Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe26

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:17

Ja was bij mij bij de eerste operatie ook. Vloeibaar/zacht eten heb ik persoonlijk langer gedaan. Ik was er aan gewend en at alles maar sneed het klein en slikte het praktisch gelijk door. Ik heb nooit iets in de blender gedaan ofzo, vond dat zo vies hihi. Je merkt het vanzelf wat jou ervaring is.

Bij mijn tweede operatie, ook de onderkaak naar voren en eventueel kin, zegt mijn kc dat ik moet rekenen op 3 weken uit de running. De kaken bij mij zijn de eerste 10 dagen met elastieke strak op elkaar. Dat geeft meeste ongemak wat hij zei.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:55

Zoe26 schreef:
Ja was bij mij bij de eerste operatie ook. Vloeibaar/zacht eten heb ik persoonlijk langer gedaan. Ik was er aan gewend en at alles maar sneed het klein en slikte het praktisch gelijk door. Ik heb nooit iets in de blender gedaan ofzo, vond dat zo vies hihi. Je merkt het vanzelf wat jou ervaring is.

Bij mijn tweede operatie, ook de onderkaak naar voren en eventueel kin, zegt mijn kc dat ik moet rekenen op 3 weken uit de running. De kaken bij mij zijn de eerste 10 dagen met elastieke strak op elkaar. Dat geeft meeste ongemak wat hij zei.

Jeetje heftig, 2 operaties!
Waarom 2?

Ik hoop ontzettend dat het bij mij in 1x kan/mag }:0

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:57

Bij mij was de bovenkaak te smal. Die hebben ze 9 mm verbreed. Dan alles in mooie bogen zetten met de beugel en dan word de onderkaak verlengt enzo. Bij jou is gelijk alles in mooie bogen gezet, omdat jou kaken al klopte.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:39

Na mijn operatie werd gezegd dat ik 3 weken niet kon werken. En 6 weken vloeibaar/niet sporten.

Na 2,5 week ben ik weer full time gaan werken.

Na 6 weken ben ik niet gelijk over gegaan naar harde dingen. Nouja wel geprobeerd maar zelfs een plakje komkommer doorbijten had ik de kracht niet meer voor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:41

Bij mij is het in 1x gedaan in het UMC.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:47

Ik heb ook een flinke verbouwing gehad, ik moest 1 à 2 weken vloeibaar/heel zacht (bijv brood zonder korst gedompeld in bouillon) eten en mocht na die twee weken voorzichtig weer zachtgekookte aardappels en bloemkool eten enzo. :j Na 2 weken ging ik weer aan het werk, fysiek zeer zwaar werk. Dit ging prima, wel was ik de eerste weken op werk wel wat sneller moe dan normaal en kreeg ik zeer vermoeide kaakspieren van het gekwebbel. :+ Na de 6 weken mocht ik in principe weer alles eten, ik heb dit voorzichtig opgebouwd, want ik vond het nog wekenlang best wel eng om bijv een hard pistoletje te eten of een appel af te bijten.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:15

Wieke schreef:
Oke nou dan hopen dat de operatie binnenkort is en dan nog een tijdje beugelen..
Erg benieuwd naar het gesprek bij de kaakchirurg.

Wat ik tot nu toe begrepen heb van de ortho is 2 weken helemaal niets doen/werken en 6 weken vloeibaar eten.
Is dat ook jullie ervaring?

Ik was na 1 week weer ochtendjes aan het werk, hele dagen lukte pas na 3 weken. Na een ochtend werken moest ik toch wel even een paar uurtjes slapen. Vloeibaar eten heb ik 3 dagen gehad, daarna kleine stukjes van zachte dingen die ik in 1 keer kon doorslikken.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:34

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:43

Zoë, heb je inmiddels al een duidelijk antwoord van je ortho gehad?

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:34

Lief dat je eraan denkt! Ik had gebeld en de receptioniste zei dat ze het gestuurd had en een reminder gung sturen. Zij is zo'n onvriendelijke zure oude taart! Afgelopen vrijdag was ik er toevallig met mijn dochter haar activator halen en op het eind heb ik het gevraagd. Ze was compleet verbaast, bood excuses aan en wist van niks... ze zei ik had heus r
Gereageerd is 2 min bellen en klaar, nu loop jij met stress en enge verhalen in je hoofd. Maar goed, ze gaat het dus zo met een draad breder maken. Wat eindelijk neerkomt op dat ze de kiezen meer naar buiten gaat laten kantelen zeg maar waardoor de passen met onder. Zij had er de volste vertrouwen in, dus ik moet dat ook maar hebben. Ik wacht de controle van aug af om te vragen hoe of wat. Heb mijn werk nooit verteld van een 2e operatie...

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:46

Wat een rotstreek van die receptioniste.

Hoop van harte voor je dat het plan van je ortho gaat werken! Ben je bang dat ze op je werk moeilijk gaan doen als je extra geopereerd moet worden?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:07

Goh jeetje gaat lekker met die receptioniste...

Bij mij op werk weten ze wel van een operatie die er aan komt, maar heb nog nooit gevraagd hoe dat in z'n werk gaat, ga ik na consult bij kaakchirurg doen (13-7). Ga je dan tijdelijk ziek gemeld worden oid?
Hoe is dat bij jullie gegaan qua regelen op werk?

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:44

Oh je gaat inderdaad gewoon in de ziektewet voor 2 a 3 weken of iig zolang je thuis bent. Vorige keer deden ze ik absoluut niet moeilijk en dat verwacht ik nu ook niet. Toch spannend haha.

Ik heb ook de mogelijkheid om thuis te werken, zeker nu na de corona persiode, dus kan rustig aan opbouwen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:08

Hoi. Ik kom mij hier ook maar weer even melden.
In 2008 heb ik ook al eens wat geplaatst. Toen kon ik vertellen dat de boel na mijn operatie in 2005 helaas weer was teruggevallen.

Inmiddels ben ik afgelopen 3 juli voor de 2e keer geopereerd. Inmiddels wordt ik eind deze maand alweer 35. Het was een hele stap, maar ik heb de gok genomen. Er vanuit gaande dat de techniek ook weer 15 jaar verder is.

De beugel heb ik mij geen moment zorgen om gemaakt.
Ik heb gelukkig niet zo last van uiterlijke onzekerheid wat dat betreft.
Vorig jaar juli heb ik de beugel laten zetten.
En in december vond mijn ortho het wel goe dgenoeg om mij doorte verwijzen.
Helaas door de wachttijd bij de kaakchirurg (kon begin maart terecht) en gelijk daarna Corona wel wat vertraging gehad.
Uiteindelijk viel het mee, omdat niemand in de vakantie geopereerd wou worden.
Dus toen ze weer opstartten was ik bijna gelijk aan de beurt.

Nu dus met een dik koppie en een dove onderlip& kin thuis.

Ze hebben bij mij opnieuw boven en onder gedaan voor optimaal resultaat en ook de kin aangepakt.

Alles gaat op zich goed. Rechts naar mijn idee wat beter dan links.
En uiteraard weer heel hard duimen draaien dat alle gevoel weer terug komt.
Dat is de vorige keer ook gebeurt, dus we hebben goede hoop.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 22:55

Oh positief verhaal! Fijn voor je. Eng idee wel ergens dat je een terugval kunt krijgen. Succes komende dagen iig.

Ik zal ook even update. Ik ben gister bij de ortho geweest weer en vroeg hoopvol hoe het ervoor staat.... aangezien ik eigenlijk afgelopen juni geopereerd zou worden. Dat gaat nog lang duren!! Zoals ik vertelde stond de laatste kies te hoop waardoor mijn kiezen niet raken. Deze moet zakken, ben inmiddels bij de 3e draad en het gaat traag. Maar ik vroeg het aangezien ik goede hoop had voor een stale draad volgende keer... nou komt het... de laatste kies bij de andere kant blijkt nu ook te hoog dus volgende maand doen ze daar een blokje op en beginnen we weer bij draad 1!! Gaat dus januari worden grrr ik word bijna 38 en schaam me ook totaal niet. Baalde even, maar heb me er maar bij neergelegd. Ik ben blij dat ik niet zelf betaald iig!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:02

Dat is echt wel balen.

Mijn beet it overigens ook heel mooi, maar ik voel wel dat er nog genoeg aan moet gebeuren voor een goede sluiting

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:02

Bij mij staat het nog open zeg maar, doordat die kiezen te hoog staan sluit het niet aan en blijft de opbeetplaat straks ook niet goed zitten na de operatie. Ah alles wat nu gedaan wordt hoeft niet meer naderhand hoop ik maar. Ik ben gewoon ongeduldig.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:32

karin1985 schreef:
Hoi. Ik kom mij hier ook maar weer even melden.
In 2008 heb ik ook al eens wat geplaatst. Toen kon ik vertellen dat de boel na mijn operatie in 2005 helaas weer was teruggevallen.

Inmiddels ben ik afgelopen 3 juli voor de 2e keer geopereerd. Inmiddels wordt ik eind deze maand alweer 35. Het was een hele stap, maar ik heb de gok genomen. Er vanuit gaande dat de techniek ook weer 15 jaar verder is.

De beugel heb ik mij geen moment zorgen om gemaakt.
Ik heb gelukkig niet zo last van uiterlijke onzekerheid wat dat betreft.
Vorig jaar juli heb ik de beugel laten zetten.
En in december vond mijn ortho het wel goe dgenoeg om mij doorte verwijzen.
Helaas door de wachttijd bij de kaakchirurg (kon begin maart terecht) en gelijk daarna Corona wel wat vertraging gehad.
Uiteindelijk viel het mee, omdat niemand in de vakantie geopereerd wou worden.
Dus toen ze weer opstartten was ik bijna gelijk aan de beurt.

Nu dus met een dik koppie en een dove onderlip& kin thuis.

Ze hebben bij mij opnieuw boven en onder gedaan voor optimaal resultaat en ook de kin aangepakt.

Alles gaat op zich goed. Rechts naar mijn idee wat beter dan links.
En uiteraard weer heel hard duimen draaien dat alle gevoel weer terug komt.
Dat is de vorige keer ook gebeurt, dus we hebben goede hoop.

Jeetje, ik wist niet eens dat het ja de operatie alsnog terug kon vallen!

Bij mij is inmiddels m’n beugel al een aantal keer strakker gezet, vanmorgen weer en ik heb een ‘spin’ in mijn gehemelte gekregen. Wat een ellende en wat een pijn heb ik nu weer....
De ortho durft nog niet te zeggen wanneer ik klaar ben voor de operatie.

De beugel heb ik nu 3 maanden en ik heb twee foto’s naast elkaar gezet van voor de beugel en nu. Ik zie nu al zoveel verschil!
Afbeelding
Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:11

Ik heb ergens gelezen dat het in 3% van de gevallen gebeurt. Lucky me.
De oorzaak in mijn geval zijn zwakke kaakkopjes e wellicht slecht tonggebruik.
(teveel tongddruk tegen de voorste tanden icm slechte mondsluiting)
Dus deze keer ga ik ook naar de logopediste.

Welke operatie moet je ondergaan, want zo van de foto zie ik geen overduidelijke afwijking? :o

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:01

Hoe staat het bij jullie met eventueel vertraging door Corona? Planning voor mij was juli, alles staat er netjes klaar voor maar het kan nu zomaar november/december worden. Baal er zo van!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:16

horsiegek schreef:
Hoe staat het bij jullie met eventueel vertraging door Corona? Planning voor mij was juli, alles staat er netjes klaar voor maar het kan nu zomaar november/december worden. Baal er zo van!

Oh, echt? Dan ben ik ook vast gewaarschuwd...... Ik moet morgen namelijk naar de kaakchirurg, ortho denkt dat het goed genoeg staat. Verwachting is dus dat ik door kan voor de operatie en ik hoopte eigenlijk dat dat een beetje snel zou kunnen :=
Maar ik begrijp dus helemaal dat je er van baalt :knuffel: . Al begreep ik al wel van mijn ortho dat het voor de duur van het hele traject niet heel veel uitmaakt: alles wat voor de operatie gedaan wordt, hoeft daarna niet meer. Maar desondanks, ik wil die operatie gewoon achter de rug hebben :j.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:21

Ja dat is wel zo maar het staat nu stil, het kan niet verder aangepast worden dan dit voor de operatie. Morgen maar weer eens bellen. Vorige keer zeiden ze: we bellen je twee weken van te voren. Uhmm... ja vriendin, hoe ga ik dan alles regelen met werk, studie, zorg? :7

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:33

ik werd in december goed genoeg bevonden door de ortho.
Toen 3 maanden wachttijd voor de kaakchirurg (begin maart)
Toen 3 maanden corona lockdown.
En daarna was ik gelijk aan de beurt begin juli want niemand wou in de vakantie geopereerd worden.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:46

Hier ook vertraging. Ik zou juni geholpen worden, nu ineens wil ze alles laten zakken enzo zodat het mooier aansluit ipv halve open beet. Ze verwacht me, zei ze vandaag, over 3 maanden door te sturen en dan 2 mnd wachttijd bij kc. Dus wordt januari grr.
Beetje net als bij jou horsiegek, alleen doen ze bij mjj wel dingen die anders na de operatie gedaan zouden worden. Voor jou is het helemaal frustrerend!

Karin, dan heb je inderdaad pech gehad 3%! Hopelijk nu beter dan. Mijn kaalkopjes, zijn ook heel slecht. Kraken en knalle als een gek altijd. Dat is de rede mede van deze operaties. 1 is zo goed als weggesleten al. Hoe gaat het nu met je?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:38

Het gaat goed. Ben het niet kauwen wel zat, maar goed nog een weekje volhouden dus.
Helaas pas na bijna 8 weken de controle. Zal ook wel door de vakanties komen.
Heb nog wel wat puntjes om te bespreken. Mijn tanden staan prima, maar mijn gezicht heeft wel een tik gehad. Met name mijn neus (was de vorige keer ook), maar het is vooral opvallend dat mijn bovenlip ernaast zit. Benieuwd wat ze daar over zeggen. Uiteindelijk is er nog genoeg rest zwelling.

Het het meest irritante is dat het gevoel in mijn kin en lip terug komt. In elk geval op rechts, links ben ik nog niet zo zeker van, die heeft in elk geval meer tijd nodig. Maar het is dus constant aan het kriebelen en krioelen/branden in die omgeving. Maar liever dat dan een dooie boel :)