[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:27

Ik denk dat dat hen weinig uitmaakt :) Ze zien genoeg verschillende "coupes" I guess, ze kijken niet zo snel ergens van op neem ik aan dan :P Heb er zelf geen ervaring mee maar dat denk ik. Gewoon doen waar je je goed bij voelt :) Succes!

X_Linz_X

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:32

haha oke.. ja als 18jarig meisje is dat toch allemaal wat genant met je benen wijdt voor een vreemd persoon. ( ook nog een nieuwe dokter )

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:34

Snap ik, ik zou t ook echt niet durven hoor haha :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:34

Mwah, leeftijd heeft daar niet zoveel mee te maken denk ik, mijn hobby is het ook niet :P
Maar het komt goed hoor :j

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:37

X_Linz_X schreef:
haha oke.. ja als 18jarig meisje is dat toch allemaal wat genant met je benen wijdt voor een vreemd persoon. ( ook nog een nieuwe dokter )

Komt wel goed! Ik was 17 toen ik hem liet zetten en ik vond het reuze meevallen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:42

UK_eef schreef:
Vandaag in de krant een interessant artikel over stellen die helemaal gestopt zijn met anticonceptie en de 'terugtrekkings' methode gebruiken (ik weet het Nederlandse woord niet, sorry). Heeft één van jullie hier ervaring mee?

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2474592/Backlash-Pill-contraception-leading-women-turn-withdrawal-method.html

Ik heb me wel in alle opties die er zijn verdiept.
Technisch gezien is het dus veilig, pas bij het orgasme zelf opent de prostaat zich, en daar zitten de spermacellen.
Dus voorvocht met spermacellen mag wat mij betreft naar de wereld der fabelen, was notabene een arts van een bekend ziekenhuis die dit bevestigde.
Maar het moet dan wel echt goed toegepast worden, en dat kan niet iedereen..
Het is ook niet aan jou om dat te regelen natuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:36

Prostaat geeft alleen hulpstoffen aan sperma. Voorvocjt bevat wel degelijk spermacellen. Heel naïef om dat te geloven.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:36

Voor het zingen de kerk uit..... wat bereik je ermee doe dan gewoon een condoom erom heen probleem opgelost en dat verpest het moment tenminste niet. Ja het omdoen is ff irri maar dat kun je wel weer goedmaken :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:42

Jans schreef:
Prostaat geeft alleen hulpstoffen aan sperma. Voorvocjt bevat wel degelijk spermacellen. Heel naïef om dat te geloven.

Die discussie is dus heel wisselend, ik heb zeer sterk het idee dat dat idee achterhaald is..
Vooral omdat degene waar ik het van las notabene een gynaecoloog is.
Maargoed, ik ben ook niet van deze methodiek..
Ik heb het maar even voor je opgezocht, om maar even te bewijzen dat ik geen goedgelovige debiel ben.

Het is natuurlijk vanuit de optiek van seksuele voorlichting handiger om aan te geven dat je ook van voorvocht zwanger kunt worden. Dat maakt het gemakkelijker, want als er voorvocht vrij komt (uit o.a. de klier van Cowper die ná de prostaat zitten) is een voorstadium van een orgasme en als je te laat bent dan komt de hele lading zaadcellen met het sperma naar buiten. De anticonceptiemethode "voor het zingen de kerk uit gaan" is ‘vooral daarom onbetrouwbaar.
Als medisch bioloog wil ik toch wat voorlichting geven. In bijgaande afbeelding een overzicht van de penis en de organen. De kliertjes van Coper produceren het vocht en deze liggen ná de prostaat. De prostaat sluit de zaadleider helemaal af tót er een zaadlozing komt. Het is dus niet echt goed mogelijk dat er zaadcellen in het voorvocht komen.
Wat zeggen wetenschappers?
In de Lancet (gezaghebbbend medisch tijdschrift waar zeker geen onzin in staat) uit 1992 is dit onderzocht en er zijn in de meeste gevallen geen zaadcellen in voorvocht aangetroffen. In de gevallen waarin dat wel was waren de zaadcellen niet actief en niet in staat om een zwangerschap te bewerkstellingen.
Er zijn meer onderzoeken gedaan die dus eigenlijk het tegenovergestelde beweren als de optiek van seksuele voorlichting: Er zitten geen zaadcellen in voorvocht, óf er zitten inactieve zaadcellen in (die bijvoorbeeld niet bewegen).
Op de NVSH site vond ik de volgende opmerking (en afbeelding bij dit antwoord):
"We hebben voor de zekerheid nog even rondgevraagd.
Prof. dr. Eric Meuleman, uroloog/seksuoloog aan de VU in Amsterdam en dr. John Heesakkers, uroloog aan het St Raboud ziekenhuis in Nijmegen, geven allebei te kennen dat het verhaal over de zaadcellen in voorvocht als bangmakerij kan worden bijgezet."
Toegevoegd na 6 minuten:
Mijn conclusie is dus dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat in de meeste gevallen er geen zaadcellen in zitten en in sommige gevallen niet-actieve zaadcellen.
Het antwoord op deze vraag is daarom: soms.
Het antwoord op de eerder gestelde vraag of je er zwanger van kan worden is dan: nee
Het antwoord op de niet gestelde vraag of het een veilige manier is van vrijen is: Nee. Niet in de optiek van geboorteplanning als in de optiek van het doorgeven van geslachtsziektes.
Toegevoegd na 18 minuten:
Over het onderwerp zijn wereldwijd discussies gaande. Ik zou je dus adviseren om niet de antwoorden op fora te herhalen, maar om de onderzoeken zelf te beoordelen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon- ... len.166485

http://www.nvsh.nl/opinie/voorlichtingVoorvocht.htm
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-10-13 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:48

Voorvocht heeft als doel om de urinebuis vrij te maken van resten en hem te neutraliseren wanneer er toch een zaadlozing gaat plaats vinden want urine zorgt ervoor dat zaadcellen uitgeschakeld worden.

Wanneer de man dus piest voordat hij een zaadlozing heeft dan is de kans dat voorvocht zaad bevat bijna 0 omdat de urine alle zaadcellen kapot maakt
dus in dat oogpunt zou je kunnen denken dat voorvocht geen werkend zaad bevat
Hoe langer het voorspel hoe meer voorvocht en hoe langer dat vloeit hoe meer zaadcellen overleven

Dus jullie hebben beide gelijk :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:52

Gerritt schreef:
Voorvocht heeft als doel om de urinebuis vrij te maken van resten en hem te neutraliseren wanneer er toch een zaadlozing gaat plaats vinden want urine zorgt ervoor dat zaadcellen uitgeschakeld worden.

Wanneer de man dus piest voordat hij een zaadlozing heeft dan is de kans dat voorvocht zaad bevat bijna 0 omdat de urine alle zaadcellen kapot maakt
dus in dat oogpunt zou je kunnen denken dat voorvocht geen werkend zaad bevat
Hoe langer het voorspel hoe meer voorvocht en hoe langer dat vloeit hoe meer zaadcellen overleven

Dus jullie hebben beide gelijk :)

Dat heb ik toen ook gelezen, dat urine alle zaadcellen kapot maakt.
Ik moet zeggen dat ik iemand ken die het 3 jaar volgehouden heeft zonder zwangerschap als gevolg daarna was het einde relatie.
Zelf geloofde ik daar zo weinig van dat ze dan vruchtbaar geweest waren beide, dus ik ben zelf gaan googelen. :+

Als je dit zo leest zijn alle zwangerschappen met deze methode dan echt het gevolg van het niet juist uitgevoerd hebben..
Er worden ook genoeg mensen zwanger door de pil heen, maar dan weet je ook niet of iemand toevallig ziek geweest is oid.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:33

Beste bokkers, even een vraagje.
Word er niet echt duidelijk van al die verhalen op internet en de bijsluiter ben ik kwijt. :=

Ik had afgelopen 2 maanden de pil voor het eerst doorgeslikt. Moet zondag m'n laatste pil nemen.
Nu had ik.. afgelopen dinsdag denk ik al een klein beetje bloed in m'n onderbroek en gisteren weer een heel klein beetje.
Vanochtend nog niks. Spotting is dat zo te lezen op internet.

Nu heb ik 2 vragen.
Van 't weekend ga ik naar mijn vriend, ben ik dan nog beschermd als ik gewoon doorslik?
Moet ik nu stoppen of kan ik nog even doorslikken? Wilde dan vanavond mijn laatste nemen zodat ik maandag/dinsdag ongesteld word.

Alvast bedankt!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:05

Ik word ondertussen een beetje onzeker van de pil... Heb regelmatig krampen in mijn buik en merk dat m'n klachten waarvoor ik de pil in eerste instantie gebruik ook weer terug keren.
Nu slik ik mijn pil regelmatig, iedere maand stopweek maar deze maand is het bloeden eigenlijk nauwelijks gestopt.. Ik ben aan het begin van de 2e week 1 pil vergeten, heb me aan het schema gehouden dus zou er geen probleem moeten zijn. Maar ik vloei op dit moment bijna net zo erg als tijdens mijn stopweek :7 ( zit nu in de laatste week)
Kan het zijn dat deze pil te zwak is voor mij? Of ligt het ergens anders aan? En moet ik nu stoppen met slikken of nog 6 dagen doorslikken?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:01

jeetje..

ik ging dus naar de huisarts om mijn spiraaltje te laten verwijderen.. ze zag alleen geen draadjes. Dus hoppa! Naar de gynocoloog :) die zou hem er zo uit hebben..

eerst een inwendige echo, hier viel niet veel op te zien. Toch maar even kijken.. ze heeft met een tangetje in mijn baarmoeder gezocht maar kon echt niets vinden. Er kwam een andere gynocoloog bij kijken , weer een inwendige echo. Weer zagen ze niet veel.. Er moest een röntgenfoto komen om te zien of hij er nog wel in zat en of de mirena niet in mijn buikholte is gegaan door mijn baarmoederwand heen. Foto werd gemaakt.. de uitslag: er is niet duidelijk te zien of de mirena nou in mijn baarmoeder zit of in de buikholte, of een beetje half-half.. de 31e moet ik naar de radioloog voor een andere echo en dan de 4e weer terug om de verdere behandeling te bespreken...

iemand ervaringen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:32

Jeetje waardeloos joh. En je hebt geen klachten of iets? Geen ervaring hiermee, hoop wel voor je dat t snel opgelost is.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:08

de klachten die ik had waren buikpijnen en maandelijkse bloedingen. ik hoop ook dat het snel opgelost is!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:24

wiebke, wat balen zeg! Ik lees wel vaker dat het spiraaltje kwijt raakt, vind het maar een eng idee :(:)

Ben ook opzoek naar iets anders. Eerst altijd microginon 30 gehad. Maar toen het niet meer werd vergoed overgestapt op ethynlestradiol (of iets wat daar op lijkt) voelde niet goed dus al snel weer over gegaan naar microginon maar dan 20, de laagste. Die was fantastisch. Nooit meer last als ik ongesteld was. Kon het verschil niet merken met als ik het wel werd. Maar nu ben ik er sinds kort achter gekomen dat ik geen lactose verdraag en dat zit in alle pillen. Omdat ik heel heftig op de lactose reageer wil ik er mee stoppen. Ik merk dat mijn buik een stuk lichter aan voelt nu ik gestopt ben met alle medicijnen waar lactose in zit. Maar wat een hel om nu weer ongesteld te worden. Ik ben al een week ziek en weet nu weer precies waarom ik zo vroeg aan de pil ben gegaan. Ik ben duizelig, val telkens bijna flauw, kan niet helder na denken, hoofd en buik pijn, pijn in mijn bovenbenen en mega ongesteld. Dus ik moet weer opzoek naar iets anders. Heb al gegooglet maar vind het erg lastig om keuze te maken. Binnenkort maar even naar de HA voor advies.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:02

oh ik heb nog een rare vraag over ( het zetten van ) de spiraal.
want je moet ongesteld zijn als je hem zet..
maar hoe dan? dan ga je daar heen, trek je je tampon eruit? waar laat je die dan hahah,
maar dan ga je daar dus liggen lekken ? ofwat? en dan weer aankleden, weer tampon erin?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:31

Je moet ongesteld zijn.
Ik had maandverband gedaan zodat ik niet met tampons moest gaan worstelen. :)

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 00:37

Lieve bokkers, ik heb een vraagje. Ik heb vandaag weer de pil gehaald (microgynon 30) nadat ik er een jaartje mee gestopt ben. Ik was tot afgelopen donderdag (24 okt) ongesteld, en nu dus niet meer. Ik wil t liefst morgen gewoon al beginnen. Er zijn dus twee opties en ik weet niet wat wijsheid is.
Of morgen beginnen, ik begrijp dat het dan pas na de volgende menstruatie veilig is. Maar gooi ik dan mn cyclus door de war?
Of tot de volgende menstruatie wachten, waar ik eigenlijk niet zo'n zin in heb. Ik heb namelijk gelezen dat je op elke dag kunt beginnen, alleen je bent niet meteen veilig.
Wie o wie weet hoe het zit? Ik kan het nergens echt duidelijk terugvinden, anders morgen maar even de huisarts of apotheek bellen..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:11

ZoeyDercks schreef:
Je moet ongesteld zijn.
Ik had maandverband gedaan zodat ik niet met tampons moest gaan worstelen. :)

Ik ook idd. En dat lekken moet je je geen zorgen om maken hoor, de HA is wel wat gewend :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:42

Ik was niet ongesteld tijdens het zetten, maar misschien is dat in de UK anders. Ze zei mij de eerste dag even geen tampons te gebruiken, daarna mocht het wel gewoon. Ik kreeg een maandverbandje van de nurse omdat je best wat kan bloeden erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:26

Het mag ook net na je ongesteldheid. Als ik ooit voor een spiraal ga wil ik absoluut niet ongesteld zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:29

Als je normaal pas onregelmatig om de zoveel maanden je ovulatie hebt, zorgen de hormonen in de pil er dan voor dat die ovulatie wel maandelijks plaats zou vinden? (Maar het niet doet, ook weer door die hormonen, waar de pil voor bedoeld is)

Aan de ene kant denk ik nee, omdat mijn kennis maar zo ver gaat dat ik weet dat het hormoon FSH voor de eisprong zorgt en die niet in de pil zit. Aan de andere kant weet ik dus niet of die hormonen in de pil wel een beetje voor eisprong kunnen zorgen. Misschien niet direct, maar als in dat ze ervoor zorgen dat het hele zooitje (dus eisprong, gele lichaam etc.) regelmatiger wordt, waardoor dus vaker ovulatie (die ze dan weer tegen gaan).

Met andere woorden. Als je zonder de pil maar eens in de zoveel maanden wél vruchtbaar bent, ben je dan, als je de pil slikt wel, wél iedere maand als je bijv. een pil vergeet in week 1 of meerdere pillen, vruchtbaar?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:08

even een vraagje, ik had vorige week vrijdag een afspraak bij de gyneacologe om mij spiraaltje te laten verwijderen omdat de touwtjes niet vindbaar waren voor de huisarts.
De gyneacoloog heeft een echo gemaakt maar hier viel niet veel op te zien, ook heeft ze met een tangetje in mijn baarmoeder gezocht naar de Mirena, dit was erg pijnlijk maar zonder resultaat.
Ik bloedde toen best veel en heb nu nog steeds een beetje bloed als ik naar de wc ga en afveeg.. heeft iemand hier ervaringen mee?

de mirena is overigens op de röntgenfoto wel gezien maar het is niet zichtbaar of deze in mijn baarmoeder óf buikholte zit.. donderdag krijg ik een echo om te kijken. Dan is het afwachten hoe ze hem gaan verwijderen.