Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:20

Spannend safari!

En polar heb ik gemist waarom de wachtlijsten zo lang zijn? Ik was in het Spaarne net na 3 maanden geholpen.

Hier gaat het gelukkig allemaal beter. Heb nu niet meer constant spijt omdat het spugen zoooo veel minder is geworden en dat maakt me echt gelukkig! Wat een ellende was dat zeg.

Ben nu 21 kilo kwijt dus over de helft!!!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:38

Spijt was ook iets waar ik heel bang voor was, vond het ontzettend eng allemaal. Als ik om me heen familie dan plannen hoorde maken voor na mijn operatie dan dacht ik alleen maar: hoe ga ik daar aan mee doen? Kan ik überhaupt meedoen of ben ik alleen maar ziek, zwak en misselijk?

Maar gelukkig gaat het supergoed! Ik had het me niet beter kunnen wensen, maar man wat vond ik het eng van te voren.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:46

Stephanie_86: Ik woon niet in Nederland en ze voeren de operatie hier maar enkele keren per maand uit.
Gefeliciteerd met het gewichtsverlies!

Wat is er nu heel anders dan voor de operatie? Zijn de porties bijvoorbeeld veel kleiner of merken jullie dat je maag toch weer groter wordt?

Ik ben zelf eigenlijk heel bang geworden door de ervaringen van bokker Pipo, ondanks dat zij geen spijt heeft. :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:02

Je kan niet meer zoveel eten als eerst, dat is ook de bedoeling van de operatie.
Porties worden kleiner en je moet 5 tot 6 meer per dag eten. 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:12

Porties worden zeker kleiner. In het begin kon ik geen bruin bolletje met kaas op, nu wel, maar meer ook niet. Dus: ja, ze worden uiteindelijk wel wat groter. Maar ook weer niet zooo groot.

Polar, dat had ik ook idd. Ondanks de positieve toon van de berichten <3 maar wat me uiteindelijk ook wel hielp is dat verreweg de meeste mensen een goede ervaring hebben. Die lees je over het algemeen minder. Hier op Bokt lees je het gelukkig meer, maar internet-breed zie je toch dat men vaker de minder positieve en blije berichten van zich af gaat schrijven. En ik merk het zelf ook: ik voel me prima, energiek, ik leef mijn leventje en doe mijn ding. Dat zet ik veel minder snel online.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:33

Ja klopt, er is ook een sub-reddit en die kun je dan beter niet lezen inderdaad.
Ook mensen bij wie het helemaal niks doet, die gewoon een maand na operatie al een steak met frietjes eten, etc.

Ik kreeg bij de arts zo'n grafiek te zien met stipjes, ik weet niet of jullie dat ook hebben gehad?
Elk stipje was een persoon die een GB had gehad en sommige bleven bovenaan (vielen niet af) en sommige zaten heel ver naar beneden en er was een gemiddelde.

Ik ben alleen met veel dingen echt een pechvogel.
Krijg altijd last van bijwerkingen, standaard koorts na operaties, als er een kans is op pech van 1 op de 100 dan ben ik die ene...
Maar ik ben er wel zeker van dat de operatie wil, dat het eigenlijk een soort laatste redmiddel is, ondanks twijfels van de arts of het werkzaam zal zijn bij mij.

Ik moet in Juni weer heen, ik geloof de 5de.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:31

Ik ben nu bijna 5 maanden po en 26 kilo kwijt. Het gaat bij mij niet heel snel, maar ook niet heel langzaam.
Ik voel me redelijk goed, over het algemeen lijkt het me prima af te gaan.

Ik merk sinds enkele weken dat het haaruitval begonnen is.. dat is nog wel een beetje spannend.
Ik ben niet echt met krachttraining na 6 weken begonnen. Ben dat sinds kort aan het oppakken en oh wat was dat schrikken, ben echt veel kracht kwijt.

Helaas blijft mijn lijf reageren op veel eten. Wat vooral veel diarree betekend in mijn geval. Dit is thuis niet zo'n probleem, maar vooral met werk of met uitjes vind ik dat heel vervelend!

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:44

Ik ben volgende maand 3 jaar po.

In totaal ben ik nu 58 kilo afgevallen, vanaf het begin kan ik alles eten en drinken.

In 3 jaar tijd 5x een dumping gehad en 1x dat mijn avondeten er direct weer uitkwam.

Inmiddels ben ik al een poosje stabiel. Ik weeg nu 66 kilo.

De porties worden zeker weer groter, maar bij lange na niet wat het vroeger was.

Ook ik woon in het buitenland, boodschappen zijn hier een heel stuk goedkoper dan in Nederland. Gezond eten is prima te doen hier :j

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:47

Wat naar wilmatj.

Ik heb al meer dan 30 jaar pds, dat is vele malen beter geworden na de operatie.
Teveel eten geeft hier wel een heel naar gevoel, dat blijft dan aanhouden tot mijn eten wat gezakt is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:50

Ik ben zo jaloers op jullie en vind het onwijs knap.
Überhaupt zo'n operatie aangaan vergt lef.

Wilmatj: Moest jij veel afvallen?

Paellapan: Dat is fijn om te horen, van de pds.

Hier zijn de boodschappen helaas duurder dan in Nederland, maar gezond eten is hier gelukkig ook geen probleem.
Dat dumping is ook iets wat me erg eng lijkt om mee te maken, helemaal na verhalen die ik erover gelezen heb.
Ook hier in dit topic.

Hebben ze bij jullie ook een deel van de darmen weg gehaald en de dunne(?) darm op de maag aangesloten? Lijkt me wel, dus waarschijnlijk een hele domme vraag. :o

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:11

Ik heb ook een normale gbp met 2 omleidingen. Volgens mij halen ze ongeveer een meter darm weg, maar dat weet ik niet precies meer.
Een dumping is niet eng, maar vooral heel naar. Daar kun je je echt ziek van voelen. Bij mij trekt dat na een half uurtje weer weg.

Qua hoeveelheid eten is het nu na 3 jaar avg 100 gram vlees 1,5 aardappel en een flinke schep groente. Een halve pizza en pasta gaat beter dan rijst. Rijst valt veel zwaarder dus daar eet ik minder van.
In het weekend drink ik gewoon een borrel als ik daar trek in heb.
Brood vind ik niet lekker hier, eet wel regelmatig stokbrood en met ontbijt buiten de deur een halve pistolet. Tussendoor eet ik fruit of een yoghurtje.
Drinken is voornamelijk water en 4 bakken koffie op een dag.
Laatst bijgewerkt door Paellapan op 19-04-25 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:13

Heb je dan het gevoel dat je flauw valt? Of is het meer zoals wanneer je 'vagus nerve' geactiveerd wordt, dat je heel zweterig, misselijk en vlekkerig voor je ogen wordt?
Sorry voor de vele vragen. :o

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:21

Geeft niks je mag alles vragen.

Ik word heel zweterig en mijn hartslag gaat hard omhoog. En een beetje vage misselijkheid. Gelukkig heb ik er vrijwel nooit last van.

Zoetstof kan het bij mij wel triggeren. Hier stoppen ze alles vol met zoetstof.

Ik werk vanuit huis, dat vind ik wel heel fijn. Soms kan mijn lunch bijvoorbeeld niet in 1x op. Dat kan per dag verschillen, dan eet ik de rest een uurtje later op. En het voordeel als ik trek heb kan ik gewoon naar de koelkast lopen ipv op een pauze te moeten wachten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:25

Bedankt voor de informatie.
Vervelend dat ze daar zoveel zoetstof gebruiken, hopelijk lukt het je om het te ontwijken.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:27

Ja hoor dat kan grotendeels prima. Maar als iets bij de bakker richting koekje of gebak gaat dan zit het vol zoetstof. Zelf gebruik ik alleen een zoetje in de koffie.

En honing in de yoghurt. Maar daar heb ik geen last van.

Het enige dat ik niet meer verdraag is rauwe paprika.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:36

Ooh, dat is ook heel specifiek.

Ik las in de sub-reddit dat veel mensen daar enorm veel last kregen van ijs.
Dat het echt 1 keer en nooit weer was.
Maar dat zal misschien ook aan de porties liggen.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:44

Ijs kan ik prima eten. In het begin alleen perenijsjes. Maar nu kan ik gerust een cornetto eten. Doe ik alleen in de zomer heel af en toe. Verder alleen waterijs. Het wordt hier 45 graden zomers dus dat is voor het vocht wel lekker.

Paprika kwam ik achter doordat ik alles heb uitgeprobeerd. Dat heb ik over zo n 18 maanden uitgesmeerd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:49

Dat is een hele goede manier. :j
Klinkt als het eliminatie dieet dat ik moest doen voor mijn schildklier aandoening.

En ik kan me goed voorstellen dat bij die temperaturen een ijsje wel erg lekker kan zijn.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 23:57

Na de operatie begin je in het ziekenhuis waar ik ben geholpen met een week vloeibaar en van daaruit ga je uitbouwen en uitproberen. Het eerste jaar heb ik vrijwel geen groente gegeten. Vlees en vis gingen voor. In het begin een visje uit de oven, zalm uit de airfryer, kip. En verder zo licht verteerbaar mogelijk.

Een eliminatie dieet lijkt mij best zwaar.

Nu eet ik gewoon waar ik trek in heb, de porties zijn alleen een stuk kleiner. :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 00:00

Dat klinkt fijn, ik eet sowieso al vrij licht en dat bevalt prima.
De porties zullen denk ik in het begin dan heel klein zijn.

Vooral het begin is zwaar van een eliminatie dieet, omdat je vrij rigoreus heel veel uit je dieet moet schrappen.
Maar het went vrij snel gelukkig.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 00:05

Ja die zijn heel klein in het begin, maar je maag is dan ook ongeveer de grootte van een kiwi dus meer past ook niet. Dat went heel snel.

Een eliminatie dieet is natuurlijk voor een goed doel, maar wel fijn dat dat snel want.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:12

Sowieso is ieder mens na zijn operatie verschillend.
Ik kan bijvoorbeeld vrijwel alles eten en drinken.

Er zijn mensen die na hun operatie niet meer tegen koffie kunnen of geen koolzuur kunnen verdragen.

Ik kan zelf niet tegen bepaalde soorten brood.
Er is maar 1 soort waar ik tegen kan maar ik vind een wrap met salade ook lekker.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:53

Veel mensen denken dat een gastric bypass een magisch middel is maar het is een hulpmiddel en daarom zie je vaak mensen terug vallen, ding is dat je klaar moet zijn om je hele levensstijl om te gooien, dan heb je er heel veel plezier van. 6 jaar post op hier :-)

Vermijd koolzuur, dat rekt je maag op en alles met mate. Ik eet echt wel chippies of soms een stukje chocolade. En zorg dat je niet overeet. Vol is vol. Liever 6x klein of zelfs 8x per dag eten dan 3x vol stampen. :j

Ik had iemand in mijn groep die zodra ze vast mocht eten voor een wit broodje met kroket ging... Tjah sorry maar dan heb je het niet helemaal begrepen.. begrijp me niet verkeerd hoor je hoeft echt niet op wortel en sla te knagen maar als je elke dag een kapsalon, pizza, frisdrank en frituur spul naar binnen werkt, ook al is het een kleinere portie, dan heb je het niet helemaal begrepen. Mijn ongezouten mening voor succes ;)

Edit: ik verdraag geen zware vetten meer en teveel suiker. Denk aan chocomel, kokosmelk etc, ook al is het 0% daar word ik echt doodziek van.

Taart, ijs, chocolade echt minimaal of ik word ook hier heel erg ziek. Ik heb liever lekker worst of kaas, kaas is echt mijn grote liefde :))

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:00

Dat is ook waarom ik nog steeds twijfel of het het juiste is om te doen, aangezien er met mijn levensstijl niks mis is.
En wat er mis mee is (hoeveelheid beweging), kan niet (veel) worden veranderd door gewichtsverlies.

In principe leef ik al een paar jaar alsof ik een maagverkleining heb gehad, alleen zijn mijn porties groter.
Mijn maag is al erg klein, waardoor ik inderdaad ook meerdere keren per dag moet eten om een beetje energie te blijven houden.
Mijn maag is alleen niet zo klein als een kiwi, dus daar zal dan nog wel verandering te merken zijn.

Al die dingen die je noemt, worden hier niet gegeten.
Heel toevallig heb ik ongeveer een maand geleden een stukje pizza gehad met een ultra dunne bodem ter dikte van een wrap, maar daardoor de dagen erna echt enorm veel honger gehad, dus dat is het gewoon niet waard.
Frisdrank, kapsalon, frituur... dat is echt al vele jaren geleden dat ik dat heb gehad, op een klein beetje frisdrank toen ik in januari vrienden op bezoek had.
Al eet ik ook weleens een handje chips of een stukje pure chocolade.

Nu ga ik dus wel weer echt twijfelen of dit de juiste keuze is voor mij, ook omdat mijn arts diezelfde twijfel heeft.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 18:12

Mentaal vond/vind ik de operatie echt veel zwaarder dan fysiek. Ik heb geluk met hoe het bij mij is gegaan, ik heb eigenlijk geen klachten en ben inmiddels 1,5 jaar na operatie. Het enige wat ik kan hebben is na teveel suiker een soort hypo, ongeveer 30-90 minuten daarna. Denk dat het een lichte dumping heb dan - ik voel me wat flauw dan en licht in het hoofd en kan wat trillerig worden. Moet dan ook écht suikerrijk eten, dus niet na een broodje met hagelslag bijvoorbeeld. Mijn porties zijn wel weer een stuk groter dan eerder, maar verschilt ook per moment en het zijn nog steeds klein/klein normale porties. In totaal 70 kilo kwijt en voel me verder goed :j Het is wel echt een lichamelijke ingreep, want mentaal moet ik echt wel actief bezig blijven met gezond eten en bewegen, hoop daar nog wel meer balans in te vinden.

Het ziekenhuis raadt bij ons traject sowieso aan om nooit meer koolzuur te drinken en een half uur tussen eten en drinken. Ik weet dat er genoeg mensen toch weer tegelijk eten en drinken of koolzuur nuttigen, maar ik doe het echt niet.