Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:29

MuSLi schreef:
Fiets is super smerig alleen, dus dat wordt wassen/poetsen -O-

Voel me je mee.
Heb er gistren dríe schoongemaakt. Kettingen uitgewassen en al. Juk. Stuurlint op de mijne opnieuw gewikkeld. Alle drie ´gepoetst´ en gesmeerd.
Ook nieuwe flitsachterlichten van Bontrager erop gefrut. Letterlijk héél flitsend.
Straks wil ik écht fietsen. Al is het maar een klein rondje.

Mbt de MCR; de Cadex is nog netter, echt fonkelnieuw. Belachelijke prijzen ook maar ja, nog eens stuk jaar te gaan helaas en als ik al een fiets erbij koop moet dat een MTB zijn*. Met of zonder voorvering weet ik nog niet. Wil van het voorjaar graag een paar routes van de Sierra Nevada naar beneden doen. Op de fietsdrager naar boven, zoon en ik op de fiets, lief met de auto naar het strand waar wij haar weer opzoeken.
* Liefst hardtail met carbon vork en SRAM mono voorblad maar ja, kassaaaa....

Eerst maar eens een rondje fietsen nu.
Effing kkkkoud!! Alles krakend wit vanmorgen. Tussen de middag weer boven de 20 graden. Héél listig weer; zweten in de zon maar onder nul in de schaduw.
Wacht met smart op mijn thermo musklesuit *D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:10

Gaaf MuSLi :j
Vind een duathlon sowieso ook leuk .
Volgend jaar start ik weer in Mettmann .
Ben alleen niet zo van het off road lopen , heb een hekel aan zand in mijn schoenen etc . :o

Sakura789

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:27

Echt het seizoen van de smerige fietsen... Binnenkort even weer de borstel erover. Je hebt er alleen zo weinig aan, want bij de volgende rit is alles weer zo smerig. Ook de kleding ziet er zo lekker uit na een rondje.

Morgen kan ik de overschoenen halen, elke keer stap ik met natte sokken van de fiets. De schoenen zijn lekker ademend voor in de zomer, maar al het opspattende water en wind zijn niet zo fijn in de herfst. Ik vind het zelf tot net boven het vriespunt nog wel te doen (wel kort rondje), even afwachten hoe het bij echt kou gaat.

De investering in de verlichting ben ik super blij mee. Grote koplampen, waarmee de bekende bospaden nog goed te doen zijn. Na 2/3 keer in de oplader en dan kunnen ze weer een ronde mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:37

Sakura789 schreef:
Echt het seizoen van de smerige fietsen... Binnenkort even weer de borstel erover. Je hebt er alleen zo weinig aan, want bij de volgende rit is alles weer zo smerig.

Een schone fiets slijt VEEL minder en loopt ook lichter. Maak desnoods alleen de ketting/tandwielen goéd schoon.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:21

Eén keer per week doen we het (weekend, rest van de week is het te donker). Als het echt heel vies is, dan de spuit er op en daarna alles weer vetten en smeren. Het is alleen zo ondankbaar werk in deze periode :D

Moet wel zeggen dat ik met dagen als vandaag (veel regen), op de Tacx kruip. Alleen heb ik nog steeds niet door hoe die app werkt, dus train op hartslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:41

Wat een ding, Huertecilla! Je plannen voor Sierra Nevada klinken heerlijk 8-)

Cool, MuSLi! Ik las even iets te snel en dacht dat je een triathlon had gedaan, het leek me al zo koud om nu nog buiten te zwemmen :brr: Wel cool zeg, het lijkt me pittig om zo van sport te wisselen. Mooie locatie?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:22

Locatie was top. Was bij de Enci Cementcentrale in Maastricht. Bij de Pietersberg.
Allemaal (semi) natuurlijk hoogteverloop. Wel lekker modderig en glad :Y)

Was voor mij voor het eerst dat ik de beide sporten combineerde. Dus was even afwachten hoe dat uit zou pakken.
Misschien niet de gemakkelijkste Duathlon om mee te beginnen ivm redelijk veel hoogteverschil :')
Gelukkig gingen mijn benen er wel aardig mee om. Wel voor herhaling vatbaar in ieder geval :D

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:16

Tof dat je dat gedaan hebt Müsli!

En vieze fietsen... vorig weekend buiten gereden, kwam in een regenbui terecht. Van top tot teen doorweekt, zompend is mijn schoen, fiets die volledig onder de blurrie zat. Dag erna volledig gewassen en gesmeerd.

Vind die vieze en natte wegen enorm demotiverend om buiten te rijden, want ik heb echt niet altijd tijd om daarna mijn fiets te gaan staan poetsen. Dus ik denk dat het komende weken vooral te Tacx zal zijn als ik ga fietsen.

Hoe pakken jullie dat aan met dit weer? Gewoon accepteren dat je een vieze fiets hebt? Of toch na iedere rit poetsen en smeren?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:59

Alleen bij harde regen binnen. Door de week rij ik in de avond, dus niet te doen om alles te poetsen, hooguit met een borstel erover de volgende dag. In de weekend de grote poetsbeurt en bij heel koud weer ook wel een weekje niet. Waterkraan ed moet ook weer open gezet worden enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:04

Ah, de Enci is geweldig, maar al die mergel wordt inderdaad spekglad als het nat wordt, haha. :D Kan me voorstellen dat het pittig was, die hellingen zijn best steil daar!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:10

Veel gekletst hier!

Babet wat een toffe omgeving zeg.

Müsli waar volg je die clinic? Klinkt tof.

HC, ik heb mechanisme schijfremmen en ik moet zeggen dat ik er wel erg tevreden over ben.
Tuurlijk, hydraulisch beter, maar dit was nou eenmaal mijn 1e fiets.. er komt volgend jaar ofzo nog weleens een andere.
Met dalen op nat wegdek geeft het echt meer vertrouwen vind ik.

Ik ben trouwens uitgeloot voor AGR. Helaas.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:52

Ik heb in fiets nog nooit schoongemaakt. Ben ik echt veel te lui voor. Maar goed dus dat ik een goedkope fiets heb. En echt soepel draait hij inderdaad niet altijd het eerste kwartier. maar ik heb altijd het idee dat ik hem redelijk schoon fiets. Om dan vervolgens weer met een smerige fiets thuis te komen. Maar ik doe het al een jaar of negen a tien met deze fiets. Nu heb ik dus geen racefiets of mountainbike maar een beetje een goedkope ruising van die twee.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:02

YankeeBoy schreef:
Veel gekletst hier!

Babet wat een toffe omgeving zeg.

Müsli waar volg je die clinic? Klinkt tof.

HC, ik heb mechanisme schijfremmen en ik moet zeggen dat ik er wel erg tevreden over ben.
Tuurlijk, hydraulisch beter, maar dit was nou eenmaal mijn 1e fiets.. er komt volgend jaar ofzo nog weleens een andere.
Met dalen op nat wegdek geeft het echt meer vertrouwen vind ik.

Ik ben trouwens uitgeloot voor AGR. Helaas.

Die clinic is in Alkmaar.. :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:59

Ik bedoel niet die clinic, suf van me. Je volgt iets van een training ofzo?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:10

MTB Training volg ik bij een mountainbikevereniging in Heiloo.
Trainingen vinden plaats in het duin bij Bergen/Schoorl of Castricum en omgeving :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:59

Greetje63 schreef:
Ik heb in fiets nog nooit schoongemaakt. Ben ik echt veel te lui voor. Maar goed dus dat ik een goedkope fiets heb.

Voor je onnodige extra inspanning door vuil maakt de prijs niets uit.

Interessant conflict tussen onnodige extra inspanningen door vuil en te lui om schoon te maken dus.

De oplossing is een fiets met naafversnellingen en goede kettingkast.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:56

Huertecilla schreef:

Ik herinner me dat er zelfs een cardan-fiets is met als optie tot wel 8 versnellingen in de naaf!
Let wel, dat zijn 8 écht bruikbare versnellingen. Dit even opgemerkt omdat bijvoorbeeld 2 x 11 slechts zeg 15 echt is; er vallen er minimaal 2 af aan beide kanten en er zijn er een paar vrijwel dubbel.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:15

Huertecilla schreef:
Voor je onnodige extra inspanning door vuil maakt de prijs niets uit.

Interessant conflict tussen onnodige extra inspanningen door vuil en te lui om schoon te maken dus.

Ik bedoeld meer dat ik bestwil geloven dan in fiets langer mee zou gaan bij goed onderhoud. aar dan schrijf ik liever na 10 jaar een fiets van 500 euro af dan eentje van 2000 euro. Hoewel ik niet het idee heb dat ik hem op termijn al af moet schrijven ondanks dat ik hem in de afgelopen 9 a 10 jaar nog nooit heb schoongemaakt en dus wel altijd veelvuldig heb gebruikt door weer een wind op de weg maar ook op de bospaden.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:59

Afbeelding

Als je fiets er zo uitziet na een ritje, dan is schoonmaken niet echt iets wat je over kunt slaan. Tenzij je alles in de soep wilt hebben lopen -O-

Maar hij is weer helemaal shiny, gesmeerd en al. We kunnen er weer tegenaan :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:24

Greetje63 schreef:
Ik bedoeld meer dat ik bestwil geloven dan in fiets langer mee zou gaan bij goed onderhoud. aar dan schrijf ik liever na 10 jaar een fiets van 500 euro af dan eentje van 2000 euro. Hoewel ik niet het idee heb dat ik hem op termijn al af moet schrijven ondanks dat ik hem in de afgelopen 9 a 10 jaar nog nooit heb schoongemaakt en dus wel altijd veelvuldig heb gebruikt door weer een wind op de weg maar ook op de bospaden.

Meid, als jij wil horen hoe slim je bent dan ... nee, dan nog niet; je blijft onnodig harder trappen en dat is bepaald onslim x 9 a 10 jaar lang.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:22

Ja dat is hard nodig dan Musli hahaha

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:26

Huertecilla maar ik zeg toch nergens dat het slim is de fiets niet schoon te maken alleen ben ik er te lui voor of eigenlijk ga ik dan liever een half uur langer fietsen dan om dat half uurtje te gebruiken om de fiets schoon te maken (linkt al een heel stuk minder lui zo!). En harder trappen is voor het probleem niet omdat ik geen wedstrijden fiets of zo. Dan zou ik ook zorgen dat ik in spullen op orde had. Echter of ik nu in een middagje fietsen nu een km meer of minder afgelegd heb is voor mij niet echt van belang.
En het was gewoon een reactie op de vraag hierboven over het al dan niet altijd schoonmaken van de fiets. Hier dus nooit.
Het woon werkverkeer doe ik op een gewone stadsfiets. (Die ik overigens ook nooit schoonmaak en die toch best wel vies wordt omdat ik die ook gebruik voor het gaan fietsen het de hond in het bos)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:07

Greetje je hoeft niemand te overtuigen behalve jezelf,
Ik zou het eerder laks noemen.
Als ik op pad ga met de fiets om te sporten (hobbyen hoe je het wilt noemen) wil ik dat mijn materiaal op orde is. Schoonmaken hoort er in mijn ogen gewoon bij.

Haha leuke foto Musli

Mijne was zondag niet zooo vies maar wel meteen wasbeurtje gehad
Afbeelding

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:38

Ik noem het prioriteiten stellen en ik kan mij voorstellen dat als je en een dure fiets hebt en er wedstrijden mee doet je prioriteit ook ligt bij het goed onderhouden van het materiaal. Maar ik hoef mezelf niet te overtuigen hoor Ik begrijp dat goed onderhoud beter is. Begrijp alleen niet waar die reacties van jullie vandaan komen.
Voor mij was het een meevaller dat ik er al die jaren al zo goed mee weg kom. Had destijds ingecalculeerd dat ik wel eerder daardoor in de problemen zou komen.
Maandag dinsdag en vandaag geen tijd om te fietsen vanwege lange werkdagen. Behalve dan op en neer naar het werk en een rondje met de hond. Dat is toch wel een nadeel van dat het zo vroeg donker is. Gaan hardlopen in het donker heb ik geen problemen mee maar zomaar gaan fietsen in het donker trekt mij niet.
Donderdag wel weer een maximaal test op de fiets. En om in het ziekenhuis te komen heb ik dan ook gelijk een fietstocht te pakken.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 08:49

Hee Duplo, jij gebruikt ook MucOff zie ik :D Ik ben echt helemaal blij met die spuitbus haha, werkt fantastisch.