Goof schreef:Wow, interessant Suliko! Dank voor het delen.
Ik heb dus ook een beenlengte verschil en herken helemaal wat je zegt met je ongekookte spaghetti-been en je gekookte spaghetti-been. Mijn korte is veel stabieler, maar stijver en mijn lange wiebelt veel meer en moet veel meer corrigeren. Dat is ook de kant waar mijn bekken/ heup altijd pijn doet op langere afstanden en mijn knie gevoelig kan zijn.
Heel herkenbaar dus, maar ik begrijp dat een podotherapeut dus wel helpend kan zijn?
Fijn dat je er wat aan hebt! Dat exact heb ik ook. Bij mijn langere kant meer pijn in mijn bil/heup, altijd beurse bilspieren, en kortere kant vooral stijfheid. Ik vond mijn spaghetti-metafoor ook goed bedacht.
Ja, absoluut een aanrader. Ik ben heel blij dat ik naar een podotherapeut ben gegaan. Zat te twijfelen tussen weer een andere fysio of een uitgebreide loopanalyse, maar voor dit soort problemen in je skelet, ben je echt aan het juiste adres bij een podotherapeut. Ze heeft een uur de tijd genomen waarin ze naar alles keek, mijn benen en voeten uitgebreid gevoeld, mijn stand als ik sta, loop en ren met en zonder schoen/zooltje en metingen/filmpjes gemaakt van mijn voetafdrukken en verschillen en impact op mijn hele systeem supergoed uitgelegd. Alle puzzelstukjes van gevoeligheden, pijntjes, et cetera, vielen op de plek. Veel wist ik al, maar het effect op mijn voeten zelf en hoe raar die krachten werken, dat er dus zelfs botwoekering op mijn hak ontstaat omdat mijn achillespees eraan trekt om te corrigeren, had ik niet gedacht.
Ik was bang voor zooltjes met een lengte verschil, doordat mijn benen nu al zo gewend zijn aan deze stand, op zich prima compenseren/functioneren en ik niet afhankelijk wil worden van zooltjes. Maar zij verwacht dat dit enorm gaat schelen in de klachten die ik ervaar en dat het gewrichtsslijtage/blessures tegen zal gaan in alles wat ik doe. Ze zei ook dat ik dan nog steeds prima op blote voeten of op slippers kan lopen. Dus ja, zeker helpend. Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe zooltjes gaan doen, ik krijg ze volgende week vrijdag. Ik vond de kosten ook meevallen en in mijn ervaring doe je heel lang met de zooltjes, mijn huidige heb ik al meer dan 10 jaar en die gaat ze aanpassen naar een lengte verschil, maar zijn dus nog steeds goed genoeg.