GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:54

Ik kon vandaag met winkelen ook flink kleiner shoppen. Ik pak uit automatische l/xl maar kon mooi weer terug voor een S en M haha. Toch is mijn bmi nog veel te hoog met 28,5. Toch gek hoe een lichaam werkt en waar het allemaal vet en gewicht op slaat

Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:58

Ik heb al meerdere keren nieuwe broeken moeten kopen. Steeds kleinere maatjes.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:36

Hebben jullie ervaring met Yazen? Ik wil toch erg graag de stap nemen, moet volgende week bloedprikken. Helaas is mijn eigen huisarts alles behalve meewerkend ondanks slaapapneu en PCOS. Dan maar zelf betalen. Ben al 25 kg op eigen kracht kwijt, wel over een aantal jaar hoor maar de laatste +-10 a 15kg krijg ik er met geen mogelijkheid af.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:40

Gun het jezelf, Doef.

Ooooh, te grote broeken... ik zag mezelf laatst in de spiegel in een broek waarvan ik dacht 'kan nog wel". Kan dus niet meer := Ik moet nog nieuwen halen, maar ik heb zo'n hekel aan shoppen in een winkelstraat. En welke maat ik nou online moet bestellen... geen idee!

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 16:57

Ik kijk nu ook even via getwellis, uit de test kwam Ozempic. Maar Mounjaro spreekt mij meer aan gezien het de absorptie van vet uit voeding blokkeert, lees daar dan weer over dat het niet in combinatie met de anticonceptie pil kan... Helaas kan ik niet zonder pil. Zit er veel verschil tussen Ozempic en Mounjaro?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 17:06

Nice, Jester!

Ik ben al een stuk of 5 winkels ingelopen maar ik kan maar niet slagen voor bovenkleding.
Heel erg frustrerend. Ben al veel afgevallen maar nog steeds veel buik dus wil nog steeds verhullen maar mag wel wat kleinere maat al.
En het liefst met korte mouw omdat ik het altijd warm heb op mijn werk, en nu wordt het herfst dus alles dikker en met lange mouw. Valt niet mee :')
Ik ben deze week weer begonnen met werken na 9 weken zomervakantie en iedereen die mij zag viel zowat om van verbazing _O-
Die 20 kilo van vóór de vakantie is ze blijkbaar te geleidelijk gegaan om het te zien, maar in combinatie met de volgende 7 kilo en elkaar 9 weken niet zien vielen de monden open hahaha. Echt heel veel leuke complimenten gehad deze week *\%/*

Haaruitval is helaas bij mij inderdaad een bijwerking van het hele proces, ik ga nu op zoek naar een goede vitamine daarvoor. Heb altijd een goede volle bos gehad maar de laatste 2 maanden is echt 30% dunner geworden voelt het.
Valt voor anderen niet op maar ik vind het zonde.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 17:15

Doef schreef:
Hebben jullie ervaring met Yazen? Ik wil toch erg graag de stap nemen, moet volgende week bloedprikken. Helaas is mijn eigen huisarts alles behalve meewerkend ondanks slaapapneu en PCOS. Dan maar zelf betalen. Ben al 25 kg op eigen kracht kwijt, wel over een aantal jaar hoor maar de laatste +-10 a 15kg krijg ik er met geen mogelijkheid af.

Ja ik, bevalt prima! Als je mijn berichten in dit topic bekijkt kun je wel wat dingen vinden die ik erover geschreven heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:16

Doef schreef:
Ik kijk nu ook even via getwellis, uit de test kwam Ozempic. Maar Mounjaro spreekt mij meer aan gezien het de absorptie van vet uit voeding blokkeert, lees daar dan weer over dat het niet in combinatie met de anticonceptie pil kan... Helaas kan ik niet zonder pil. Zit er veel verschil tussen Ozempic en Mounjaro?

Het is een andere GLP-1. Wat duurder dan Ozempic. Je kan zelf kiezen welke je neemt. Mounjaro is voor fors overgewicht misschien een betere keuze maar inderdaad uitkijken met je anticonceptie. Maar dat is met Ozempic ook dacht ik.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:26

Mounjaro blokkeert niet de opname van vet uit eten. Het remt de opslag en verhoogt de verbranding. Het kan wel in combi met je pil, maar die is dan niet meer betrouwbaar als anticonceptie.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:31

Vanillia schreef:
Mounjaro blokkeert niet de opname van vet uit eten. Het remt de opslag en verhoogt de verbranding. Het kan wel in combi met je pil, maar die is dan niet meer betrouwbaar als anticonceptie.

Aha op die manier. Werken de hormonen in de anticonceptie pil dan wel gewoon? Daar ga ik namelijk erg goed op (meer mentale stabiliteit), beter dan op mijn natuurlijke hormonale cyclus.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:33

Doef schreef:
Vanillia schreef:

Aha op die manier. Werken de hormonen in de anticonceptie pil dan wel gewoon? Daar ga ik namelijk erg goed op (meer mentale stabiliteit), beter dan op mijn natuurlijke hormonale cyclus.

Jazeker.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 18:39

Suzanne F. schreef:
Doef schreef:

Het is een andere GLP-1. Wat duurder dan Ozempic. Je kan zelf kiezen welke je neemt. Mounjaro is voor fors overgewicht misschien een betere keuze maar inderdaad uitkijken met je anticonceptie. Maar dat is met Ozempic ook dacht ik.

Fors overgewicht heb ik niet (meer), dat is gelukkig op eigen kracht gelukt. Maar de laatste 15 kg blijft hangen (perfect zou zijn 20 maar met 15 ben ik ook tevreden), helpt dan ook niet mee dat ik ook echt wel wat uitschieters heb qua eten... Maanden dieeten en daarna maanden lang ook geen verschil meer zien of merken maakt het uiteindelijk lastig om zoiets nog vol te houden, ondanks de goede resultaten van het begin :n. PCOS en slaapapneu zullen ook niet veel goeds toevoegen. Ik twijfel dan ook tussen Mounjaro of Ozempic. Ik wil graag resultaat zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:30

Ik heb zelf goede resultaten met Ozempic maar heb Mounjaro niet geprobeerd. Van beiden zijn hier succesverhalen te lezen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:36

Ik heb gister ook van alles gepast en mijn man laten keuren wat nog kon en wat weg moet. :+
Opisop shop, zoiets heb ik ook nu. Ga langzamerhand weer aan het werk en mensen weten niet wat ze zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:40

Ik ga morgen weer eens wat broeken op Vinted zetten. Sommige heb ik weggedaan maar G-star en Levi’s verkoop ik liever nog.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:57

Ik zit bij yazen en ik gebruik mounjaro, de waarschuwing van anticonceptie geld tot 4 weken na het verhogen van de mounjaro. Dat heeft mijn arts me zo verteld

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:40

Mij lijkt Yazen een fijn platvorm, ook omdat er een app is en ik al via de chat makkelijk contact heb kunnen krijgen met wat vragen. Van Wellis kreeg ik via de mail ook wel snel antwoord hoor! Via Yazen moet je van te voren bloedprikken, is dat bij Wellis ook zo?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:45

Doef schreef:
Mij lijkt Yazen een fijn platvorm, ook omdat er een app is en ik al via de chat makkelijk contact heb kunnen krijgen met wat vragen. Van Wellis kreeg ik via de mail ook wel snel antwoord hoor! Via Yazen moet je van te voren bloedprikken, is dat bij Wellis ook zo?

Nee niet dat ik weet. Moest een vragenlijst invullen, meer niet.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:28

Hé snotverdorie heb ik een andere arts gekregen omdat de andere is gestopt. Balen want had goed en fijn contact met deze.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:25

Ik ben vorige week bij de huisarts geweest, en van het een kwam het ander.
Er moeten bij mij veel kilo's ( +40) af, maar ik moet eerst een jaar lang een leefstijlprogramma volgen,
voordat bv mounjaro of zo vergoed gaat worden.
Zou ik het komende jaar het programma kunnen volgen en dan al zelf kunnen beginnen met bv Mounjaro en dan over een jaar het wel vergoed gaan krijgen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:35

ikkeniet schreef:
Ik ben vorige week bij de huisarts geweest, en van het een kwam het ander.
Er moeten bij mij veel kilo's ( +40) af, maar ik moet eerst een jaar lang een leefstijlprogramma volgen,
voordat bv mounjaro of zo vergoed gaat worden.
Zou ik het komende jaar het programma kunnen volgen en dan al zelf kunnen beginnen met bv Mounjaro en dan over een jaar het wel vergoed gaan krijgen?

Dat kan, maar voor vergoeding zit je op dit moment nog wel aan saxenda vast. Ik zou dan wel aanraden om met hetzelfde middel te starten als je daarna ook vergoed kan krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:46

Doef schreef:

Ik zit ook bij Yazen. ben er boven verwachting goed over te spreken.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:22

Ikkeniet ik zou vooral ook even goed checken wat de vereisten zijn voor de verzekering om te mogen starten met Saxenda na de GLI.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:32

Vanillia schreef:
Ikkeniet ik zou vooral ook even goed checken wat de vereisten zijn voor de verzekering om te mogen starten met Saxenda na de GLI.

Dat verschilt niet per verzekering. Als je een jaar lang erkende GLI gevolgd hebt met onvoldoende resultaat kom je in aanmerking als je ouder bent dan 18, geen diabetes hebt (dan gelden andere criteria voor ozempic/mounjaro) en bmi hebt boven 35 met comorbiditeit of boven 40 zonder.
Als je bmi niet aan de criteria voldoet wordt mysimba bij lager gewicht al vergoed.
Laatst bijgewerkt door gomir op 13-09-25 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 09:33

Doef schreef:

kijk ook eens op www.leeftstijldirect.nu scheelt echt heel veel per maand, ik ben voor mijn Ozempic maandelijks, incl bestel en verzendkosten 160 kwijt. 30 euro voor het bestellen en 130 euro voor de pen en de verzendkosten. Inschrijving kost iets van 135 euro, maar is 1 malig. je wordt begeleid door een BIG geregistreerde huisarts, aardige man.