[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 06:38

Zo dat is even eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:04

Anderhalve maand geleden ben ik overgestapt van de pil (de merkloze variant van microgynon 30) naar een mirena spiraal. Laten zetten was verschrikkelijk, maar ben er nu heel blij mee. Niet meer ongesteld, en zit lekkerder in mijn vel :j
Enige nadeel; puistjes....Ik had altijd al onrustige huid op mijn (boven)armen, dat is erger geworden en mijn borst zit nu ook vol en in mijn gezicht heb ik ineens wat puistjes -O- Met name op mijn borst gaan de puistjes ook over wondjes die wat ontsteken (heb ik altijd al snel).

Komt dit omdat mijn lijf moet wennen aan andere/minder hormonen en trekt het na een tijdje weer weg, of blijft het zo?

Ik was het nu met een zeepvrije wasgel met tea-tree (sinds eergisteren) dus hoop dat dat wat gaat helpen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:28

Blijheid, ik zou als ik jou was Aspirine van Bayer, geen paracetamol.
Heeeeel klein beetje water bij een aantal tabletten zodat ze uit elkaar vallen en een heeel klein beetje honing erbij.
Erop smeren en na 10 minuten/15 minuten er af halen.
Dat werkt echt als een tierelier!
Ik slik niets en heb ook nog wel eens uitbraken van puistjes hormonaal en dit werkt top.
Werkt ontstekingsremmend en zorgt er ook voor dat het niet meer kan verspreiden.
Daarbij verwijdert het dode huidcellen zodat de boel minder snel verstopt raakt.
Een keer in de week kan je dat best doen zo'n masker, je zal zien dat je huid na een aantal weken echt rustiger en egaler wordt.

Als je er heel erg last van hebt kan je een beetje creme van het een of ander nemen en daar wat aspirines in doen.
Eerst een paar drupjes water uit elkaar laten vallen en dan erdoor heen mengen.
(aspirine zit ook in veel middelen voor je huid trouwens, maar dan in lage dosering. Vandaar de tip in creme.)
Dat kan je dan elke dag gebruiken.
Enige waarschuwing is dat je huid wat gevoeliger is voor de zon en het kan wat uitdrogen.
Daarom heb ik het zelf in creme zitten zodat het ook verzorgt, maar denk er zomers aan dat je je goed insmeert als je het gebruikt hebt en je gaat naar het strand o.i.d.

Verder krijg ik puistjes van dingen die ik niet of slecht verdraag, in mijn geval soja, gluten, melk en varkensvlees.
Zou je ook nog kunnen kijken of het scheelt als je wat laat staan.
Varkensvlees is een bekende met huidproblemen, bevat vrij veel hormonen waar je huid op reageert.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:03

Ik heb echt onwijs veel acne sinds ik gestopt ben met de pil! Maar erg lastige huid dus die aspirine was geen hit helaas!! Maar goed ikoet maar gewoon even volhouden.....

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:52

haffilover schreef:
Lieve bokkers, ik heb een vraagje. Ik heb vandaag weer de pil gehaald (microgynon 30) nadat ik er een jaartje mee gestopt ben. Ik was tot afgelopen donderdag (24 okt) ongesteld, en nu dus niet meer. Ik wil t liefst morgen gewoon al beginnen. Er zijn dus twee opties en ik weet niet wat wijsheid is.
Of morgen beginnen, ik begrijp dat het dan pas na de volgende menstruatie veilig is. Maar gooi ik dan mn cyclus door de war?
Of tot de volgende menstruatie wachten, waar ik eigenlijk niet zo'n zin in heb. Ik heb namelijk gelezen dat je op elke dag kunt beginnen, alleen je bent niet meteen veilig.
Wie o wie weet hoe het zit? Ik kan het nergens echt duidelijk terugvinden, anders morgen maar even de huisarts of apotheek bellen..

Je moet 7 dagen wachten voor je veilig bent (als je zomaar midden in je cyclus begint) je gooit dan idd je hele cyclus in de war en is de kans groot dat je lijf meer moeite heeft om zijn 1e ongesteldheid weer op te zoeken.

Ik zou wachten tot je volgende periode. De dag dat je ongesteld bent geworden dan inslikken. Zo ben je meteen 100% beschermt. Duurt toch nog maar 2 weekjes voor jou, moet kunnen toch?

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:48

ik wil met de pil gaan beginnen, maar ik ben al bijna 4 maanden niet ongesteld geweest...
maar op de bijsluiter van de pil staat dat je alleen maar kan beginnen als je ongesteld ben, kan ik ook gewoon nu beginnen of moet ik echt wachten?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:20

dat zou ik niet weten mariekekroon.. als je al 4 maanden niet ongesteld bent geweest weet je natuurlijk ook niet hoe lang je nog moet wachten! Denk ook dat de bijsluiter ervan uitgaat dat de dame een 'normale' cyclus heeft..

ik heb ook een vraag.. de 28e krijg ik een hysteroscopie *kijkoperatie via de baarmoedermond* , heeft iemand hier ervaringen mee? Ze gaan kijken waar mijn spiraaltje zit en zo mogelijk verwijderen als deze niet teveel in de baarmoederwand is ingegroeid..

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:31

Heb ik geen ervaring mee, maar wil je wel veel succes wensen! wat een nare situatie.

Ik wil eigenlijk ook graag een spiraaltje maar durf hem niet te laten zetten ivm de pijn :o haha ben echt een watje :')

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:38

wiebke schreef:
dat zou ik niet weten mariekekroon.. als je al 4 maanden niet ongesteld bent geweest weet je natuurlijk ook niet hoe lang je nog moet wachten! Denk ook dat de bijsluiter ervan uitgaat dat de dame een 'normale' cyclus heeft..

ik heb ook een vraag.. de 28e krijg ik een hysteroscopie *kijkoperatie via de baarmoedermond* , heeft iemand hier ervaringen mee? Ze gaan kijken waar mijn spiraaltje zit en zo mogelijk verwijderen als deze niet teveel in de baarmoederwand is ingegroeid..

ik heb maar besloten om gewoon te beginnnen......

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:47

mariekekroon schreef:
wiebke schreef:

ik heb maar besloten om gewoon te beginnnen......

Wil je niet weten wat er met je menstruatie aan de hand is? Lijkt me toch een stuk beter voor je lichaam om daar zekerheid over te hebben, zeker omdat 'je niet zwanger kan zijn'. Dan lijkt het me ook dat je de pil niet gelijk als anticonceptie nodig hebt, dus eerst zekerheid halen kan toch wel? :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:15

Oké misschien voor sommige een hele domme vraag maar ik ben dr vrij onzeker over;

Ik ben niet aan de pil, ik ga ook niet aan de pil; maar is een condoom dan voldoende als anticonceptie?
Is de kans dat er iets fouts mee gaat groot? Of kan ik beter een ander anticonceptiemiddel nemen?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:29

Met alleen een condoom schijnt de kans op zwangerschap ongeveer op 2% te liggen. Voor overige dingen is het natuurlijk een prima voorbehoedsmiddel, maar 2% vind ik toch nog een vrij hoog percentage tegen zwangerschap.

Je leest veel verhalen over gescheurde condooms en dergelijke en dan is het natuurlijk ineens helemaal geen bescherming meer. Ik heb zelf ook wel eens een gescheurde condoom gehad, terwijl het echt de goede maat was en op de juiste manier omgegaan werd en alles. Kan altijd gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:06

Volgens mijn huisarts is de kans dat er met condoom wat gebeurd bijna niet groter dan de pil en staat het gelijk aan andere voorbehoedsmiddelen. Je kan natuurlijk wel zorgen voor morning afterpil op voorraad mocht er toch een ongelukje gebeuren.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:46

Toch even een vraag voor zekerheid, ik ben net naar de huisarts geweest en heb de pil gehad, mijn laatste dag van mijn menstruatie was zondag, dus om nu een maand te wachten op volgende.... Ik kan toch nu gewoon beginnen en dan dat het 7 dagen duurt voor hij veilig is, bij apotheek is nml gezegd echt eerste dag van cyclus, maar beschrijving zegt anders..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:37

De een zegt na 7 dagen veilig, de ander zegt na de stopweek van de eerste strip pas veilig..

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:24

Volgens de bijsluiter van mijn pil is het dan na 7 dagen veilig. Staat hier niets over beschreven in de bijsluiter van jouw pil?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 00:12

Hoi meiden,

deze vraag zal vast al vaker gesteld zijn, maar 175 pagina's doorspitten, wordt hem even niet :).
Ik slik mijn pil eigenlijk altijd drie keer door (de huisarts zei dat dat maximaal het beste was om aan te houden) maar er is zoveel discussie omheen, dat ik nu toch wel erg begin te twijfelen. Ik doe dit echt al jaren.
Elke maand ongesteld worden, is voor mij echt een drama, omdat het een beetje extreem is bij mij, om het zo maar te zeggen :+.
Zou het nou echt kwaad kunnen voor je vruchtbaarheid denken jullie, om 1 keer in de drie maanden ongesteld te worden?
Ik ben 20 en wil later nog wel de mogelijkheid hebben om kinderen te krijgen :Y)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:01

nou.... ik denk dat ik hier maar eens opzoek ga naar ervaringen.

Ik ben inmiddels al 6 jaar aan de pil.
Vanaf januari ben ik deze aan het doorslikken (met stopweken uiteraard) op advies van de gynaecoloog.
Echter blijf ik 24/7 pijn houden, ik heb hiervoor al een kijkoperatie gehad, echo's, ct's, mri's etc.
Nu heeft dat door slikken totaal geen nut, ik wordt na 2,5 strip gewoon ongesteld met de pijnen erbij waar je u tegen zegt.....
Gynaecoloog heeft geadviseerd om een spiraaltje te laten zetten, maar door de hevige pijnen die ik dagelijks heb, plus alle horror verhalen, durf ik absoluut niet.
Ik ben ziek van mijn menstruatie, slik regelmatig tramadol (waar ik super duf van wordt) en mijn leven is echt een hel op het moment.
Van de pil ben ik ook enorm aangekomen, en een zwaardere pil durf ik daarom al helemaal niet aan...

Ik heb gevraagd of ze dat spiraaltje onder narcose of een roesje wilde plaatsen, maar daar was geen ruimte voor om dit te bespreken. ze doen dat simpelweg niet.......

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:52

hey bokkers,

ik zit met een vraagje, ik slik de pil tot aan 3 strips door en heb nu een doorbraakbloeding maar ben op de helft van de laatste strip...
wat doen jullie? stopweek inlassen ? of door eten en gaat de bloeding vanzelf weer weg?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:14

Hier ook een vraag, of er mensen zijn met ervaringen/tips... ik heb altijd een goede huid gehad, ook in de puberteit had ik niet erg veel last van pukkeltjes ed. Tot ik aan de pil ging, ik kreeg steeds meer last. Ik slikte eerst Neocon, daar ben ik 3 maanden mee gestopt aangezien mijn vriend in het buitenland zat, zo kon ik ook meteen kijken of ik verschil zou merken en of mijn huid rustiger zou worden. Dat gebeurde niet het leek zelfs iets erger te worden. Nu heb ik van de dokter een andere pil gekregen (staat Sandoz op, volgens mij is dat microgynon?) om te kijken of het minder wordt maar mijn huid is nog nooit zo'n ramp geweest. Slik die pil nu 2 weken en mijn hele kaaklijn zit onder de rode vlekjes, bultjes en pukkeltjes. Weet niet zo goed of ik nou door moet gaan met deze pil en dat het miss gewoon beter wordt hierna of niet...
Is er iemand die hetzelfde heeft gehad hier toevallig, wat zouden jullie aanraden?

Blijheid ik heb ook zulke 'zeep' dat doet bij mij helemaal niks helaas... het rare is dus dat mijn huid verder eerder wat droog is, maar dan heb ik dus wel steeds die plekjes.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:22

Hoi, ik was even aan het zoeken op libido + navaring en dit topic kwam eruit rollen, kan helaas alleen de gezochte post niet meer vinden.
Het is een beetje persoonlijk, maar hoop op tips of in ieder geval.. iets...

Ik ben ondertussen 26, heb vanaf mijn 14e 3 jaar aan de pil gezeten en ben daarna aan de nuvaring gegaan, dus alweer 9 jaar nonstop aan dat ding. Libido in mn laatste relatie was ontzettend laag en ik dacht dat dat kwam omdat mn/ons leven het afgelopen jaar nou niet bepaald erg leuk is geweest (helse verbouwing, vriendlief bleek schulden te hebben door zijn moeder, ik kwam zonder werk te zitten en dat is maar het topje van de ijsberg). Nu zijn mn vriend en ik een paar maanden geleden uit elkaar gegaan en toen ik mijn laatste nuvaring uitdeed, vond ik het eigenlijk wel een mooie tijd om ermee te stoppen.

Maar help.. serieus... Mijn libido is echt helemaal terug van weggeweest... Ik schrik er gewoon van! Heb nu dus ontzettend sex met mn ex maar dat is natuurlijk allesbehalve handig. Maar ik kan mezelf gewoon niet helpen als hij hier is of als ik hem zie.. Het klinkt echt zwaar dramaqueen, maar geloof me.. Ik moet die gozer vergeten en dat gaat niet op deze manier... En daarbij vind ik het eigenlijk ook gewoon doodeng.. Uiteraard worden er rubbertjes gebruikt nu en heb ik een map achter de hand, maar toch...

Zijn er mensen die dit ook zo hebben ervaren? Dus libido naar toppunt na stoppen met anticonceptie?
Aan de ene kant wil ik door deze reden weer een nieuwe set gaan halen (+ dat die ongesteldheid vreselijk is, ik ben namelijk echt al 2 jaar niet meer ongesteld geweest en nu alweer 2x in korte tijd), maar aan de andere kant.. Ik zit gewoon weer zoveel beter in mijn vel dan de aflopen jaren eigenlijk..

Ik heb het her en der al een beetje rondgevraagd aan vriendinnen, omdat er een aantal heel toevallig op ongeveer hetzelfde moment ook gestopt zijn, maar die merken van een verhoogd libido niet zoveel, wel dat ze beter in hun vel zitten.
Dus hopelijk zitten hier mensen die raad weten want vind het eigenlijk niet heel tof..

Goldengirl: In het verleden bij mij meost ik inderdaad een stopweek inlassen om de bloeding te laten stoppen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 00:41

Sinds ik die ring niet meer gebruik ben ik echt een veel leuker mens geworden en dat libido is heeeeelll herkenbaar!!!! Dus ja..... Heb dezelfde ervaring! Vriendlief is er heel blij mee haha

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:21

Ja _O-
Als het ondertussen geen ex was had ik er ook heel blij mee geweest _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:37

Ik heb dat totaal niet Yv, een verminderd libido door in mijn geval de pil :n ergens kan het heel goed komen doordat je er over gelezen hebt, em dat je nu de relatie over is de sex gaat 'missen'

Anderzijds geloof ik ook wel dat het invloed kan hebben op je libido, immers door de mannelijke hormonen in de pil die demvrouwelijke 'ik wil babies!' Hormonen onder controle houden :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:43

Waaaaarom moet jij dit nou precies zien :') _O-
Ik denk in dit topic komen geen "bekenden" :').

Nee de seks missen gaat in dit geval niet op :n. Beetje lastig en té persoonlijk om uit te leggen :=.
Maar denk wel dat het door die ring komt.. Misschien is het idd wat je zegt, de biologische klok..? Al heb ik echt helemaal niks met kinderen en hoef ik ze ook voorlopig niet zeg maar..
Ergens in een ver verleden, tussen de overgang van pil en ring had ik het ook. Alleen toen was ik een stuk jonger en weet ik het aan "volwassen worden" :+.

Alleen het is nu zeg maar een soort van extreem.. :(
Overigens heb ik het al een paar weken en ben ik vandaag pas gaan zoeken op internet..
Maar misschien is het ook wel ondat ik nu mn draai weer redelijk heb gevonden en daardoor weer beter in mn vel zit? Dat het gewoon combinatie van is ofzo?

Want het is niet zo dat ik nooit zin had tijdens mn relatie, integendeel. Alleen is het nu f 100000x zo erg :').
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 10-11-13 01:50, in het totaal 1 keer bewerkt