan het eten bent, denken aan wat je hierna wil.
Het is inderdaad een heel zwaar mentaal gevecht.
Bij mij zijn er dagen dat het minder is, maar ook dagen dat ik al mijn energie kwijt ben aan er tegen te vechten.
Ik denk zelf dat 'slecht' eten het erger maakt, maar ook bij volledig gezond eten gaat het (bij mij) niet weg.
De honger doet soms ook oprecht pijn.

Hierdoor begrijp ik die mensen in dat programma, my 600 lb life, ook beter.
Een deel daarvan heeft gewoon geen stop, hun honger blijft en doordat ze de dingen eten die ze eten, wordt het ook nooit minder.
In het begin vond ik die dokter wel goed, geen excuses verzinnen, maar food noise is i.m.o gewoon een aandoening en die mensen zouden echt een betere begeleiding moeten krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 14:41

Alle mensen om mij heen met een gbp of iets eten en drinken tegelijk en drinken koolzuur. Als je het niet wist zou je het niet aan ze merken qua eetgedrag. Ik denk dat het bangmakerij is. Lijkt me dat dit een proces is wat in het begin niet kan meteen na de operatie en dan met kleine stapjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:00

Polar schreef:
Ja precies! Dat is hier ook het probleem.
Dat geeft me wel weer hoop, ik ben heel erg blij dat jullie je ervaringen hier willen delen en toelichting willen geven.

Ik weet dat niks doen geen optie is en dat ik er op de 'normale' manier, dus met gewoon minder en gezond eten, niet kom.
Dus mijn hoop is wel echt gericht op het veranderen van de maag/darm verbinding.

Maar als je met de kleinere porties al niet afvalt, hoe denk je dan dat dit wel met een maagverkleining zal zijn?
Is er bijvoorbeeld al gekeken naar andere oorzaken waardoor het niet lukt? Bijvoorbeeld lipoedeem of schildklier?

Ik at bijvoorbeeld altijd heel veel. Kon met gemak 2 ons kipfilet en 250 gram wokgroente op.
Ik heb zelf lipoedeem maar ben als de dood dat ik uiteindelijk weer vet op ga slaan waardoor ik weer dik zal worden. En wanneer dat is, ga ik over op plan B.

Het kan zijn dat ik het heb gemist of het verkeerde zeg, excuus ervoor mocht het zo zijn.