Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe26

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:50

Ja best frustrerend. De rest ging vrij vlug. De kc wil het zo goed mogelijk hebben staan zodat het mooier aansluit na de 2e operatie, des te eerder ben ik klaar straks. Beugel onder zit erin sinds oktober en boven eind augustus. Zat 6 weken tussen en boven stond praktisch al goed toen. Staat bij jou erg scheef?
Ik vind draaien ook echt vreselijk, tot tranen aan toe, erg hoor.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:59

Ja, bij mij moet het ook voor de operatie al eigenlijk perfect staan.

Bij mij staan voornamelijk m'n boventanden naar voren. Onder 1 hoektand minimaal gedraaid en ondertanden zijn soort onderuit gezakt, maar dat zie je eigenlijk alleen op de röntgenfoto. Kiezen staan wel behoorlijk recht. Dus het is allemaal niet heel extreem. Maar altijd afwachten hoe snel de beugel resultaat geeft.

Oh deed het draaien zo'n pijn bij jou? Bij mij niet echt pijn, meer erge druk, maar dat zakt na 5 minuten al wel weer. Nadat de spleet tussen m'n voortanden er was is het al iets minder onprettig. Draai 0,25mm per keer. Misschien dat jij meer moest, dat daar het verschil in zit?

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:05

Ik heb 11 dagen gedraaid en het was 9 mm verbreed en het zal bij mij vast mee gespeeld hebben dat ik naweeën jad van de operatie. Is natuurlijk behoorlijk gerotzooid daarbinnen. Bij mij staan kiezen ook goed, enkel 1 die te hoog is vergeleken bij de rest en die moet zakken. Enige voordeel wat ik enorm had dat mijn "spleet" tussen de voortanden nooit groter is geweest al 4 mm en dit was toen ik de beugel kreeg totaal gesloten. Daar lees je ook andere verhalen van. Dit gaat bij jou ook langzaam zeker? Bij mij zag je echt mega verschil na elke draai en dan na nacht slapen was het weer terug. Mijn tanden stonden erg strak en enkel 1 voorhand iets naar achter de rest stond goed.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:36

Wow, 9mm in 11 dagen is echt veel! Snap dat dat best zeer gedaan heeft. Heb ook even je oudere berichten terug gelezen. Ook naar dat je het allemaal zo voelde bewegen, dat heb ik gelukkig niet. Waarschijnlijk omdat het bij mij wat trager gaat. Ik zie na het draaien ook geen verschil bij mijn tanden. Een keer gehad dat de spleet in de nacht van een mini, bijna niet te zien, spleetje naar een mm is gegaan. Verder gaat het heel geleidelijk.

Ik hoop ook echt dat mijn spleet niet mega gaat worden. En zou helemaal top zijn als hij net als bij jou in de wachttijd al weer kleiner wordt! Wist niet dat dat kon.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:43

Wist ik ook niet, was een aangename verassing haha. Je leest het wel vaker, een enkele keer, maar ook waarbij het 8 mnd blijft open staan. Niks aan te doen, ik had er wel vrede mee toen de spleet 4 mm was. Heeft ook zijn charmes moet je maar denken haha. Wel heel goed voor en na fotos maken, ik zag echt veel verschil. Jammer genoeg had ik minder goede voor fotos, ik lachte weinig op fotos juist omdat ik mijn scheve lach zo haatte, door de kruisbeet blijkt nu.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:21

Ik ga voor de spleet maar uit van het ergste, hopelijk valt het dan mee.

Voor foto's heb ik niet gemaakt. Maak nu wel foto's van de voortgang van het aandraaien. Is in de afgelopen 4 dagen wel flink verschil al.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 06:52

Hoe gaat het fleurtjuhh? Nog vol te houden?

Ik ben gister naar de orthi geweest, heb flink pijn boven en beneden, maar verder wel grote tegenvaller. Kan wel janken, want na de verbreding is onder nog steeds breder als boven. Ik heb toen wel gezegd dat ik zo bang ben voor extra operatie en ze zei wel wat, maar ik kreeg niet echt een concreet antwoord. Nu twijfel ik om te mailen en te vragen hoe of wat. Voel me een beetje bezwaard, ik heb al vaker gemaild, omdat ik onzeker was over dingen. Ze zullen wel denken " heb je haar weer" misschien beter de volgende afspraak afwachten?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 06:54

Gewoon vragen Zoë, onzekerheid is veel erger en ze zijn er voor!

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:31

Bedankt. Is ook zo. Ik heb net gebeld en de ortho was vrij, dus ze heeft een terugbel verzoek neergelegd voor volgende week. Anders ga ik het in mijn hoods alleen maar erger maken.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:47

Ik zou van vage antwoorden ook onzeker worden Zoë! Goed dat je gebeld hebt. Hopelijk is er een oplossing voor.

Bij mij vordert het gestaag. Grote kans dat de schroef maandag al wordt vast gezet. Zit dan op 4 weken, dus dat is sneller dan verwacht.
Heb niet echt pijn meer. Vooral voortanden en neus die gevoelig zijn. Spleet zat afgelopen maandag op goed 5mm, dus het charmante is er wel vanaf.
M'n boven en onderkiezen raken elkaar nog maar net. Is met kauwen soms wat gek omdat er dan wat weinig gebeurt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:55

Ik sta op de wachtlijst voor de operatie! Hoop heel erg op september.

Hoe lang heeft de zwelling bij jullie geduurd? En wat hielp er goed tegen?
Ik ben van plan al een tijdje van te voren te beginnen met Arnica tabletten en dacht aan een rozenkwarts roller oid om goed te masseren...

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:00

_Fleurtjuhh fijn! Al snel, dan ben je daar mooi vanaf! 5 mm kan nog net vind ik. Ik vond het niet heel storend moet ik zeggen hihi.

Horsiegek, spannend!! Ik had eerst de hoop ook op sept maar heb dat maar los gelaten. Ik nam inderdaad ook arnica en heb de eerste week overdag constant gekoeld zo ongeveer en de ergste zwelling was weg weg na een dag of 5 denk ik. Laatste beetjes aan de kaken kan echt weken duren. Zo'n roller heb ik verder niet geprobeerd, weet niet of ik masseren prettig had gevonden. Het is toch wat gevoelig allemaal vanbinnen en beurs.

Heb je verder nog dingen dat je moet regelen fotos maken of een model ofzo?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:25

horsiegek schreef:
Ik sta op de wachtlijst voor de operatie! Hoop heel erg op september.

Hoe lang heeft de zwelling bij jullie geduurd? En wat hielp er goed tegen?
Ik ben van plan al een tijdje van te voren te beginnen met Arnica tabletten en dacht aan een rozenkwarts roller oid om goed te masseren...

Binnen een dag was de zwelling het ergst, dat heeft 1,5 week geduurd. Het heeft wel 4 maanden geduurd voordat alle zwelling weg was, maar daarvoor was het wel redelijk normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:34

@TS: Weet niet of je inmiddels toegestemd hebt, maar zou t niet doen. Eerst maar kijken of je uberhaupt last krijgt, dan kan t altijd nog toch?

Sinds ik leef heb ik nog een paar kindertanden, kreeg t advies 1 te laten trekken want die zou binnen een jaar uitvallen en dan een kroon of kunsttand of beugel te nemen. Kosten waren meer dan 2000 euro.

Nu ongeveer 4 jaar later zit de melktand er nog hoor! :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:31

Talietjuh schreef:
@TS: Weet niet of je inmiddels toegestemd hebt, maar zou t niet doen. Eerst maar kijken of je uberhaupt last krijgt, dan kan t altijd nog toch?

Sinds ik leef heb ik nog een paar kindertanden, kreeg t advies 1 te laten trekken want die zou binnen een jaar uitvallen en dan een kroon of kunsttand of beugel te nemen. Kosten waren meer dan 2000 euro.

Nu ongeveer 4 jaar later zit de melktand er nog hoor! :D

TS? :o? Dit topic is al 13 jaar oud en TS heeft al 8 jaar niet meer gereageerd :+

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:34

Vandaag weer bij de ortho geweest en de schroef is vast gezet. Dus in 4 weken het gewenste resultaat ipv de geschatte 5 a 6. Nu 3 maanden wachten tot de volgende stap, beugel boven.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:27

Oh heel positief. Fijn he, weer klein stapje wat je kunt afvinken. Nu rust en die spleet is zo dicht joh.

Ik heb vandaag niks gehoord naar aanleiding van mijn vraag. Afwachten wanneer.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:53

Ja, heel fijn dat dit nu achter de rug is. Ortho gaf ook aan dat over het algemeen de spleet vanzelf wel al minder wordt de komende tijd. Ook prettig!

Ik hoop dat je snel gebeld wordt en dan een duidelijke antwoord krijgt.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:39

Whooee hier na 3 jaar beugelen eindelijk klaar voor de operatie!
In die 3 jaar zijn mijn melk hoektanden verwijderd en mijn volwassen hoektanden uit mijn gehemelte begeleid naar de plek waar ze horen te zitten. Nu staat alles netjes.

Super spannend, ik ben in afwachting van een brief van de kaakchirurg voor een gesprek en daarna inplannen van de operatie.

Kijk er onwijs tegenop, voornamelijk het stuk voor de operatie, vanaf de narcose en de periode daarna maakt het mij allemaal niet meer uit.

Vind het erg fijn hier mee te lezen en wat ervaringen te lezen, haalt af en toe de angst een beetje weg.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:51

Fijn wieke! Flinke periode is het geweest dan voor je. Welke operatie krijg je.
Het voortraject is niet erg joh.

Spannend allemaal , succes!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:18

Ja heeft allemaal lang geduurd, de hoektanden moesten van ver komen..

Ze gaan mijn bovenkaan naar voren halen, onderkaak naar achteren en klein stukje naar links.
Alle kanten op dus!

En daarnaast een stukje van mijn kin-bot af.

Hoe lang moesten jullie na de operatie de beugel nog dragen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:29

Wieke schreef:
Hoe lang moesten jullie na de operatie de beugel nog dragen?

Ik een half jaar :j

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:09

Die periode na de beugek is toch enkel on de kiezen goed aan te laten sluiten?

Wieke is best flink. Wat zul jij een mooi resultaat hebben straks! Ik zou ook wel graag willen... ben ongeduldig hihi

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:29

Wow Wieke, dat is een flinke tijd! En ook flinke "renovatie" op komst dus. Spannend!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:07

Oke nou dan hopen dat de operatie binnenkort is en dan nog een tijdje beugelen..
Erg benieuwd naar het gesprek bij de kaakchirurg.

Wat ik tot nu toe begrepen heb van de ortho is 2 weken helemaal niets doen/werken en 6 weken vloeibaar eten.
Is dat ook jullie ervaring?