Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:25

Goed bezig Kylan, lekker bijkomen nu dan. :)
Ik heb vanochtend weer gelopen. Zweette me kapot, de zon was best fel ondanks dat het 13 graden was.

Rennen jullie liever alleen of samen? Ik heb het feit dat ik bezig ben met hardlopen, ja, klinkt stom, geheim gehouden voor mijn vriendinnen. :+ ik weet niet goed waarom, ik voelde de behoefte niet om het te vertellen. Maar ja, klein dorpje, dus ze zijn er toch wel achter en ja hoor, een wil graag meedoen. Is het raar als ik dat niet wil? Zij is veel sportiever dan ik. Ze loopt zelf nooit, maar ze zal toch sneller en beter zijn dan ik nu en ik schaam me daarvoor. :o Ben bang dat gelijk al m’n motivatie weg is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:44

Jeika ik loop liever alleen. Maar dat is voornamelijk omdat ik niet van tevoren wil plannen welke dag of welk tijdstip ik ga lopen. In mijn eentje ben ik lekker flexibel.
Als je liever alleen loopt zou ik dat gewoon aangeven. Een reden of je er niet eens bij te vermelden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 12:46

Kylan, je benen moesten gewoon even goed wakker worden ;)

Jeika, toen de zon doorkwam, werd het ineens ook warm ja.
Ik snap je ergens wel een beetje hoor. Ik ben ook langzamer dan vrijwel alle lopers die ik ken :+

Maar ik loop voor trainingen of als ik wil presteren liever alleen. Dan hoef ik me niet aan te passen en hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat iemand zich moet inhouden voor me.
Daarnaast vind ik het soms gewoon heel erg fijn om even alleen met mijn gedachten te zijn.

Maar voor bvb een trail, puur voor de fun, vind ik het juist gezellig als er meer mensen mee gaan. :j
Dan is het lekker kletsen en kilometers maken door de natuur.

Zo, mijn duurloop zit erop. Vanochtend om 7.15u vertrokken, wat weer mooie beelden opleverde.
Heb binnen mijn training mijn HM en 30 km tijd verbeterd *\o/*
Was niet het doel, maar wel erg leuk. :))
Na 25 km was ik er alleen een beetje klaar mee (da's dan wel weer een nadeel aan alleen lopen) en na 29 km kreeg ik het echt zwaar.
Maar zag thuis ook dat ik in totaal maar ongevee 500 ml gedronken heb onderweg (en 500 ml voor het lopen). Veel te weinig natuurlijk. Heel stom van me. Heb wel elke 2 km een slok genomen, maar denk dat ik maar moet proberen om dat elke kilometer te gaan doen.

En op de marathon standaard een bekertje water pakken bij de posten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:48

Ik loop graag alleen, maar ik vind het geen probleem om af en toe samen met iemand te lopen. Tijdens de training voor de marathon hebben mijn man en ik samen de echt lange afstanden gedaan, ook omdat we graag samen de finish wilden halen. Ik loop ook met mijn zusje, ze loopt wat langzamer, dus dat is een goede oefening voor mij. Ze woont wel in Engeland, dus dit zijn uitzonderingen.

En met Puera laatst vond ik ook hartstikke leuk!

Heb ons net ingeschreven voor een halve marathon eind november en een trail van 24km in januari :=
Hebben we weer wat om naar toe te trainen.

Fijn dat het uiteindelijk lekker ging Kylan!

Hier was het vanochtend ook al warm Jeika, een lekkere nazomerdag.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:49

*\o/* *\o/* *\o/* Super Sherivey! Netjes hoor, dat heb je maar weer!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:08

Ninus, fijn dat de spierpijn meeviel, en leuk dat je alweer nieuwe doelen op de planning hebt!
Welke HV Marathon en Trail wil je gaan doen?
Ik ben ook aan het kijken voor een HV, maar zie geen enkele bij mij in de buurt, die een leuke route hebben, in november of december.

Top gedaan Sherivey! Lijkt me ook best een pittige afstand, knap hoor!
Mooie foto's met die opkomende zon.
Joh is 500ml onderweg en 500ml van te voren echt te weinig, het klinkt voor mij als erg veel.
Als ik een klein kopje thee drink in de ochtend, heb ik 2 uur later bij het rennen nog een klotsbuik.
Onderweg drink ik ook niet, omdat ik er misselijk van word.
Maar waarschijnlijk wel beter voor je lichaam om onderweg je vochthuishouding op orde te houden.

Kylan, fijn dat de moeheid uit je benen toch nog overging!
Netjes gelopen hoor!

Travel me, ja het jasje is eigenlijk een fietsjasje, denk inderdaad een waterafstotende laag, het ademd ook nog wat, dat is wel fijn.
Jij ook goed bezig!

Jeika, leuk dat je bent gaan lopen, mag je best trots op zijn! Geeft toch helemaal niet op welk tempo je loopt.
Als je liever alleen loopt prima, maar als je het wel leuk vind om eens met een vriendin af te spreken, dan het tempo laag houden, zodat je ook nog wat bij kan kletsen, zo is het voor jullie beide gezellig!
En als zij sportiever is, maar nog nooit heeft gelopen, krijgt zij misschien motivatie van jou, dat is toch leuk!
Ik zou er wat luchtiger tegenaan kijken!
En mocht ze wel sneller beter zijn, dan is het voor jou weer fijn om tips bij haar op te doen.

SV, succes vandaag met je zware training!
Gelukkig heb je nu een heerlijke dag!

Ik heb vandaag even tempo training gedaan, 200 meters, 12x wel leuk om te doen.
Van de week weer een duurloop, heb er zin in!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 14:20

Ik geloof dat je minimaal 500 ml per uur moet drinken, in ideale situatie :o
Ik was 3,5 uur onderweg.

Lekker, zo'n tempoloop :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:10

Ik loop alleen simpelweg omdat ik me dan niet hoef aan te passen, geen afspraken hoef na te komen, in eigen tempo kan lopen en kan doen en laten wat ik wil.
Ik heb het ook niet nodig voor motivatie of als stok achter de deur, ik ga toch wel.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:31

Zoveel bij te lezen weer. Knap gedaan @Sherivey! Mooie prestatie. Die marathon ga je ook rocken :j misschien is een slokje extra wel aan te raden, maar ik ben zelf ook een heel slechte drinker.. dus voor mij is het ook veel wat jij nog gedronken hebt :')

Ik loop vaak alleen, gewoon omdat het zo loopt en omdat het makkelijk is. Je wil toch gewoon lekker je eigen tempo kunnen lopen en iemand vinden die precies hetzelfde loopt als jijzelf is toch heel lastig. De Bokt trails zijn eigenlijk de enige momenten waarop ik samen loop met anderen en daar geniet ik dan ook wel echt van..

Net een rondje door de polder gedaan van 13km. Podcast aan en lekker kilometers maken op niet al te gek tempo. Was wel erg fijn en voelde niet als werken, maar gewoon genieten :D onderweg ging ineens de zon schijnen, toen was het toch ook best wel warm ineens. Fijn dat ik geen tempoloop of interval hoefde te doen dus :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:31

Goed gelopen allemaal!
Ik loop graag samen, maar ook alleen. Lange duurlopen gaan sneller (voor je gevoel) als je samen loopt.

Sherivey top gedaan je lange duurloop. Die marathon gaat goedkomen.

500ml per uur minimaal ja, ik zit wel in die richting. Niet drinken is echt een grote no no.

Ik heb de 50km volgemaakt!
Echt genoten van het prachtige weer.
Mijn vriend moest na 27km afhaken, die kreeg last van zijn knie. Dus zelf verder gegaan.
Ik heb zo'n twee en halve liter drinken op onderweg, gemixt met tailwind. Iets te weinig nog. Bij de auto meteen een halve liter weggeklokt. Tijd incl. pauzes was 6.15.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 18:12

Musli, heerlijk om zo te lopen :D

SV, wat goed!!
Mooie foto's ook weer. :j

Dat drinken gaat normaal wel iets beter. Zeker toen het zo warm was.
Nu is het lastiger

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:16

Wat is er weer goed gelopen vandaag *\o/*

Sherivey, heerlijk hoor dat je 32'er ook zo lekker ging. Je bent echt lekker bezig voor je marathon! Mooie plaatjes ook in de ochtendzon.

SV echt een mega afstand, niet normaal. En ook echt schitterend in het bos, de schaapjes vind ik leuk <3 Jammer dat je vriend last kreeg van zijn knie. Dat blijft een beetje terugkomen steeds hè?

Musli klinkt ook weer heerlijk, lekker door de polders.

Ik loop altijd alleen, ik ben gaan lopen omdat het flexibel te plannen valt en wil dus geen rekening met iemand hoeven houden. Ik loop ook graag mijn eigen tempo en dat verschilt nog wel eens hoe snel dat is Met de bokt trails vind ik het wel altijd erg gezellig om samen te lopen! Maar dan gaat het ook om gezelligheid en is het lopen eigenlijk bijzaak.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:07

Prachtige foto's zie ik weer voorbijkomen! (en ook indrukwekkende afstanden :))

Ik loop ook alleen, vind het heerlijk om lekker na te denken + ben een kletser en merk dat mijn hartslag/ ademhaling daarvan wel echt de lucht in gaat

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:14

Hoe beter je getraind bent hoe minder last je daarvan hebt.
Als je lekker kan kletsen tijdens het lopen heb je een goed duurlooptempo te pakken.
Ik vind het heerlijk om te kletsen met een hardloopvriendin tijdens een lange loop.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:15

Wat een prachtige foto's en prestaties hebben jullie weer neergezet! *\o/*

Ik had een erg drukke week en heb een aantal blz. moeten bijlezen. Vriend zit op Malta en werk, 2 kinderen, hond en alles eromheen is toch best pittig in mijn eentje. Ben blij dat hij dinsdag weer thuis is. Sorry dus dat ik niet iedereen persoonlijk kan antwoorden.

Las wel een vraag over alleen of samen lopen; ik wissel het af. Ik vind het juist ook erg fijn om met iemand te lopen, dan ben ik veel minder bezig met afstand/tijd en blijf ik wat meer uit mijn hoofd. Soms heb ik juist tijd alleen nodig om weer rust in mijn hoofd te krijgen of wil ik een bepaalde training lopen waarbij ik geen rekening met anderen wil houden.

Ik heb deze week 2 mooie rondes kunnen lopen. Volgend week eigenlijk een lange duurloop op het programma maar dan ben ik een weekend weg met vriendinnen. Hopelijk kan ik er even 2 uurtjes tussen uit glippen op de zondagmorgen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:33

Sherivey, wauw! Ruim 32 km, diepe buiging voor jou! *\o/* 500 ml per uur is wel echt heel veel, dat zou ik echt niet weg krijgen.

Kylan, ik was dus niet de enige met dwarse kuiten vandaag. Gelukkig verdween het. Inderdaad maar even tijd nemen te herstellen en goed eten en drinken.

SuperVixen, hemel 50 km! Je foto’s zien er weer prachtig uit. Zo knap! Ik blijf je een inspiratie vinden.

Musli ook al lekker gelopen. Wat zijn we allemaal lekker bezig!

Jeika, samen lopen kan leuk zijn omdat je lekker bij kunt kletsen in een duurloop thema of leuk omdat de ander sneller is en je jezelf uit kan dagen. Vaak loop je toch onbewust sneller dan je eigen tempo, zeker als de ander goed door kletst :)) Ik loop ook wel alleen en vind ik ook fijn, maar ik heb nooit zoveel tijd over voor sociale bezigheden dus ik combineer het vaak met hardlopen. Gelukkig lopen mijn vriendinnen ook graag.

Ik heb vandaag een PR op de halve marathon gelopen tijdens de CPC *\o/* Eigenlijk wilde ik op 10 km/u lopen. Tot 17 km liep ik daar zelfs onder totdat mijn kuiten volledig verzuurden. Het leek of ik ze bij elke pas scheurde, het was echt bikkelen. Bij dat stuk gingen we ook nog op kleine straattegels omhoog, ik ging echt helemaal kapot. Te laat met mijn gummy natuurlijk maar toch geprobeerd. Ik kon me bij 18,5 een beetje herpakken maar stortte na 700 meter weer in. Ik had het zo zwaar, pijn in mijn zij en mijn ene teen botste tegen mijn schoen aan (nooit eerder gehad dus toch te los geveterd denk ik). Op de laatste 400 meter kon ik er nog meer tempo uithalen, heeeeeel diep, ik heb kotsmisselijk mezelf over die laatste meters gepusht. Ik weet zeker dat ik alles gegeven heb := Ik moest en zou en ben eigenlijk wel heel tevreden en trots over hoe ik mentaal gebleven ben. Ik denk al snel dat ik iets niet kan maar ik heb echt vastgehouden vandaag.
21,1 km in 2:08. Gemiddeld 6:05/km. Ik ben tevreden! En nu wil ik nog een keer want ik kan het heus wel 8-)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:39

Goed gedaan Lisitano!! Super mooie tijd gelopen zeg :# Wat jammer dat je het zo zwaar kreeg in het laatste stuk maar je hebt het wel mooi gedaan, dat mentale stuk is zo moeilijk. Knap hoor!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:05

Lusitano, knappe tijd hoor, goede instelling! Vervelend dat je na 17km zo veel last kreeg, hopelijk volgende keer beter!
Zal je morgen wel spierpijn krijgen, had ik bij mijn vorige wedstrijd ook toen ik me compleet gegeven had.

Suusje, jee dat klinkt wel behoorlijk pittig inderdaad, fijn dat je toch nog 2x hebt kunnen lopen!
Gelukkig is je partner er weer bijna!

SV, prachtige foto's, leuk dat je dicht bij mij gelopen hebt, woon je ook in de buurt van de Veluwe? Misschien kom ik je nog wel eens tegen!
Echt een mooie prestatie zeg die 50 km, knap gedaan!
En die calorieën wow! Dan kun je zeker eten wat je wilt!
Waarom is minder dan 500ml per uur drinken een nogo? Krijg je dan op een gegeven moment last van je nieren? Of wat gebeurd er dan in je lijf wat minder goed is?
En moet je met 500ml per uur niet vaak plassen onderweg, of valt dat mee?

Musli, heerlijk dat je genoten hebt van je rondje, het was ook prachtig weer!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:17

Wat een afstanden vandaag zeg, goed gedaan.
Mooie foto's ook SV.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:53

Knap zeg, Lisitano +:)+

Ieris, er gebeurt een hele hoop als je te weinig vocht binnen krijgt. Sowieso kan je prestatievermogen zo'n 10% verminderen. Maar ook dingen als duizeligheid, onderkoeling, kramp kunnen voorkomen. En buikpijn volgens mij ook, omdat er te weinig vocht in je darmen zit.
Had het ook echt steenkoud na mijn training vanochtend, terwijl ik normaal in huis nog heel erg ga nazweten.

Het afbouwen is voor mij begonnen. Komende week een training van 80 minuten, een van 18 km en een 10 km Singelloop.
Week daarna nog verder afbouwen en dan de laatste week voor de marathon een paar korte loopjes

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:59

Ieris ik woon in Duiven.
Eten wat je wilt valt tegen hoor.
Tijdens het lopen vul je al een deel aan door sportdrank te drinken en ook te eten onderweg.

500ml per uur heb ik gewoon nodig om aan te vullen wat ik uitzweet. Ligt wel een klein beetje aan de temperatuur natuurlijk. Als het warm is drink ik nog wel meer.
Garmin schatte vandaag dat ik 3600ml vocht heb verloren, dus 500ml per uur is dan nog te weinig. Ja ik duik wel een of twee keer de struiken in om te plassen, maar dat zou ik in die tijd thuis ook doen.
Als je te weinig drinkt vermindert je prestatievermogen. En ik krijg zelf gewoon erge dorst en kramp in mijn tenen of kuiten en dat doet gruwelijk zeer.

Lisitano wat een mooie prestatie!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:03

Ook al zo'n mooie prestatie Lisitano *\o/*

Blijven drinken is voor mij ook een leerpunt. Drink voor en na wel voldoende maar tijdens het lopen moet het wel beter. Het is vooral erg belangrijk voor je spieren. In je zweet verlies je veel belangrijke mineralen. (Calcium, magnesium en kalium). Zonder die mineralen heb je eerder kans op kramp. Maar je kan er ook door uitdrogen, met alle gevolgen van dien. Vaak merk je dat laatste ook pas nadat je de finish al over bent.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 21:06

Als ik meer drink dan vandaag, dan zal ik ook wel moeten plassen denk ik.
Had vandaag mn route zo uitgestippeld dat ik langs huis kwam (doe ik altijd bij loopjes van langer dan halve marathon afstand), zodat ik naar de wc zou kunnen.

Ga in de polder niet zo makkelijk in de berm zitten. :+
Ben eigenlijk benieuwd hoe dat tijdens een marathon op de weg is. Staan daar dixies langs het parcours? Of moet je gewoon alles ophouden?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:31

In Amsterdam stonden dixies langs het parcours. Dat heb ik gezien toen ik mijn zusje daar ging aanmoedigen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 21:58

Dat zou mooi zijn. :j