Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:08

Maar dan zou het betekenen dat sommige doelgroepen 3 spuiten moeten krijgen? Of hoe zie ik dat voor me?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:11

DuoPenotti schreef:
Maar dan zou het betekenen dat sommige doelgroepen 3 spuiten moeten krijgen? Of hoe zie ik dat voor me?

Nu 1 spuit en straks kijken hoe volledige immuniteit bereikt kan worden.
Van AZ is al bekend dat de tweede spuit later geven de effectiviteit verbeterd dus wellicht is voor die groep straks alleen de tweede spuit nog zetten voldoende. Voor pfizer is hier nog onderzoek naar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:18

Maar AZ werkt blijkbaar minder goed tegen de buitenlandse mutanten, dus denk dat je na vaccinatie met AZ later nog 'n booster met een geupdate vaccin moet krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:23

Alleen de ZA toch? En idd ook daar wordt gekeken of een tweede vaccin met bijv pfizer daar tegen helpt. Dus hoe het vervolg qua vaccinatie er dan weer uit ziet is nog niet heel duidelijk

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:24

secricible schreef:
Alleen de ZA toch? En idd ook daar wordt gekeken of een tweede vaccin met bijv pfizer daar tegen helpt. Dus hoe het vervolg qua vaccinatie er dan weer uit ziet is nog niet heel duidelijk

Er mocht volgens mij geen combinatie worden gebruikt van meerdere vaccines. Althans wat nu bekend is zou dat niet mogelijk zijn. Ik zou eerlijk gezegd het risico ook niet willen lopen. Als ik volgend jaar weer moet en ik krijg dan een andere haal ik het vaccin geen 2de keer op. Met hetzelfde vaccin zal ik zeker nog een keer gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:27

Hoe eerder je het virus een halt toeroept hoe eerder het uitsterft, dan is er misschien een andere variant maar daar zal ook een vaccin voor zijn, Moderna word hier al op aangepast. Dan kun je gerichter vaccineren maar ook mensen die de Zuid-Afrikaanse variant oplopen isoleren en het vele malen beter in de hand houden dan met 5000 besmettingen per dag.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:29

Hoe kom je daarbij zebrastreep? Er wordt juist vollop onderzoek gedaan naar combinaties.
In UK loopt een onderzoek naar pfizer icm AZ dus ik verwacht dat daar binnenkort de eerste resultaten van komen.
Er lijkt geen reden om aan te nemen dat het kwaad kan, de vraag is alleen wat het doet qua effectiviteit. Zowel op de standaard varianten als de mutanten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:30

secricible schreef:

De Braziliaanse volgens mij ook.

Neem aan dat je de AZ gewoon eerst af moet maken met het 2e shot en dat als de mRNA-vaccins niet zo schaars meer zijn, je je daar nog extra mee kunt laten vaccineren. mRNA schijnt veel makkelijker aan te passen te zijn, dus dat heeft wel de toekomst.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:33

secricible schreef:
Hoe kom je daarbij zebrastreep? Er wordt juist vollop onderzoek gedaan naar combinaties.
In UK loopt een onderzoek naar pfizer icm AZ dus ik verwacht dat daar binnenkort de eerste resultaten van komen.
Er lijkt geen reden om aan te nemen dat het kwaad kan, de vraag is alleen wat het doet qua effectiviteit. Zowel op de standaard varianten als de mutanten.

Die van Pfizer in ieder geval niet ik had het gelezen op College ter beoordeling van geneesmiddelen

https://www.cbg-meb.nl/documenten/vrage ... ech-pfizer

Punt 15 staat het bij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:38

Die laatste alinea van punt 15 dus. Je mag nu niet zomaar combineren zolang de veiligheid en effectiviteit niet is vastgesteld. Maar er wordt wel onderzoek naar gedaan en als dat gunstig is wordt het snel goedgekeurd :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:47

secricible schreef:
Die laatste alinea van punt 15 dus. Je mag nu niet zomaar combineren zolang de veiligheid en effectiviteit niet is vastgesteld. Maar er wordt wel onderzoek naar gedaan en als dat gunstig is wordt het snel goedgekeurd :D

Denk het dat voor Pfizer / Biontech ook een geld kwestie is. Snap het ook wel ik vindt het knap dat ze in een snelle tijd wat hebben gevonden , en dat je dat concept ook wel niet wil delen zodat anderen het overnemen. Had laatst al begrepen dat Pfizer eigenlijk 54 euro per vaccinatie wou vragen. Lijkt mij dan dat je nogal zeker bent als bedrijf dat iets ook gaat werken.

Denk eerder dat aantal bedrijven daarom wat terughoudend zijn , en zulke opmerkingen al snel maken dat het niet gecombineerd kan worden.

Maar persoonlijk zou ik het geen fijn idee vinden als ik nu bijvoorbeeld elk jaar een ander merk krijg. Dan was dit de eerste keer en de laatste keer als ik eerlijk ben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:51

Maar waarom vind je dat een probleem? Dat is met de griepprik niet anders en daar kijkt niemand er naar?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:59

secricible schreef:
Maar waarom vind je dat een probleem? Dat is met de griepprik niet anders en daar kijkt niemand er naar?

Dat is ook meer mijn eigen angst. Als het kan neem ik liever geen medicatie. Niet dat ik geen antivaxxer ben hoor ik ben zeker een voorstander van vaccins want zoals we nu leven zou ik zeker niet nog 3 jaar willen. Voor mij is prikken al zo stressvol , als er dan ook nog bovenop de angst komt dat een combinatie best wel risico's kan geven of je nog zieker laat voelen dan voel ik mij daar absoluut niet prettig bij.

Ik heb ook maanden nagedacht of ik mij wou laten vaccineren. Ik heb zelfs op de dag zelf nog getwijfeld of ik dit wel echt wou. Achteraf viel dit mee maar ik heb wel een aantal paniek aanvallen gehad. Zelfs al is iets compleet veilig is er nog een stemmetje in mijn hoofd die zegt ' wat als'.

Ik speel liever voor safe als ik weet dat er één goed werkt en mijn lijf daarop goed reageert. Ik hou simpelweg niet van wisseling van medicatie ook al is het veilig. Mijn vader is daar ook nogal precies in en wil bijvoorbeeld voor epilepsie ook geen ander merk medicatie met de reden waarom zou ik wat anders gaan nemen als dit werkt en mijn lijf er goed op reageert.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:15

Dan begrijp ik het zebrastreep. Knuffel voor jou.
Het us natuurlijk ook best op de zaken vooruit lopen. Volgend jaar zien we dan wel weer hoe verder toch?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:18

Wellicht is het volgend jaar alleen al voldoende om de kwetsbaren te vaccineren en komt er voor bepaalde groepen ook de keuze net zoals nu met de griepspuiten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:25

secricible schreef:
Dan begrijp ik het zebrastreep. Knuffel voor jou.
Het us natuurlijk ook best op de zaken vooruit lopen. Volgend jaar zien we dan wel weer hoe verder toch?

Dat is zo hoor! In mijn hoofd ga ik soms al dood van de simpelste dingen , terwijl dat bij veel dingen niet eens kan. Ik ben wel blij hoor met een vaccinatie , het geeft ook een hoop rust. Vond het echt mega spannend helemaal de 15 minuten na de vaccinatie en tijdens het slapen gaan. Ik doe het ook om angsten te overwinnen , maar prikangst zal ik altijd houden maar hopelijk met minder spanning.

Elk jaar zou voor mij al geen feestje zijn. Maar als het zou moeten voor de doelgroep waarmee ik werk zou ik het zeker wel doen.

Maar voor mij zou het wel een hele opluchting zijn als het virus minder gaat worden. Voelde mij de eerste week na de tweede vaccinatie super relaxt. Maar nu er corona heerst bij kwetsbare familieleden ben ik weer heel erg bewust van corona.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:27

Janssen is goedgekeurd in Amerika! De Amerikaanse eigenaar van Janssen, het bedrijf Johnson & Johnson, is al begonnen met de distributie van vier miljoen vaccins. Het is de bedoeling dat over een maand twintig miljoen mensen zijn ingeënt en eind juni honderd miljoen.

Er wordt verwacht dat het Janssen vaccin hier 11 maart goedkeuring zal krijgen. Ik hoop dat we echt snel veel Janssen vaccins hebben. Je hebt er maar 1 prik van nodig en het kan veel makkelijk gewoon in de koelkast bewaard blijven. Bron NOS.nl

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:30

Ik zat het écht net te lezen.

Ik ben ook blij als Janssen er is. Één prik scheelt zoveel met twee. En dan kan er denk ik echt doorgeprikt worden. Als je ziet dat verpleeghuizen al zoveel merken van de vaccinaties, zullen de ziekenhuizen ook wel snel volgen wanneer de risicogroepen en 60+ gevaccineerd zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:32

Ik ben ook he blij met dit nieuws. Las ook ergens effectiviteit van 73%, wauw.

Enneh, ook wel hulde dat tot nu toe 4 uit 4 het gewoon gered heeft. Tenminste, ik kan me nu niet voorstellen dat Janssen niet goedgekeurd wordt door de EMA.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:33

Ja inderdaad en het kan veel makkelijker onderverdeeld worden, omdat het makkelijker te bewaren is. En als het hier goedgekeurd is, zijn ze al volop aan het produceren. Ik hoop echt dat deze leveringen veel betrouwbaarder gaan zijn dan astrazenica. Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoeveel vaccins en wanneer dan hier verwacht gaan worden.

Idd sec. bronnen zeggen dat het ´gewoon´ 11 mrt goedgekeurd wordt. Ik kan me ook niet voorstellen dat het er niet doorheen komt. Ik ben er ook heel erg blij mee! En idd gewoon 4 uit 4.

EDIT: op nos.nl lees ik dat Nederland 11,3 miljoen vaccins besteld heeft! Ik kan alleen niet vinden wanneer welke hoeveelheden verwacht worden. Maar de farmaceut zegt paraat te staan en meteen te willen leveren als de goedkeuring is afgegeven.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-02-21 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:34

Nu Janssen in Nederland nog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:42

Vayo schreef:
Ja inderdaad en het kan veel makkelijker onderverdeeld worden, omdat het makkelijker te bewaren is. En als het hier goedgekeurd is, zijn ze al volop aan het produceren. Ik hoop echt dat deze leveringen veel betrouwbaarder gaan zijn dan astrazenica. Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoeveel vaccins en wanneer dan hier verwacht gaan worden.

Idd sec. bronnen zeggen dat het ´gewoon´ 11 mrt goedgekeurd wordt. Ik kan me ook niet voorstellen dat het er niet doorheen komt. Ik ben er ook heel erg blij mee! En idd gewoon 4 uit 4.

EDIT: op nos.nl lees ik dat Nederland 11,3 miljoen vaccins besteld heeft! Ik kan alleen niet vinden wanneer welke hoeveelheden verwacht worden. Maar de farmaceut zegt paraat te staan en meteen te willen leveren als de goedkeuring is afgegeven.

De bestellingen staan in de flowchart verdeeld per kwartaal:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... estrategie
We zouden in q2 3 miljoen krijgen en in q3 6 miljoen. Dus geen bergen vaccins, maar 3 miljoen mensen (want: 1 prik!) tikt wel lekker aan.
Pfizer levert het dubbele daarvan (dus voor evenveel mensen) dus dat zijn 6miljoen mensen extra gevaccineerd sowieso.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:12

En dan heb je AZ nog niet meegeteld die wel gezegd heeft alles te kunnen leveren in q2.

Dan zou in juni het leven toch echt al een heel stuk beter moeten zijn. Zou je zeggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:14

AZ heb ik geen verwachtingen meer van :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:15

En ik zie dat je ook 1.4 miljoen moderna niet meerekent. Komop sec!!! Positiviteit. :')