GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 08:36

Elke week prikken lijkt mij echt beter hoor. Dan inderdaad desnoods een iets lagere dosis, maar dan blijft het level in je bloed tenminste gelijk. Zo wil ik het uiteindelijk ook gaan doen mocht ik gaan afbouwen.

Maar voor nu zit ik nog steeds op de 2,5 Mounjaro per week. Afvallen gaat nu wel wat langzamer omdat ik mijzelf ook wat meer gun :') Maar qua gewicht hoeft er denk ik ook niet zoveel meer af, dus dat scheelt haha.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:19

Ivm vakantie heb ik nu 2 weken gedaan met 1 dosis 0,25 ozempic. Iets aangekomen, maar ben nu ook ongesteld, dus dat geeft geen goed beeld.
Iedere avond buiten de deur gegeten, maar heb maar 1 wijntje op (smaakte gewoon nog steeds niet) en maar 2x dessert gehad. Ochtend ontbeten met yoghurt en fruit en lunch was op het strand en was ook vaak fruit. Dus ik denk dat de schade wel meevalt.

Heb niet meer trek dan anders, maar merk wel dat ik grotere porties kan eten. Morgen ga ik weer spuiten, dus ben benieuwd hoe ik me komende week voel.

Johnnydepony

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:44

Zo tig paginas bijgelezen….

Hier inmiddels -25 kg. En een bmi van net onder de 25 nu. Ik wil nog graag 5 kg er af.
Een week of 2/3 vrijwel stil gestaan maar laatste 2 weken ineens weer 3kg er af.

Ik lees veel over afbouwen wat behoorlijk goed gaat volgens mij. Zijn er ook al mensen echt cold turkey gestopt? Want dat lijkt wel de bedoeling te zijn van mijn huisarts.

En om terug te komen op een veel eerdere post….
Mounjaro lijkt voor mij niet heel veel te doen tegen het roken helaas…

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:50

Ik zat in een dilemma. De dosis van 5mg per week gaf op dag 5-6-7 toch wel veel onrust en foodnoise. De hogere dosis van 7,5mg was op dag 1-2-3 echt te pittig voor mij (ziek gevoel). De dosis ertussen in (6,25mg) gaf op dag 6 en 7 nog steeds veel foodnoise. Hmmmm.

Ik ben gaan GLP-plotten. Aan de hand van bovenstaande ondervindingen kon ik via https://glp1plotter.com/ bepalen bij welke dosis en bij welke interval ik me prettig zou kunnen voelen. Ik leerde dat VOOR MIJ de piekwaarde onder 10,8 moest zitten en de dalwaarde liever boven 4,6.

Afbeelding

En ik heb het gevonden! Gebruik nu 4mg per 5 dagen en voel me weer helemaal top. Foodnoise weer terug in een doosje, verbruik medicatie vergelijkbaar met 5-5,5 mg per week dus niet duurder en het afvallen gaat weer gestaag door. Ben nu zo'n 19% van mijn begingewicht afgevallen. Ik heb nog een paar maanden in het traject, hoop nog een paar kilo kwijt te mogen raken.
Laatst bijgewerkt door Dees op 12-09-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:53

Wat interessant Dees! Fijn dat je nu een manier hebt gevonden die voor jou goed werkt. Ik ga hem in m’n achterhoofd houden voor over een tijdje als ik ga afbouwen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:54

Wat een heerlijk positieve reacties en resultaten hier zeg *\o/* ik geniet altijd even van het lezen hier!

Ik ben wederom weer een mijlpaal behaalt; 69,8 kilo! *\o/*
En ik pas in mijn jas die veel te klein was! Leuke woolrich jas die echt veel te klein uitviel (XL maar valt als M) dus zo blij dat ik deze eindelijk pas <3 ik zal ook echt weer nieuwe broeken moeten kopen want bijna alles zit overal veel te los en geen model meer. Werk broek is gewoon een tent geworden, heb 2 maten kleiner besteld maar kan nog wel even duren voor het binnen is.

Het is fijn dat ik nu echt resultaat zie, nog steeds iets van 8 kilo te gaan maar jeeeej ik ben zo blij :D ik neem nu dagelijks de afgelopen weken ook proteïne shakes als ontbijt, echt helemaal top!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 11:14

Cool man, net onder de 70! Ik zit al weken net erboven, mijn doel is ook een 6 als eerste cijfer maar vakantie ging even voor haha.

Goed gevonden dees! Ik was toevallig laatst aan het zoeken naar die site waar je pk profielen van Mounjaro kon maken maar kan hem niet meer vinden. Stond volgens mij in dit topic?
Johnny ook super man, een gezond bmi!

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:30

Hoi! Weet iemand of er een manier is om een variant te krijgen in Nederland?
Mijn BMI was destijds hoog genoeg, dus ik ging naar de huisarts, maar hij zei me dat ik dan eerst een jaar bij een dietiste zou moeten lopen oid. Dit sprak me echt niet aan, want het ‘in theorie’ stuk heb ik echt niemand bij nodig en daar weet ik (iets te) veel van. Het is meer de food noise en beetje bingen dat het hem doet. Hoe hebben jullie toegang gekregen tot de middelen? Het zou me zo helpen..

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:31

Wat een goede resultaten allemaal! En wat een uitpluis werk voor jou Dees.
Heel fijn dat je nu precies weet waar je grenzen liggen.

Ik heb mezelf voorgenomen om alles wat ik eet of drink te noteren, maar schrik toch best wel van het resultaat. Zo weinig dat ik maar eet! Gemiddeld zit ik nu per dag op 604kcal en 80gr eiwit.
Het is niet zo dat ik perse niet wil eten, maar ik krijg het ook gewoon echt niet weg en ik denk er ook niet aan.
Vandaag moet ik voor de 2e keer prikken maar ik heb nog steeds mijn eetlust niet terug.
Hebben meer mensen dit gehad in de eerste weken dat het helemaal weg bleef? Moet ik dan we prikken vandaag? Is dat wel verstandig?

Om te reageren op bovenstaande vraag: Ik heb mijn recept via de huisarts. Kosten zijn wel voor mezelf. Je kan ook altijd via GetWellis of Yazen proberen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:42

Ik heb het ook via de huisarts, wel zelf betalen (Mounjaro 2,5mg = €46,5 per week). Voor vergoeding via verzekering kom je alleen in aanmerking met een BMI boven de 35 en na het volgen van een GLI traject.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:51

Rambogirl schreef:

Ik heb mezelf voorgenomen om alles wat ik eet of drink te noteren, maar schrik toch best wel van het resultaat. Zo weinig dat ik maar eet! Gemiddeld zit ik nu per dag op 604kcal en 80gr eiwit.
Het is niet zo dat ik perse niet wil eten, maar ik krijg het ook gewoon echt niet weg en ik denk er ook niet aan.
Vandaag moet ik voor de 2e keer prikken maar ik heb nog steeds mijn eetlust niet terug.
Hebben meer mensen dit gehad in de eerste weken dat het helemaal weg bleef? Moet ik dan we prikken vandaag? Is dat wel verstandig?

Om te reageren op bovenstaande vraag: Ik heb mijn recept via de huisarts. Kosten zijn wel voor mezelf. Je kan ook altijd via GetWellis of Yazen proberen.

Bedankt voor je antwoord!! Maar dit mocht zomaar van je huisarts? Ik zou graag de kosten zelf op me nemen, maar ik krijg de optie niet…

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:53

Vanillia schreef:
Ik heb het ook via de huisarts, wel zelf betalen (Mounjaro 2,5mg = €46,5 per week). Voor vergoeding via verzekering kom je alleen in aanmerking met een BMI boven de 35 en na het volgen van een GLI traject.

Bedankt voor je antwoord!! Dus je mocht dit gewoon zo krijgen zolang je zelf betaalde? Mijn huisarts doet ‘lastig’

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:13

Als je huisarts lastig doet kan je het via getwellis ook krijgen in NL

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:44

Ja mijn huisarts staat er gelukkig voor open om het recept te schrijven, maar dat is helaas lang niet bij iedere huisarts zo.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:35

Liselot schreef:

Bedankt voor de tip! Doen meer mensen dit? Vind het altijd zo eng om het online te bestellen, is dat niet scam gevoelig?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:37

Nee hoor, hier ook via Wellis. Nog nooit gedoe gehad en je krijgt bericht wanneer het wordt verstuurd (gekoeld pakketje).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:53

Ik krijg ozempic ook via de huisarts, ik begon met een BMI van 32,8 en nu 26,8 :) ook inderdaad zelf betalen maar heb het er voor over!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:58

Rambogirl schreef:

Kan je niet minder spuiten? Ik vind 600 kcal wel echt heel laag, dat is echt roofbouw voor je lichaam en zeker voor de lange termijn niet goed en vol te houden. Of dingen met wat meer kcal toevoegen, zoals een broodje met bijv een dikke laag pindakaas. Dan eet je zo 300 kcal

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:11

n_love_qwert schreef:
Liselot schreef:

Bedankt voor de tip! Doen meer mensen dit? Vind het altijd zo eng om het online te bestellen, is dat niet scam gevoelig?

Ik bestel ook via Wellis. Is gewoon betrouwbaar.

Dees: wat interessant! Ik merk dat 10 dagen niet echt werkt voor mij. Ik denk dat ik weer terug ga naar 7 dagen. Ik zal eens kijken of ik die plotter ook kan invullen.
Edit: ik snap niks van die plotter. Ik krijg hem niet ingevuld.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 14:29

Johnnydepony schreef:
Zo tig paginas bijgelezen….

Hier inmiddels -25 kg. En een bmi van net onder de 25 nu. Ik wil nog graag 5 kg er af.
Een week of 2/3 vrijwel stil gestaan maar laatste 2 weken ineens weer 3kg er af.

Ik lees veel over afbouwen wat behoorlijk goed gaat volgens mij. Zijn er ook al mensen echt cold turkey gestopt? Want dat lijkt wel de bedoeling te zijn van mijn huisarts.

En om terug te komen op een veel eerdere post….
Mounjaro lijkt voor mij niet heel veel te doen tegen het roken helaas…

Cold turkey stoppen mocht ik dan weer niet van de huisarts. Ik had letterlijk de opdracht om iedere week 2 klikjes minder te doen. Ging prima bij mij zo! Volgens haar was de kans om te hervallen te groot als je gewoon volledig stopt.

Edit: die plotter is voor mij toch ook chinees hoor :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:07

Hier ook via Wellis. Ik ben nu 2/3 afgevallen van wat ik wil. Gister een nieuwe spijkerbroek gekocht 2 maten kleiner en kleding in maat 42 (en zelfs een shirtje in maat 40 zal wel een oversized model zijn hihi)
Door de nasleep van een ongeluk gaat het momenteel wat langzamer, maar dat is helemaal prima. Ik noteer in monitor je gewicht niet alle weegschaal sessies maar alleen als ik weer naar beneden ben gegaan. Na 9 dagen weer 500 gram eraf, dus valt me alles mee.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:17

Jester_ schreef:
Rambogirl schreef:

Kan je niet minder spuiten? Ik vind 600 kcal wel echt heel laag, dat is echt roofbouw voor je lichaam en zeker voor de lange termijn niet goed en vol te houden. Of dingen met wat meer kcal toevoegen, zoals een broodje met bijv een dikke laag pindakaas. Dan eet je zo 300 kcal

Broodje Pindakaas lust ik niet, maar ik kan sowieso heel weinig op.
Ik heb van die Smart Meals maaltijden. De caloriebewuste variant, maar ook daar kan ik maar de helft van op. Drinken kan ik ook niet veel meer. Een Proteine Reep van bijvoorbeeld ESN kan ik ook niet meer in 1x op. Daar doe ik nu 2 dagen mee :7 .
Misschien dat ik Maandag maar even contact op neem met de praktijkondersteuner over het minder spuiten.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:25

Als je echt maar zo weinig binnenkrijgt zou ik eerst overleggen met je POH voordat je weer spuit, dat is echt niet gezond. En daarnaast even wegblijven van light / laag in calorieën producten. Let je ook op dat je genoeg blijft drinken? :(:) Ik herken dat moeilijk eten wel van mijn eerste weken, maar zó moeilijk ging het niet. Werd wel beter na een week of 3.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:46

Dat klinkt heftig Rambo. Zit je nog op de startdosering? Anders denk ik dat je terug moet in dosis want dit is natuurlijk veel te weinig en ook ongezond voor je. Neem goed je vitaminen want anders krijg je nog haaruitval en andere klachten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 15:51

En probeer eiwitten dan ook wat te vervangen voor wat meer vette en kcal rijke voedingsstoffen. Eiwitten zijn hartstikke gezond en belangrijk, maar vullen wel meer. Dan kan je je eiwitreep beter vervangen voor iets met wat meer vetten en koolhydraten, dat levert energie